Conferinţă la
Universitatea din Oxford, Marea Britanie, 19 noiembrie 1993
Imagini şi realităţi
contradictorii
România beneficiază
de o anumită publicitate de tip oximoronic la nivel mondial, care i-a
pus în încurcătură pe analişti şi încă mai aşteaptă o interpretare
potrivită. La finele anilor optzeci, Ceauşescu, actor favorit al lumii
occidentale datorită comediei bine interpretate a independenţei faţă de
URSS, a fost tot mai mult perceput aşa cum era el în realitate – un
dictator viclean şi crud, care a şters de pe faţa pământului biserici şi
oameni deopotrivă. Devenită conştientă de acest lucru, opinia publică
occidentală a fost nemulţumită că românii nu făceau ceea ce se aştepta
în mod firesc de la ei: să-l înlăture pe tiran. Când într-un final au
făcut-o, în mod violent şi dramatic, aprecierea care îi aştepta a fost
din nou maculată, în perioada ’90-’92, de conflicte interetnice şi
raiduri succesive ale minerilor, de triumful foştilor nomenclaturişti în
alegeri libere şi democratice.
Minţi iscoditoare au
căutat o explicaţie în trecutul istoric al României, amintind că acesta
nu este în întregime pozitiv şi democratic. Sunt aduse dovezi în acest
sens, de la perioada dominaţiei otomane până la al doilea război
mondial.
Dacă există un adevăr
în această interpretare istorică puţin favorabilă, el nu ar trebui să se
limiteze la o moştenire îndepărtată sau la câteva stereotipuri. Este o
realitate faptul că procesul de modernizare în România, în ultimul secol
şi jumătate, a fost unul grăbit, care a oferit puţine şanse pentru
dezvoltarea unei clase de mijloc pe deplin mature. În consecinţă, la
începutul celui de-al doilea război mondial, se ajunsese la o inadecvare
între elita românească, angajată în asimilarea valorilor occidentale,
exponentă a unei societăţi civile dinamice, deşi încă in statu nascendi,
şi masa de ţărani prea puţin urbanizaţi. Această discrepanţă a
slăbit relaţiile istorice din interiorul societăţii româneşti.
Primul război mondial
şi idealul comun al reintegrării provinciilor istorice româneşti într-un
stat naţional unitar au fost momentul de apogeu al unităţii şi
consensului naţional. Dimpotrivă, a doua conflagraţie mondială nu a
făcut decât să accentueze slăbiciunea unei societăţi a cărei coeziune a
fost distrusă în 1940, în planul integrităţii sale teritoriale, când
părţi din România au fost luate fie de Rusia, fie de Ungaria, dar şi în
plan politic, în opţiunile şi deciziile guvernanţilor români de atunci.
Gulagul democraţiei
populare
După ce au înşfăcat
puterea, comuniştii au exploatat dificultăţile ţării în folosul lor. Cu
toate acestea, românii s-au încăpăţânat în atitudinea lor de respingere
a autorităţii comuniste, chiar dacă, la aceea vreme, vocii lor i se
punea, cu diplomaţie, surdină într-un Occident epuizat de război. La
urma urmei, forţele occidentale au intervenit în Coreea şi în Vietnam,
nu în Berlin, Budapesta sau Praga, şi această alegere rămâne bine sau
rău, un capitol plin de semnificaţii în destinul nostru istoric european.
Aşa se explică faptul
că omenirea nu a ştiut că “democraţia populară” din România a
transformat ţara, printr-o represiune dură, într-un Gulag:
Nu s-a auzit nimic cu
privire la cei peste un milion de prizonieri politici, care reprezentau
peste 10 % din populaţia adultă şi mai mult de 25% din populaţia educată.
Se estimează că o treime din acest milion de oameni au murit în
închisori. Dar nu s-a auzit nimic despre închisoarea “elitelor” de la
Sighet şi nici despre experimentul de “spălare a creierelor” pentru
tinerii studenţi de la Piteşti.
Nimic despre războiul
de gherilă purtat timp de zece ani de ţăranii români care s-au opus
colectivizării.
