Discurs susţinut la ONU, New York, 9
septembrie 2015
PACE PRIN ÎNŢELEGEREA
CELUILALT
Iniţiativa LEVANT pentru
Pace Globală
Emil Constantinescu
Preşedintele României
1996-2000
Preşedintele Academiei
de Diplomaţie Culturală Berlin
Ne-am reunit la sediul
Naţiunilor Unite de la New York reprezentanţi din toate popoarele
lumii pentru a ne împărtăşi gândurile şi experienţele personale în
căutarea unui ideal comun: Pacea.
Daţi-mi voie să
încep cu o confesiune: m-am născut în 1939, lângă o veche
fortăreaţă din secolul 15 situată în acel moment pe graniţa
fostului imperiu sovietic. Era anul în care începea al Doilea
Război Mondial. Încă din copilărie, am cunoscut ocupaţia străină,
drama refugiului, apoi viaţa sub o dictatură militară de dreapta
şi represiunea sub o dictatură comunistă. Am participat la
revoluţia anticomunistă şi am înfruntat, în ţara mea, în perioada
de tranziţie spre democraţie, conflicte interetnice, ameninţarea
războiului civil şi a unui război la graniţe. În ultimele şapte
decenii, în estul Europei milioane de oameni au trăit experienţe
asemănătoare dar generaţia mea a reuşit să le depăşească,
transformând pedagogia suferinţei într-o pedagogie a
reconcilierii. Chiar dacă ororile celui de-al Doilea Război
Mondial nu s-au mai repetat, această experienţă poate fi utilă
tinerei generaţii de azi, care se confruntă cu noi provocări care
ameninţă pacea în lume.
Profesia mea este
geologia. De miliarde de ani, Pământul este scena gigantică a unei
permanente confruntări între tendinţele de concentrare şi de
diseminare a materiei minerale. La fel este şi istoria lumii vii,
a oamenilor şi a popoarelor. Esenţial este ca polemica ideilor şi
dialogul paşnic să înlocuiască pentru totdeauna violenţele de
orice fel. High-Level Forum of the General Assembly on Culture of
Peace este poate locul cel mai potrivit pentru a ne aminti că
trebuie să aruncăm crusta aroganţelor care împiedică comunicarea,
să evităm sentinţele şi prejudecăţile asupra unor oameni şi
concepţii pe care nu le cunoaştem îndeajuns. Să ne apropiem cu
grijă şi respect de natura misterioasă şi profundă a diferitelor
civilizaţii umane, de această lume multiculturală în care ne-au
fost sortite o trecere efemeră şi visul eternităţii spirituale.
Avem datoria de a identifica şi a valorifica vechile strate
suprapuse de-a lungul mileniilor, de a redescoperi tradiţia
schimburilor pacifice şi a negocierilor subtile între popoare
aparţinând unor civilizaţii diferite şi totodată complementare.
Miza prezentului
nu mai trebuie să fie un mod de a organiza relaţii între prieteni
şi duşmani ci, dimpotrivă, ea trebuie înţeleasă ca fiind cea mai
bună modalitate de a fi împreună, în jurul unui proiect comun de
instaurare şi consolidare a PĂCII. Libertatea conştiinţei,
toleranţa şi pluralismul sunt valorile care ne pot ajuta să găsim
calea de a ieşi din noaptea urii şi răzbunării pentru a construi
noi punţi între culturi şi civilizaţii străvechi. În această
misiune, cele trei religii care îşi au rădăcinile în Levant:
iudaismul, creştinismul şi islamul pot juca un rol esenţial. Ele
pot descoperi, împreună, ceea ce ne leagă, nu ceea ce ne desparte
ca fundament pentru o pace globală.
Mulţi se pot întreba de
ce Academia de Diplomaţie Culturală din Berlin şi Coaliţia
interparlamentară pentru Etică Globală au ales Levantul pentru a
denumi o nouă iniţiativă pentru Pacea globală.
