Discursul preşedintelui Emil Constantinescu la sesiunea solemnă
dedicată Zilei Naţionale a României
Senatul României, 2 decembrie 2015
Domnule preşedinte al
Senatului,
Domnule prim ministru,
Doamnelor şi domnilor
miniştri,
Doamnelor şi domnilor
parlamentari,
Onoraţi veterani de
război,
Stimaţi invitaţi,
În ultima lună a anului
2015 aniversăm aproape un secol de la Marea Unire şi ceva peste un
sfert de veac de la prăbuşirea regimului comunist. Faptul că nu e
vorba de cifre rotunde n-ar trebui să ne împiedice să ne oprim
pentru câteva clipe din gâlcevile cotidiene pentru a ne gândi la
trecutul, prezentul şi viitorul ţării noastre.
Prin ce se aseamănă şi
prin ce se deosebesc aceste două evenimente cruciale pentru
destinul naţiunii noastre? Ambele întruchipează acele momente rare
la scara istoriei neamurilor, când mulţimi de oameni sunt gata să
lupte şi să moară pentru un ideal. Idealul a fost şi la noi, ca la
multe alte popoare – libertatea, dar românii i-au adăugat un alt
ideal, cu o semnificaţie covârşitoare pentru supravieţuirea unei
naţiuni – unitatea. În 1918, ţelul a fost unirea Transilvaniei,
Bucovinei şi Basarabiei cu România. În 1989, ţelul a fost unirea
României cu Europa Occidentală, de care fusese despărţită în mod
brutal.
În 1918, românii din
Transilvania, Bucovina şi Basarabia nu au obţinut numai libertatea
naţională. Prin trecerea provinciilor lor de la două imperii
absolutiste – Austro-Ungaria şi Rusia – la o monarhie
constituţională – Regatul român – au fost asigurate pentru ei, dar
şi pentru minorităţile de altă naţionalitate sau etnie, libertatea
socială şi libertăţile individuale, ceea ce a determinat un ritm
accelerat în modernizarea noului stat românesc, pe calea
democraţiei şi progresului economic. Dictatura carlistă şi cea
antonesciană, cel de-al doilea război mondial au atentat la
libertăţile individuale şi la cele de grup, iar dictatura
criminală comunistă, prin durata ei de aproape o jumătate de
secol, a afectat grav conştiinţa democratică – ancora libertăţii.
Revoluţia din decembrie
1989, de la care se vor împlini în curând douăzeci şi şase de ani,
a permis redobândirea unei libertăţi naţionale reale faţă de
imperiul sovietic, prin desprinderea de Tratatul de la Varşovia şi
CAER. Românii au obţinut libertăţile politice, sociale şi
religioase îngrădite de un sistem totalitar opresiv, dar şi
libertăţi individuale, între care cea a cuvântului şi a
circulaţiei au fost simţite imediat de fiecare cetăţean.
Cea mai mare provocare a
tranziţiei postcomuniste a fost însă asumarea libertăţii
individuale în respectul respectării libertăţii celuilalt.
Trecerea de la spiritul colectivist obedient dictaturii, la
spiritul comunitar născut din adeziunea liber consimţită la un
proiect comun s-a dovedit a fi mai dificilă decât credeam. Forţa
cu care generaţia din 1918 a schimbat istoria a constituit-o
solidaritatea umană pentru un ideal comun – unirea românilor.
Forţa motrice a revoltei populare din 16 până în 22 decembrie 1989
după-amiaza, a constituit-o solidaritatea împotriva unui duşman
comun – regimul comunist. Şi, ca de multe ori în istorie,
solidaritatea pentru ceva s-a dovedit mai greu de obţinut decât
cea împotriva a ceva.
Deturnarea ţelului
revoltei populare din decembrie 1989 în ianuarie 1990 a dus la
divizarea extremă a societăţii româneşti, atât la nivelul
grupurilor etnice sociale sau a celor marcate prin confruntările
de la Tg. Mureş şi succesivele mineriade, precum şi la nivelul
familiilor şi persoanelor. Distrugerea totală a coeziunii
societăţii a putut fi împiedicată prin ralierea energiilor
individuale la un proiect naţional major – integrarea europeană şi
nord-atlantică a României, văzută ca o garanţie a libertăţii,
independenţei, progresului economic şi social.
Realizarea acestui
deziderat în primul deceniu al secolului XXI a însemnat de fapt
finalul unui mare proiect naţional iniţiat de revoluţionarii de la
1848, continuat prin unirea principatelor în 1859, prin obţinerea
independenţei României în 1877 şi prin Marea Unire din 1918. În
mod paradoxal, tocmai după integrarea României în Uniunea
Europeană, coeziunea naţională şi socială a societăţii româneşti
s-a dizolvat, tocmai când aveam mai multă nevoie de ea pentru a
valorifica acest moment istoric mult aşteptat. În locul unei
unităţi benefice de cuget şi acţiune, a apărut un alt tip de
coeziune, malefică edificată în cadrul unui sistem mafiot în care
lealitatea faţă de statul cetăţenilor a fost înlocuită cu
lealitatea faţă de şefii instituţiilor din administraţia centrală
sau locală, care redistribuiau subordonaţilor lor o parte din
beneficiile obţinute din mita primită de la companiile comerciale
private, care realizau profituri nemeritate din afaceri cu statul.