Nimic despre revolta
studenţilor din 1956, în sprijinul revoluţiei din Ungaria, şi nici
despre valul de represiuni care au urmat.
Nici acum, după patru
decenii de la acele evenimente şi la patru ani de când accesul la
documente este permis, nu vedem un interes al Occidentului pentru
cunoaşterea holocaustului comunist.
Războiul Rece şi
România uitată
Uitarea intenţionată
din perioada Războiului Rece avea să se desăvârşească după 1965, când
noul lider al comuniştilor români, Nicolae Ceauşescu, a fost aclamat ca
partener de marcă al lumii occidentale. El a fost aclamat şi de o
societate românească terifiată, în care teama şi speranţa s-au amestecat
cu ipocrizia, ceea ce a reprezentat un nou avatar care s-a adăugat celor
existente în trecutul ei.
Acestea sunt
elementele care trebuie luate în consideraţie dacă dorim să explicăm un
fenomen în aparenţă straniu în evoluţia modernă a României. O recitire a
romanului lui Orwell ne-ar convinge că imaginarul incredibil a fost
egalat, dacă nu depăşit, de realitatea teribilei închisori în care a
fost întemniţat, timp de decenii, poporul român.
Chiar şi în ultimele
luni ale anului 1989, când era clar că regimul comunist îşi trăia
sfârşitul, în loc să încerce măcar să normalizeze situaţia în interiorul
partidului, aşa cum au făcut cei din Germania de Est şi din Bulgaria,
liderii comunişti români l-au proslăvit pe Ceauşescu, cu care nu au
riscat să se confrunte la ultima mascaradă a Congresului PCR. După
răsturnarea regimului comunist, în decembrie ’89, datorată în principal
sacrificiului celor tineri, legitimitatea noilor lideri – foşti lideri
comunişti – a fost şi încă mai este contestată. Pentru că ei nu au
reuşit să limiteze dezastrul pe care Partidul Comunist l-a provocat şi
nici nu i-au recunoscut vina covârşitoare de a fi oprimat şi distrus o
întreagă societate timp de 45 de ani. Simplul fapt că vechea
nomenclatură şi foste cadre ale poliţiei politice se află în plin proces
de recucerire a puterii de influenţă asupra unui electorat fragil
reprezintă un element definitoriu al modului cum aceştia folosesc acum,
cu abilitate, instituţiile democraţiei şi ale economiei de piaţă.
Atunci când, după
decembrie 1989, a fost contestată, elita comunistă de la putere a
reacţionat violent. În legitimitatea ei pătată îşi au rădăcina violenţa
şi urâţenia orientării unei părţi a societăţii româneşti în direcţia
propagandei naţional-comuniste sau în cea a luptei de clasă, reactivată
prin raidurile succesive ale minerilor asupra Bucureştiului.
Nefiind siguri pe un
triumf electoral, noii lideri au acţionat cu agresivitate pentru a-l
dobândi. Rapizi în a înţelege că trebuie să pretindă, cu orice preţ, că
sunt cei mai adevăraţi dintre democraţi, chiar în ziua de 22 decembrie
1989 au dat publicităţii o Proclamaţie, fără îndoială cea mai radicală
din toate programele est-europene din acel moment. Curând însă, a
devenit evident că nu se grăbeau să-şi respecte promisiunile. După ce
şi-au consolidat poziţiile în urma alegerilor din 1990, au început să
ignore propriile lor decizii privind reforma şi libertăţile civice.
Politica de deschidere faţă de Occident a fost strict declarativă şi
contracarată, în fapt, de negocierea unui tratat umilitor cu URSS.
Această discrepanţă între cuvinte şi fapte a devenit trăsătura cea mai
izbitoare a politicii oficiale.
Guvernul şi Opoziţia,
1990-1992
În aceste condiţii,
nu este surprinzător că Opoziţia democratică, născută din partidele
istorice din perioada interbelică şi din societatea civilă, şi-a făcut
cu greu loc pe scena politică. Potrivit rezultatelor de la alegerile din
1992, Opoziţia reprezintă aproximativ o treime din opţiunile
electoratului român din cele două Camere ale Parlamentului.
