Discurs la al
18-lea Congres al Academiei Româno-Americane (ARA),
Universitatea din
Chişinău, 12 iulie 1993
Criza de identitate
Particularităţile
regimului totalitar comunist, începând de la durata sa, care a marcat
cel puţin două generaţii şi ponderea deosebită pe care a acordat-o
ideologizării şi propagandei, menite să ducă la o anihilare a
conştiinţelor şi la înlocuirea individualităţilor cu stereotipia
aşa-zisului „om nou”, au avut drept rezultat mutaţii în mare parte
ireversibile în mentalul colectiv. De bună seamă, este de competenţa
specialiştilor în ştiinţe sociale să studieze cu sistem şi rigoare
aceste mutaţii şi soarta lor după prăbuşirea regimului dictatorial. Nu e
însă mai puţin adevărat că oricine ajunge să se implice într-o
activitate publică – de învăţământ, civică, politică – este dator să
analizeze, fie şi cu mijloace empirice, această stare de lucruri şi să
participe la efortul indispensabil de a stimula un reviriment fără de
care întregul nostru demers de înnoire socială şi politică, de progres
şi de prosperitate riscă să rămână un deziderat sau o formă fără fond.
Recent, un grup de
sociologi şi psihologi de la Universitatea din Bucureşti au început un
program de studiu sistematic al reprezentărilor şi stereotipiilor din
limbajul şi comportamentul societăţii româneşti post-totalitare. Aceste
cercetări merită toată atenţia specialiştilor, dar şi a unui public larg,
preocupat de înţelegerea mecanismelor tranziţiei. În consideraţiile care
urmează, voi încerca să abordez problema dintr-un unghi oarecum diferit
fiindcă nu sunt sociolog şi prefer să pornesc de la o ipoteză pe care
aceste studii o discută mai puţin. Şi anume de la ideea că starea de
spirit caracteristică tranziţiei este rezultatul unei crize de
identitate care a afectat o mare parte a populaţiei adulte.
Mentalul colectiv sub
dictatură
Hannah Arendt a
formulat două teze capitale pentru înţelegerea formelor de gândire
generate de această cumplită paranteză a istoriei care a fost dictatura
comunistă: 1) totalitarismul este acel sistem care ucide imaginaţia şi
2) un grup uman silit vreme îndelungată să spună ceva şi să gândească
altceva nu ajunge numaidecât să creadă minciuna pe care o spune, dar
ajunge negreşit să nu mai creadă NIMIC.
Aceste două premise
ale structurării mentalului colectiv, în condiţiile opresive ale
regimului de dictatură totalitară, se afirmă cu o forţă neobişnuită în
perioada post-totalitară, când libertatea de a proiecta este redobândită,
dar capacitatea de a proiecta manifestă dureroase lacune. Şi când, pe de
altă parte, libertatea de a spune adevărul nu se însoţeşte cu o
ierarhizare corectă a valorii de adevăr din partea receptorilor, aceştia
fiind predispuşi să confunde sistematic adevărul cel mai autentic cu
minciuna cea mai sfruntată. Explicaţia îşi are rădăcinile în anii lungi
de ideologizare comunistă, când, proiectată într-un univers de discurs
apodictic, declarativ şi dogmatic, afirmaţia era suficientă în sine, iar
criteriul adevărului rămânea exterior discursului însuşi, confundându-se
cu statutul de putere al emitentului. Cele mai „adevărate” lucruri erau
cele formulate în cuvântarea secretarului general, urmând, descrescător,
cele ale membrilor de la vârf ai partidului, ale activiştilor, mai mari
sau mai mici – în timp ce afirmaţiile profesioniştilor reali ai unui
domeniu sau altul erau cum se spunea adesea „contrazise de viaţă”.
Confuzia valorilor
Marea masă a
receptorilor acestui tip de discurs a pierdut treptat criteriile
necesare care să-i permită să deosebească falsul, a pierdut capacitatea
de a produce şi de a recepta argumentaţii, precum şi disponibilitatea de
dialog.
Aceste procese au
fost potenţate atât de durata îndelungată a regimului totalitar, cât şi
de o mobilitate socială distructivă în timpul acelui regim. S-a produs
un transfer brutal al unor grupuri mari dintr-o zonă de civilizaţie în
alta, mari mase de ţărani au fost dislocate la oraş, elitele politice,
economice şi intelectuale au fost declasate deliberat, iar elitele
militare restructurate cu brutalitate. Un întreg sistem de
contra-selecţie a funcţionat de la grădiniţă până în cele mai înalte
sfere ale conducerii de partid şi de stat, incompetenţa a devenit
stăpână asupra competenţei. Toate acestea au creat o confuzie gravă a
valorilor şi au dat naştere unor forme hibride de adaptare culturală,
generatoare de cinism sau, în cel mai bun caz, de resemnare sceptică.
