Mesajul preşedintelui Emil Constantinescu la simpozionul
„Aspecte controversate ale Revoluţiei de la Timişoara, din
decembrie 1989”
Timişoara, 15 decembrie 2015
Adevărul despre
evenimentele din decembrie 1989 rămâne o provocare fundamentală
pentru istoria contemporană a României. Chiar dacă pare să nu mai
aibă astăzi o semnificaţie politică marcantă şi, în mod evident,
nu mai stârneşte un interes deosebit în opinia publică, el este
indispensabil pentru a înţelege problemele actuale ale ţării şi,
mai ales, viitorul ei.
Cele câteva răspunsuri
pe care încerc să le dau acestor întrebări fără sfârşit nu
izvorăsc din speculaţii filozofice, politice sau sociologice. Ele
reprezintă mărturia experienţei unui om care a participat direct
la evenimentele acestei perioade din ţara sa şi la complicatele
procese care au marcat schimbările accelerate din Europa şi lumea
contemporană. Ele au drept scop să reconsidere importanţa
Revoluţiei din decembrie, nu numai pentru întreaga istorie a
României, ci şi ca un caz de eroism şi sacrificiu memorabil pentru
secolul XX, în Europa şi în întreaga lume.
Concluziile la care am
ajuns după o cercetare perseverentă, desfăşurată de-a lungul a
douăzeci şi şase de ani, îmi permit să susţin că doborârea
dictaturii lui Nicolae Ceauşescu s-a realizat printr-o revoltă
populară anticomunistă. Această revoltă spontană a început la
Timişoara, în 16 decembrie 1989, după o tentativă nereuşită la
Iaşi, cu două zile mai devreme. Atunci când armata a atacat cu
tancuri demonstranţii paşnici, aceştia au ripostat şi au silit
armata să se retragă în cazărmi. În număr tot mai mare,
timişorenii au pus stăpânire pe stradă şi apoi pe instituţiile
statului comunist. Ei şi-au ales spontan şi liber o conducere
provizorie şi au elaborat un program de reformă democratică pentru
întreaga Românie. Astfel, revolta spontană a parcurs toate etapele
de la o revoltă spontană până la o adevărată revoluţie, într-o
ţară aflată sub dictatură, în condiţiile în care dictatorul
Ceauşescu se bucura încă de sprijinul tuturor forţelor represive.
Ştirile despre revolta
timişorenilor şi riposta criminală au ajuns datorită postului de
radio „Europa liberă” la cetăţenii din întreaga ţară. Plecată de
la o acţiune de protest împotriva evacuării unui pastor protestant
maghiar, ea a marcat o memorabilă solidarizare a românilor
ortodocşi cu un reprezentant al minorităţii maghiare de altă
confesiune. Cu rapiditate, această solidaritate s-a extins între
cetăţenii Timişoarei, majoritari români, dar şi reprezentanţi ai
altor minorităţi, care şi-au învins frica într-o revoltă spontană
împotriva dictaturii comuniste. Timişorenii, bărbaţi şi femei,
adulţi, tineri, copii şi bătrâni, cu un curaj admirabil, au trecut
peste opoziţia forţelor de ordine şi au ocupat sediul Partidului
Comunist şi al administraţiei comuniste locale. La ordinul
dictatorului, Armata a organizat acţiuni de intimidare cu tancuri
şi armament greu şi apoi a tras în mulţime, ucigând bărbaţi, femei
şi copii, iar Securitatea a arestat oameni, i-a torturat şi a
transportat la Bucureşti cadavrele persoanelor ucise, pentru a
ascunde crimele, generând o puternică emoţie.
Timişorenii au reuşit
să schimbe atitudinea sutelor de muncitori din Oltenia, trimişi de
Ceauşescu împotriva lor şi să facă din ei mesageri ai Revoluţiei.
După ce Ceauşescu i-a catalogat drept terorişti şi asociaţi unor
forţe străine, mai mulţi timişoreni s-au deplasat personal spre
Bucureşti pentru a-i informa pe bucureşteni asupra adevărului.
În ciuda şedinţelor
organizate în toate fabricile şi institutele din Bucureşti, pentru
condamnarea revoltei de la Timişoara, bucureştenii nu s-au lăsat
manipulaţi. În 21 decembrie, mitingul organizat în Piaţa Palatului
s-a întors împotriva dictatorului şi mai multe sute de oameni s-au
strâns în Piaţa Universităţii manifestând pentru libertate şi
democraţie. Deşi nu erau înarmaţi şi demonstrau paşnic, iar în
Piaţa Universităţii nu exista nicio instituţie a administraţiei
publice, asupra lor s-au executat acţiuni violente de intimidare,
mai multe persoane au fost ucise de lunetişti, iar în final
baricada construită de revoluţionari pentru apărare a fost
distrusă cu tancurile şi s-a executat foc în mulţime, fiind ucise
un mare număr de persoane. Protestanţii au fost urmăriţi, arestaţi,
torturaţi în sediile de poliţie şi peste 1.000 au fost încarceraţi
la Jilava.
