Europa celor 27
şi provocările viitoare
Emil Constantinescu
La 29 noiembrie
1996, când am depus jurământul de preşedinte al României, ştiam prea
bine că o mare parte din voturile pe care concetăţenii mei îmi făcuseră
onoarea să mi le acorde, exprimau o opţiune fundamentală, aceea a
integrării României în spaţiul de civilizaţie, de valori şi de aspiraţii
al lumii democratice; un spaţiu balizat, atunci ca şi acum, de cele două
mari organizaţii care apăraseră aceste valori în tot timpul Războiului
rece – NATO şi Uniunea Europeană. Ştiam însă şi că evaluările Comisiei
Europene erau destul de rezervate atunci cu privire la şansele aderării
României într-un viitor apropiat: „Agenda 2000”, analiza tuturor ţărilor
care îşi anunţaseră candidatura la aderare, pregătită în toamna şi iarna
lui 1996 – şi care va deveni publică în 1997 -, puncta cu rigurozitate
timpul pierdut de ţara noastră în raport cu cele din Europa Centrală.
Din primele zile ale
mandatului am început ofensiva pentru depăşirea acestor decalaje.
Îndrăzneala primelor mari reforme – convertibilitatea monedei naţionale,
din ianuarie 1997, reformarea sectorului minier, din vara aceluiaşi an –
la care s-a adăugat o multitudine de acţiuni politice şi diplomatice
menite să explice şi să convingă partenerii europeni cu privire la
fermitatea voinţei noastre de integrare au dus la rezultatul deosebit de
important al înlocuirii ideii de aderare în valuri, care ar fi amânat cu
mulţi ani perspectiva deschiderii negocierilor şi la adoptarea unor
decizii care acordau un start egal pentru toate cele 10 state aspirante.
La summit-ul de la Luxemburg (1997) şi Viena (1998), cu sprijinul extrem
de preţios al Franţei, care ameninţa să-şi opună veto-ul dacă România ar
fi fost alocată unei etape ulterioare de integrare, am reuşit să obţinem
un statut egal cu cel al statelor din Europa Centrală.
A urmat apoi anul
1999, când România s-a comportat ca un partener de facto al NATO
şi UE contra lui Miloşevici. Cu sprijinul Franţei şi, pentru prima dată
după 60 de ani, al Marii Britanii, la summit-ul de la Helsinki, Uniunea
Europeană a deschis poarta negocierilor cu România. Nu mai depindea
decât de noi când vom păşi pe această poartă.
Privind acum la anii
de început, ne dăm mai bine decât oricând seama că am avut parte, în
1999, de o unică şi destul de îngustă fereastră de oportunitate, pe
care, dacă am fi ratat-o, ne-am fi legat probabil soarta europeană de
cea a Turciei şi a Croaţiei, dacă nu cumva chiar a Moldovei şi a
Ucrainei. Oboseala post-integrare a marilor decidenţi din Uniune,
peisajul politic modificat de tensiunile transatlantice, propria noastră
blazare în faţa unui prea îndelungat parcurs riscau să ne ţintuiască
pentru ani lungi, poate pentru decenii, în afara Uniunii Europene,
veşnici candidaţi fără şansă.
Am avut şansa
istorică de a contribui la identificarea şi la folosirea în beneficiul
României a acestei ferestre de oportunitate. La 1 ianuarie 2007, marele
proiect istoric al României moderne, care, de la 1848 şi până astăzi, a
sperat şi a luptat pentru a deveni parte integrantă a Europei
progresului, libertăţii şi democraţiei, va fi împlinit. Mă consider nu
doar îndreptăţit, ci şi dator ca, încă de pe acum, să reflectez la
viitorul comun al Uniunii Europene, la identitatea europeană şi la
moştenirea pe care generaţia noastră o pregăteşte celor ce îi vor urma.
*
Pentru a înţelege
experienţa României care va deveni membru al UE cu doi ani mai târziu
decât ultimul val de lărgire, am putea să ne imaginăm sentimentul unui
conducător auto care, grăbit să ajungă la ţintă, este oprit la culoarea
roşie a semaforului. Prima senzaţie este de frustrare. Apoi, îşi dă
seama totuşi că, în traficul infernal, această oprire este venită. I-a
dat timp suficient să privească în oglinda retrovizoare maşinile din
spate, să le privească pe cele de lângă el şi, după ce şi-a şters bine
parbrizul, a putut vedea cum arată bulevardul din faţa lui,
intersecţiile şi sensurile giratorii şi chiar unele denivelări ale
asfaltului. A avut timp să asculte trepidaţiile motorului şi să-şi
regleze consumul de benzină. Pentru că vocea sistemului GPS s-a oprit, a
putut chiar examina monumentele istorice şi culturale din jur şi şi-a
putut aminti cum a ajuns pe arterele acelui oraş.
