Oportunităţi de cooperare în Eurasia: de la cercul vicios
al
subdezvoltării, la cercul virtuos al dezvoltării durabile
Trăim o perioadă în care
lumea ierarhizată a secolului XX se transformă rapid într-o lume de tip
reţea, ale cărei centre de putere sunt multiple, difuze şi mobile.
În această lume
în care apar în permanenţă noi dimensiuni ale realităţii, descoperirea
şi exploatarea rezervelor naturale primeşte automat complementul
mediilor de comunicare, al interfeţei tehnologice şi, nu în ultimul
rând, al valorilor culturale. Aceasta înseamnă că în societatea
globalizată orice mişcare de bunuri trebuie să se facă în mod necesar în
ambele sensuri.
Globalizarea
relaţiilor economice internaţionale impune, mai devreme sau mai târziu,
un echilibru în specializarea economică a diferitelor zone geografice,
deci şi un echilibru al schimburilor şi al căilor de transport pe care
se vor face aceste schimburi.
Ne aflăm, încă,
într-o perioadă în care nu s-au cristalizat echilibrele globale. După
prăbuşirea sistemului comunist, după evoluţiile politice din Asia
răsăriteană şi descoperirea rezervelor de hidrocarburi din zona Mării
Caspice, sud-estul Europei se află în faţa unei oportunităţi pe care nu
are voie să o rateze.
Aproximativ 67%
din rezervele mondiale de petrol şi 45% din rezervele mondiale de gaze
naturale sunt în ţările din Asia Centrală şi Orientul Mijlociu. Aceasta
înseamnă că ľ din rezervele mondiale de petrol şi gaze sunt în zone
învecinate nouă.
Obiectivul
regional şi internaţional în strategia pentru energie din sud-estul
Europei este de a stabili mai multe coridoare de energie între ţările
producătoare de energie şi pieţele vestice consumatoare de energie. În
acest scop s-au făcut paşi concreţi pentru dezvoltarea conductelor de
petrol şi gaze nu numai pentru a furniza un terminal şi un coridor
pentru resursele de hidracarburi din zona Caspică, Rusia şi Orientul
Mijlociu, dar şi pentru a diversifica sursele de aprovizionare şi căile
către piaţa mondială.
Care poate fi
strategia Europei sud-estice în ceea ce priveşte integrarea pe piaţa
globală?
Transporturile,
comunicaţiile, relaţiile economice şi infrastructura reflectă
mentalitatea războiului rece.
Rezultatul a fost separarea
ţărilor şi, pentru că ele nu au fost unite, o şi mai mare distanţare a
regiunii de alte părţi ale lumii care se adaptasera deja la cerinţele
globalizării. În plus,
suferinţele şi aberaţiile procesului de tranziţie post-comunistă au
generat un întreg spectru de riscuri pentru securitate, cum ar fi crima
organizată, traficul de carne vie, pieţele negre, degradarea mediului
şi, nu în ultimul rând, crize de legitimitate în anumite ţări.
Sumele enorme de
bani folosite pentru marile proiecte de infrastructură, pot duce la o
creştere semnificativă a corupţiei. Eforturile administraţiilor ţărilor
din regiune nu vor fi suficiente dacă, companiile multinaţionale
implicate nu vor refuza categoric să se implice în actul de corupţie,
pentru că nu vor exista niciodată corupţi, fără corupători.
Astfel,
proiectele de infrastructură demarate şi dezvoltate în comun reprezintă
de cele mai multe ori cea mai vizibilă cale a iniţiativelor regionale
din sud-estul Europei. Reţelele de transport, telecomunicaţii şi energie
electrică sunt coloana vertebrală a integrării regionale şi deci a
stabilităţii şi prosperităţii. Aceste proiecte furnizează, de asemenea,
soluţii pentru rezolvarea şomajului care este problema majoră
socio-economică cu care ne confruntăm în regiune.
Soluţiile acestor
probleme cer formule transfrontaliere bazate pe abordări comune între
statele învecinate şi cooperare la nivel regional.