Revolta populară de la
Timişoara, Bucureşti şi alte oraşe din România din perioada 16-21
decembrie 1989 s-a finalizat la Bucureşti, în miezul zilei de 22
decembrie, odată cu fuga dictatorului şi abandonarea completă a
acestuia (abia după acest moment) de către conducerea Partidului
Comunist şi a Administraţiei guvernamentale, a Armatei şi a
Securităţii.
Represiunea
împotriva revoltei populare ordonată de Ceauşescu şi executată de
Armată, Miliţie şi Securitate, în strânsă cooperare cu organele de
partid, în perioada 16-22 decembrie, s-a soldat cu uciderea a 162
persoane şi rănirea gravă a 1107 oameni neînarmaţi.
În vidul de
putere creat, puterea a fost preluată în 22 decembrie de o
fracţiune din conducerea Armatei care şi-a subordonat Securitatea
şi Miliţia, precum şi conducerea noilor autorităţi administrative,
create în ţară printr-un transfer paşnic de putere de la organele
comuniste locale.
În aceeaşi
zi, 22 decembrie, conducătorul de facto al Armatei, generalul
Victor Atanasie Stănculescu, a cedat formal puterea politică unui
fost demnitar comunist marginalizat, recunoscut ca lider de către
o conspiraţie militaro-civilă anticeauşistă aflată în strânsă
legătură cu structurile de spionaj sovietice KGB şi GRU, dar al
cărui rol în căderea regimului Ceauşescu a fost nul.
Din 22
decembrie 1989, puterea politică a fost exercitată în numele unui
Front al Salvării Naţionale în care au fost incluse şi nume ale
unor oponenţi anticomunişti, însă decizia efectivă a aparţinut
exclusiv reprezentanţilor complotului filosovietic compus din
marginalizaţi ai regimului comunist, în acord cu fosta
nomenclatură comunistă ceauşistă din Armată.
Pentru a
scăpa de răspunderea represiunii criminale din perioada 16-21
decembrie, cadre din conducerea Armatei au organizat, în perioada
22-25 decembrie, folosindu-se de Direcţia de Informaţii a Armatei
– componentă a fostei Securităţi – şi a altor structuri de
informaţii, o uriaşă diversiune mediatică, aşa numita afacere a „teroriştilor”
români şi străini, care ar fi acţionat în favoarea fostului
dictator, ceea ce s-a dovedit a fi un fals.
Diversiunea
mediatică a avut rolul de a acorda legitimitate membrilor
complotului filosovietic, lipsiţi de orice merit în căderea
dictaturii. Ea a avut şi rolul de a distrage atenţia de la
responsabilitatea vârfurilor nomenclaturii comuniste din România,
singura dintre ţările cu conducere comunistă (Polonia,
Cehoslovacia, RDG, Ungaria, Bulgaria, Albania, Rusia şi celelalte
republici sovietice) care nu a întreprins nimic asemănător cu
acţiunile din cadrul altor partide comuniste precum debarcarea
liderilor compromişi în plenarele Comitetului Central, negocieri
cu opoziţia, reforme economice transparente, democratizare
treptată.
Cele trei
zile şi nopţi de confuzie şi teroare, din 22 până în 25 decembrie,
au avut şi rolul de a deturna tendinţa anticomunistă a mişcărilor
populare şi de a controla sau înlătura pe cei care puteau concura
noua putere cu un program de reforme reale.
Manevrele
criminale ale Consiliului Militar au condus direct sau indirect,
în perioada 22-25 decembrie, la uciderea a 942 de oameni şi
rănirea gravă a 2245 persoane. Dacă în perioada 16-21 decembrie,
morţii şi răniţii au fost civili neînarmaţi, morţii şi răniţii din
perioada 22-25 decembrie sunt în cea mai mare parte militari ucişi
şi răniţi de alţi militari şi în mică măsură civili ucişi de
militari sau de civili înarmaţi de către Armată. Aceasta în
condiţiile în care în România nu existau nici un fel de arme şi
muniţie la dispoziţia civililor.
Ordinele
conducerii Armatei au lovit astfel în primul rând în militari,
dintre care cei mai mulţi îşi doreau schimbarea regimului comunist
şi au murit cu credinţa sinceră că luptă pentru apărarea
Revoluţiei.
Responsabilitatea pentru morţii şi răniţii care au însângerat
Revoluţia română nu poate fi pusă pe seama unor instituţii –
Armata, Securitatea, Miliţia. Nu poate fi acceptată o
responsabilitate colectivă, responsabile sunt persoanele care au
luat sau au acceptat decizii cu caracter criminal.
