LUNGUL DRUM SPRE STATUL DE DREPT
Experienţa tranziţiei de la dictatură la
democraţie în Europa de Est
Cu un secol în urmă, în 1914, un regiment britanic
de rangeri mărşăluia prin Boulogne intonând versurile unui
cântec compus de Jack Judge: It’s a Long Way to Tipperary.
Erau tineri şi veniseră în Franţa ca aliaţi în primul Război
Mondial dar mulţi dintre ei nu se vor întoarce acasă dintr-un
război în care vor fi ucişi 20 de milioane de oameni. 25 de ani
mai târziu, alţi tineri soldaţi vor cânta acelaşi marş, în cel
de-al Doilea Război Mondial, în care vor fi ucişi 72 de milioane
de oameni. Peste câteva luni, vom serba 70 de ani de la sfârşitul
celui de-al Doilea Război Mondial. Dar putem spune că am câştigat
şi o pace globală?
It’s a Long Way to Tipperary
se cântă acum mai mult în filme, pe scenele teatrelor de
musical şi a devenit o expresie comună pentru o dorinţă a
cărei îndeplinire e grea şi îndepărtată. Oamenii au înţeles însă
că pacea este legată de respectarea legilor în interiorul statelor
şi în relaţiile internaţionale şi că extinderea spaţiului
democraţiei înseamnă şi extinderea spaţiului păcii. Evenimentele
de acum 25 de ani, când în Europa de Est, pe parcursul unui an
s-au prăbuşit în mod paşnic regimurile comuniste din Imperiul
Sovietic, care au ucis peste 30 de milioane de oameni din
propriile popoare numai pentru că nu erau de acord cu acele
regimuri, sunt poate dătătoare de speranţă şi mai ales este poate
util să învăţăm din experienţa tranziţiei din Europa de Est de la
dictatură comunistă la un stat de drept.
Consens formal
A aborda subiectul statului de drept este în
acelaşi timp o sarcină uşoară dar şi dificilă. Uşoară, deoarece
principiile însumate în conceptul de respect al legii sunt
nu doar acceptate, ba chiar venerate într-o bună parte a lumii
contemporane. Toţi liderii lumii democratice proclamă constant
libertatea sub emblema respectării legii ca fiind definiţia ce a
stat şi stă la baza democraţiilor occidentale.
Nu am auzit ca vreun filosof, sociolog sau şef de stat
să se opună deschis imperativului de respectare a legii. Nu am
auzit pe nimeni lăudând fărădelegea sau arbitrariul ca principiu.
Lideri aparţinând variatelor sisteme politice, dintre care unii au
respins democraţia şi drepturile omului, iar mulţi alţii se opun
liberalismului şi au o atitudine explicit anti-occidentală,
sprijină respectul legii şi chiar îl consideră un element
esenţial. Chiar şi Robert Mugabe, contestatul preşedinte al
Republicii Zimbabwe, declara că «Numai un guvern care acţionează
după respectul legii are toate drepturile morale de a cere
cetăţenilor să se supună respectului legii». Mulţi lideri uită
însă ce a afirmat Hobbes – şi anume că « acela care
este legat numai lui însuşi, acela nu este legat.» Aşa se explică
multele abuzuri împotriva legii din partea unor conducători de
stat sau de guvern care se pretindeau a fi fideli respectului
legii. Ipocrizia este, după cum ştim cu toţii prea bine, cel mai
mare omagiu adus viciului ca virtute.
Unanimitatea exprimată în favoarea statului de
drept este un fapt fără precedent în istorie. Nu va fi greu să
arătăm că această sintagmă poate fi golită de conţinut din cauza
abuzurilor ideologice sau a utilizării mult prea frecvente.
Controverse academice
Considerat un principiu universal de legitimare a
puterii, acest concept poate reprezenta o recunoaştere meritată a
esenţei morale a statului sau o acoperire confortabilă pentru
lideri politici cinici ce fac promisiuni deşarte în numele
respectului legii, pe care, în fapt, o violează. Pe de altă parte,
invocarea repetată a acestui principiu ilustrează evidenţa
aderării la noţiunea de respect al legii ca măsură de legitimare a
guvernării, la nivel mondial. Nici un alt
ideal politic nu a căpătat vreodată un asemenea gir.
