Alocuţiune la
semninarul “Perspectivele reformei învăţământului superior în Centrul şi
Estul Europei, organizat de Conferinţa rectorilor europeni, Menaggio,
Italia, 21 iunie 1993
Unitatea civilizaţiei
europene
Cred că nu greşesc
când afirm că problema dezvoltării sistemului educaţional ca principal
instrument în managementul resurselor umane apare acum, la sfârşit de
mileniu, ca o nouă provocare pentru omenire. Într-adevăr, acesta este
domeniul care reflectă în ultimă instanţă progresul întregii societăţi,
pentru că nici o tehnologie din lume nu poate asigura o dezvoltare
economică independentă de evoluţia intelectuală.
Dezbaterile din
reuniunile internaţionale pe teme de educaţie, la care am avut onoarea
să particip în ultimul timp, probează că fiecare naţiune este angajată
pe acest drum, în modul său propriu, după nevoile sale.
Reuniunea de astăzi
poate fi un simbol al internaţionalizării problemelor sistemului
educaţional, ca principal mijloc prin care se pot modela oamenii, ca
profesionişti şi membri ai unei comunităţi.
Comunităţile
occidentale au înţeles demult că obiectivele educaţionale unificate
reprezintă condiţiile preliminare ale dezvoltării resurselor unei Europe
unite. Programul Tempus ar putea servi drept exemplul cel mai edificator,
dar sunt şi alte mijloace de dezvoltare, de o eficienţă şi o sinergie pe
deplin originale, în acest domeniu major al remodelării civilizaţiei
europene.
În opinia mea, la
baza acestor eforturi, se află două considerente esenţiale: pe de o
parte, constatarea că nici un transfer ştiinţific sau tehnologic nu este
posibil fără un transfer al abilităţilor necesare aplicării şi în
absenţa unui întreg sistem de valori care să decidă punerea lor efectivă
în practică iar, pe de altă parte, convingerea că discrepanţele din
punctul de vedere al bogăţiei de resurse materiale şi al tehnologiei nu
se regăsesc obligatoriu şi ca diferenţe în nivelul de pregătire al
resurselor umane.
Situaţia ţărilor din
Europa de Est, în general, şi a României, în particular, este o mărturie
a celor afirmate mai sus. În pofida restricţiilor generalizate la care a
fost supusă timp de o jumătate de secol, România – la fel ca alte ţări
din regiune – a fost capabilă să-şi păstreze acele modele educaţionale
care au permis supravieţuirea unui potenţial intelectual şi cultural,
susceptibil de a fi dezvoltat destul de repede, pentru a atinge
standardele europene. Acest potenţial va contribui la renaşterea acestei
părţi a continetului, dar, în acelaşi timp, ar putea fi un motor al
progresului la nivelul întregii Europe.
În concluzie, nu
putem vorbi despre un proces mecanic de dezvoltare, care s-ar derula de
la sine. Dimpotrivă, trebuie să asigurăm o remodelare structurală
care să angajeze într-un proces corelat statele ţările europene.
Reforma din interior
Evoluţia învăţământului superior este
considerată o prioritate majoră. Cu toate acestea, ea nu s-a
materializat încă într-o strategie pe termen lung. În
consecinţă, multe transformări realizate în învăţământul superior din
ţările noastre au, în general, un caracter de reglementare. Adeseori,
acestea impun alte transformări, menite să armonizeze sistemul de
învăţământ superior în ansamblu. Se creează mai degrabă o imagine a
efervescenţei, decât a unei organizări sistematice. Este, de asemenea,
de observat că schimbările care au avut loc până în prezent se referă în
primul rând la diversificarea structurală pe orizontală. Din această
perspectivă, o tendinţă majoră este creşterea numărului de instituţii de
învăţământ superior şi a numărului de studenţi.
