Proiect prezentat
la concursul pentru ocuparea funcţiei
de rector al
Universităţii Bucureşti, 9 martie 1992
Universitatea
Bucureşti, martie 1992
Universităţile, a
căror misiune este să pregătească pe cei care vor gândi şi aplica
strategiile de dezvoltare politică, economică, socială, ştiinţifică şi
culturală ale naţiunilor şi lumii în ansamblul ei, trebuie să-şi probeze
mai întâi capacitatea de a elabora şi îndeplini propria lor strategie de
dezvoltare.
Configurarea unei
strategii a dezvoltării Universităţii Bucureşti şi a opţiunilor
manageriale constituie o întreprindere dificilă, care impune câteva
clarificări prealabile privind:
– scopul şi funcţiile
instituţiei;
– etapele parcurse;
– imperativul
dezvoltării;
– anticiparea
cadrului general de evoluţie a societăţii româneşti;
– prefigurarea
raportului cerere-ofertă în sfera valorificării capitalului universitar;
– câteva opţiuni
posibile pentru un model de dezvoltare;
– potenţialul uman şi
resursele materiale.
Componentă esenţială
a sistemului educaţional, universităţile româneşti şi-au asumat efortul
de formare şi promovare a ceea ce societatea a considerat nucleul
supravieţuirii sale prin cultură şi morală: intelectualii, dascălii,
oamenii de artă, savanţii, înaintemergătorii.
Pentru ca
Universitatea să răspundă astăzi aspiraţiilor individuale ale
studenţilor săi, precum şi îndatoririlor sale faţă de progresul general,
economic şi social, al naţiunii pe care o slujeşte, trebuie să
îndeplinească câteva funcţii fundamentale:
– să creeze noi
valori prin cercetare şi să disemineze cunoştinţe fundamentale şi
originale prin învăţare (predare) şi publicare;
– să ofere
studenţilor informaţiile necesare pentru înţelegerea trecutului şi
prefigurarea viitorului societăţii în care trăiesc;
– să le asigure
posibilitatea de a-şi dezvolta aptitudinile, talentul, vocaţia,
creativitatea;
– să explice şi să
contribuie la înţelegerea adevăratelor valori ale societăţii moderne:
democraţia, pluralismul, toleranţa, libertatea de gândire, de exprimare,
de credinţă, de opţiune;
– să fie un forum de
dezbatere a problematicii actuale a societăţii româneşti, de analiză
obiectivă şi multidimensională a politicii duse de stat în domeniile de
larg interes public şi de conturare, pe baze ştiinţifice, a unor soluţii
alternative;
– să răspundă
nevoilor societăţii şi, pe cât posibil, să le anticipeze, formând
profesionişti de performanţă, capabili să devină liderii de mâine din
diferite domenii de activitate – politică, economică, socială,
culturală, didactică, ştiinţifică.
Raportând rezultatele
de până acum ale Universităţii la demersul enunţat, pot fi citate
numeroase reuşite incontestabile. În acelaşi timp, o parte din aceste
funcţii reprezintă, încă, doar un deziderat, eventual o sugestie vag
acceptată ori, poate, chiar o ipoteză respinsă din start.
Blocaje depăşite
Etapa ultimă parcursă
de Universitatea Bucureşti (1990-1992) a avut ca punct de plecare
moştenirea sistemului totalitar: baza materială insuficientă şi uzată
moral; perturbarea sistemului de învăţământ prin reducerea numărului de
facultăţi şi studenţi; blocarea promovării profesionale, a accesului la
informaţii şi schimb de opinii, reflectată în marginalizarea pe plan
intern şi izolarea pe plan internaţional. În acelaşi timp, conservarea
calităţii profesionale la o parte însemnată a corpului profesoral şi
capacitatea de regenerare morală rapidă au demonstrat vocaţia
Universităţii de a opune rezistenţă prin cultură şi ştiinţă, de a se
menţine în condiţii dificile ca o instituţie fundamentală a societăţii
româneşti. Studenţii s-au dovedit a fi generatorul unor schimbări reale
în Universitate, prin inteligenţă, maturitate şi fermitate. Dacă 1990 a
fost mai mult un an al recuperărilor şi al eliminării unor distorsiuni,
1991 a marcat o evidentă dezvoltare. Soluţiile, mai degrabă tactice, au
avut, în mare măsură, caracter reacţional la o seamă de frustrări,
inechităţi, privilegii sau discriminări acumulate în deceniile
anterioare. Ele s-au impus în afara unei strategii explicite pe termen
lung, marcând, în mod firesc pentru această etapă, o dezvoltare reală
dar oarecum haotică.
