În drumul de
la Cluj la Iaşi am oprit la supermarketul Carrefour din Braşov. Pe
crolul televizoarelor cu reclame de lângă casele de marcat rula o ştire
de ultimă oră: ”cea mai bătrână fiinţă de pe pământ o broască ţestoasă
din Galapagos a murit în vârstă de 250 ani”. În geologie, meseria mea,
250 de ani cu greu pot fi reprezentaţi pe scara timpului, dar pentru
fiinţele umane o astfel de durată reprezintă ceva – ce anume?
Cred că un răspuns corect ar fi:
schimbările unor stări încremenite într-un proiect depăşit. Când
ţestoasa din Galapagos se năştea, Franţa trăia
sub monarhia absolută a lui Ludovic al 15 lea “le Bien-aimé”, iar la
Iaşi domnea ca principe al Moldovei Constantin Racoviţă. În ambele
situaţii interesul pentru ţestoasele din Galapagos era nul. Când
ţestoasa din Galapagos şi-a sfârşit viaţa societatea informaţională şi-a
făcut simţită prezenţa prin transmiterea ştirii în timp real pe tot
globul iar tehnologia de vârf şi cercetarea ştiinţifică, care ne-au
putut împreună spune şi luna în care s-a născut, ne-au amintit că suntem
deja în era cunoaşterii. Într-un anunţ transmis prin internet
participanţilor la masa rotundă, dl prof François
Peccoud ne-a cerut să înlocuim în intervenţiile noastre
divagaţiile teoretice cu experienţele personale. Pentru că modificările
tind să devină tot mai rapide povestea schimbărilor din viaţa unui om
poate deveni utilă tinerei generaţii tentată să creadă că multe din
trăsăturile societăţii contemporane sunt de când lumea. Cu o condiţie:
să acceptăm că nu ceea ce am trăit fiecare e interesant, ci ceea ce am
invăţat din ceea ce am trăit este.
M-am născut în anul în care a
izbucnit cel de-al doilea război mondial. Am trăit sub o dictatură
regală, sub o dictatură militară de extremă dreapta, sub o dictatură
comunistă cu ocupaţie sovietică, sub o dictatură naţional comunistă, am
participat la o revoltă populară anticomunistă şi sper să-mi trăiesc
restul vieţii într-o Românie integrată în Uniunea Europeană. Am intrat
la 17 ani neîmpliniţi în Universitate unde mă aflu şi acum şi cu
excepţia a 4 ani nu am mai plecat de acolo, petrecându-mi viaţa ca
cercetător şi profesor. Dacă de războaie, fenomene politice şi sociale
se ocupă câteva milioane de istorici, schimbările din cercetare şi
inovare se bucură de o atenţie sporadică. La 6 luni am scăpat printr-un
miracol de scarlatină. Doar în 1945, când aveam 6 ani, Fleming a primit
premiul Nobel, iar penicilina începea să se producă pe scară industrială.
Când aveam 1 an,
General Electric a lansat frigiderul cu compartiment de îngheţare care
va produce o revoluţie alimentară. Când aveam 7 ani, CBS făcea prima
transmisiune color în SUA, dar abia la 17 ani am văzut primul televizor
alb-negru.
Aveam 11 ani când
Marion Donovan a inventat scutecul pampers, dar de-abia nepoţii mei l-au
folosit. Aveam 30 de ani când primii oameni debarcau pe lună şi 59 când
am primit de la NASA un steguleţ al României purtat în spaţiu. Aveam 35
de ani când s-au produs primele computere pentru consumatorii mari, 42
când apărea PC-ul şi 51 când l-am utilizat pentru prima dată. Aveam 41
de ani când Motorola fabrica primul telefon mobil şi 55 când am avut
unul personal.
Veţi observa că în
toate cazurile m-am referit la utilizarea pe scară largă, pentru că
numai aceasta produce schimbări importante în societatea umană şi, de
asemenea, aţi putut observa decalajul de timp în care noutăţile tehnice
ajung în diferite locuri ale lumii.