Pentru a complica şi mai mult lucrurile, dezbaterile
academice în jurul acestui principiu, despre trecutul şi prezentul
său, dar mai ales despre viitorul său, angajează analişti
politici, jurişti, filosofi, istorici în încercarea de a înţelege
mai bine atât definiţia cât şi limitele unui concept care poate
părea în ochii profanilor universal şi cert, dar care se dovedeşte
problematic în accepţiunea teoreticienilor. Unii consideră că
respectul legii include protecţia drepturilor individuale, pe când
alţii – nu. Unii consideră că democraţia este inclusă în
conceptul de respect al legii, alţii – dimpotrivă. Se poate
considera că respectul legii este de natură strict formală sau că,
din contra, are un înţeles complex, incluzând aspecte sociale,
economice, educaţionale şi culturale, care stau la baza
îndeplinirii aspiraţiilor legitime şi a câştigării demnităţii
oamenilor. Nu mai puţin, există o disjuncţie frapantă între
discursul teoretic în privinţa respectului legii şi discursul
politic în jurul acestui subiect.
Înţeleg de ce, în teorie, există atât de multe
contradicţii şi nuanţe în definirea conceptului de respect al
legii într-o lume complexă, în care se amestecă şi se confruntă
nenumărate tradiţii, culturi şi experienţe istorice. Conceptul a
luat naştere cu mai mult de două mii de ani în urmă, când Pindar a
făurit Legea Regelui – Nomos Basileus. Herodot l-a
citat pentru a opune ideii de guvernare de către un singur om
(monarhul Persiei) modelul legii din democraţia greacă. Un astfel
de concept nu putea străbate timp de mai mult de două milenii o
diversitate de regimuri politice şi o mare de tulburări istorice
fără a însuma o multitudine de contradicţii interne.
Absenţa respectului legii
Ca profesionist, care a avut de-a face cu
aplicarea legii dar şi cu guvernarea, şi mai ales în calitate de
cetăţean, încerc să contribui la definirea respectului legii
pornind de la un punct de vedere opus: de la absenţa acestuia.
La fel ca în cazul absenţei apei sau a aerului, este mai uşor să
înţelegi ce înseamnă respectul legii atunci când acesta lipseşte.
Cred cu tărie că multe dintre contradicţiile asupra acestui
concept vor dispărea dacă vom reflecta asupra modului în care ar
putea dispare respectul legii dintr-o anume societate şi care ar
fi consecinţele absenţei sale.
Una din cele mai surprinzătoare revelaţii pe care
le-am avut în ţara mea, România, după căderea comunismului, a fost
că, pe măsură ce înaintam în tranziţia spre o democraţie
consolidată şi o economie de piaţă funcţională, câştigam sau
pierdeam în funcţie de modul în care legea şi regulile au fost sau
nu respectate în perioade din ce în ce mai îndepărtate în istorie,
mergând înapoi din comunism până în Evul Mediu.
Mimarea statului de drept
Chestiunea legalităţii în statele comuniste, dacă era
privită din afară, putea fi (şi chiar a fost) înşelătoare,
deoarece acestea aveau constituţii, legi şi chiar un Parlament
ales care, oficial, garantau separaţia puterilor în stat.
Teoretic, în timpul Războiului Rece şi chiar şi după aceea, orice
occidental ştia că ţările comuniste se aflau sub regimuri
totalitare şi că ideea supremaţiei legii le lipsea cu desăvârşire
celor ce le conduceau. Mecanismele concrete, modalităţile şi
mijloacele prin care sistemul politic şi constituţional din aceste
ţări era deformat pentru a mima existenţa unui stat condus
după lege nu era un subiect de interes pentru Occident. Nimeni nu
prevedea un viitor în care Europa de Est ar putea deveni din nou
parte a lumii civilizate şi democrate. Restaurarea respectului
legii în spatele Cortinei de Fier nu a fost un scop, nici măcar o
speranţă, ceea ce înseamnă că, pentru Occident, până în 1989,
modalităţile concrete de a înlătura ceea ce a făcut comunismul nu
au fost niciodată un obiectiv nici în teorie, nici în practică.
Iată de ce cred că reconstrucţia statului de drept de către
fostele ţări comuniste din Europa Centrală şi de Est, realizată în
deceniul 9, a fost un proiect politic major. El poate reprezenta
astăzi un model teoretic şi practic pentru naţiunile încă oprimate
de regimuri autoritare, cu condiţia să fie bine înţeles în datele
sale esenţiale. Când în 1998, în Albania, în numai trei zile,
s-au prăbuşit toate instituţiile statului într-un haos general şi
criminal, scriitorul francez de origine albaneză Ismail Kadare a
definit cel mai mare rău al dictaturii comuniste prin ceea ce a
însemnat plasarea explicită a acestora în subordinea Partidului
Comunist, subordonare care a ucis în mintea oamenilor prestigiul
şi autoritatea legii şi a instituţiilor.