Imperativul unei
strategii
El derivă fără
îndoială din însăşi motivaţia dezvoltării societăţii româneşti.
Purtătoare a unor tradiţii de formare şi promovare a unui sistem de
valori naţionale, Universitatea nu poate rămâne nici astăzi în afara
proceselor transformatoare pe care le parcurge societatea. Dezvoltarea
unei societăţi moderne şi a unui stat de drept în România este de
neconceput fără o modificare esenţială a mentalităţii oamenilor. Rolul
Universităţii şi aportul general al învăţământului sunt în acest sens
hotărâtoare. Totodată, plecând de la actualele structuri sociale,
strategia dezvoltării Universităţii nu va putea fi disociată de
structurile sociale viitoare pe care, în parte, le va induce chiar ea,
prin calitatea absolvenţilor săi.
O anticipare a
cadrului general de evoluţie a societăţii trebuie să ţină seama că, în
perioada următoare, sunt de aşteptat, în continuare:
– dificultăţi
economice şi financiare;
– investiţii relativ
modeste;
– o consolidare
generală, dar dificilă, a structurilor democratice;
– transformări rapide
ale cadrului social, uneori în direcţii imprevizibile.
Opţiuni tactice
Pe acest fundal,
raportul cerere-ofertă, în care oferta societăţii reflectă capacitatea
de absorbţie a generaţiilor succesive de absolvenţi, se prefigurează a
fi, pentru încă o etapă, în defavoarea acestora din urmă. Diminuarea
efectelor negative ale unui asemenea raport – în condiţiile unei
strategii de dezvoltare pe termen lung – impune şi unele soluţii
imediate, pe baza unor opţiuni tactice. Este de dorit ca aceste soluţii
să fie desprinse din programul general de dezvoltare, cu respectarea
ţelurilor propuse, a mijloacelor specifice, a ierarhiei de priorităţi,
modificând uneori ritmul transformărilor preconizate.
Alegerea unor soluţii
optime va trebui să ţină seama, în orice situaţie, de configuraţia
actuală a instituţiei, care:
– se situează, acum,
în categoria universităţilor mari, prin numărul studenţilor (care a
crescut în doi ani de la 7900 la 15205), şi amploarea corpului
profesoral (1106 cadre didactice la 1755 posturi didactice);
– are un caracter
complex, prin numărul şi profilul divers al facultăţilor şi al secţiilor
din cadrul unor facultăţi;
– se caracterizează
printr-un anumit grad de deschidere şi implicare în societate,
determinat de un anumit nivel de receptare a transformărilor pe care
aceasta le parcurge şi exprimat printr-o anumită atitudine faţă de
menirea şi viitorul învăţământului în această societate.
Alegerea modelului de
dezvoltare
Odată imperativul
dezvoltării acceptat ca necesar şi realizabil, elaborarea unui model de
dezvoltare a Universităţii Bucureşti este, în contextul dat, o problemă
de interes naţional. Ca urmare, acest model va trebui să reprezinte
rezultatul unui efort colectiv, al tuturor celor interesaţi sincer de
evoluţia şi prestigiul acestei instituţii; o sinteză a experienţei
corpului profesoral, a ideilor novatoare ale tinerilor asistenţi şi
cercetători, a cerinţelor formulate de studenţi.
Există două posibile
opţiuni extreme:
– pentru o dezvoltare
pe orizontală, cu acoperirea unui număr cât mai mare de domenii şi cu
tendinţa de reprezentare quasi-exhaustivă a subramurilor, prin
fragmentarea facultăţilor în numeroase secţii;
– pentru o dezvoltare
pe verticală, cu o concentrare exclusivă asupra subdomeniilor anticipate
ca având perspective de vârf în evoluţia societăţii. Sunt desigur
posibile şi variante intermediare.
