Expunere la deschiderea Simpozionului „Experimentul Piteşti –
Reeducare prin tortură”, 25 septembrie 2015
Memoria suferinţei şi datoria neuitării
Europa unită de astăzi are o grea povară, cea a oamenilor
care au fost arestaţi, răpiţi, torturaţi, asasinaţi, deportaţi
între 1945 şi 1989 în România, ca şi în celelalte ţări foste
comuniste din Europa Centrală şi de Est, fără ca vinovaţii să fie
aduşi în faţa judecăţii. În numele lor, al suferinţei lor, trebuie
să acţionăm chiar şi după atâţia ani, pentru că niciodată nu este
prea târziu pentru adevăr.
Pentru generaţia tânără, eliberată de constrângerea
comunistă, zbaterile de azi ale părinţilor lor pentru condamnarea
crimelor comunismului ar putea fi un subiect ce ţine mai degrabă
de un trecut tributar suferinţei şi lipsei de libertate, decât de
un prezent marcat de un alt tip de crize politice, economice şi
sociale. Cu toate acestea, cei ce poartă încă vie memoria acelei
epoci pot fi principalii artizani ai unei noi atitudini care să
abordeze delicata problemă a drepturilor omului dintr-o
perspectivă contemporană.
De ce? Pentru că „lecţia suferinţei şi luptei” cetăţenilor
fostelor ţări comuniste, lipsiţi o jumătate de secol de toate
drepturile fundamentale, inclusiv de dreptul la viaţă, este un pas
important în înţelegerea marii lecţii a libertăţii, a libertăţii
fiecăruia, în limitele respectului pentru libertatea celuilalt.
Pentru fiecare dintre ţările fostului bloc comunist
înţelegerea acestei lecţii a libertăţii autentice reprezintă în
acelaşi timp marea miză a configurării propriei lor identităţi în
noua societate a Europei Unite.
Regimurile comuniste au rezistat timp atât de îndelungat nu
atât datorită represiunii, cât mai ales convingerii inoculate –
atât călăilor, cât şi victimelor – că adevărul nu se va afla
niciodată şi, deci, nimeni din tagma opresorilor nu va răspunde
pentru faptele sale.
După douăzeci şi cinci de ani de la prăbuşirea
comunismului, constatăm că, deşi toate previziunile de acum două
decenii privind pericolul unei răzbunări a victimelor sau a
urmaşilor lor au fost infirmate de realitate, o dezbatere serioasă
asupra sistemului nu a avut loc. Interesul Vestului european
pentru istoria ultimului secol trece rareori dincolo de cel de al
Doilea Război Mondial, al americanilor dincolo de războiul din
Vietnam şi, pe alocuri, se mai strecoară ideea că dictatura
comunistă s-a bazat pe o ideologie bună, dar prost aplicată.
Procesul comunismului, ca un proces moral, nu s-a făcut şi nu
sunt prea multe semne că este dorit. Tăcerea cu care au fost
acoperite crimele comunismului timp de două decenii şi jumătate de
la prăbuşirea lui este dezamăgitoare şi nu de puţine ori
ruşinoasă.
Iată de ce este nevoie să construim, cu un efort comun, un
proiect european şi mondial, prin care să redăm demnitatea
victimelor şi familiilor lor, măcar prin aflarea adevărului despre
cei dispăruţi, despre cei ucişi, în numele cărora nu avem dreptul
şi cuviinţa să iertăm noi. Dacă nu a fost posibil în timpul
dictaturii, cel puţin după prăbuşirea ei, să avem curajul să
spunem adevărul despre ce s-a întâmplat cu cei arestaţi, torturaţi
sau ucişi.
Într-un mod oarecum paradoxal la această tăcere a contribuit
chiar altruismul victimelor terorii comuniste din Europa de Est
care, după eliberare, şi-au dedicat toată energia democratizării
ţărilor lor, promovării statului de drept şi integrării europene
şi euroatlantice. Încă din 1990 am putut constata această
orientare care a fost cu abilitate folosită de reprezentanţii
fostei nomenclaturi, transformaţi în noi jucători ai economiei de
piaţă, nu de puţine ori cu sprijinul companiilor occidentale
interesate de profitul afacerilor lor pe o nouă piaţă.
Atunci când, în 1996, în România, foştii deţinuţi politici au
ajuns în cele mai importante poziţii în stat, ei nu s-au
concentrat pe obţinerea unor drepturi pentru ei şi nici pentru
pedepsirea călăilor lor, ci au depus eforturi extraordinare pentru
integrarea europeană a ţării lor. Ei au înţeles că mai întâi
trebuie creat un cadru legislativ (legea CNSAS), că trebuie create
instituţii (IICCMER) care să abordeze cu profesionalism problema
judecării şi pedepsirii crimelor regimului comunist. Acum acest
moment a venit şi el trebuie să însănătoşească societatea în care
trăim pentru ca astfel de crime să nu se mai repete.
Dar nu este suficient să fie condamnate doar crimele
comunismului, trebuie deschisă o dezbatere serioasă pentru
condamnarea ideologiei comuniste, care a permis instaurarea acelor
regimuri criminale. Fără o condamnare argumentată a ideologiei
comuniste ea poate reapare sub haine violente, sub haine moderne
sau se poate recicla oricând într-un populism agresiv care,
folosind slăbiciunile democraţiei, să conducă la alte tipuri de
regimuri autoritare sau represive. Pe de altă parte, în multe din
fostele ţări comuniste din Europa Centrală şi de Est apare un
fenomen nou: redistribuirea foştilor nomenclaturişti şi membri ai
poliţiei politice deveniţi oligarhi şi a urmaşilor lor în partide
de dreapta. Aşa cum am arătat în discursul pe care l-am ţinut în
2007 la Washington cu ocazia aniversării unui deceniu de la
fondarea Memorialului Victimelor Comuniste, aceasta înseamnă cea
mai cumplită lovitură pentru supravieţuitorii gulagurilor
comuniste: după ce în regimul comunist le-au fost furate viaţa şi
libertatea, acum, în democraţie, le sunt furate şi idealurile
care sunt vândute şi cumpărate la noile tarabe ale economiei de
piaţă.
De aceea cred că foştii deţinuţi politici care mai
supravieţuiesc şi urmaşii lor oneşti constituie un reper moral
necesar atât pentru societăţile foste comuniste din Estul Europei
cât şi pentru democraţiile occidentale marcate de numeroase
derapaje de corupţie economică şi politică.
Proiectele pe care mi le-am asumat prin Fundaţia Română
pentru Democraţie în numele societăţii civile urmăresc crearea
unui spaţiu educaţional pentru generaţia aflată acum pe băncile
şcolilor pentru care „Fenomenul Piteşti” trebuie să rămână reperul
unui trecut odios şi tragic care nu mai trebuie să reapară
niciodată în Europa şi în întreaga lume.
Prezenţa la acest simpozion a unor reprezentanţi de marcă ai
mediului academic şi ai societăţii civile arată că foştii deţinuţi
politici din România şi din alte ţări foste comuniste din Europa
Centrală şi de Est nu sunt singuri, că lupta lor nu a fost în
zadar şi noi toţi suntem aici pentru a vă exprima recunoştinţa şi
dragostea noastră.
Prof. Emil Constantinescu
|