Dorinţa de
schimbare a mulţimilor care au participat la revolta populară din
decembrie 1989 s-a materializat într-o Românie membră UE şi NATO,
recunoscută ca o democraţie consolidată, cu economie de piaţă
funcţională la finalul unui proces care poate fi numit pe drept
cuvânt o REVOLUŢIE.
Când vorbim de o
revoluţie ne referim cel mai adesea la împlinirea unor aşteptări
faţă de ce s-a întâmplat “după schimbare”, uitând de ceea ce a
fost “înainte de schimbare”. Mai mult de patru decenii de comunism
au însemnat teroare, moarte, minciună, pervertirea valorilor
naţionale, dar şi o mare acumulare de ură, care nu s-a consumat în
cele câteva zile de explozie revoluţionară şi care a mai explodat
periodic în ultimele două decenii, nefiind complet epuizată nici
azi.
Revoluţia română nu a
fost doar scena unor acţiuni majore, fie ele eroice, criminale,
înţelepte sau stupide. Ea înseamnă şi suma întâmplărilor unor
oameni obişnuiţi care au avut şansa sau nenorocul de a se afla
dintr-o dată într-o situaţie neobişnuită, pentru care nu erau
pregătiţi. Aceşti oameni au dat atunci ce era mai bun sau ce era
mai rău în ei, au executat ordinele orbeşte, cu măsură sau cu
exces de zel, unii au înţeles măreţia momentului pe care îl trăiau
şi au fost gata să-şi rişte în mod conştient viaţa pentru
libertate, adevăr şi dreptate, alţii şi-au ascultat doar
instinctul, unii i-au urmat pe cei temerari cu un curaj pe care
nici măcar nu şi-l bănuiseră, alţii au aşteptat cu viclenie să
vadă cine câştigă sau au rămas împotmoliţi în indiferenţa faţă de
tot ce nu pare să îi atingă personal, indiferenţă la care îi
condamnase obişnuinţa supravieţuirii cu orice preţ.
Poporul suntem toţi
aceştia, deşi este adevărat că în cele şapte zile astrale din
decembrie 1989 numai acţiunea unora a adus schimbarea destinului
naţional. Pentru a înţelege însă cu adevărat ce s-a întâmplat în
1989 nu ajunge numai să înregistrăm acţiunile unora şi altora,
conexiunile şi consecinţele lor. E timpul, deci, să vorbim despre
etosul revoluţiei.
Revoluţia din 1989
pentru România, ca şi pentru celelalte ţări comuniste din Europa
de Est, a fost unul din acele momente pe care istoria le descrie
drept “momente definitorii”. În astfel de momente cruciale un
popor nu acţionează numai pe baza intereselor, ci conform modului
de a fi ca popor, adică prin acel comportament care îi defineşte
identitatea naţională.
Oare câtor oameni le-a
fost dat să încerce asemenea revoluţionarilor din decembrie 1989,
într-un timp atât de scurt, pe propria piele, fiorul fricii şi
inconştienţa curajului, teroarea şi libertatea, suspiciunea şi
încrederea, descoperirea generozităţii, credinţei şi toleranţei,
dar mai ales sentimentul de a trăi pe viu istoria? Timp de câteva
luni, idealurile eterne ale fiinţei umane au luminat însângeratul
secol XX, deşteptând uriaşe speranţe în România, ca şi în întreaga
lume. Ce s-a întâmplat cu
aceste idealuri în deceniul care a urmat?
Cum s-au confruntat ele
cu tarele, la fel de eterne, ale fiinţei umane: ura, minciuna,
lăcomia, trufia sau necinstea şi cum au fost ţinute în frâu
atavicele instincte criminale? Cum a schimbat această confruntare
destinele a milioane de oameni şi care este zestrea cu care intrăm
în mileniul III?
Ceea ce a făcut ca
revoluţiile din ‘89 să pară un miracol a fost prăbuşirea
imperiului comunist din interior, pe cale paşnică, într-un timp
foarte scurt. Nicio conspiraţie nu putea să organizeze această
schimbare dacă nu ar fi existat determinarea unor mulţimi de
oameni care au crezut în idealuri şi au fost dispuse la lupte şi
să moară pentru aceste idealuri. Aceste momente sunt rare la
nivelul întregii istorii a lumii şi ele schimbă destinul
naţiunilor.