Răni adânci
Examinând acum ce s-a întâmplat în timpul
regimurilor comuniste din Europa de Est, am ajuns la concluzia că
au fost trei niveluri de distorsiune şi distrugere a legalităţii.
În primul rând, politizarea radicală a sistemului juridiciar, atât
a tribunalelor ca instituţii, cât şi a magistraţilor ca persoane.
Reamintesc că magistraţii trebuiau să jure credinţă partidului, să
intre în rândurile sale iar mulţi dintre ei erau recrutaţi şi de
poliţia politică. În al doilea rând, subordonarea zgomotoasă în
slujba puterii politice a legislativului ca instituţie s-a
petrecut laolaltă cu subordonarea celor ce făceau legile, ca
indivizi. În al treilea rând, formularea şi folosirea pervertită a
legilor au condus la distrugerea raţiunii legii. Căci ce este
abolirea dreptului legitim la proprietate şi a oricărei forme de
habeas corpus dacă nu o demontare – nu numai a legii, ci şi
a esenţei oricărui sistem legal?
Dacă am omite să luăm în considerare această
realitate profund distructivă, nu am putea înţelege nici ce s-a
întâmplat în timpul unei jumătăţi de secol de dictatură comunistă,
nici procesul lung şi dureros de vindecare care este încă în curs
în unele state foste comuniste. Deşi s-au adoptat constituţii noi,
democratice, care consfinţesc drepturile şi libertăţile
cetăţenilor, adeseori nu numai cetăţenii, dar şi cei care
guvernează nu sunt dornici să se supună legilor şi să respecte
principiile pe care ele le proclamă.
În privinţa libertăţilor cetăţeneşti, cei aproape
cincizeci de ani de abuzuri au lăsat răni adânci în ţesutul
social. Gândiţi-vă că, pe vremea comunismului, nimeni nu putea fi
sigur de libertatea personală, nici măcar dacă respecta legea.
Câţi oameni au fost arestaţi pentru o scrisoare de protest sau o
glumă spusă unui prieten? Câte femei au fost supuse unui tratament
degradant nu pentru că ar fi nesocotit legea, ci doar pentru a
preveni o eventuală intenţie de a o încălca prin întreruperea
cursului sarcinii? Câţi oameni au fost arestaţi ilegal, torturaţi
şi chiar omorâţi în închisoare? – şi aici nu mă refer doar la
perioada dictaturii lui Stalin, ci şi la anii regimului Ceauşescu,
considerat într-o perioadă, în Occident, liberal şi
pro-occidental. Milioane de oameni au fost victimele unor asemenea
practici criminale.
Pervertirea Justiţiei
Politizarea atotpătrunzătoare a sistemului
legislativ în regimul comunist trebuie înţeleasă în toată
complexitatea sa. Timp de 50 de ani, o parte dintre cetăţenii
fostelor ţări comuniste, a fost deasupra legii iar
majoritatea, sub lege. Mulţi nu au fost consideraţi cetăţeni, ci
supuşi de rangul doi, discriminaţi din motive politice sau
sociale. După genocid, acest classicid, cum am putea să-i
spunem, a distorsionat însuşi fundamentul legii. Răufăcătorii au
fost protejaţi, prin funcţiile deţinute în Partidul Comunist, de
răspunderea pentru infracţiuni violente – arestări ilegale,
tortură şi exterminare. Comportamentele ilegale erau aspru
condamnate atunci când convenea puterii politice, dar erau
tolerate şi chiar încurajate atunci când jocul pentru putere al
elitelor comuniste avea nevoie de ele. Această faţă ascunsă a
societăţilor comuniste îşi aşteaptă încă cercetătorii.
