De la lampa lui
Aladdin, la un modus vivendi în lumea globalizată
Emil Constantinescu
Joi, 14 iunie, anul
1325 după Cristos, a doua zi a Rajab 725 după Hejjira, un tânăr de 21 de
ani, Abu Abdullah Muhammad Ibn Battuta, părăsea Tangerul. 30 de ani mai
târziu, după ce străbătuse nu mai puţin de 75.000 de mile, s-a întors în
Fez, Maroc şi a scris o carte Faimoasele călătorii ale lui Ibn
Battuta. Povestirile sale ne dezvăluie rolul important al
marinarilor şi negustorilor arabi pe mările europene şi asiatice, de la
Marea Mediterană la Marea Roşie şi Marea Arabiei şi, mai departe, la
Oceanul Indian şi la mările Chinei. Memoriile lui despre Marea Neagră şi
Imperiul Bizantin sunt o importantă sursă istorică a Renaşterii timpurii
din ţara mea, România, unde Drumul Mătăsii, care lega China de Spania,
se intersecta cu Drumul Ambrei, care cobora din Scandinavia spre Grecia.
Vremea lui Ibn
Battuta a fost una în care călătoriile, comerţul, învăţământul şi
credinţa coexistau într-un spaţiu al dialogului şi al civilizaţiilor
convergente. O vreme când, în porturile şi bazarurile Lumii Antice,
negustorii arabi făceau comerţ, în bună pace şi înţelegere, cu blănuri
scumpe finlandeze, cu grâne, miere şi bovine din România şi Bulgaria,
iar vasele bizantine, veneţiene şi genoveze transportau în Mediterană şi
Marea Neagră ţesături din Flandra şi piper din Orientul Îndepărtat. În
acele timpuri, Qatarul se ilustra ca o naţiune cu schimburi comerciale
dinamice. Din secolul 8, dezvoltarea Qatarului ca punct central al
schimburilor lucrative între Est şi Vest poate fi comparată cu cea a
spaţiului Mării Negre ca punct central pentru comerţul dintre Nord şi
Sud.
Pentru lumea de azi,
oamenii epocilor medievale par îndepărtaţi şi nefamiliari. Numele şi
faptele lor sunt înregistrate în cărţile de istorie, monumentele lor ne
înfrumuseţează oraşele, dar înrudirea noastră cu ei este adesea văzută
doar ca moştenirea unei imagini romantice din 1001 de nopţi.
Consider totuşi că avem multe de învăţat de la înaintaşii noştri pentru
că acela a fost timpul primei economii globale şi al primului comerţ
global. Aşa cum putem afla de la Ibn Battuta sau de la ceilalţi
exploratori, navigatori şi pelerini ai epocii, economia globală
mediteraneeană era o lume a bogăţiei, a frumuseţii şi a schimburilor
fertile interculturale. Comerţul, libertatea şi toleranţa erau valorile
actorilor colectivi şi individuali. Negustorii şi marinarii arabi,
greci, genovezi sau vikingi străbăteau liber mările. Teoria lui
Huntington era contrazisă de realităţile acelor vremuri. Această lume a
decăzut şi şi-a pierdut strălucirea numai atunci când Imperiul Otoman a
pus capăt comerţului liber pe mările Lumii Antice şi s-a întins spre
Atlantic. Numai absenţa libertăţii, care a dus la diminuarea negoţului,
a scindat lumea şi s-a ajuns la confruntarea dintre Est şi Vest.
Suntem aici pentru a
discuta despre democraţie şi comerţ. Democraţia şi comerţul nu sunt
altceva decât două căi prin care oamenii au urmărit timp de două milenii
realizarea binelui individual şi a celui comun. Ambele sunt
întreprinderi dificile în care succesul este adesea însoţit de eşecuri.
Imaginarul oriental
care de secole fascinează lumea occidentală ne-a dăruit, prin Alladin şi
lampa fermecată, o parabolă a eternei căutări a binelui material
(averea) şi a celui spiritual (iubirea). Povestea tânărului sărac ce-şi
vede dorinţele împlinite cu ajutorul unui magician, pierde apoi totul şi
în final triumfă recuperându-şi palatul şi prinţesa mi-a încântat
copilăria. Ea acoperă şi un înţeles mai profund. Succesului nefondat pe
eforturile proprii îi urmează criza pierderii a tot ce dobândise, dar
aceasta îl aduce într-o poziţie spirituală superioară conferindu-i
putere şi integritate, ceea ce îl face să reuşească în final prin
meritul personal. Dincolo de metafora lămpii în care puterile magice ale
maestrului au sensul cunoaşterii, a metaforei călătoriei ca studiu şi a
grotei ca ignoranţă tenebroasă, descoperim rolul învăţăturii fără de
care poţi pierde totul dar care, asimilată, te ajută să devii propriul
tău stăpân. Am învăţat că oricât de sofisticate forme ar îmbrăca
democraţia sau comerţul ele au succes doar dacă servesc nevoile
individului şi că fundamentul lor este dreptul de proprietate
individuală.