Ce vreau să spun prin
această alegorie: pe lângă proiectele de politici publice pe care
fiecare ţară trebuie să le trimită Comisiei Europene, pe lângă
strategiile pentru 2010, 2015, 2020 este nevoie de ceva mai mult. Este
nevoie de o viziune care să ne permită, într-o lume în schimbare rapidă,
să ne imaginăm chiar şi ceea ce astăzi pare de negândit. Pentru aceasta,
în afara aquis-ului comunitar şi proiectelor economice, administrative,
sociale, militare este necesar să ne redescoperim ethos-ul
european.
Generalul Marshall,
părintele planului de redresare economică pentru Europa Occidentală,
spunea la sfârşitul celui de-al doilea război mondial că poate filozofii
greci ar avea soluţii mai bune decât experţii contemporani. Consider, la
rându-mi, că noţiunea de Weltanschauung, prin care filozofii
germani înţelegeau că fiecare epocă are propriul ei mod de a vedea şi a
înţelege lumea, este şi azi productiv, mai ales dacă îl privim ca pe un
Gestalt der Weltanschauung, unde întregul este mai mult decât
suma părţilor care îl compun. Acest concept corespunde cel mai bine la
ceea ce ar trebui să fie Uniunea Europeană în lumea de mâine: o viziune.
Ajunşi în acest
punct, putem să revenim la termenii consacraţi ai dezbaterii
contemporane, pentru a ne întreba care este „valoarea adaugată” pe care
o aduc noii membri U.E. şi care este „valoarea adăugată” pe care o
primesc de la U.E., cum se modifică „brand-ul de ţară” pentru fiecare
membru U.E. şi care ar putea fi „brand-ul Europei” într-o lume
globalizată. De altfel, intrăm şi pe tărâmul politicilor de
„advertising” şi „public relations” care au invadat campaniile
electorale şi îndeobşte publicitare, degenerând nu odată în populism
ieftin.
La polul
opus, intrăm în „limbajul conform” al birocraţiei europene, un limbaj
tehnicist şi „politically corect” care machiază realităţile
supărătoare, fără să rezolve problemele reale.
Nici una dintre
aceste abordări nu ne poate ajuta să gestionăm gravele provocări ale
lumii de mâine, cu societăţi traumatizate de obsesia riscurilor pe care
integrarea europeană şi globalizarea le presupun. Societăţile
traumatizate sunt acelea în care liderii nu sunt capabili să explice
nici misiunea proiectelor istorice, nici raportul dintre câştiguri şi
costuri. Capacitatea cetăţenilor de a susţine proiecte importante nu
trebuie să fie subestminată. Uniunea Europeană este cel mai important
proiect istoric al secolului XX şi unic în istoria omenirii. 1 ianuarie
2007, confirmarea Europei celor 27, marchează o etapă istorică.
Se vor regăsi acum în
Uniunea Europeană popoare care în urmă cu un secol şi jumatate, prin
Revolutia din 1848, au luptat pentru a se elibera de sub dominaţia
imperiilor Habsburgic, Otoman şi Ţarist şi pentru a construi state
naţionale capabile să realizeze modernizarea lor şi alăturarea la
statele prospere din Occidentul european. U.E. a reuşit să pună capăt
conflictelor inter-europene care au generat două războaie mondiale, şi,
după căderea comunismului, să genereze o atracţie puternică spre Europa
a statelor din fosta zonă de influenţă a URSS, care altfel ar fi căzut
pradă conflictelor regionale şi interne, îngheţate sub dictaruile
comuniste. Popoarele din Europa Centrală şi Sud-Estică au dovedit o
capacitate de înţelegere şi sacrificiu de nebănuit, precum şi o
solidaritate de invidiat. Dar Europa către care energiile lor s-au
orientat cu atâta forţă nu poate fi redusă la suma statelor şi
naţiunilor care o compun. Europa nu est o naţiune mai cuprinzătoare,
Europa este o vastă experienţă în curs de desfăşurare, experienţa
diferenţelor solidare şi a egalităţii în diversitate.
Iată de ce cred că
lungul drum către o solidaritate europeană trebuie să înceapă din
interiorul fiecărei naţiuni, comunităţi locale sau chiar familii unde de
multe ori putem regăsi multe din contradicţiile pe care le descriem ca
fiind tipice discrepanţelor dintre Nord şi Sud sau Vest şi Est pe plan
mondial, dar unde putem identifica şi liantul identitar al unui ethos
comun.
Vorbim despre o
identitate europeană comună fondată pe valori împărtăşite. Care sunt
aceste valori care definesc identitatea europeană? Cum pot fi depăşite –
fără a fi uitate – caracterele specifice şi chiar limitele naţionale, în
drumul către o identitate comună? Raspunsul la aceste întrebări se află
chiar în interiorul proiectelor europene, dar şi în anxietăţile
europene. Dacă vom continua să imaginăm proiecte fără să luăm în
considerare anxietăţile inevitabile pe care le implică o construcţie
politică a unei jumătăţi de miliard de locuitori, avem puţine şanse să
dezvoltăm o Europă puternică şi democratică.