Chiar dacă, în
viitorul imediat, o oarecare modă va putea influenţa popularitatea unor
domenii, posibilităţile de integrare economică şi socială vor fi cele
care vor determina locul unor profesiuni şi, implicit, necesitatea de a
extinde sau de a diminua cifra de şcolarizare pentru unele facultăţi,
secţii, specializări.
Estimarea prealabilă
a resurselor materiale va influenţa neîndoielnic alegerea modelului de
dezvoltare. Numărul, valoarea, durata probabilă de folosinţă optimă a
sălilor de curs şi a laboratoarelor, a aparaturii de investigare
ştiinţifică şi a tehnicii de calcul, a bibliotecilor, a mijloacelor de
tipărire şi reproducere, a clădirilor anexe (cămine, cantine) şi a
terenurilor disponibile, pot fi parametrii de susţinere a modelului ales
ori, dimpotrivă, frâne în materializarea lui. O reinventariere la zi
este imperativă acum.
O apreciere pe cât
posibil corectă a mijloacelor financiare, în prezent şi în perspectivă,
este de asemenea indispensabilă. Principiul autonomiei riscă să rămână
neoperant în condiţiile actuale, în care finanţarea este asigurată 95%
de la buget.
Evaluând resursele
umane putem constata că în prezent Universitatea Bucureşti, cu un număr
de 1106 cadre didactice, 43 cercetători, 15205 studenţi, 1129 personal
tehnic-administrativ, prezintă un potenţial uman remarcabil. Detalieri
pentru o mai bună cunoaştere a grupurilor menţionate, ca şi o
perseverentă acţiune pentru structurarea şi organizarea lor sunt
necesare. Administraţia Universităţii Bucureşti este prima interesată de
funcţionarea unor organizaţii reprezentative, puternice, care să apere
interesele specifice ale acestori grupuri: sindicatul cadrelor didactice,
sindicatul personalului TESA, Liga studenţilor, precum şi de asigurarea
armonizării şi promovării intereselor comune în cadrul Consiliului de
administraţie.
O strategie a valorii
şi a restructurării
Pentru următorii zece
ani, strategia de dezvoltare a Universităţii Bucureşti va trebui să fie
o strategie a valorii şi a restructurării:
O strategie a valorii,
pentru recâştigarea şi amplificarea prestigiului cultural şi ştiinţific
al Universităţii în plan naţional şi internaţional, implică:
– atragerea în corpul
profesoral şi de cercetare a marilor valori ale culturii şi ştiinţei
româneşti;
– continuarea
acţiunilor de reintegrare a personalităţilor care, din motive politice,
nu au fost primite sau au fost excluse din corpul profesoral;
– inventarierea
vârfurilor din promoţiile de absolvenţi din ultimii cinci-zece ani;
– stimularea şi
motivarea unei opţiuni pentru o carieră ştiinţifică şi didactică în
rândul actualilor studenţi, inclusiv prin integrarea lor în viaţa
catedrelor şi a colectivelor de cercetare din facultăţi;
– o politică activă
de depistare şi atragere spre Universitatea Bucureşti a tinerilor cu
dotare excepţională din liceele de pe întreg teritoriul naţional;
– modernizarea
sistemului de selectare prin completarea sau înlocuirea unor examene de
admitere cu elemente din sistemul occidental de aplicaţii susţinute prin
recomandări şi aprecieri ale rezultatelor obţinute în liceu sau/şi
activităţi productive ori prin verificarea aptitudinilor individuale pe
bază de interviu sau eseu pe o temă dată;
– dezvoltarea
sistemului de visiting professor pentru primirea unor personalităţi
marcante din străinătate; stimularea şi sprijinirea tinerilor asistenţi
şi cercetători pentru obţinerea unor burse pentru stagii de specializare
şi doctorat, precum şi a studenţilor, în vederea obţinerii unor burse de
studiu în universităţi europene şi americane de prestigiu.
Strategia
restructurării are în vedere trei direcţii principale:
– regândirea
programelor de învăţământ;
– reevaluarea
priorităţilor cercetării ştiinţifice;
– transformarea
structurilor organizatorice.