Aristotel a fost
primul care a invocat dreptul individului de a-şi urmări propriul
interes şi dreptul la proprietate individuală. Parcă venind dintr-un
discurs politic contemporan, afirmaţiile formulate de Aristotel sunt
incredibil de actuale: „proprietatea comună va primi puţină îngrijire,
în timp ce proprietatea individuală va fi apărată şi îngrijită
permanent, fiind astfel mult mai productivă”.
În zorii revoluţiei
industriale din secolul XVIII, economistul şi moralistul scoţian Adam
Smith susţine cu tărie, în cartea sa Avuţia naţiunilor, că la
baza comerţului stă teoria avantajului fiecărei naţiuni. Fiecare naţiune
este diferită şi poate fi mai productivă în anumite domenii. Ea trebuie
să se specializeze în ceea ce face mai bine şi să exporte produsele
acestor activităţi. În schimb, va importa ceea ce are nevoie de la alte
naţiuni, specializate în acele produse. Dacă toate ţările promovează
comerţul liber, şi nu protecţionismul, toate vor avea de câştigat.
Ce ne impresionează
la Adam Smith, în comparaţie cu mulţi economişti contemporani, este că
el nu a explicat ce se întâmpla în comerţul mondial, ci a prevăzut ce se
va întâmpla ca efect al teoriilor sale. Guvernele care i-au urmat
sfaturile nu au avut decât de câştigat. Înfiinţarea Organizaţiei
Mondiale a Comerţului (WTO) precum şi situaţia actuală a globalizării
comerţului confirmă previziunea sa că numai comerţul liber serveşte
binele tuturor naţiunillor, toate participantele la comerţ liber
câştigând, chiar dacă în proporţii diferite.
La mijlocul secolului
XX, economistul şi filozoful austriac Friedrich August von Hayek a
proclamat trinitatea inseparabilă a civilizaţiei: legalitatea,
libertatea şi proprietatea afirmând că numai prezenţa lor împreună
într-o societate poate caracteriza o bună relaţie între democraţie şi
economia de piaţă.
Faptul că o
democraţie sănătoasă nu poate exista fără o clasă de mijloc, benefică
atât din punct de vedere economic, cât şi din punct de vedere politic,
ca un strat de echilibru între bogaţi şi săraci, este o axiomă încă din
vremea lui Aristotel şi până în prezent nu s-a dovedit a fi greşită.
Existenţa unei mase critice de cetăţeni independenţă, capabili să se
întreţină singuri şi, în consecinţă, liberi din punct de vedere economic
şi care doresc sa consacre o parte din energia lor treburilor publice,
este astăzi, aşa cum era şi în timpul îndepărtatei democraţii
pericleene, o condiţie pentru orice formă participativă de guvernare.
Totuşi, aceasta poate să nu fie o condiţie suficientă pentru democraţie
şi, aşa cum s-a demonstrat în istoria multor state din Europa, America
de Sud sau Asia, reprezintă doar o pre-condiţie necesară pentru o
guvernare democratică.
Experienţa tragică a
Germaniei din deceniul ’30 al secolului trecut a
arătat că prăbuşirea clasei de mijloc, în urma restricţiilor care au
fost impuse Reich-ului după înfrângerea în primul război mondial, a pus
poporul german în situaţia de a alege în faţa unei alternative
sinucigaşe: fascism sau comunism.
Mai aproape în timp,
experienţa fostelor dictaturi comuniste din Europa Centrală şi de
Sud-Est în privinţa relaţiei dintre democraţie şi economie în tranziţia
post-comunistă nu are numai o rezonanţă locală, ci prezintă interes
pentru analiza proceselor de transformare care au loc oriunde în lume
demonstrând că numai proprietatea individuală creează conştiinţa
valorilor proprii şi protejează dreptul de a nu fi de acord cu ceea ce
îţi lezează interesele.
În lumea globalizată
nu dimensiunea economiei este hotărâtoare, ci libertatea din cadrul
economiei, gândirea liberă, dreptului individului de a opta şi de a-şi
apăra opţiunea, care sunt esenţiale pentru instituţiile democratice.
Relaţia dintre economie şi politică este un drum cu dublu sens. Dacă
economia de piaţă este o condiţie necesară pentru democraţie, trebuie
spus că fără un sistem democratic, o economie de piaţă nu poate
supravieţui mult timp.
Majoritatea
teoreticienilor susţine că numai democraţia protejează şi promovează
drepturile individuale, proprietatea privată, piaţa şi comerţul liber
privilegiind astfel evoluţiile dinspre democraţie spre comerţ liber.
