Fragmente din
discursurile de deschidere a Cursurilor de vară şi colocviilor
ştiinţifice
de limba,
literatura, istoria şi arta poporului român,
organizate de
Universitatea Bucureşti la Sinaia, iulie 1992, iulie 1993, iulie 1994
Sub semnul
creştinătăţii
În aceste zile, sub
emblema Universităţii Bucureşti, s-a constituit aici, la Sinaia, o mică
lume a reprezentanţilor unor comunităţi academice, centre de reflecţie
şi de creaţie ştiinţifică şi culturală din douăzeci şi patru de ţări. O
lume sosită din Extremul Orient şi din Extremul Occident, o lume căreia,
sunt sigur, interesul pentru civilizaţia românească, pentru valorile
spirituale zidite de români îi va asigura coerenţă şi clipe de
profitabilă meditaţie.
Suntem doar la câţiva
paşi de o sfântă şi veche mănăstire, ridicată la sfârşitul secolului al
XVII-lea de spătarul Mihai Cantacuzino şi închinată Muntelui Sinai, loc
sacru al lumii creştine, de la care îşi va lua numele şi aşezarea ce se
va alcătui cu vremea în jurul sfântului lăcaş. Spătarul Mihai
Cantacuzino era fratele stolnicului Constantin Cantacuzino, cărturarul
care, din porunca voievodului Constantin Brâncoveanu, a elaborat primul
program de studii al şcolii de rang superior înfiinţate la Bucureşti.
Continuatoarea acestei Academii Domneşti, loc de studiu ce va deveni
repede faimos strângând în capitala Valahiei studenţi din întregul
Răsărit european, este Universitatea Bucureşti.
Mersul anilor şi al
veacurilor face ca în acestă toamnă Universitatea să serbeze trei secole
de existenţă, trei secole de participare, uneori în împrejurări deloc
prielnice, la edificarea spiritualităţii româneşti. Această mare
sărbătoare a noastră este şi o sărbătoare a lumii academice europene în
care Universitatea Bucureşti s-a integrat de la bun început.
În cadrul marelui
jubileu din septembrie, al Universităţii de trei ori seculare, îşi va
afla locul şi micul jubileu al Cursurilor de vară de limba şi literatura
română. Înfiinţate în anul 1960 şi deloc scutite de vitregiile unor
vremi de care ne-am despărţit nu demult, aceste cursuri au izbutit să
trăiască, să supravieţuiască şi să-şi împlinească menirea de a face mai
bine cunoscută spiritualitatea românească.
Loc al confluenţelor
între Răsărit şi Apus
Stolnicul Constantin
Cantacuzino învăţase în ţară, apoi la Constantinopol şi, în cele din
urmă, la Universitatea din Padova. El aparţinea, prin solidarităţi
tradiţionale, dar şi prin opţiuni moderne, deopotrivă Răsăritului şi
Apusului Europei, autentificând un destin intelectual ilustrat de
drumurile cărturărăşti ale predecesorilor săi Udrişte Năsturel, Grigore
Ureche, Miron Costin, Nicolae Milescu şi confirmat cu strălucire de
domnitorul Moldovei, Dimitrie Cantemir.
Răsăritul
statorniciei ortodoxe şi Apusul respiraţiilor înnoitoare au influenţat,
fiecare, destinul cultural al ţărilor româneşti. Un Răsărit căruia
românii i s-au ataşat confesional, rămânându-i fideli, şi un Apus căruia
aceiaşi români îi aparţineau prin fiinţa lor intimă, prin originea lor
latină. Aceste două componente au fost în fapt marile dimensiuni ale
traseului spiritualităţii româneşti către modernitate. El a început
odată cu întâiul gest cutezător întreprins de români pentru eliberarea
lor spirituală, atunci când actul educativ şi cultural s-a desprins de
învelişul slavon devenit anchilozant şi a propulsat limba română,
învestind-o cu toate atributele unui instrument de cultură.
Datorită programului
de învăţământ propus de Constantin Cantacuzino bazat pe modelul
universitar vest-european, Academia Domnească din Bucureşti va deveni
foarte curând un loc preferat de tinerii din Balcani şi de mai departe,
pentru respiraţia şi deschiderea sa europeană.
Vocaţia polarizării
valorilor
După reorganizarea
produsă către mijlocul secolului al XIX-lea, universitatea bucureşteană
va amplifica schimburile de profesori instituite împreună cu centre
ştiinţifice şi didactice europene.
