Discursul
preşedintelui Emil Constantinescu la cea de-a XIX-a ediţie a
Eurasian Economic Summit, Istanbul, 7 aprilie 2016
RĂZBOIUL RECE ŞI PACEA FIERBINTE
La douăzeci şi şase de ani de la
căderea zidului Berlinului, continentul european şi lumea în
ansamblul ei s-au schimbat radical. Era bipolarismului a rămas în
istorie. Fractura celor 50 de ani de confruntări între Est şi Vest
este o cicatrice pe cale de a se vindeca. Noi concepte şi noi
provocări, de nebănuit apar pe fundalul noului timp al lumii.
Este evident pentru toată lumea că
pacea nu s-a instalat definitiv după dispariţia bipolarităţii
caracteristice Războiului Rece. Deşi ne place să credem că
războiul este o experienţă a trecutului, suntem nevoiţi să
constatăm că el are încă, din păcate, un prezent şi chiar un
viitor imediat. El pare să fie astăzi unul din centrele nervoase
ale mondializării manifestându-se, însă, într-o formă radical
diferită de tot ceea ce ne-a arătat până acum lungul parcurs al
conflictelor militare.
Marile decizii pe plan mondial nu mai
aparţin tipului de mare putere tradiţională, ci complexelor
economico-financiare. Super-puteri sunt astăzi numai acelea care
ştiu şi au mijloacele de a utiliza simultan presiunea economică şi
influenţa politică. Chiar şi unele operaţiuni internaţionale ce
vizează cooperarea, libertatea comerţului, investiţiile capabile
să inducă dezvoltarea şi integrarea economică a marginalilor pot
fi azi subminate de reţelele financiare oculte prin speculaţii
monetare, trafic ilicit de capital sau plasamente dolosive.
Principalii duşmani nu mai sunt
imperiile şi armatele, ci subdezvoltarea, corupţia, pieţele
financiare clandestine, traficul de droguri şi de arme,
criminalitatea transnaţională, terorismul. Pe termen mediu şi
lung, ameninţările la adresa securităţii colective cărora va
trebui să le facem faţă vor semăna din ce în ce mai mult cu un
război de gherilă, care combină crima organizată prin instrumente
economice şi monetare cu contrabanda şi terorismul. Aceste
ameninţări vor veni mai ales dinspre Sud-Est şi Sud, dintr-un arc
de criză care cuprinde Caucazul, Asia Centrală, Orientul Mijlociu,
Zona Golfului şi Africa de Nord. Bani negri contra arme, emisari
ai fundamentalismului religios, purtători sinucigaşi de bombe şi
traficanţi de droguri vin în mare măsură din această direcţie.
Surprinzător este că vehiculul
ameninţărilor în curs de globalizare, care înlocuiesc cu cinism
Războiul Rece cu o pace fierbinte, rămâne unul de tip ideologic.
Numele acestor ideologii expansioniste nu mai sunt comunismul şi
lupta de clasă, ci fundamentalismul religios şi extremismul
naţionalist. Încă şi mai surprinzător este faptul că acestea nu
bântuie doar la periferia lumii moderne, ci, asemeni comunismului
odinioară, se încăpăţânează să cutreiere Europa.
Succesul unei asemenea întreprinderi
depinde în primul rând de modul în care vom şti să ne împotrivim
ideologiilor generatoare de conflict, să gestionăm incertitudinile
şi spaimele oamenilor, momentele de criză şi izbucnirile unor noi
focare de violenţă şi teroare. Pacea trebuie să devină un bun cu
adevărat colectiv, să refuze ierarhizările şi discriminările, iar
ideologiile – noi sau vechi – să refuze definitiv intoleranţa,
exclusivismul, răzbunarea şi orice alte forme de extremism.
Războaiele nu sunt o soluţie. Chiar dacă ele se încheie,
suferinţele şi resentimentele fostelor părţi beligerante rămân la
fel de vii.
Consecinţele revoluţiilor populare
care au început în 2011 în Nordul Africii şi Orientul Mijlociu cer
construirea unui nou sistem de securitate globală bazat în mai
mare măsură pe democraţie şi pe dezvoltarea societăţii civile.
Dificilă mi se pare la această nouă
răscruce nu atât alegerea unui drum sau a altuia, cât capacitatea
de a anticipa unde duc aceste drumuri sau alte drumuri, noi, care
se pot deschide într-un secol de transformări neaşteptate, în care
jocul riscurilor şi actorii se schimbă cu rapiditate.
Există două tipuri de provocări care
aşteaptă răspuns şi anume: rezolvarea rapidă a unor probleme
nevralgice ale prezentului şi elaborarea unui concept strategic de
securitate globală pentru prima parte a secolului 21.
În ceea ce priveşte abordările
strategice, este necesar un efort de încredere şi de anticipare a
tendinţelor de evoluţie (sau involuţie) a lumii în care trăim.