După opinia mea,
diplomaţia culturală s-a născut în Levant şi are o experienţă
istorică de milenii, prin schimburi culturale şi dialog
intercultural. De ce ar trebui să vorbim acum despre ceva ce pare
a aparţine doar unui trecut demult depăşit? În primul rând, pentru
că mişcările populare recente, din Tunisia, Egipt, Siria, au atras
atenţia asupra regiunii mediteraneene şi a absenţei unui dialog, a
unei diplomaţii eficiente, în favoarea atenuării cauzelor
generatoare de conflict. Dacă în spaţiul Levantului se va realiza
un proiect politic vizionar adaptat marilor provocări ale
prezentului, el va contribui la o nouă identitate a acestei zone
în concernul european şi mondial. Iniţiativa Levant a Coaliţiei
interparlamentare pentru Etică Globală şi a Academiei de
Diplomaţie Culturală din Berlin poate fi un prim pas.
Prevenirea conflictelor
şi gestionarea situaţiilor postconflict cer o viziune
comprehensivă şi echilibrată care să aibă în vedere interesele
diferitelor comunităţi etnice şi religioase, îndatoririle statelor
şi drepturile fireşti ale cetăţenilor lor, interesele
conjuncturale şi de perspectivă ale actorilor regionali. Ea nu
poate fi elaborată fără concursul reprezentanţilor capabili să
exprime pluralitatea de voci, întrebări şi aspiraţii a miliarde de
oameni.
Neînţelegerea motivaţiilor „celuilalt” a dus în istorie la multe
decizii greşite de politică externă care au declanşat conflicte
sau războaie. Iată de ce obiectivul „valorilor comune” mi se pare
astăzi atât de important în noua structură a relaţiilor
internaţionale.
Marile
mişcări populare pentru libertate, democraţie şi drepturile
omului, în curs de desfăşurare în Nordul Africii şi Orientul
Mijlociu vor schimba nu numai faţa acelor ţări dar în viitorul
apropiat şi faţa întregii lumi. Este vorba de posibilitatea
instaurării unui sistem de securitate şi de garantare a păcii
bazat în mai mare măsură pe ceea ce numim „soft power” şi
diplomaţie culturală.
De ce este nevoie de
diplomaţie culturală, acest concept nou, pe care Institutul de la
Berlin încearcă să-l promoveze cu atâta pasiune şi angajament?
Răspunsul meu: pentru că lumea se schimbă. Şi dacă lumea se
schimbă, şi politica, în sensul ei înalt de slujire a intereselor
comunităţii, trebuie să se schimbe. Ilustrul strateg german
Clausewitz1 considera că războiul este o continuare a politicii cu
alte mijloace. Eu cred că şi pacea poate fi un rezultat al
politicii, prin alte mijloace. Unul dintre acestea este diplomaţia
culturală – care fără să-şi propună să înlăture diplomaţia
tradiţională a dialogului între părţi cu interese diferite,
susţinute prin diferite tipuri de presiuni şi ameninţare cu forţa
– să-l poată completa cu un element nou: dialogul bazat pe
înţelegerea celuilalt şi, într-un sens mai larg, o înţelegere mai
bună a lumii în care trăim.
Pentru prevenirea
conflictelor şi gestionarea situaţiilor postconflict structurile
politice ar trebui completate cu structuri ale societăţii civile
dedicate problemelor securităţii mondiale. Numai astfel un proces
de consolidare a respectului pentru om, democraţie şi securitate
comună poate dobândi profunzimea pe care doar voinţa reală a
popoarelor o poate garanta.
Vocaţia preventivă va
constitui cheia de boltă a diplomaţiei în viitorul imediat.
Aceasta implică o complexitate crescândă a analizelor şi
mijloacelor de acţiune. Crizele repetate au arătat că, din păcate,
intervenţiile preventive punctuale nu sunt suficiente şi trebuie
inserate într-un complex de acţiuni pe termen lung care să ia în
considerare ansamblul unor regiuni şi ansamblul problemelor care
le pot destabiliza, de la dificultăţile economice la
stereotipurile ancorate în mentalităţi divergente, de la
precaritatea căilor de comunicare la riscurile neconvenţionale de
securitate.
Diplomaţia culturală
poate funcţiona ca un laborator unde se creează cultura politică a
securităţii globale prin încredere reciprocă, negociere şi
cooperare. Ea poate identifica riscurile majore, poate formula şi
pune în practică programe de întărire a încrederii reciproce, atât
în interiorul ţărilor cu un grad ridicat de risc cât şi în zonele
cu potenţial conflictual.