Participarea
Universităţii din Bucureşti la schimburile inter-universitare a atins,
adesea, cote impresionante, astfel încât căile de comunicare rostuite
prin eforturi comune au făcut din promoţiile de studenţi (şi din
profesorii lor) factori activi ai modernizării României.
Procesul declanşat în
a doua jumătate a secolului al XIX-lea a cunoscut un salt cu totul
remarcabil între cele două războaie mondiale când personalităţile
Universităţii au devenit propagatori ai dialogului între culturi, ai
deschiderii, ai liberei circulaţii a valorilor.
Multe dintre datele
fundamentale ale gândirii româneşti din ultimul veac, în plan ştinţific,
cultural ori politic, îşi au originea în eforturile savanţilor
universităţii noastre, iluştri întemeietori de discipline şi şcoli
ştiinţifice, spirite productive, eficiente, cu reale capacităţi de
polarizare a valorilor.
Regenerarea
spirituală a societăţii româneşti
Universitatea
Bucureşti trăieşte în aceşti ani una dintre cele mai pline, una dintre
cele mai dense perioade din istoria ei. Faptul că unul dintre semnalele
importante ale prefacerilor capitale din decembrie 1989 a pornit din
acest lăcaş de carte, ca şi credinţa şi entuziasmul cu care studenţii şi
cei mai mulţi dintre profesori au îmbrăţişat ideea redeşteptării şi i
s-au consacrat sprijină această afirmaţie.
Deschiderile fără
precedent operate după decembrie 1989 în efortul de a elibera
învăţământul şi atmosfera universitară de pulberea apăsătoare a
interpretărilor dogmatice, au stimulat strădania de a asimila şi a
transmite duhul democratic, atât de trebuincios fiinţei umane şi atât de
necunoscut fiinţei româneşti după 45 de ani de regim comunist. Dăruirea,
tenacitatea şi buna credinţă cu care slujitorii Universităţii Bucureşti
şi studenţii ei au ieşit în arena publică, spre a da făptură unor idei
pe care Revoluţia le proclamase, reprezintă an alt temei al acestei
opţiuni, pe care şi eu o împărtăşesc. Înfiinţarea unor facultăţi,
departamente şi discipline, a unor centre de cercetare, mărirea
numărului de studenţi, conturarea unor programe didactice şi ştiinţifice
vizând modernizarea şi aşezarea Universităţii din Bucureşti pe locul ce
i se cuvine, în laboratorul spiritualităţii româneşti, sprijină
substanţa şi consecvenţa acestor convingeri.
Aş îndrăzni să afirm
că Universitatea Bucureşti reprezintă unul dintre spaţiile în care
nevoia profundă, ce i-a făcut pe români să erupă către libertate, îşi
păstrează puritatea. Nu sunt prea multe aceste spaţii în acest timp de
tranziţie, când depozite obscure au împins către suprafaţa vieţii
sociale şi politice reziduri ce maculează neobosit realitatea şi
semnificaţiile ei. Aş spune chiar că Universitatea este mândră să-şi
păstreze această puritate şi să o transforme în actul didactic al
adevărului şi al democraţiei, fără de care orice altă iniţiativă rămâne
la stadiul de proiect şi se transformă în iluzie.
Vreau să cred că
Universitatea Bucureşti şi-a înţeles menirea în procesul de regenerare
a societăţii româneşti.
Comunicarea cu
celelalte lumi ziditoare de progres
În acest complex al
mecanismelor ce asigură cunoaşterea valorilor autentice, Cursurilor de
vară despre literatura, istoria şi arta poporului român le-a revenit un
rol distinct. Reproiectate în anii din urmă, acestea se alătură
celorlalte angrenaje menite să conducă la o veritabilă renaştere
calitativă a şcolii superioare româneşti.
Cadru predilect al
celor ce se interesează de locul civilizaţiei româneşti între celelalte
construcţii ale lumii, Cursurile de vară de la Sinaia au găzduit de-a
lungul anilor şi vor continua să invite reprezentanţi faimoşi ai
românisticii şi romanisticii mondiale. Dorinţa conducerii Universităţii
Bucureşti este să amplifice această dimensiune ştiinţifică, singura
capabilă să edifice şi să-i menţină prestigiul. Nutresc această intenţie,
convins fiind că doar o participare activă la schimburi de opinie
argumentate poate da măsura adevărată a valorii, poate asigura acea
deschidere spre lume pe care spiritualitatea românească şi-o doreşte şi
o merită.