Schimbări în
mentalitate şi atitudini
Realizarea unei
strategii de dezvoltare pe criterii prioritar valorice şi prin
restructurări corect direcţionate presupune fără îndoială o schimbare în
mentalitatea corpului profesoral, în stilul de lucru al consiliilor
profesorale şi al Senatului Universităţii.
Aceasta înseamnă ca
profesorii:
– să accepte că
performanţele educative şi academice sunt măsurabile şi că – deşi puţine
şi controversate – standardele, totuşi, există;
– să antreneze
comunitatea intelectualilor în elaborarea unui sistem universitar
modern, luând în considerare opiniile şi propunerile venite astfel şi
din afara corpului profesoral;
– să nu se sfiască să
dea o nouă dimensiune dezbaterii academice, depăşind faza unor mici
furtuni într-un pahar cu apă, pentru a declanşa o confruntare deschisă
de idei în abordarea problemelor reale ale societăţii, pentru a combate
argumentat erori de orientare, pentru a oferi soluţii de remediere;
– să se simtă
răspunzători în faţa statului, care finanţează învăţământul, dar şi în
faţa studenţilor, a viitorilor absolvenţi şi practicieni.
Schimbări de
mentalitate şi comportament sunt aşteptate şi la nivelul studenţilor, în
sensul:
– promovării generale
a criteriului valoric, inclusiv în acordarea burselor în ţară sau pentru
studii în străinătate;
– participării mai
active la elaborarea modelelor strategice;
– pregătirii pentru
un sistem concurenţial de angajare şi promovare în profesiune;
– colaborării
permanente cu celelalte segmente ale comunităţii Universităţii Bucureşti
în realizarea strategiei de dezvoltare a acesteia.
Pentru o mai bună
colaborare cu personalul tehnic, economic, administrativ, consider
necesare:
– o implicare
efectivă a acestuia în realizarea strategiei de dezvoltare a
Universităţii, funcţie de specificul compartimentelor în care lucrează;
iniţiativă şi responsabilitate;
– înţelegerea
efectelor benefice ale reducerii ponderii unor lucrări de rutină şi ale
introducerii unor activităţi noi, realizabile cu mijloace tehnice rapide
şi eficiente;
– acceptarea unor
standarde valorice de selecţie a personalului în vederea menţinerii şi,
respectiv, a disponibilizării impuse de reducerea necesarului de
personal în unele domenii de activitate, ca şi a unui efort de
recalificare sau pentru obţinerea unei calificări superioare.
Un deziderat comun,
valabil pentru toţi, profesori, cercetători, studenţi şi personal
tehnic-administrativ nu poate fi decât ataşamentul şi devotamentul faţă
de Universitate.
Mandatul rectorului
În opinia mea,
rectorul Universităţii Bucureşti va trebui să promoveze şi să susţină
realizarea, în cursul mandatului 1992-1996, a următoarelor obiective:
– Limitarea studiilor
universitare la patru ani; organizarea unor specializări (master) cu
durata de un an în domeniile cu perspectivă de dezvoltare pe plan
mondial; menţinerea colegiilor, cu durata de trei ani în domenii cu
caracter pronunţat practic.
– Doctorate cu
frecvenţă în continuarea specializării, cu durata de trei ani; fondurile
pentru burse urmând a fi asigurate parţial de la buget, parţial prin
constituirea unor norme de cercetare cu durată limitată, deduse din
manopera unor contracte. În perioada stagiului doctoranzii vor putea
primi, prin cumul, norme de asistent sau preparator, verificându-se
astfel şi aptitudinile lor didactice, în vederea angajării definitive.
– Dezvoltarea
cercetării fundamentale şi aplicative prin organizarea, începând cu luna
aprilie 1992, a unor microcolective de cercetare cu autogestiune pe
lângă catedre, bazate pe contracte încheiate cu Ministerul
Învăţământului şi Ştiinţei şi societăţi comerciale sau incluse în
programul TEMPUS.
– Constituirea unui
număr redus de institute mari cu caracter interdisciplinar, profilate pe
probleme de interes major, incluse în programe internaţionale de
asistenţă, care să asigure finanţarea lor totală sau parţială.