Puse în faţa unei
eliberări subite în decembrie 1989, aceste forme ale mentalităţii
colective au reacţionat ca la o rană. Sentimentul difuz de culpabilitate
pentru nenumăratele derogări de la un cod moral autentic şi de la o
corectă ierarhie a valorilor, sentimentul nelămurit dar foarte apăsător
al unei anume lipse de legitimitate în opţiunile care au fondat
existenţa şi nu o dată supravieţuirea fiecăruia, au generat o
agresivitate neaşteptată în locul bănuitei sărbători a libertăţii
redobândite.
Restaurarea
conştiinţei individuale
De bună seamă, aceste
disfuncţii nu pot fi îndreptate nici imediat, nici prin acţiuni
colective. Miza noastră este restaurarea conştiinţei individuale şi a
demnităţii adevărului; numai o restructurare de ansamblu şi de durată ne
poate vindeca cu adevărat. Ceea ce putem face în primul rând este să le
cunoaştem: în sensul cel mai deplin şi mai profesionist cu putinţă, dar
şi cu înţelegerea omenească deplină. E inutilă orice declaraţie
intempestivă, mustrătoare sau trufaşă. Experimentul ne-a avut pe toţi
drept cobai şi toţi purtăm, mai mult sau mai puţin vizibil, cicatricele
acestor experienţe.
O privire lipsită de
patimă, dar nu lipsită de comprehensiune, trebuie sistematic îndreptată
asupra acestor fenomene dacă vrem cu adevărat să ajungem la o reformă
reală a societăţii. Să nu pretindem de la conştiinţa colectivă să se
regăsească repede ca sumă a conştiinţelor individuale, fiindcă
impacienţa nu ajută, chiar dimpotrivă. Să suscităm evenimente
recuperatorii, să favorizăm, fie în activitatea de educaţie universitară,
fie prin mijloacele culturii şi artelor, fie pe căile complexe ale
activităţii civice şi politice, forme participative în care conştiinţa
individuală să se regăsească utilă şi demnă.
Voi da ca exemplu
spectacolul de excepţie al unui mare regizor, Andrei Şerban, care a pus
în scenă, la redeschiderea Teatrului Naţional din Bucureşti, Trilogia
antică. Spectacolul are valori estetice cu totul deosebite, asupra
cărora nu are rost să insist aici; el are însă, dincolo de aceasta, un
mod aparte de a asocia publicul şi actorii la redescoperirea în comun a
arhetipului tragediei înseşi. Or, pentru oamenii care au trăit, fiecare
în sinea lui şi ascuns de ceilalţi, cumplita tragedie a dictaturii,
punerea în comun a acestor experienţe într-o reprezentaţie a avut, fără
îndoială, un rol de catharsis; le-a oferit, pentru prima dată, prilejul
de a controla, într-un spectacol, haosul şi pătimirea, scoţându-le la
lumină pentru noi toţi, dându-ne putere şi voinţa de solidaritate în
faţa răului.
Structurarea
societăţii civile în România
Un alt exemplu este
cel al structurării societăţii civile în forme concrete de asociere.
Mulţimea de asociaţii, societăţi şi comitete pare adesea gratuită şi are
încă, e drept, un fel de emfază care nedumereşte. Poate că nu toate
aceste asocieri sunt menite să dureze. Dar ele reprezintă o formă
indispensabilă de recuperare a încrederii în valoarea opţiunii şi a
actului dezinteresat, în capacitatea proiectivă şi în imaginaţia
creatoare de nou, fără o perspectivă benefică imediată, dar cu o
încredere tot mai mare în puterea cetăţeanului de a se apăra de
agresiunile mediului social şi de a-şi confirma interesele oneste în
competiţia vremurilor de azi şi de mâine. Fără dezvoltarea acestor forme
participative şi de proiectare în viitor, întregitoare nu doar ale
ţesutului social, ci şi ale conştiinţei individuale a cetăţeanului, nu
putem progresa. Reforma globală a societăţii pe care generaţia noastră
trebuie să o întreprindă are drept condiţie necesară transformarea
individului din victimă a istoriei în agent al propriei deveniri.
Eforturile noastre conjugate sunt indispensabile pe acest drum al
regăsirii de sine a societăţii româneşti.