Schimbările mediului de securitate pot fi înţelese numai dacă luăm
în considerare schimbarea naturii relaţiilor internaţionale, a
regulilor, a normelor, a tipologiei actorilor, a scopurilor
urmărite şi a mecanismelor de acţiune.
Războiul ruso-georgian din august 2008
a acţionat şi ca un şoc asupra structurilor de securitate.
Consecinţele sale imediate au evidenţiat slăbiciunile sistemelor
de soluţionare a conflictelor îngheţate. Dincolo de acestea au
devenit evidente blocajele de natură instituţională ale Uniunii
Europene în materie de politică externă şi divergenţele din cadrul
NATO. Deşi extinderea conflictului a fost blocată, a devenit
vizibilă o criză instituţională majoră la nivel internaţional.
Componentele ei s-au dovedit a fi o criză a mijloacelor, o criză a
principiilor de drept internaţional şi o criză morală. Revizuirea
strategiilor de securitate pe baza unor noi modele de abordare s-a
impus cu necesitate. La fel, consecinţele care privesc logica
evaluării şi planificării de securitate.
S-au conturat două abordări teoretice.
După prima, care este şi cea mai veche, lumea este unipolară,
datorită super-puterii SUA, care a investit în ultimii zece ani
dublu faţă de suma bugetelor militare ale tuturor statelor lumii
în cheltuieli de cercetare ştiinţifică şi tehnologică de natură
militară.
După părerea mea, această abordare
este depăşită. Chiar Statele Unite s-au ferit să se afirme ca
unică superputere.
O a doua abordare care descrie lumea
ca uni-multipolară, cu periferie anarhică s-a dovedit a fi mai
apropiată de realitate. În acest context, SUA nu poate acţiona
singură, ci doar împreună cu alte puteri. Occidentul s-a dovedit a
fi şi el multipolar şi neuniform. Multipolarismul occidental nu
este un accident ci este urmarea firească a democraţiei interne
din fiecare stat-membru şi a regulilor democratice care stau la
baza organismelor şi instituţiilor internaţionale pe care statele
occidentale le-au fondat.
Ca atare, ţările din NATO şi UE au
avut poziţii diferite faţă de evenimentele din Kosovo sau Georgia,
ca şi în cazul intervenţiilor militare din Irak şi Afganistan.
Statele vor rămâne probabil mult timp
de aici înainte nu numai subiecte dar şi garanţi ai securităţii.
Lumea postmodernă a creat însă noi solidarităţi, ale unor grupuri
rasiale, etnice, sexuale, care transced statele. Strategiile de
securitate europeană şi mondială, ca şi strategia de securitate a
fiecărui stat în parte, vor trebui să se adapteze societăţii
postmoderne.
În lumea de azi, statele nu se mai
împart în blocuri. Reacţiile lor apar în funcţie de diferite
interese şi duc la schimbarea taberelor opuse pe diferite teme sau
subiecte. Este un reflex al democratizări lumii contemporane, dar
şi al pragmatismului guvernelor obligate să răspundă nevoilor
propriilor săi cetăţeni.
Prevenirea conflictelor şi gestionarea
situaţiilor postconflict cer o viziune comprehensivă care să
dezvolte complementaritatea acţiunilor întreprinse de organisme
globale şi de cele regionale. O viziune echilibrată ar trebui să
aibă în vedere interesele diferitelor comunităţi etnice şi
religioase, îndatoririle statelor şi drepturile fireşti ale
cetăţenilor lor, interesele conjuncturale şi de perspectivă ale
actorilor regionali. Ea nu poate fi elaborată fără concursul
reprezentanţilor capabili să exprime pluralitatea de voci,
întrebări şi aspiraţii ale sutelor de milioane de oameni care
trăiesc în lumea de azi.
Criza economică mondială a dus la o
reevaluare a rolului statului ca apărător al cetăţenilor împotriva
abuzurilor celor care asiguraseră progresul şi prosperitatea
statelor în secolul 20, companiile economice şi financiare
transnaţionale. Pot face faţă democraţiile unor provocări atât de
diverse? Cu ce argumente? Cu ce mijloace?
Este nevoie de o cultură politică a
securităţii prin încredere reciprocă, negociere şi cooperare
pentru identificarea riscurilor majore, pentru elaborarea şi
punerea în practică a unor programe de întărire a încrederii
reciproce, atât în interiorul ţărilor cu un grad ridicat de risc
cât şi în zonele cu potenţial conflictual.
Marea contribuţie a democraţiilor la
arhitectura de securitate a lumii va fi, fără îndoială, aceea a
războaielor care nu vor fi avut loc datorită creării unor
mecanisme democratice şi de dialog, întăririi colaborării cu
societatea civilă, diplomaţiei preventive.
Avem nevoie de democraţie? Da. Pentru
ce? Pentru o lume mai sigură. Pentru cine? Pentru toţi.
|