În acest sens vorbim
de societatea informaţiei şi de societatea cunoaşterii. Plecând din
antichitate, societăţile egipteană, greacă, indiană, chineză, apoi arabă
şi incaşă au fost fiecare la rândul ei Societea
Cunoaşterii ? Nu, pentru că atunci când vorbim de
societe a cunoaşterii, ne referim la lărgirea spaţiului public al
cunoaşterii, în special datorită internetului. Aceasta nu înseamnă însă
dispariţia fracturilor cognitive, ci doar şanse noi pentru actori noi.
La intersecţia
sectoarelor ştiinţific, economic şi politic sunt sistemele de cercetare
şi de inovare care favorizează o dezvoltare durabilă şi puternică, de
care să beneficieze toţi, atât cei din Nord cât şi cei din Sud. Acestea
sunt condiţiile în care ştiinţa şi tehnologia pot contribui la
construirea unei societăţi a cunoaşterii, care să se bazeze pe
includerea şi participarea unui public numeros.
Pentru o bună
utilizare a resurselor este necesară o distincţie între cercetare şi
domeniile de rutină adesea confundate cu cercetarea: proiectarea,
documentarea etc. Apoi este imperioasă o operaţie de evaluare strictă a
fiecărui domeniu, în funcţie de de cel puţin trei criterii: gradul de
modernitate, competitivitate şi excelenţă a fiecărei componente, de şansele de succes
şi de recunoaştere naţională şi internaţională, gradul
de importanţă al domeniului pentru dezvoltarea ulterioară a disciplinei.
Și, în fine, costurile şi mijloacele necesare. Abia la capătul acestei
evaluări devine posibilă elaborarea unei politici de dezvoltare
susţinută a cercetării. Este greu de conceput că România va putea
dezvolta la parametrii competiţiei reale toate direcţiile de cercetare,
fără selecţie, tot aşa cum este de neconceput ca o birocraţie
ministerială şi contabilă să mai decidă asupra priorităţilor.
Comunitatea academică este singura în măsură să răspundă acestor
întrebări şi să stabilească direcţiile şi gradele de susţinere a
diferitelor direcţii şi programe. Fără îndoială, aceste decizii trebuie
să respecte criterii obiective extrem de riguroase, să aibă în vedere
tradiţia şi perspectivele fiecărui domeniu. O cooperare strânsă în
cadrul Agenţiei Universitare a Francofoniei poate conduce la o mai bună
evaluare şi stabilire a priorităţilor în raport cu domeniile de vârf şi
de perspectivă la nivel mondial, şi asigurarea unei perspective mai
detaliate decât a fiecărei universităţi în parte asupra gradului de
competitivitate.
Nu cred să mă înşel
atunci când afirm că problema formării şi dezvoltării resurselor umane
este o problemă esenţială pentru umanitate, deoarece nu există nici o
tehnologie care să asigure dezvoltarea femeilor şi bărbaţilor care o
folosesc. Este vorba de a convinge factorii politici de un fapt evident,
dar adesea neglijat: costurile sociale ale lipsei de educaţie sunt
infinit mai mari decât cele ale unei educaţii de calitate. Reuniunea de
astăzi reprezintă ea însăşi un semn al mondializării problemelor de
educaţie care rămân, în mod indubitabil, mijlocul cel mai puternic de
acţiune pe teritoriul formării resurselor umane. Pornind de la acest
demers, consider că se pot face două observaţii esenţiale: faptul că, pe
de o parte, nu ar trebui ca transferul ştiinţific şi tehnologic să aibă
loc în absenţa unui transfer al abilităţilor necesare utilizării
tehnologiilor, dar şi a unui sistem de valori care presupune utilizarea
lor corespunzătoare. Pe de altă parte, diferenţele de dotare şi
tehnologie nu sunt coextensive decalajelor de dotare umană.
Situaţia ţărilor din Estul Europei în general
şi cea a României în special
demonstrează punctul meu de vedere: în ciuda întârzierii locale prin
care a trecut România în ultima jumătate de secol, ea şi-a conservat
totuşi reţelele de formare care au permis supravieţuirea unui potenţial
intelectual şi cultural fără legătură cu resursele materiale grav atinse
de o politică aberantă, fapt care oferă şansa unei dezvoltări rapide
către standardele Uniunii Europene.