Nu este suficient să
fie condamnate doar crimele comunismului, trebuie deschisă o
dezbatere serioasă pentru condamnarea ideologiei comuniste, care a
permis instaurarea acelor regimuri criminale. Fără o condamnare
argumentată a ideologiei comuniste ea poate reapare sub haine
violente, sub haine moderne sau se poate recicla oricând într-un
populism agresiv care, folosind slăbiciunile democraţiei, să
conducă la alte tipuri de regimuri autoritare sau represive. Pe
de altă parte, în multe din fostele ţări comuniste din Europa
Centrală şi de Est apare un fenomen nou: redistribuirea foştilor
nomenclaturişti şi membri ai poliţiei politice deveniţi oligarhi
şi a urmaşilor lor în partide de dreapta. Foştii deţinuţi politici
din timpul dictaturii comuniste care mai supravieţuiesc şi
participanţii la
Revoluţia din 16-21
decembrie 1989, începută la Timişoara şi finalizată la Bucureşti,
constituie un reper moral necesar atât pentru toate societăţile
foste comuniste din Estul Europei cât şi pentru democraţiile
occidentale marcate de numeroase derapaje de corupţie economică şi
politică.
Iată de ce consider că
este mai necesară ca oricând reunirea tuturor forţelor civice din
România pentru elaborarea unui nou proiect naţional, capabil să
suscite energiile şi să ne ajute să ieşim din acest labirint al
incertitudinilor şi al veşnicei îndoieli de sine.
Sunt popoare care în
astfel de momente cruciale acţionează pe baza mitului naţional sau
îşi pot crea unul nou. Care este mitul naţional definitoriu pentru
România şi în ce măsură revolta eroică a românilor din 1989 poate
crea un nou mit naţional? Realitatea ni se descoperă în miturile
care ne spun şi ce nu ştim încă despre noi.
Asumarea mitului
creaţiei prin jertfă ca mit politic definitoriu chiar în această
accepţiune crudă aduce un câştig psihologic prin dezlocuirea din
mentalul colectiv a mitului mioritic al pasivităţii şi inducând în
comportament rigoarea construcţiei. Din acest punct de plecare
putem accesa la rigoarea şi la seriozitatea necesare construirii
unei politici a acţiunii în locul unei culturi a suferinţei şi
răbdării depăşită în 1989.
Cunoaşterea adevărului
asupra tuturor evenimentelor din decembrie 1989 şi a perioadei ce
a urmat acestora poate elibera România de minciună, consolidând
demnitatea şi solidaritatea naţională construită pe temelia
sacrificiului fondator.
Putem merge şi mai
departe la construirea unui comportament bazat pe solidaritate?
Putem înfrânge după două decenii de la revoluţie divizarea
societăţii noastre? Punctul
de plecare este adevărul despre Revoluţie, o promisiune pe care am
făcut-o din 1990 timişorenilor, revoluţionarilor din Bucureşti şi
din toată ţara. Activitatea mea din ultimele două decenii a fost închinată idealului
unei reconcilieri prin adevăr. În conştiinţa popoarelor est
europene jertfa creatoare a dat naştere unui întreg sistem social,
cultural şi chiar religios. Dacă interpretăm rezistenţa
anticomunistă, martirajul de peste patru decenii sub comunism şi
elanul izbăvitor al revoluţiilor din 1989 sub semnul jertfei
constructive, atunci este momentul ca ea să-şi spună cuvântul şi
în inovarea politicului, scuturându-l de stereotipurile umilitoare
chiar dacă la un moment dat ele au corespuns unei realităţi azi
revolute.
În cele două decenii scurse de la
Revoluţia din 1989, statul român şi-a realizat „două interese
politice majore”: integrarea în NATO şi UE.
Primul ne garantează
independenţa, unitatea şi securitatea statului, eliberându-ne de
spaime seculare, cel de-al doilea, prin recunoaşterea statutului
de democraţie consolidată şi economie de piaţă funcţională, ne
oferă protecţie economică într-un moment de criză financiară
globalizată.
Oricât de mari
realizări ar fi acestea, la scara întregii istorii a poporului
român este totuşi vorba de interese (politice, militare, economice,
sociale, culturale), dar nu de idealuri.
Politica, economia,
justiţia şi starea morală a societăţii româneşti au stat şi vor
mai sta o vreme sub semnul „păcatului originar”, represiunea
sângeroasă din decembrie 1989 şi uzurparea triumfului revoltei
populare printr-o manipulare criminală.
Martirii Revoluţiei din
1989 şi martirii rezistenţei împotriva comunismului din perioada
1945-1989, care au murit pentru libertate, adevăr, dreptate şi
democraţie, punând aceste idealuri mai presus decât viaţa lor
ne-au lăsat moştenire un „sacrificiu fondator” pentru renaşterea
naţiunii române.
Dacă dorim să ne
eliberăm de „păcatul originar” şi să dăm un sens „sacrificiului
fondator” trebuie să ne schimbăm modelul de comportament bazat pe
o strategie de supravieţuire, printr-un model de comportament
bazat pe „respectul de sine”. Abia atunci Revoluţia din 1989 va fi
acel moment definitoriu pe baza căruia putem construi un model
naţional al demnităţii şi o viziune românească asupra lumii în
care trăim.
|