Prin poziţia sa
geografică, sud-estul Europei poate deveni pivotul unui coridor
continental sudic-european de transport şi cooperare care să lege
Oceanul Pacific cu cel Atlantic. Un astfel de coridor poate pune în
legătură marile resurse naturale ale Asiei Centrale şi Transcaucaziei cu
pieţele în creştere accelerată din Europa Centrală sau din Extremul
Orient. În concepţia noastră, un asemenea coridor, pe lângă funcţia sa
de tranzit, va trebui să integreze capacităţile industriale existente în
ţările pe care le traversează.
Cooperarea
regională şi inter-regională în sud-estul Europei a funcţionat ca un
laborator al integrării general europene în ceea ce priveşte dobândirea
unui capital de experienţă comună în dezvoltarea infrastructurilor şi în
plan legislativ.
În această
strategie un rol cheie îl au iniţiativele politice regionale şi
inter-regionale de genul trilateralelor iniţiate de România în perioada
1997-2000 cu diferite state din zonă, cum sunt trilateralele
România-Bulgaria-Turcia, România-Bulgaria-Grecia,
România-Polonia-Ucraina, România-Ucraina-Moldova. Ele au condus la
dezvoltarea infrastructurilor şi a cadrului juridic al comerţului, la
magistralele de telecomunicaţii cu Bulgaria, Turcia şi Moldova, la
integrarea României în spaţiul CEFTA, la tratatele de liber schimb cu
Turcia, Moldova sau Ucraina.
Astăzi nu se pot
construi strategii viabile pentru mileniul III cu materiale
refolosibile, reciclate sau cu Ersatz-uri din mileniul II. Alte valori
vor fi fundamentale în acest mileniu şi, printre ele, creativitatea şi
cultura vor domina în societatea post-informaţională şi globalizată.
Aceste perspective şi valori trebuie avute în vedere încă din acest
moment. Dezvoltarea unei căi continentale de comunicare între
Japonia-China-Asia Centrală-Transcaucazia-Europa Centrală şi Europa
Occidentală trebuie văzut nu numai o cale comercială, dar şi un nou
mijloc puternic pentru a asigura stabilitate pe un lung traseu istoric.
Stabilitate bazată pe acceptarea unui set de valori comune, pe
respectarea principiului economiei de piaţă, singura care poate să ducă
la economii performante şi structuri democratice ce pot să asigure
statelor capacitatea de a crea stabilitate în interior şi în regiune.
În consecinţă,
coridorul Est-Vest va fi funcţional în dublu sens din toate punctele de
vedere: transport, comerţ, decizii poltice, schimburi culturale.
Renaşterea unor
coridoare de transport presupune şi reluarea legăturilor între culturi
vechi, cu principii socio-culturale moderne. Dacă relaţiile financiare
şi economice, bazate pe profit, au de multe ori o viaţă scurtă; dacă
relaţiile politice, până la urmă depind de interese de securitate care,
uneori, au o geometrie variabilă, relaţiile culturale au în schimb
vocaţia stabilităţii în timp, ceea ce răspunde cerinţelor oricărui
proiect major.
Reconstrucţia
infrastructurilor este urgentă şi indispensabilă.