După părerea mea, la fel de benefică este şi evoluţia inversă prin care
libertatea comerţului aduce după ea şi libertatea politică. Guvernele
unor state totalitare, constatând că economia planificată şi
proprietatea de stat sunt falimentare, au lăsat până la urmă libertate
comerţului. Această politică a fost experimentată fie plecând de la un
totalitarism de dreapta – Coreea de Sud, Chile, Taiwan care acum sunt
state prospere şi democratice – fie de state autoritare de stânga, care
acum permit comerţ liber şi proprietate privată, precum China şi
Vietnam. Comerţul liber aduce după el prosperitate, construieşte clasa
de mijloc şi indivizii din această clasă se sincronizează, călăuziţi de
„mâna nevăzută” evocată de Adam Smith, în a impune democraţia care le
garantează că ceea ce au agonisit va fi transmis în siguranţă către
moştenitorii lor. Fiecare are grijă numai de el, dar interesele
indivizilor se întrepătrund servind interesul major al societăţii. Pe un
plan mai larg, comerţul liber poate fi privit şi ca un garant al păcii
mondiale pentru că limitează tendinţa liderilor politici de a promova
atitudini agresive naţionaliste, atâta timp cât războiul ar atinge
interesele de afaceri ale naţiunii sale.
În acest punct,
teoria „mâinii nevăzute” a lui Adam Smith se apropie de teoria
„vicleniei raţiunii universale” a lui Hegel conform căreia raţiunea
universală foloseşte interesele egoiste ale liderilor pentru a realiza
ideea de progres în istoria universală.
Principala sfidare a
prezentului este, după părerea mea, consolidarea democraţiei prin
progresul economiei de piaţă. Nici liberatatea pieţei, nici libertatea
cetăţenilor nu pot fi independente una faţă de cealaltă. Amândouă au
nevoie de o voinţă politică puternică pentru o politică de reformă
îndrăzneaţă şi imaginativă. Ştiu din propria mea experienţă că
privatizarea economiei de stat centralizate precum şi acordarea puterii
de decizie agenţilor economici privaţi este un proces dificil şi dureros
pentru care a trebuit să-mi asum plata preţului politic. Acesta este
însă singurul mod de a răspunde provocărilor unui secol incert deoarece,
după cum prea bine ştim, democraţia poate să nu fie o garanţie
suficientă pentru o ordine mondială raţională şi echitabilă.
Nu pot să nu mă
întreb însă ce înţelegem prin sintagma „ordine mondială raţională şi
echitabilă” atât de frecvent prezentă în limbajul organismelor
internaţionale contemporane. Dacă este vorba de impunerea unui model
unic al binelui, atunci nu putem să nu ne amintim că istoria lumii a
fost cutremurată de războaie devastatoare şi revoluţii sângeroase, toate
purtate în numele binelui comun, ceea ce ar trebui să ne îndemne la
prudenţă.
Într-o lucrare
recentă, publicată sub titlul Oedip la Washington şi dedicată
celui mai recent conflict sângeros, războiul din Irak, prof. dr. Zoe
Petre, decan al Facultăţii de Istorie de la Universitatea din Bucureşti
şi consilier de politică externă al Preşedintelui României în timpul
mandatului meu, abordează critic ideea democratizării Orientului
Mijlociu pornind de la un Irak eliberat de dictatură. Realitatea a
dovedit lipsa cunoaşterii profunde a mediului irakian, a tensiunilor,
fidelităţilor şi a piedicilor care pretind o înţelegere respectuoasă şi
meritată, ceea ce a făcut-o pe autoare să considere că pentru lipsa de
precipitare a Irakului de a urma un model democratic e de vină mai
degrabă ideea de model, decât ideea de democraţie.
Trăim într-o lume
deschisă, într-o lume a comunicării şi a unei interacţiuni permanente,
într-o lume a cărei mişcare perpetuă nu poate fi stăvilită. Într-o
astfel de lume, societăţile închise nu au nicio şansă de supravieţuire.
În acelaşi timp, mondializarea nu poate fi asimilată unor simple
schimburi economice, omologării – prin dinamica pieţei libere – a unor
bunuri materiale, a produselor celor mai competitive. Dincolo de
acestea, globalizarea reprezintă consacrarea unor valori, a unor bunuri
simbolice, ea înseamnă cunoaştere şi, - de ce nu? – apropiere şi
înţelegere.
Pentru aceasta
trebuie să ne schimbăm radical modul de a gândi depăşind conceptul vechi
de toleranţă liberală care, păstrând idealul consensului raţional asupra
celui mai bun mod de viaţă, manifestă doar înţelegere pentru un dezacord
rezonabil.