În România, începând cu constituţia din 1948,
partidul comunist unic era în mod explicit proclamat drept forţa
conducătoare a statului, ceea ce implica subordonarea obligatorie
atât a membrilor corpului legislativ care adoptau legile, cât şi a
magistraţilor care le aplicau, faţă de regulile de partid şi
reprezentanţii acestuia. În fapt, orice lege, chiar dacă nu era în
esenţa sa o emanaţie a regimului comunist – cum ar fi, de exemplu,
vechiul Cod civil – era implementată după voinţa regimului
comunist şi interesele membrilor săi privilegiaţi. Atât în
procesele civile cât şi în cele penale, interesul statului era
automat superior interesului individului, nimeni neavând nici o
şansă în Justiţie dacă oponentul său era o instituţie publică. Pe
de altă parte, orice acuzare era dependentă de statutul politic şi
social al părţilor aflate în conflict. O dizidenţă politică putea
fi sancţionată prin înscenarea unui delict penal, acuzând de
exemplu un protestatar că deţine valută, că se droghează sau că
ar fi homosexual, chiar dacă era evident că probele erau
contrafăcute şi plantate la momentul şi în locul potrivit de către
poliţia politică.
Întregul sistem judiciar era pervertit de reţeaua
complicităţii dintre oamenii Securităţii, procurori, judecători şi
experţi legali. Refuzul tacit de a judeca astăzi abuzurile unor
reprezentanţi ai regimului comunist perpetuează aceste
complicităţi ale trecutului. Este cazul dosarelor privind
asasinatele politice din anii dictaturii, blocate de instanţele
judecătoreşti de 20 de ani.
Este adevărat că inamovibilitatea judecătorilor este o
precondiţie a unei Justiţii independente. Dar, combinată cu
absenţa oricărei lustraţii în sistemul judiciar, se creează o
vulnerabilitate izbitoare a magistraţilor faţă de şantajul
politic. Se adaugă corupţia prin mită sau trafic de influenţă la
care recurg cei acuzaţi şi influenţa, directă ori sugerată, a
politicienilor.
Efortul legislativ
Principala mea misiune ca preşedinte democratic a
fost de a restabili sensul Justiţiei. Nu pretind că am reuşit sub
toate aspectele, dar am putut să demonstrez prin propriile mele
acţiuni că puterea poate fi obţinută şi exercitată în mod cinstit
şi legal, supunându-te şi respectând principiile statului de
drept.
O supremaţie a legii şi nu a unor interese de grup
are nevoie de un sistem în care legile sunt clare, bineînţeles
aplicate cu fermitate, inclusiv în materia dreptului de
proprietate şi a executării contractelor. Unul dintre elementele
cel mai puţin luate în considerare de către opinia publică în
timpul mandatului meu a fost efortul legislativ. Nerăbdător să
vadă rezultate palpabile şi neavând mare grijă faţă de legalitatea
formală, publicul îşi pierdea de tot răbdarea când i se explica că
este necesară mai întâi o dezbatere în Parlament iar după votarea
unor legi, înfiinţarea instituţiilor însărcinate cu aplicarea
lor, ceea ce lua timp.
În primii şapte ani de la căderea comunismului
până la începutul mandatului meu, sistemul legislativ nu sancţiona
nici spălarea banilor, nici traficul intern al produselor de
contrabandă, nici conflictele de interese, nici acordarea de
credite neperformante. Legea cu privire la responsabilitatea
ministerială prevăzută în Constituţia din 1991 nu fusese votată.
Numărul insuficient de magistraţi specializaţi, cu expertiză în
cazuri de corupţie, spălare de bani sau fraude bancare, precum şi
o infrastructură precară au făcut ca domeniul Justiţiei să rămână
ani după ani în aşteptarea unei reforme profunde
Excesul detaliilor
În statele postcomuniste, elaborarea noilor legi,
atât a celor iniţiate în plan intern, cât şi celor adoptate în
procesul de acquis communautaire pentru integrare
europeană, a fost foarte intensă în ultimii ani. Am putea spune
chiar superabundentă, în principal din cauza celor cinci decenii
de comunism în care numai ceea ce era permis de lege într-o
manieră explicită era garantat.
În România, de exemplu, în loc să se emită legi
concise şi clare, lăsând liber ceea ce nu este interzis,
activitatea parlamentară post-1989 s-a bazat, dimpotrivă, pe
legiferarea oricărui detaliu dezirabil, de teamă că, dacă nu este
permis explicit, nu va fi posibil să fie aplicat.
Pe de altă parte, în legislaţia actuală din ţara
mea persistă multe formule vagi, nepotrivite şi confuze. Chiar
dacă sunt produse ale neglijenţei ori proastei utilizări a limbii,
ele lasă loc la modalităţi diferite de interpretare a aceleiaşi
legi şi generează efecte negative în jurisprudenţă.