Experienţa ultimilor
trei ani oferă o imagine mai exactă asupra riscurilor şi a
dificultăţilor inerente oricărei transformări în interiorul sistemului
educaţional. Este evident că o cooperare directă între comunităţile
universitare din Est şi din Vest reprezintă un ferment de schimbare
important. Efervescenţa trebuie susţinută continuu, or, cel puţin în
România, sistemul de reglementare în sfera educaţională este mai puţin
flexibil şi deschis la schimbare. De aceea şi pentru a oferi argumente,
este necesară o muncă uriaşă de evaluare a domeniilor ce trebuie
dezvoltate, precum şi a celor care impun o reorientare. Există apoi, un
anumit grad de rigiditate a programelor de învăţământ şi a echivalărilor
de studii, dar şi multă rigiditate în delimitarea domeniilor
educaţionale, pe care doar o modernizare profundă a sistemului
educaţional superior din România le poate remedia. Este rândul
rectorilor şi al senatelor universităţilor să acţioneze, în interiorul
fiecărui subsistem, pentru a reevalua modelul.
Dificultăţile se
datorează, în mare măsură, lipsei de experienţă în administrarea acestei
dezvoltări. Am ieşit dintr-un sistem supercentralizat, iar exerciţiul
autonomiei este încă dificil. În ultimii trei ani, cele mai mari
universităţi din România au reuşit să obţină, cu efort, o autonomie de
facto. Independenţa universitară are nevoie totuşi de un cadru juridic.
O reformă a
sistemului educaţional nu poate veni decât din interiorul său. Nu se
poate aştepta ca inovaţiile să aparţină funcţionarilor sistemului;
nimeni altcineva nu poate gândi schimbarea mai bine decât comunităţile
universitare care au responsabilitatea deplină a propriului progres.
Acest lucru nu exclude, ci, dimpotrivă, presupune schimbul de
experienţă managerială în administrarea universităţilor, a facultăţilor
şi a catedrelor acestora, precum şi în sfera relaţiei directe între
comunităţile universitare şi autorităţile statului.
Pretutindeni educaţia
se confruntă, mai mult sau mai puţin deschis, cu o relicvă a gândirii
mecaniciste şi nu cu spiritul vremurilor ce vor veni, ca şi cum educaţia
ar fi un bun de consum şi nu creatoare de prosperitate. Această
mentalitate este evidentă îndeosebi în lumea post-comunistă, unde, timp
de decenii, educaţia a fost finanţată ca instrument de îndoctrinare,
fiindu-i refuzat statutul normal – acela de creatoare de valori
esenţiale pentru progresul societăţii omeneşti. Costurile sociale ale
eşecurilor în sistemul educaţional sunt infinit mai mari decât costurile
directe ale unui sistem educaţional solid. Pentru a convinge factorii
politici de acest adevăr, sprijinul moral al comunităţilor europene este
deosebit de important pentru noi. La fel ca şi sprijinul lor material,
cunoscută fiind puţinătatea resurselor financiare de care dispunem.
Potenţialul uman
Acordurile de
cooperare între universităţi pot şi trebuie să acţioneze în aşa fel
încât să susţină o reformă amplă, indispensabilă, pornind de la premisa
că procesul de modelare a resurselor umane este prioritar în construirea
viitorului. Fără îndoială, nu trebuie neglijat sprijinul vital necesar
dezvoltării cercetării ştiinţifice şi tehnologiilor de vârf. Este
evident că şi ştiinţele umane, violent desconsiderate în ultima jumătate
de secol în ţările comuniste, constituie o prioritate fundamentală
pentru dezvoltarea unei civilizaţii europene comune.
După părerea mea,
trebuie să reconsiderăm la modul global sistemul educaţional şi
managementul resurselor umane, în funcţie de nevoia noastră de progres
şi de slăbiciunile sistemului pe care le-am moştenit. Civilizaţia
secolului 21 reclamă un sistem educaţional dedicat afirmării
profesiunilor liberale şi dezvoltării rapide a societăţilor
înformaţionale.
În momentele de criză,
punctul-cheie pare să fie mereu acelaşi: găsirea unor soluţii pentru
utilizarea raţională şi creatoare a potenţialului uman. Ce altceva sau
cine altcineva, decât un sistem educaţional receptiv la schimbare şi
condus de specialişti conştienţi de responsabilităţile ce le revin în
confruntarea cu viitorul, ar putea rezolva această problemă?