Discurs susţinut la Lansarea nr. 100 al revistei Memoria,
Ateneul Român, 4 octombrie 2017
Îngăduiţi-mi să încep evocând titlul ultimei cărţi a doamnei
Mihaela Ghiţescu din 2012, „Carte de memorii asupra anilor
petrecuţi în închisorile comuniste. Între uitare şi memorie”.
Memoria se poate dizolva în uitare şi atunci duce la angoasă,
desfiinţând personalitatea individuală şi distrugând consistenţa
naţiunilor.
Sau, dimpotrivă, memoria consolidată
prin adevăr poate deveni o forţă puternică, poate crea
conştiinţe puternice şi naţiuni puternice. În 1990, în vremuri
tulburi, după prăbuşirea sângeroasă a dictaturii comuniste din
România, un medic şi scriitor, Banu Rădulescu, arestat în
ultimul an al Facultăţii de Medicină pentru atitudine duşmănoasă
la adresa regimului comunist, alături de doamna Mihaela Ghiţescu,
a ales această cale de a reconstrui conştiinţa civică grav
afectată a neamului nostru, prin memorie, prin adevărul asupra
suferinţelor asumate şi îndurate de cei care s-au opus regimului
comunist. Li s-au alăturat nume importante ale culturii
româneşti, printre care mari artişti: maestrul Baba, Camilian
Demetrescu, Horia Bernea, sculptorul Spătaru, filosofi ca Ţuţea,
scriitori precum Romulus Rusan, un
om minunat a cărui fiinţă avea o puritate sufletească greu de
găsit, şi mulţi alţii care nu mai sunt printre noi dar trăiesc
în sufletul nostru, al celor care i-am cunoscut şi care am fost
alături de ei.
În 2009, am
fost invitat la Washington, unde se aniversa un deceniu de la
fondarea Memorialului Victimelor Comuniste în America, de către
văduva lui Saharov şi familia preşedinţilor democraţi din Estul
Europei. Am vorbit atunci despre poporul pierdut din Estul
Europei, despre zecile de milioane de oameni din fosta Uniune
Sovietică, milioane de oameni din ţările subordonate imperiului
sovietic care au fost încarceraţi, torturaţi, omorâţi, doar
pentru vina că gândeau altfel, vorbeau altfel, arătau altfel
decât cei care puseseră mâna în mod samavolnic, care exercitau
puterea comunistă.
Banu
Rădulescu şi cei care au lucrat împreună cu el şi au continuat
apoi această minunată revistă „Memoria” au înţeles că această
pedagogie a suferinţei poate constitui fundamentul pe care se
poate reclădi conştiinţa naţională. Au simţit că există nevoia
de model, de oameni care au ştiut şi care au reuşit să reziste
deoarece credeau din tot sufletul în valori, care aveau o
credinţă. Din păcate, aşa cum spunea şi directorul Filarmonicii,
nu putem spune astăzi că am reuşit, dacă privim la criza morală
din societatea românească, la degradarea instituţională şi
civică, nu putem să fim împăcaţi. Dar nici nu putem ceda. Pentru
că eforturile lui Banu Rădulescu, ale celorlalţi ne obligă să
luptăm în continuare.
Ca un
cititor fidel al revistei „Memoria”, aş vrea să vă spun că pe
lângă această aducere permanentă în memoria extraordinarei
rezistenţe şi puteri morale a celor care au ştiut să lupte, să
creadă în idei, poate pentru vremea de astăzi ar fi util să vă
aplecaţi şi asupra unui moment în care foştii deţinuţi politici,
ocultat de către toată opinia publică, au ajuns la putere. Între
1996 şi 2000 preşedintele Camerei Deputaţilor era fost deţinut
politic, preşedintele Senatului era fost deţinut politic,
principalele comisii, inclusiv Comisia de control a SRI-ului,
erau conduse de foşti deţinuţi politici, ministrul Informaţiilor
era Sorin Bottez, fost deţinut politic. Când am promulgat Legea
pentru înfiinţarea Avocatului Poporului existent în Constituţie
şi timp de şapte ani ocultat, Paul Mitroi era fost deţinut
politic. Ne putem imagina, acum, după atâţia ani, că unul din
aceştia sau ceilalţi politici, (erau în Parlament
48 de parlamentari) ar fi fost
implicat în acte de corupţie? Vi-i puteţi imagina tranşând
ideile, vi-i puteţi imagina că aveau un mod de comportare
asemănător cu cei de astăzi? Mai ales această parte a încercat
să se şteargă din memorie pentru că ne-am dat seama ce-ar fi
însemnat şi ce înseamnă puterea morală, ce înseamnă forţa morală
într-o societate. Din păcate, nu numai că acest capitol a fost
ocultat, închis, acoperit de această uriaşă diversiune pe care
Securitatea a continuat să o organizeze şi după 1989 prin
mijloacele mass media pe care le-a stăpânit şi le stăpâneşte şi
în prezent.