Sistemul mafiot s-a
instaurat în România cu osebire în ultimii cincisprezece ani, pe
baza unei structuri oligarhice create în primii ani după Revoluţie
prin reactivarea nomenclaturii şi securităţii comuniste şi s-a
generalizat prin dorinţa de îmbogăţire a unora şi prin lipsa de
reacţie a unei societăţi văduvite un timp prea îndelungat de
exerciţiul valorilor morale. Garanţia perpetuării sistemului
mafiot şi a impunităţii membrilor săi a fost asigurată prin
promovarea în fruntea multor instituţii ale statului, inclusiv a
celor abilitate să lupte împotriva corupţiei, a unor persoane
incompetente profesional şi corupte, care puteau fi manevrate prin
şantaj.
Mişcările populare
spontane din 2012 şi 2015 s-au născut din disperarea faţă de
furtul generalizat al bogăţiilor naţionale. Dificultatea de a găsi
un răspuns satisfăcător la aceste manifestări populare pleacă de
la confuzia dintre persoanele culpabile şi instituţiile pe care
acestea le-au reprezentat: Guvern, Parlament, administraţia
locală, justiţie, precum şi prin extinderea prezumţiei de
vinovăţie şi asupra persoanelor competente şi corecte din aceste
instituţii, ceea ce a generat un deficit cronic de încredere, la
nivel naţional.
În efortul de rezolvare
a acestei crize, care nu este doar economică, politică sau
socială, ci mai ales o profundă criză morală a societăţii
româneşti în ansamblul ei, Parlamentului – instituţia fundamentală
a democraţiei – îi revine un rol esenţial, atât pe termen scurt,
cât şi în perspectivă îndelungată. Având în vedere că devalizarea
resurselor naţionale s-a produs pe fondul unui vid şi haos
legislativ, precum şi prin compromisuri şi delăsare în relaţia
Parlament – administraţie – justiţie, este nevoie acum, când
timpul nu mai are răbdare, de revizuirea legislaţiei prin
adoptarea urgentă a unor legi clare, prevăzute cu sancţiuni
drastice, precum şi de un control strict din partea Parlamentului
a aplicării legii de către toţi, fără excepţii.
Este evident că actuala
campanie anticorupţie, cu toate reuşitele şi deficienţele ei, va
curăţa, probabil sub presiunea străzii, în câţiva ani,
Parlamentul, Guvernul, poliţia, procuratura, instanţele de
judecată, serviciile de informaţii, mediul de afaceri, presa şi
societatea civilă, de personaje compromise.
De la înălţimea
momentului istoric pe care îl celebrăm după aproape un secol, nu
putem să nu ne gândim cum va fi societatea românească după
încheierea acestei campanii de curăţire şi ce trebuie să facem ca
ea să meargă pe un drum pozitiv, care să corespundă aspiraţiilor
cetăţenilor.
După părerea mea,
Parlamentul care va fi ales în 2016 şi nu mai puţin actualul
Parlament, în timpul mandatului pe care îl mai are, trebuie să îşi
propună o misiune fundamentală: refacerea prestigiului
instituţiilor democratice ale statului.
Primul obiectiv este
asigurarea transparenţei actului legislativ şi de guvernare. Este
imperios necesar ca deciziile de importanţă naţională să fie luate
în urma unor dezbateri deschise, în foruri alese prin vot şi care
îşi asumă public răspunderea pentru ele şi nu de către instituţii
cu activităţi secretizate sau la presiunea unor mulţimi uşor de
manipulat emoţional, prin mijloace mai mult sau mai puţin oculte.
În caz contrar, riscăm să câştigăm lupta cu corupţia, pierzând
lupta cu democraţia, o democraţie atât de fragilă, cum este cea
care s-a constituit în România în ultimii douăzeci şi cinci de
ani.
Un al doilea obiectiv
fundamental este refacerea unităţii naţionale. Este un ţel înalt,
care a fost visul generaţiei Marii Uniri. El nu se poate realiza
prin sloganuri ultranaţionaliste sa populiste, capabile doar să
genereze un climat favorabil pentru ascensiunea unor lideri
autoritari. Unitatea românilor din ţară şi a celor răspândiţi în
întreaga lume poate fi refăcută doar printr-o nouă solidaritate în
jurul unui mare proiect istoric naţional, care să ne ajute să
devenim ceea ce ar trebui să fim – o ţară prosperă şi respectată.