Marea contribuţie a
diplomaţiei culturale preventive la arhitectura de securitate a
lumii va fi, fără îndoială, aceea a războaielor care nu vor fi
avut loc tocmai datorită creării unor mecanisme democratice de
dialog şi întăririi colaborării cu societatea civilă.
Politica
internaţională, ca şi diplomaţia clasică, a fost construită pe
raporturi de putere şi de forţă şi multă vreme va continua să fie
aşa. Conceptul „soft power” este departe de a fi funcţional.
Diplomaţia culturală este abia la început. Aş vrea să fiu bine
înţeles. Nu pledez pentru înlocuirea diplomaţiei clasice cu cea
culturală. Ar însemna să suţin o utopie periculoasă. Pledez însă
pentru asocierea lor. Cu experienţa pe care am câştigat-o ca om de
ştiinţă, ca om de cultură şi ca om de stat, pot spune că
diplomaţia culturală se află în acelaşi raport cu diplomaţia
clasică în care se află geometria neeuclidiană faţă de geometria
euclidiană, fizica relativistă faţă de fizica newtoniană,
principiul terţului inclus faţă de principiul terţului exclus al
logicii aristotelice, modernismul şi post modernismul faţă de
clasicim şi neoclasicism în literatură, muzică şi artă.
Conferinţa
la care participăm astăzi aduce o viziune nouă care pleacă de la
fundamentele religioase ale conştiinţei noastre. Ea reaminteşte că
în cărţile fundamentale ale celor mari trei religii monoteiste
care s-au născut în spaţiul Levantului: Tora, Noul Testament şi
Coranul, se vorbeşte despre pace şi înţelegere între oameni.
Nu trebuie să scăpăm din
vedere faptul că noţiunea de religie presupune existenţa unei
comuniuni reale, dincolo de diferenţele care separă. La fel,
cultura presupune înainte de toate existenţa unui dialog din care
fiecare are ceva de învăţat. În fond, numitorul comun îl
constituie fiinţa umană, sub toate aspectele ei, şi din această
perspectivă musulmanul, creştinul sau iudeul pot conlucra pentru
înţelegerea celei mai mari taine a acestei lumi: OMUL.
Deocamdată atât marile
puteri, cât şi organizaţiile internaţionale ONU, UNESCO sau
societatea civilă încearcă se creeze o cultură politică a
securităţii prin negociere şi cooperare. Pentru promovarea păcii
şi înţelegerii în lume se caută cel mai mic numitor comun în jurul
căruia să putem să cădem de acord. Convingerea mea este că trebuie
să ne propunem mult mai mult. Dacă vrem să realizăm o pace şi o
înţelegere adevărată între oameni trebuie să ne concentrăm nu
asupra celui mai mic numitor comun şi să ne raportăm la cel mai
înalt numitor comun.
În urmă cu
douăzeci de ani, în estul Europei oamenii au fost gata să lupte şi
să moară pentru libertate şi democraţie. Într-un mileniu nou, să
redescoperim credinţa. Nu pentru a o folosi ca într-o lungă
istorie a omenirii împotriva altora, ci pentru a înţelege menirea
noastră pe pământ. Pacea este numele lui Dumnezeu fie că suntem
creştini, musulmani, evrei sau credincioşi ai religiilor asiatice.
Numai aroganţa omului l-a făcut să uite mesajul Domnului,
indiferent de numele pe care i-l dăm în limba sau credinţa
noastră.
Dacă ne dorim o lume a
PĂCII, va trebui să o clădim, să luptăm pentru ea, să ne lăsăm în
genunchi doar pentru a ne ruga şi să nu ne lăsăm copleşiţi de
spaima unui rău considerat inevitabil. Dacă globalizarea nu poate
fi evitată, atunci ea poate fi modelată.
Multiculturalismul se
cere promovat şi trăit în respect pentru diversitate, pentru
pluralismul tradiţiilor identitare, pentru drepturile omului şi
libertatea conştiinţei fiecăruia.
Vom
supravieţui în această lume, încă divizată, nu cu ceea ce avem, ci
prin ceea ce suntem.
9 septembrie 2015
|