– Restructurarea
urgentă a serviciilor administrative în acord cu obiectivele tactice şi
strategice determinate de modelul de dezvoltare ales; redimensionarea
lor în funcţie de necesităţi; finalizarea în interval de o lună a
dotării cu calculatoare; elaborarea de programe specifice pentru fiecare
serviciu (evidenţă, mişcare şi corelare cu activităţile altor servicii).
Şefii de servicii vor prezenta, în termen de două luni, propuneri de
creştere a eficienţei şi de îmbunătăţire a modului de lucru cu publicul.
Întărirea răspunderii individuale prin stabilirea de sarcini concrete,
introducerea ecusoanelor, determinarea criteriilor de stimulare prin
premiere.
– Restructurarea
serviciului tehnic prin limitarea la strictul necesar a personalului de
întreţinere pentru fiecare imobil. Cu personalul disponibilizat se va
constitui un centru tehnic unic, cu o evidenţă clară a activităţii,
pentru folosirea la capacitatea maximă a tuturor meseriaşilor şi
evitarea cheltuielilor foarte mari generate de comenzi în exterior,
practicate acum în mod curent. Centrul va fi dotat cu o maşină de
intervenţii pentru remedierea operativă a defecţiunilor intervenite în
spaţiile Universităţii.
– Finalizarea
proiectului de constituire a Fundaţiei „Universitas”, aprobat de Senatul
Universităţii, având ca principal scop obţinerea, din donaţii,
sponsorizări şi alte mecanisme legale, a fondurilor pentru construirea
unui campus al Universităţii şi dezvoltarea permanentă a acesteia.
– Înfiinţarea
Editurii Universităţii Bucureşti, cu o politică editorială bazată pe
criterii de valoare şi eficienţă economică; valorificarea
posibilităţilor create prin modernizarea spaţiului tipografic existent;
colaborarea cu edituri universitare şi alte edituri cunoscute din
străinătate.
– Înfiinţarea unei
librării a Universităţii Bucureşti, amplasată în zona centrală (perimetrul
b-dul Carol, Academiei) şi care să desfacă lucrările editate de Editura
Universităţii: cursuri, manuale, alte lucrări de valoare şi interes. În
acelaşi spaţiu va funcţiona o papetărie şi un raion special pentru
obiecte purtând sigla sau numele Universităţii Bucureşti.
– Prospectarea
posibilităţilor de amenajare sau construcţie a unor spaţii proprii de
odihnă pentru profesorii, studenţii şi personalul Universităţii, în
Capitală şi diferite zone din ţară, în vecinătatea unor staţiuni
didactice şi de cercetare ale Universităţii Bucureşti.
– Instaurarea unui
climat academic general, prin revitalizarea vieţii ştiinţifice a
catedrelor într-o atmosferă destinsă şi colegială, cultivarea
tradiţiilor, aniversarea personalităţilor, stimularea tinerilor
universitari cu merite deosebite.
– Propagarea imaginii
Universităţii Bucureşti în ţară şi în străinătate ca instituţie
fundamentală a culturii şi ştiinţei româneşti, generatoare de progres şi
componentă a culturii europene. Asigurarea reprezentării Universităţii
la marile manifestări universitare şi prezentarea ei în lucrările de
circulaţie universală dedicate promovării universităţilor naţionale de
prestigiu.
– Revitalizarea
Muzeului Universităţii prin editarea de pliante, albume, memorii,
introducerea lui în circuitul muzeal şi îmbogăţirea patrimoniului său
prin identificarea posibilităţilor de achiziţionare sau transfer.
Închei cu propunerea
ca aniversarea a 300 de ani de la înfiinţarea Academiei Domneşti din
Bucureşti, act semnificativ pentru istoria Universităţii Bucureşti, să
fie pregătită ca un eveniment naţional cu rezonanţă internaţională, care
să angajeze întreaga comunitate a Universităţii noastre. Consider
aceasta o datorie de onoare faţă de instituţia de al cărei prestigiu
beneficiem, prin aparteneţa noastră la Universitatea Bucureşti.