Prea des legea spune ce ar trebui, nu ceea
ce trebuie făcut. Această neclaritate poate reprezenta, cel
puţin la suprafaţă, rezultatul muncii unor personae care nu au
experienţă în elaborarea legilor, dar adeseori este mai mult decât
atât. Este o moştenire a trecutului comunist, când legea era
intenţionat confuză pentru a permite condamnarea “legală” a
oricărei persoane indezirabile, ca inamic al poporului, sabotor al
economiei socialiste sau agent subversiv al Occidentului.
Explozia corupţiei
În unele ţări foste comuniste din Estul Europei
s-au dezvoltat regimuri oligarhice care au transformat rapid o
ilegalitate endemică într-un capitalism de prădare. Puţine dintre
averile făcute în primii ani nu aveau diverse conexiuni cu fostele
reţele ale poliţiei politice sau cu ierarhia comunistă de nivel
înalt. Primele privatizări s-au făcut în beneficiul membrilor
elitelor comuniste, rapid convertiţi la economia de piaţă.
Tema corupţiei a invadat conştiinţa publică
cuprinzând într-un simplu cuvânt acest nod al complicităţilor care
ieşeau la iveală peste tot în lumea postcomunistă. Noul stil de
corupţie a explodat pe primele pagini ale ziarelor libere şi
critice sau doar în căutarea senzaţionalului. Toate frustrările
oamenilor care rămăseseră pe dinafară în acest proces dureros de
privatizare a economiei s-au strâns pentru a face din lupta
împotriva corupţiei o prioritate. Ea a devenit una dintre cele mai
populare teme, dar şi cea mai populistă — nu numai pentru masele
sărăcite ale societăţilor din Est, ci şi pentru elitele înstărite
din Occident. Fără a lua în considerare faptul evident că, pentru
a avea corupţi, trebuie să existe şi corupători, Occidentul şi-a
multiplicat discursul despre corupţia din ţările sud-est-europene
şi a solicitat soluţii imediate şi radicale ignorând, de regulă,
propria participare la corupţie prin marile companii
transnaţionale şi contribuţia la crearea noii oligarhii prin
cooperarea cu membri ai fostei nomenclaturi comuniste şi ai fostei
poliţii politice.
Rădăcinile corupţiei din ţara mea sunt adesea plasate
într-o istorie veche, în special în perioada otomană caracterizată
de practica “bacşişului” şi a “peşcheşului”. Era un sistem în
care relaţiile contractuale mergeau mână în mână cu obiceiuri
vechi, oficializate, cum ar fi, de exemplu, schimbul de
daruri. Dar mai presus de toate este vorba de ilegalităţile
dictaturii comuniste care în mod deschis se situa deasupra legii
distrugând în profunzime sensul Justiţiei.
Sprijinită cu pasiune de instituţii liberale, de
Fondul Monetar Internaţional şi Banca Mondială, ca şi de
organizaţii neguvernamentale precum Transparency International,
retorica luptei împotriva corupţiei complică însăşi lupta pe care
o promovează, în cel puţin două moduri. În primul rând, nu există
doar corupţi, există şi un număr egal de corupători. Este imoral
să aplicăm unilateral regulile statului de drept. Atât timp cât
corupătorii sunt toleraţi şi protejaţi chiar în ţări cu democraţii
consolidate, cei din democraţiile tinere vor continua să fie
supuşi tentaţiei. Pe de altă parte, anticorupţia a devenit şi o
poveste populară. În perioada post-comunistă mulţi cetăţeni au
cunoscut o scădere a statutului lor social şi au înţeles să aducă
acuze corupţiei ca singurul mod în care îşi puteau exprima
dezamăgirea faţă de elitele politice şi a-şi declina orice
responsabilitate faţă de propriile lor posibile eşecuri.
Retorica anticorupţie
Există multe motive, bune sau rele, ca
politicienii să aleagă retorica luptei anticorupţie ca principal
instrument şi cale regală pentru câştigarea alegerilor. În
acest fel câştigă voturi populiştii erijaţi în promotori ai
mişcării anticorupţie iar populismul pare să devină o tendinţă
internaţională care separă societatea în două grupuri antagonice,
"oamenii puri" şi "elita coruptă". Libertarienii văd în discursul
anticorupţie un mod de a justifica privatizările cu orice preţ.