Sunt foarte interesat
de această discuţie, deoarece, fără îndoială, mi-am asumat ca profesor,
intelectual şi om de stat o bună parte a răspunsurilor la aceste
întrebări. Şi, deasemenea, pentru că aceste idei corespund întru totul
cu cele ale iniţiatorilor întrunirii noastre. Cred, într-adevăr, în
viitorul Europei şi am încredere în capacitatea tinerilor europeni de a
concepe şi a construi o Europă de mâine. Sunt atât de încrezător în
această idee încât am creat o organizaţie, „Generaţia Europeană XXI”,
care îşi propune să facilliteze dialogul şi să încurajeze sinergia
tinerilor constructori ai Europei de mâine.
Generaţia mea
obişnuieşte să se refere la valorile europene aducând în discuţie
democraţia, libertatea, egalitatea cetăţenilor, folosind chiar aceste
cuvinte fără să se gândească la substanţa lor. Ce înseamnă, în era
comunicaţiei globale, să faci din Europa o democraţie participativă? Să
susţii o practică a frecventelor consultări publice, să incluzi în
mecanismele instituţionale prezente referendumul electronic, să concepi
o administraţie nu numai la nivel local sau naţional, ci şi european,
care s-ar putea reorganiza ca reguvernare, în concordanţă cu
noile căi de comunicare?
Fără îndoială că
trebuie să ne îmbunătăţim metodele informaţionale; dar care sunt
metodele mentale cu care suntem familiarizaţi astăzi? Europa, un actor
important într-o lume într-o dezvoltare rapidă, nu a ştiut întotdeauna
să dea cetăţenilor locul pe care erau destinaţi să îl deţină. Mulţi
cetăţeni, cei mai multi dintre ei tineri, se îndoiesc de Europa, de
modul în care a fost creată şi de ritmul ei de dezvoltare. Dificultatea
de a concilia aspiraţiile, chiar şi prejudecăţile cu acest imens proiect
european ar trebui să se confrunte cu aspecte concrete, deopotrivă
intelectuale şi practice, deoarece, adesea, în spatele ideilor
preconcepute se află întrebări şi probleme reale, care asteaptă răspuns
de la decidenţii prezenţi şi viitori.
De exemplu, ce să
facem cu istoria? Rolul istoriei în crearea unei Europe specifice ar fi
să examineze trăsăturile comune ale diferitelor culturi naţionale, să
creeze evenimente fundamentale europene, să propună locuri memoriale
comune în Europa. Bineînţeles, timp de două secole, piatra de temelie a
Europei a fost reprezentată de naţiune, identităţi naţionale şi nu este
uşor deloc să le integrăm ca parte a istoriei europene. Mai mult decat
atât, chiar dacă am reuşi, am risca să aluncăm în euro-centrism, adesea
denunţat ca prejudecată şi chiar ca şi instrument de influenţă şi
dominaţie.
De bună seamă, lumea
modernă ar trebui să-şi finanţeze dezvoltarea tehnică, deoarece aceasta
ne permite să trăim şi să progresăm pe timpul vieţii.
Dar care este
viitorul inovaţiilor tehnice în lipsa dezvoltării fundamentelor
ştiinţifice? Transferul tehnologiei ar putea avea, oare, loc în lipsa
unui transfer de abilităţi necesare să fie utilizarea acestor tehnologii
şi, mai ales, al unui sistem de valori care să asigure o folosinţă
adecvată? Dezvoltarea tehnologică pune presiune asupra resurselor umane.
Descoperirea talentelor precoce şi gestionarea evoluţiei lor devine o
ştiinţă, care impune în educaţie şi cercetare crearea unor noi domenii
de joc şi a unor noi jucători. Dar ce ar fi cetăţenia europenă fără
cultura europeană, inclusiv marea cultură a trecutului, considerată ca o
cultură de imbogăţire, în opoziţie cu cultura de consum?
Acestea sunt câteva
întrebări care aşteaptă răspunsuri de la decidenţii europeni. Noi
trebuie să găsim căile de a le înfrunta fără a face sacrificii: să
depăşim trecutul fără să îl uitam, să ne lărgim orizontul lingvistic şi
cel cultural fără să ne uităm propria limbă, să trecem peste spaţiile
geopolitice, de la Atlantic la Urali, fără a ne pierde nici
curiozitatea, nici mândria legitimă.
Generaţia mea a
lărgit Europa fondată de părinţii noştri, făcând Zidul Berlinului să
cadă. Acum este momentul când o nouă generaţie trebuie să pornească
decisiv şi să amplifice valorile europene până la nivelul aspiraţiilor
lor. Noua generaţie ar putea construi un destin nou, nu numai pentru
ţările noastre şi pentru Europa, ci şi pentru întreaga lume.
Discurs rostit în sesiunea plenară a Conferinţei
„Primii doi ani ai noilor membri U.E.”, organizată de Comisia
Europeană la Budapesta în 8-9 decembrie 2006