Comparativ, în 1990,
cripto-comuniştii obţinuseră 65% din voturi, promiţând o reformă blândă
a instituţiilor şi economiei. Au reuşit, într-o manieră proprie, să
reorganizeze structurile instituţionale prin modificarea temeiului legal,
fără a opera schimbări de esenţă în personalul acestora. S-a plătit
acest lucru în planul reformei economice – redusă la simple declaraţii
de acceptare a cererilor venite din partea Occidentului – şi în cel al
managementului instituţiilor – puţin dispuse să se conformeze noilor
responsabilităţi şi obligaţii.
Promisiunile
electorale ale învingătorilor din 1992 au fost mai puţin ceţoase, dar nu
şi mai realiste. Ei s-au angajat deopotrivă să accelereze reforma
economică şi să limiteze şomajul şi inflaţia. S-a promis un milion de
noi locuri de muncă de pe urma reabilitării industriei şi turismului şi
o protecţie socială eficientă.
Politica jumătăţilor
de măsură
În prezent,
rezultatele sunt mult prea anemice şi denotă o reformă mai mult
lingvistică. Progresele în domeniul reformei macroeconomice sunt blocate
de o uriaşă industrie ineficientă, salvată periodic de la faliment prin
bugetul de stat. Numai în acest an au fost sacrificate 900 miliarde de
lei pentru această operaţiune de salvare, iar costurile au fost
acoperite prin decalajul tot mai mare dintre preţuri şi veniturile
cetăţenilor obişnuiţi, prin drastica impozitare a întreprinderilor
private de succes. Inflaţia a atins o rată alarmantă – 400% în ultimul
an – şi avansează spre hiperinflaţie. Şomajul, care este un cost al
reformei, are o anume specificitate în România, pentru că nu este
rezultatul unei restructurări – care nici nu a început – ci doar al unui
prost management. Corupţia gravă, chiar la nivelul unor înalţi oficiali
din Guvern, este evidenţiată de presă, dar blocată la nivelul organelor
de anchetă.
Succesul aderării la
Consiliul Europei şi cel al obţinerii clauzei naţiunii celei mai
favorizate din partea SUA – datorate mai mult războiului civil din
Iugoslavia şi resemnării democraţiilor occidentale, decât
transformărilor rapide şi în direcţia cea bună din ţară – sunt umbrite
de câteva realităţi dure. Sprijinul Fondului Monetar Internaţional a
fost suspendat pe o perioadă nedeterminată şi numărul investitorilor
străini scade, tocmai datorită duplicităţii şi politicii jumătăţilor de
măsură. Chiar şi în problemele strict politice, legate de integarea
României în structurile europene, există aceeaşi combinaţie de acceptare
formală şi de eludare a înseşi regulilor prin care comunitatea europeană
îi recunoaşte pe cei care o alcătuiesc. Luna trecută, când în joc era
votul de la Strasbourg, oficialităţile române au fost foarte grăbite în
a-şi lua angajamentul că vor respecta cele 11 recomandări pe care le
formulase Consiliul Europei. Dar foarte repede s-au răzgândit şi, la
aterizarea avionului lor la Bucureşti, au declarat că acestea sunt doar
simple recomandări şi nu reguli care trebuie îndeplinite, urmând să se
analizeze dacă sunt acceptabile sau nu în viitor.
Faptele tind să
contrazică şi să submineze în mod sistematic intenţiile declarate cu
privire la problemele economice şi politice esenţiale.