În timpul
intervenţiei NATO în Iugoslavia, şapte poduri, din cele zece care
traversează Dunărea pe segmentul iugoslav, au fost bombardate, ca de
altfel şi alte căi de acces – şosele şi telecomunicaţii. Se poate spune
că a fost primul război din istoria omenirii îndreptat împotriva
infrastructurii, chiar dacă, considerarea pierderilor de vieţi omeneşti
drept efecte colaterale implică o mare doză de cinism. Scriitorul şi
filosoful Umberto Eco sugera că, în lumea modernă, cei care pot
determina în modul cel mai eficient sfârşitul unui razboi sunt oamenii
de afaceri. Ne punem întrebarea: au nevoie oamenii de afaceri, de
politicieni pentru proiectele de infrastructură? Răspunsul meu este
categoric da, pentru că este vorba de proiecte costisitoare, pe perioade
lungi, chiar dacă este vorba de un parteneriat public-privat, este
nevoie de decizii la nivelele parlamentelor şi guvernelor. Asumarea unor
astfel de proiecte care nu aduc beneficii electorale fac diferenţa între
politicienii populişti şi oamenii de stat care îşi asumă riscurile
proiectelor strategice. Şefi de stat din zonă, între care m-am numărat
şi eu, au avertizat că ne aflăm într-o epocă în care echilibrele
regionale nu s-au cristalizat încă şi, pentru a accelera acest proces în
direcţia care duce la democraţie şi prosperitate, este necesar ca
statele occidentale să se implice mai mult în plan economic, într-un
parteneriat gândit pe tremen lung împreună cu ţările post-comuniste din
sud-estul Europei. Nu trebuie să uităm nici un moment că nu numai un
regim naţional-comunist de tipul celui girat de Miloşevici, dar şi o
recesiune prelungită poate determina accesiunea forţelor extremiste, cu
consecinţe tragice pe care noi nu este nevoie să le imaginăm, pentru că
le-am şi trăit. E nevoie de decizii politica majore: o stopare a
lărgirii Uniunii Europene, întârzierea integrării Turciei în UE poate
atrage nu numai o reapariţie a extremismului în zonă, dar lipseşte UE de
un pilon extrem de important al stabilităţii regionale şi dezvoltării.
Trebuie dat
urgent un semnal limpede comunităţii internaţionale, cu precădere
investitorilor străini, că abordarea pragmatică a obiectivelor este cea
care prevalează, facilitând implementarea proiectelor şi programelor
preconizate.
Colaborarea cu structurile subregionale mai vechi, ICE, SECI, procesul
Royaumont, Iniţiativa Mediteraneeană, Consiliul Baltic este prioritară,
în perspectiva transpunerii în practică a proiectelor comune iniţiate în
domeniile infrastructurilor de transport, comunicaţii şi energie.
În ceea ce
priveşte dialogul cu organizaţiile şi instituţiile economice şi
financiare care au manifestat interes (OMC, BERD, BEI), vor trebui
intensificate acţiunile de valorificare a experienţei şi potenţialului
de asistenţă tehnică al acestora şi, mai ales, disponibilitatea de a
participa la realizarea proiectelor de cooperare din zonă, atât
intra-regional, cât şi inter-regional.
Abordarea
pragmatică a cooperării în sud-estul Europei va contribui la realizarea
unui dialog politic subscris dezideratului bunei vecinătăţi, iar
investiţiile în programe şi proiecte de dezvoltare în regiune vor
reprezenta, în acelaşi timp, investiţii în viitorul stabilităţii,
securităţii şi păcii întregului continent european.
Nu poţi avea o
dezvoltare durabilă fără o strategie clară şi coerentă care să înceapă
cu dezvoltarea infrastructurii.
Pentru a pune în
practică o strategie durabilă este necesară mobilizarea tuturor
energiilor naţiunilor din zonă. Experienţa societăţilor democratice, a
societăţilor deschise şi experienţa mea personală spun că numai
structurile statale şi administraţia nu sunt suficiente. Nu se poate
realiza nimic serios, nimic important, dacă la aceste proiecte
strategice majore nu sunt conectate forţe importante din societatea
civilă. De aici, utilitatea unui forum care să mobilizeze inteligenţe,
capacităţi şi, nu în ultimul rând, posibilităţi financiare.
Eurasian
Economic Summit poate deveni un nod al reţelei informaţionale
europene şi globale apt de a deschide un nou orizont de comunicare şi
prosperitate. Am deplina convingere că voinţa şi eforturile noastre
comune vor face ca, în viitorul apropiat, aceste proiecte care azi par
îndepărtate să prindă viaţă pentru civilizaţia şi bunăstarea nu numai a
regiunii noastre, dar şi a Europei întregi.