Totuşi, trebuie să ne gândim că nimic nu e pierdut. Dar ceea ce
este mai rău, în opinia mea, este faptul că în ultimele două
decenii, a apărut un fenomen nou în România: fosta Securitate şi
nomenclatură
s-a îmbrăcat în hainele dreptei
politice. Este cel mai grav lucru care se putea petrece pentru
foştii deţinuţi politici. După ce le-au furat libertatea, după
ce le-au furat viaţa, acum le-au confiscat şi ideile. Iată de ce
avem nevoie ca această revistă să continue, această revistă să
nu cedeze, această revistă să continue să prezinte adevărul.
Este nevoie pentru tânăra generaţie care a fost evocată. Eu nu
cred că este aşa cum a fost catalogată, superficială. Este vorba
de lipsa de cunoştinţă.
Înainte de
a încheia, vreau să vă fac o ultimă mărturisire: eu nu pot să
judec pe nimeni. Dacă nu aş fi avut ocazia ca naşul meu de botez
să fie Constantin Tomescu, decanul Facultăţii de Teologie
Ortodoxă din Chişinău care a suferit ani întregi în puşcăriile
comuniste, să fiu botezat de preotul Ţepordei, care a făcut ani
de puşcărie în Siberia şi apoi în România după ce a fost
eliberat, să fiu educat mai departe de preotul Popescu din
Brădet, vărul lui Arsenescu şi care a stat şi el în închisorile
comuniste ani îndelungaţi, dacă nu l-aş fi avut duhovnic pe
părintele Voicescu şi apoi pe Papacioc, nu cred că aş fi fost
omul care sunt astăzi. În copilărie, în loc de poveştile pe care
le ascultă alţi copii, eu ascultam poveştile deţinuţilor
politici. Este extrem de important ca în viaţă să ai un reper şi
să te gândeşti mereu ce ar fi făcut cei pe care îi respecţi, cei
care te-au format, cum s-ar fi comportat ei?
M-a
întrebat cineva, la sfârşitul mandatului meu, dacă mă consider o
victimă. Atunci am râs, cum ar fi fost posibil aşa ceva? Dacă nu
ai un sistem de comparaţie… cum să fii o victimă? Chiar dacă aş
fi fost omorât, totuşi… eram mult sub cei care au rezistat în
închisori, şi-au păstrat credinţa, au stat până în ultimul
moment chiar ştiind că nimeni nu va şti sacrificiul lor. Pentru
că una este să fii chiar Guevara şi să ştii că îţi poartă
tricourile, că numele tău e cunoscut în întreaga lume, dar
această rezistenţă extraordinară care raportată numai la
credinţa faţă de Dumnezeu şi numai respectul de sine poate să
construiască acea demnitate personală şi respect de sine
personal pe care se poate construi demnitatea naţională de mâine.
În
încheiere, vă rog să-mi permiteţi un gând pios pentru toţi cei
care au suferit, au murit în închisori, pentru familiile lor
care au suferit afară pentru că ei erau în închisori şi să
închei cu speranţa că cele 100 de numere al revistei Memoria de
până acum şi cele 100 de numere viitoare vor păstra vie, pentru
tânăra generaţie, memoria sacrificiului, a dreptăţii, a
caracterului, de care avem atâta nevoie.
|