Expunere la
Conferinţa internaţională România şi românii în ştiinţa contemporană,
Sinaia, 5 mai 1992
Libertatea academică,
autonomia universitară şi democraţia
Libertatea academică
şi autonomia universitară sunt strâns legate de democraţie. Fără
îndoială, numai democraţia poate asigura exercitarea deplină a
libertăţii academice şi a autonomiei universitare. Dar acestea nu pot fi
privite numai ca un efect al democraţiei. Din punct de vedere istoric,
ele pot fi considerate chiar precursoare ale libertăţilor politice în
general. Libertatea academică apare astfel ca o avangardă a culturii
democratice, iar autonomia universitară ca o precursoare a procesului de
descentralizare impus de o organizare democratică a societăţii.
În acest moment de
schimbări de pe continentul european, libertatea academică şi autonomia
universitară trebuie reafirmate cu fermitate, pentru a fi încorporate
durabil în conştiinţa societăţilor din fostele state totalitare. Ca
depozitare ale tradiţiilor culturale şi ale valorilor intelectuale,
care dau identitate fiecărui popor, universităţile sunt datoare să
cultive şi valorile general umane, afirmându-şi astfel vocaţia
universală, culturală şi ştiinţifică.
Stimularea reacţiilor
şi relaţiilor interactive
Realităţile
contemporane caracterizate printr-un ritm debordant al schimbărilor, ca
şi – sau mai ales – necesitatea adaptării la exigenţele lumii viitoare,
în care actualii studenţi vor evolua, impun universităţilor un permanent
efort de gândire pentru a evalua corect prezentul şi a prefigura în mod
ştiinţific viitorul societăţii şi implicit propriul lor viitor. În acest
scop, trebuie asigurată o coerenţă a acţiunilor, atât în interiorul
universităţii, cât şi pentru integrarea ei în societate. Pentru
îndeplinirea acestui rol, prezervarea şi întărirea libertăţii academice
sunt esenţiale şi vizează toate aspectele acţiunii universitare:
procesul de învăţământ, formarea culturală, cercetarea ştiinţifică,
critica societăţii.
Autonomia nu trebuie
privită ca o tentativă de izolare a spaţiului universitar din ansamblul
societăţii. Dimpotrivă, libertatea alegerii obiectivelor şi a căilor de
realizare a acestora generează o mai bună adecvare a acţiunii culturale,
ştiinţifice, profesionale, la nevoile reale ale societăţii. Autonomia
stimulează o reacţie interactivă cu o mulţime de parteneri sociali,
politici, economici, culturali şi ea trebuie valorificată atât în
beneficiul acestora, cât şi în cel al universităţilor.
Autodefinirea
universităţii prin prestigiu şi responsabilitate
Procesul de
autodefinire a universităţii evidenţiază o dimensiune internă,
aducătoare de prestigiu şi o dimensiunea externă, impusă de
responsabilitatea sa faţă de societate. Gândită în parametrii calităţii,
autonomia impune o evaluare permanentă a rezultatelor acesteia, pe baza
unor standarde distincte. Astfel, evaluarea internă presupune analize de
caz efectuate de grupuri de experţi din catedre şi facultăţi, în timp ce
evaluarea externă presupune comisii interministeriale de specialişti şi
o abordare colegială, bazată pe încredere şi competenţă. Se poate
discuta despre o evaluare pe orizontală pentru analiza comparativă a
diferitelor instituţii şi de o evaluare pe verticală pentru analizarea
activităţii aceleiaşi instituţii, în perioade diferite, pentru a se
sesiza evoluţia sau involuţia ei. Combinarea celor două tipuri de
evaluări, pe orizontală şi pe verticală, se raportează la o serie de
indici stabiliţi prin consens şi în directă legătură cu nevoile
societăţii. Intervenţia statului nu este inerentă iar crearea unor
organisme tampon s-ar cuveni să nu mai fie gândită paternalist şi, în
nici un caz, coercitiv.
Evaluarea permanentă
a rezultatelor trebuie privită ca o garanţie a autonomiei universitare.
Ea este, totodată, un mijloc sigur de responsa-bilizare a universităţii
pentru rezultatele obţinute şi mijloacele folo-site. Asumarea acestora
este în cele din urmă esenţa libertăţii academice.