Mai productiv şi mai
actual mi se pare conceptul de „modus vivendi” dezvoltat în anul 2000 de
profesorul britanic John Gray care pleacă de la acceptarea existenţei
mai multor feluri de viaţă în care oamenii pot prospera. Nu mai este
vorba doar de acceptarea unor valori diferite, din civilizaţii diferite,
este vorba de evidenţa coexistenţei unor virtuţi preţuite în mod diferit
chiar în cadrul aceleiaşi culturi, cum ar fi contrastul dintre virtuţile
din Vechiul şi respectiv Noul Testament, între virtuţile războinice la
Homer şi cele preţuite de filozofii socratici, între cele din Bhagavad
Gita şi din Buddha. Ca un rezultat al migrării în masă şi al exploziei
comunicării, societăţile de azi includ mai multe moduri de viaţă
coexistente pe spaţii mici. În viziunea lui John Gray niciun regim nu
poate pretinde că reprezintă cea mai bună soluţie a conflictelor între
valorile universale. Diversitatea modurilor de viaţă şi a regimurilor
este o marcă a libertăţii umane şi nu a erorii, iar dacă există mai
multe moduri în care oamenii pot prospera, atunci alegerea nu trebuie să
fie neapărat tragică. Diversele regimuri şi moduri de viaţă pot înceta
să mai fie antagonice devenind alternative. Plecând de la pluralismul
valorilor ca teorie etică, „modus vivendi” poate fi astfel privit şi ca
un ideal politic.
Transformările
accelerate din lumea contemporană ne cer, în mod imperativ, să ne
angajăm într-un proces de regândire a societăţii globale, a relaţiilor
dintre noi, dar mai ales a politicului şi a sensului acţiunii politice.
Sfera politicului nu poate fi concepută ca un spaţiu aparte, rupt de
realitatea cotidiană, aflat undeva pe graniţa moralităţii, guvernat de
reguli ezoterice, înţelese doar de iniţiaţi, un spaţiu monopolizat de
cercuri închise, inaccesibil majoritatii, separat sau chiar opus
acesteia. Politica prezentului nu mai poate fi un mod de a organiza
raporturile dintre prieteni şi duşmani ci, dimpotrivă, ea trebuie să fie
înţeleasă ca cel mai bun mod de a fi împreună, ca un ansamblu de
practici ce nu mai este menit să separe, ci să unească în jurul unui
proiect comun toate componentele majore ale societăţii.
Întemeindu-şi vocaţia
universală pe dreptul natural, democraţia nu se reduce la o simplă
opţiune pentru un regim politic printre altele. Ea este, prin excelenţă,
modul manifestării depline a omului împreună cu ceilalţi. Astfel,
problema centrală este identificarea căilor şi mijloacelor cele mai
potrivite în efortul de construcţie a unei societăţi cu instituţii
democratice.
Tocmai pentru că
valorile democratice aparţin sferei dreptului natural, ele nu pot fi
importate şi implantate în orice sol, indiferent de particularităţile
acestuia. Formele generale ale organizării politice democratice îşi
păstrează valabilitatea independent de spaţiu, dar conţinutul concret
chemat să locuiască în această formă politică este întotdeauna obiect al
unei construcţii proprii. În fapt, valorile democraţiei nu trebuie
căutate în exterior, ele trebuie găsite, redescoperite în om, în noi
înşine, în vocaţia libertăţii care animă orice societate umană.
Democraţia nu trebuie privită ca un simplu model gata să călătorească
oricând şi oriunde, ea trebuie să se nască şi să se maturizeze potrivit
exigenţelor fiecărui caz particular.
Avem privilegiul de a
trăi construcţia democratică ca pe un proces de invenţie politică.
Există în Europa de
Vest Constituţii adoptate în anii 1947-1949, ce păstrează norme care,
probabil, nu ar mai fi votate de urmaşii de azi ai legiuitorilor de
atunci. Din acest punct de vedere, cetăţenii democraţiilor noi pot fi
consideraţi mult mai liberi în raport cu voinţa predecesorilor. Nimic nu
îngrădeşte reflecţia noastră asupra instituţiilor democratice atâta timp
cât aceasta ţine cont de valorile naturale ale democraţiei. Suntem
liberi să ne inventăm propriul destin, să creăm instituţii şi practici
politice adecvate perioadei în care trăim.
Socotesc că
proclamatul triumf global al democraţiei la sfârşitul Razboiului Rece nu
poate fi interpretat ca un sfârşit al istoriei, ca o instalare a
umanităţii într-o eră în care nicio valoare nu mai poate fi nouă, nu mai
poate fi născocită. Dimpotrivă, democraţia în acest început de veac şi
de mileniu nu poate fi decât triumful libertăţii de a inventa, ingenios
şi creativ, noi forme şi noi mijloace de dezvoltare a identităţii
fiecăruia dintre noi.