Limbajul dublu şi
practica ipocriziei
Partidul
preşedintelui a câştigat alegerile fie datorită voturilor unor categorii
în general ostile oricărei schimbări sau care se tem de schimbare, fie
datorită sprijinului acordat de unele categorii interesate să blocheze
reforma şi să izoleze ţara de lumea occidentală: nomenclatura comunistă
conservatoare, aripa dură a naţional-comuniştilor, directorii
întreprinderilor de stat şi uriaşa birocraţie de stat. Acestor forţe
le-a convenit o declaraţie formală cu privire la reformă, democraţie,
integrare europeană, ştiind prea bine că li se permite să frâneze
dezvoltărea democraţiei şi reformei la orice nivel, subminând-o prin
orice mijloace. Contradicţia dintre cuvinte şi fapte este mult
facilitată de practica îndelungată a ipocriziei comuniste şi de
controlul statului asupra celor mai importante resurse economice: peste
o sută de holdinguri considerate de interes naţional şi toate
întreprinderile importante sunt controlate de Guvern, care amestecă
sistematic competenţele economice cu cele politice, sacrificând
eficienţa economică pentru interesele sale politice.
Încurajarea
sectorului privat s-a limitat practic la acceptarea dezvoltării unui
sistem de firme parazitare, înfiinţate de directorii marilor
întreprinderi şi amicii lor, pe seama produselor şi relaţiilor
comerciale ale acestora şi în dauna avutului public. Toate ezitările
aparente şi politicile oprite la jumătatea drumului îşi au rădăcina în
evidenta lipsă de voinţă politică a partidului aflat încă la guvernare
de a determina o schimbare majoră în destinul României.
Inevitabila abordare
globală a construcţiei europene
Opoziţia democratică
este pregătită să convingă electoratul – tot mai nemulţumit de
inconsecvenţa actualei Puteri – să aibă încredere şi să aplice soluţiile
de schimbare radicală pe care le propune. Totuşi, nu trebuie să uităm că
teatrul politic nu este un mecanism predictibil, în care Opoziţia
câştigă automat din ceea ce pierde Guvernul. Opoziţia trebuie să facă un
efort uriaş ca să câştige încrederea naţiunii, să promoveze lideri noi
şi competenţi şi să învingă în alegerile viitoare. Aceasta în condiţiile
în care vin vremuri grele. Pentru că răbdarea cetăţenilor a ajuns
aproape la limită, iar reforma, amânată la nesfârşit de un populism
ipocrit, va trebui înfăptuită, nu fără suferinţe.
Entuziasmul din ’89
s-a pierdut, iar dacă Opoziţia dă şi ea greş, orice soluţie de sorginte
extremistă poate pune în pericol democraţia şovăitoare de astăzi.
Paradigma iugoslavă este prea aproape de România.
Ştim foarte bine că
trebuie să ne bazăm pe noi înşine. Totuşi, pentru democraţiile
occidentale nu este lipsit de importanţă să sprijine, ideologic, politic
şi economic, o orientare nouă şi sinceră pentru reformă şi democraţie în
România. Cortina de Velur de astăzi poate ascunde şi mai multe pericole
la adresa securităţii europene (şi nu numai) decât vechea Cortină de
Fier. Există posibilitatea refacerii unui nou bloc estic în jurul
ideologiei naţional-comuniste şi al intereselor noilor grupuri de tip
mafiot care să reia o ameninţare militară. Dar mai există şi alte
probleme: emigraţia ilegală, instabilitatea politică de nivel naţional
şi regional, extinderea crimei organizate, dezastre ecologice, care
trebuie incluse într-o inevitabilă abordare globală a construcţiei
europene. O nouă „Lume a Treia”, chiar la porţile unui Occident prosper
şi democratic, ar fi, în opinia mea, o eroare teribilă. Cred că Uniunea
Europeană şi NATO, surprinse de căderea fulgerătoare a regimurilor
comuniste din Estul Europei, sunt acum presate de nevoia unei noi
strategii, care să răspundă intereselor statelor membre şi nevoilor
viitoarelor state candidate, în perspectiva extinderii lor spre Est şi
Sud-Est.
Este mult mai
costisitor să vindeci decât să previi. Suntem pregătiţi să ne asumăm
partea noastră de responsabilitate şi sperăm că Occidentul îşi va
îndeplini rolul care îi revine, susţinând viitorul unei Europe de Est
prospere şi cu adevărat democrate.