Domnilor senatori,
În următoarele
săptămâni, vor începe binecunoscutele târguieli pentru împărţirea
bugetului naţional. De douăzeci şi cinci de ani, România merge cu
spatele spre viitor pentru că nu avem o viziune pe termen lung
asupra locului nostru în Europa, în lumea globalizată, într-o nouă
societate bazată pe cunoaştere, dar şi minată de incertitudini
dificil de administrat. Nu avem nici o strategie de dezvoltare pe
termen mediu, care să plece de la resursele naturale ale
subsolului şi ale solului ţării noastre, de la resursele umane
educate, o strategie care să justifice angajarea resurselor
noastre financiare în programe de anvergură. Dacă ar exista măcar
o evidenţă a resurselor minerale ale subsolului în care, după
toate estimările la nivel european şi mondial, România ocupă unul
dintre locurile 3 – 4 în Europa, în timp ce statisticile economice
ne plasează pe locurile 27 – 28, ar fi atunci clar pentru oricine
că problemele noastre vin de la o proastă guvernare.
Dacă ne-am pune problema
de ce în România, care deţine unele din cele mai fertile soluri
din Europa şi din lume, performanţele agriculturii sunt mult mai
scăzute decât în Olanda sau Danemarca, ţări în care se cultivă pe
soluri nisipoase şi în condiţii climatice mai dificile, am ajunge
la aceeaşi concluzie: proasta guvernare şi incapacitatea mediului
de afaceri românesc de a valorifica resursele de care dispunem. Şi
atunci nu ne-am mai întreba de ce tinerii educaţi în şcolile
româneşti, pe banii statului român, contribuie prin talentul şi
pregătirea lor la progresul tehnico-ştiinţific al unor ţări mai
bogate, din Occident.
Am subzistat în aceste
condiţii precare pentru că am urmat cu docilitate indicaţiile unor
foruri europene şi internaţionale. Avem un sistem bancar solid, o
creştere economică actuală datorită unor companii multinaţionale
care au investit în România şi a unor capitaluri speculative
provenind din fonduri de investiţii, ceea ce nu este ceva rău. Dar
nu trebuie să uităm că aceste companii se vor gândi mereu la
majorarea profitului lor şi vor migra acolo unde acest profit este
asigurat. Ele nu pot ţine locul unui capital românesc şi a unei
strategii de dezvoltare economică bazată pe valorificarea
resurselor naturale şi umane proprii.
Domnilor senatori,
Nu cade în sarcina
Parlamentului elaborarea unei viziuni şi a unei strategii de
dezvoltare a României, dar Parlamentul se poate adresa acelor
instituţii ale statului român care pot realiza un astfel de
proiect. Recent, Academia Română şi l-a asumat. Consorţiul
universităţilor de elită din România şi institutele Academiei pot
fi consultate de comisiile de specialitate ale Parlamentului.
Elitele academice ale României sunt în măsură să realizeze o
viziune înţeleaptă pentru România la nivelul anului 2050 şi o
strategie de dezvoltare sustenabilă pentru România 2030. Nu mă
îndoiesc că societatea civilă românească, profund divizată şi
politizată în prezent, va fi atunci îndreptăţită să convoace
partidele politice pentru asumarea acestor documente programatice.
Un program de guvernare pe durata unui mandat parlamentar, care să
derive din această strategie, acceptată de principalele partide
parlamentare, împreună cu un buget multianual ar putea detensiona
campaniile electorale, eliminând disputele sterile, demagogia şi
populismul atât de prezente astăzi şi atât de previzibile şi
pentru viitor, dacă lucrurile nu se vor schimba în mod radical.
Istoria României a fost
marcată în ultima sută de ani de imense pierderi de vieţi
omeneşti, care numără peste două milioane de compatrioţi, în
primul, în al doilea război mondial şi în timpul represiunilor
regimului comunist. În acelaşi timp, peste un milion de oameni au
fost privaţi de libertate în prizonierat, departe de patrie sau în
temniţele comuniste din ţară. În 21 decembrie 1989, tinerii
manifestanţi din Piaţa Universităţii scandau: ”Vom muri şi vom fi
liberi!”. O parte din ei au fost ucişi chiar în acel loc de
aparatul represiv al dictatorului Ceauşescu şi datorită
sacrificiului lor se poate manifesta acum liber în Piaţa
Universităţii.
Astăzi, nici
dumneavoastră, nici cetăţenilor României nu li se cere să-şi dea
viaţa pentru ţară sau să-şi sacrifice libertatea pentru a rezista
unui regim dictatorial. Cinstea, respectul legilor, mai multă
muncă în folosul public ar fi răspunsul corect al generaţiei
actuale faţă de sacrificiul generaţiilor trecute, cărora le
datorăm ţara pe care o avem azi şi dreptul de a trăi în libertate.
Este cea mai bună cale pentru fiecare de a obţine respectul de
sine şi pentru toţi demnitatea naţională pe care ne-am dorit-o cu
atâta ardoare de-a lungul zbuciumatei noastre istorii. Acesta ar
fi adevăratul omagiu adus Marii Uniri.
|