O lume plată cu fracturi adânci.
Alocuţiune la masa rotundă “Noi
reţele şi parteneriate” din cadrul Anului Francofoniei. Cluj, 24 martie
2006
Thomans Fredman, editorialist la New
York Times, a vizitat India pentru a studia la faţa locului miracolul
noii generaţii de informaticieni indieni. Un tânăr informatician, după
ce i-a demonstrat cum, utilizând internetul, ei pot forma mici companii
capabile să acţioneze competitiv oriunde în lume, i-a spus “câmpia este
plată acum”. Cartea “Lumea este plată” , care a plecat de la această
experienţă de viaţă, i-a adus lui Thomas Fredman premiul Pullizer şi
este un best-seller mondial. Această carte nu vorbeşte, cum s-ar părea
la prima vedere, despre un viitor mai mult sau mai puţin probabil, ci
despre un prezent pe care mulţi nu îl sesizăm încă. Cei care au pus pe
mapele Forumului Statelor Generale de la Bucureşti reclama “TV 5 Le
monde”, “centrul este peste tot” l-au sesizat. Nu întâmplător, ci pentru
că media transnaţională este un element, în egală măsură, reprezentativ
al globalizării şi al societăţii informaţionale. Internetul este şi el
un vehicul pentru noi conexiuni care sfidează geografia dar numai pentru
cei care au posibilitatea şi abilitatea de a-l utiliza.
Vreau să vă împărtăşesc şi eu propria
mea experienţă indiană. În 1997, în drumul de la Summet-ul Francofoniei
de la Hanoi spre ţară am oprit în New Delhi. Preşedintele Indiei, un
bătrân cultivat şi înţelept, mi-a povestit că o companie americană a
organizat în India o operaţiune promoţională pentru televiziunea prin
satelit. Cu ajutorul unor elicoptere şi a unor călăuze, au ajuns în
nişte sate pierdute din junglă, în care locuitorii nu ştiau că dincolo
de munţii din jur mai există şi altceva în lume, în afară de animalele
junglei cu care învăţaseră să se lupte şi să trăiască. Elicopterul,
televizorul şi chiar noii veniţi au fost consideraţi apariţii divine.
Era, de fapt, singura interpretare posibilă la un decalaj de milenii de
civilizaţie. Iată deci că aşa-zisa lume plată contemporană are falii
transversale adânci, care pot pune în contact direct strate de
cunoaştere diferită pe spaţii restrânse. Povestirea indiană,
binecunoscută acum pe internet, a celor cinci orbi care, atingând
diferite părţi ale unui elefant: picioarele, trompa, colţii de fildeş,
spinarea sau coada descriu fiinţe sau lucruri diferite, este o imagine
potrivită acestei realităţi, care m-a şocat în multe din experienţele pe
care le-am avut în diferite colţuri ale lumii, în special ca geolog şi
explorator.
Iată de ce cred că lungul drum spre o
solidaritate globală care este forma supremă a
libertăţii trebuie să înceapă din interiorul fiecărei naţiuni,
comunităţi locale sau chiar familii, unde de multe ori putem regăsi
multe din contradicţiile pe care le descriem ca fiind tipice
discrepanţelor dintre Nord şi Sud, Vest şi Est. Vulnerabilităţile
comunităţilor umane în faţa efectelor unor catastrofe naturale ca
tsunami sau uraganul Katrina care au marcat dramatic debutul mileniului
3 nu au mai apărut atât de diferite în Asia de Sud-Est şi în Statele
Unite cum păreau a fi în stereotipurile anterioare despre aceste ţări.
Solidaritatea internaţională a fost impresionantă, în primul rând ca
sentiment uman şi acceptarea de către SUA a unui ajutor internaţional a
dat Americii o faţă mai umană, care nu i-a deteriorat imaginea.
