Discurs susţinut la Conferinţa
Limba română în lume,
Universitatea din Leipzig, 27 septembrie 2015
Cuvânt la deschiderea reuniunii
Spaţii şi medii culturale în România
Sunt fericit să
particip la această reuniune inaugurală în vechea sală a Senatului
Universităţii din Leipzig care reuneşte cultura, muzica şi arta.
Cultura, arta, muzica
nu au fost numai un factor de unitate a Europei. Ele au fost, în
egală măsură, şi adesea simultan, un temei de identitate, un
factor care a reuşit să dea mai multă conştiinţă de sine
popoarelor europene decât orice proiect politic. Statele oferă
naţiunii protecţie politică, cultura oferă naţiunii înţelegerea
propriei identităţi. Înainte de unificarea şi apoi reunificarea
politică a Germaniei, voinţa cărturarilor germani de a da gândirii
o expresie germană şi de a difuza această gândire prin intermediul
şcolilor, universităţilor, academiilor, teatrelor, muzicii,
cărţilor, a făurit naţiunea germană unită de astăzi.
O experienţă întrucâtva
similară au traversat în epoca modernă şi popoarele din Europa de
Sud - Est. Aflate sub dominaţia unor imperii multinaţionale sau
chiar lipsite vreme de secole de alcătuiri statale proprii, aceste
popoare şi-au construit identitatea prin cultură. Că a fost vorba
de modesta carte de citire sau de gramatică elementară, cartea de
istorie, adesea mitologică sau cartea-manifest politic, cultura a
fost cea care a conservat, dezvoltat şi conştientizat elementele
identitare pe baza cărora s-au format naţiunile din această parte
a continentului, influenţând profund lupta lor pentru independenţă.
În Europa naţiunilor
din secolele al 19-lea şi al 20-lea, popoarele au renăscut prin
cultură. Cu atât mai mult cu cât actul politic de naştere şi de
consolidare a statului-naţiune a fost, de asemenea, o carte. O
carte aparţinând unui nou tip de sacralitate, care nu mai este
religioasă, ci juridică. Constituţia, codul libertăţilor şi
drepturilor fundamentale, este şi astăzi cartea de temelie,
referinţa ultimă a fiecăruia dintre statele Europei.
Universitatea fondată
în 1409, tiparniţa din 1481, comerţul cu cartea dezvoltat din
secolul 16, prima bursă de carte din 1825, celebra bibliotecă a
Universităţii şi Târgul de carte din zilele noastre fac din
Leipzig un simbol al progresului prin cultură şi ştiinţă pentru
Europa şi întreaga lume.
Ca fost rector al
Universităţii din Bucureşti, care a avut şansa să organizeze
aniversarea a 300 de ani de existenţă a acestui for de educaţie
superioară a românilor, nu pot să nu amintesc că primul rector al
Universităţii din Cluj după primul Război Mondial, Sextil Puşcariu
şi marele istoric român Nicolae Iorga, rector al Universităţii din
Bucureşti în perioada interbelică, şi-au făcut studiile superioare
la Universitatea din Leipzig. Aşa cum nu pot uita vizita la Târgul
de carte de la Leipzig pe care am făcut-o în timpul mandatului meu
de preşedinte, împreună cu o numeroasă delegaţie de scriitori din
România.
Pentru că deschidem un
simpozion dedicat spaţiilor şi mediilor culturale, amintesc că
strada emblematică pentru vechiul centru istoric al capitalei
României poartă din secolul 18 numele Leipzigului (Lipsca),
marcând legăturile comerciale ale Valahiei şi Moldovei cu spaţiul
german. Pe această stradă se găseşte o clădire istorică, Hanul lui
Manuc, cel mai vechi caravanserai de pe milenarul „drum al mătăsii”
(silk road) care făcea legătura Europei cu China prin Asia
centrală. În această clădire ridicată de Manuc Bei, un armean
bogat şi influent, au avut loc la sfârşitul unui război de şase
ani între Rusia şi Turcia tratativele care se vor finaliza prin
Pacea de la Bucureşti din 1812, în urma căreia Principatul
Moldovei va pierde partea sa estică care va trece sub stăpânirea
Imperiului Ţarist sub numele de Basarabia. Pacea de la Bucureşti a
fost negociată pentru Rusia de prinţul francez imigrant Alexandre
– Louis Andrault de Langeron, care va fi răsplătit de ţarul Rusiei,
Alexandru I cu titluri nobiliare, pământuri şi bani şi pentru
Turcia de prinţul fanariot Dumitru Moruzi, mare dragoman al
Imperiului Otoman, care va fi condamnat de sultanul Turciei,
Mahmud, la moarte prin decapitare.
Hanul lui Manuc va
primi, de-a lungul timpului, numeroşi oaspeţi de seamă din vestul
Europei şi, devenit apoi hotelul şi teatrul Dacia, va găzdui
nenumărate spectacole de neuitat, printre care cele ale orchestrei
Teatrului Naţional conduse de celebrul violonist german Ludovic
Weist şi va deveni, până în preajma primului Război Mondial, locul
preferat de întâlnire al tuturor partidelor politice.
Cultura nu a fost şi nu
este doar un factor de unitate europeană, un factor de identitate
naţională sau un factor de întemeiere a libertăţilor politice
colective. Cultura a devenit şi este obligată să rămână, în
continuare, un instrument al libertăţii individuale, al
rezistenţei şi al memoriei. Cetăţenii Leipzig-ului ştiu la fel de
bine ca şi românii acest lucru. Acestor cetăţeni le aduc acum
expresia admiraţiei şi gratitudinii tuturor românilor. Noi nu am
uitat că, în lunile furtunoase ale toamnei lui 1989, o mare
manifestaţie de solidaritate cu satele româneşti ameninţate cu
demolarea a înfruntat, în faţa Bisericii Sfântul Nicolae,
ostilitatea regimului totalitar est-german. Acele sate erau
memoria vie a culturii noastre străvechi. Generozităţii cu care
atunci locuitorii Leipzig-ului s-au expus represiunii în numele
patrimoniului cultural al României încercăm să-i răspundem acum,
aducând după 26 de ani, la Leipzig, mărturia convieţuirii
interetnice şi bogăţia pluralităţii şi interferenţei culturilor
din România.
27 septembrie 2015
Prof. Emil Constantinescu
|