Abordarea
globalizării doar ca o forţă egalitaristă în sensul negativ în care este
discutată astăzi nu este productivă. Imperialismul tehnologic,
promovarea culturii de consum sau a limbii engleze în dauna diversităţii
culturale şi identităţilor naţionale sunt realităţi indiscutabile dar la
fel de reală este şi perspectiva unei egalităţi de şanse care se
deschide acum în special în faţa tinerei generaţii, care în România va
fi prima beneficiară a mobilităţii profesionale pe piaţa muncii după
integrarea ţării noastre în Uniunea Europeană.
Globalizarea a
deschis o piaţă fără graniţe şi în sistemul educaţional. Este necesar
însă să se treacă neîntârziat de la reforma instituţională la
redesenarea instituţională în educaţie. În cadrul Europei,
procesul de schimbare educaţional poate fi asemănat cu un copac. Dacă
mobilitatea este coroana copacului şi rădăcinile sunt reprezentate de o
reţea de instituţii interne şi transnaţionale, trunchiul urmează să fie
constituit de o nouă organizare strategică a cunoştinţelor care să
valorizeze masa critică de cunoştinţe fundamentale. Globalizarea a
oferit o infrastructură a comunicaţiilor în care spaţiul şi timpul nu
mai contează. Dubla elice a învăţării şi a muncii trebuie să funcţioneze
în baza a două concepţii: educaţie continuă şi multidisciplinaritate.
Educaţia continuă a fost implementată oficial în acest an şi în România
prin sistemul LMD, care adaugă licenţei universitare specializarea prin
masterat şi doctorat. Multidisciplinaritatea nu a scăpat încă de tirania
disciplinelor şi de spiritul de castă al institutelor de cercetare. O
soluţie ar fi o ofertă pentru tânăra generaţie în care aceasta nu mai
alege între titluri de discipline ci între profesiuni, prezentându-i-se
un orizont al profesiunii în care disciplinele sunt înlocuite de module
care îţi permit să îţi alegi un itinerar personal care să formeze
curriculumul tău individualizat. În această viziune, profesorii trebuie
să devină mai degrabă tutori şi modele decât simpli furnizori de
cunoştinţe. Este nevoie de crearea în educaţie şi cercetare a noi
terenuri de joc şi a unor noi jucători. Managerii trebuie să
administreze interacţiuni. Sferele organizaţionale trebuie să se schimbe
într-un context în care bătălia pentru talente devine globală şi apare o
accesibilitate on line la job-uri. Descoperirea precoce a talentelor şi
administrarea evoluţiei acestora devine o ştiinţă. Provocările
dezvoltării tehnologice pun presiune pe resursa umană.
O lume
fără graniţe în sistemul educaţional cere, cum am mai spus, redesenarea
instituţiilor. Trebuie creaţi absolvenţi cu competenţă globală care să
fie capabili însă să acţioneze în funcţie de particularităţile
religioase, tehnologice, culturale ale mediului înconjurător local.
Trebuie să nu uităm că la originea globalizării stau problemele.
Problemele globale, de multe ori maladii, au cerut răspunsuri globale.
„Global versus local” nu este o definţie cu sens geografic ci o
gândire şi un mod de acţiune adaptat unor probleme locale dar cu impact
global. Globalizarea nu mai poate fi privită ca un produs exclusiv
occidental. Tehnologia modernă este într-adevăr un produs occidental ca
o consecinţă a concentrării producţiei ştiinţifice în Occident şi a unor
falii cognitive mai vechi. Globalizarea este însă un răspuns la
problemele globale care obligă tehnologia occidentală să ţină cont de
particularităţile locale şi să lucreze pentru soluţii globale. Pentru a
construi un nou concept de solidaritate universală, trebuie să fim
capabili să punem în evidenţă ethosul globalizării şi să privim
globalizarea nu sub aspectul ei tehnologic ci sub aspect antropologic.
Prin diversitatea care o caracterizează şi prin potenţialul pe care îl
poate angaja, francofonia este bine poziţionată pentru a răspunde
acestei provocări majore a epocii noastre.