Susţinătorii teoriei conspiraţiei mondiale îl consideră o bună
ocazie pentru a delegitimiza competiţia în societate şi a promova
ideile egalitariste fără riscul de a fi acuzaţi de procomunism sau
alte ideologii bolnave. Guvernările care vorbesc despre
transparenţă creează o suspiciune încă şi mai mare în rândul
opiniei publice care alege să ignore ideea de "instituţii
transparente" şi să voteze pentru politicienii pe care îi cunoaşte
ca fiind corupţi, dar îi apreciază pentru că fură în proporţii
rezonabile.
Politicienii democraţi văd corupţia ca o problemă
instituţională care are nevoie de reforme instituţionale. Ei se
confruntă cu rezistenţa unor funcţionari din interiorul
instituţiilor, dar şi cu o altă parte a opiniei publice în ochii
căreia lupta împotriva corupţiei înseamnă doar promovarea la
putere a unor politicieni oneşti, chiar dacă ineficienţi. Corupţia
este percepută în acest caz mai mult ca o problemă morală
(onestitatea) sau chiar o chestiune de credinţă (Dumnezeu nu ia
mită).
Sloganuri politice utilizate frecvent, ca
eradicarea corupţiei, sunt utopice. Ele pleacă de la ideea că
toţi oamenii se nasc buni. O lungă experienţă istorică, literatura
şi arta ne previn că lucrurile nu stau aşa pentru că majoritatea
oamenilor vrea să-şi folosească rangul şi puterea pentru a se
îmbogăţi pe seama altora. De aceea este mai potrivit să vorbim
despre combaterea corupţiei şi reducerea ei la cel mai scăzut
nivel posibil.
Alegerea corectă
Legile şi instituţiile joacă un rol important dar
ele nu pot fi eficiente fără o conştiinţă socială, construită
printr-un îndelungat proces de educaţie civică şi religioasă bazat
pe respectul de sine.
În ultima vreme, în atitudinea societăţii,
anticorupţia ia forma unei furii crescânde. Oamenii încep să
creadă că orice fac cei de la putere este în mod cert afectat de
corupţie, că toţi cei aflaţi la putere sunt deja corupţi iar cei
ce îi vor urma la putere vor fi la fel de corupţi. Acest gen de
furie este periculos pentru un stat democratic, încurajează
procese judiciare pripite şi caricaturale şi alimentează
neîncrederea populară în instituţiile statului. Politica este
redusă la o alegere între guvernarea coruptă şi opoziţia încă
necoruptă, în timp ce strigătul de luptă popular şi populist al
cruciadei anticorupţie devine "Să scăpăm de toţi!" În măsura în
care se înlocuieşte Statul de Drept cu o justiţie neoficială,
aşa-zis „populară”, acest strigăt deschide drumul spre domnia
personală, opusă domniei legii, în care guvernarea şi
regulile de conduită sunt stabilite şi alterate la discreţie de o
singură persoană sau de un grup anume de persoane.
Corupţia este un fapt de necontestat în
majoritatea societăţilor post-dictatoriale în perioadele de
tranziţie spre democraţiile consolidate, unde corupţia este
diminuată dar niciodată până acum eradicată. Corupţia este un
fenomen general, iar corupţia politică este numai o parte a
problemei, care nu epuizează subiectul. Este obligatoriu să avem
imaginea ei de ansamblu pentru a o putea controla în diferitele ei
aspecte. Asta nu înseamnă că trebuie să renunţăm la democraţie de
dragul luptei împotriva corupţiei şi să considerăm că un regim
autoritar ar fi unica soluţie.
Statul de drept ca reper fundamental al societăţii
democratice înseamnă că orice cetăţean se supune legii. Şi
guvernanţii, nu în mai mică măsură decât cetăţenii pe care îi
guvernează, trebuie la rândul lor să se supună legii. Statul de
drept trebuie să fie un gardian al democraţiei atât împotriva
tiraniei unei persoane cât şi a tiraniei mai multora. Acest adevăr
este valabil pentru orice tip de societate umană.
Orice societate care aspiră să instituie domnia
legii trebuie să ştie că aceasta este departe de a fi un proces
automat, o revelaţie rapidă şi fără dureri asupra importanţei
legilor. Este o luptă lungă şi grea atât cu trecutul cât şi cu
prezentul. Este o luptă grea pentru a crea instituţii, dar una şi
mai grea pentru a le face să funcţioneze corect. Înseamnă o luptă
continuă, nu numai pentru politicieni sau jurişti, ci pentru
întreaga societate. Este o luptă care nu
durează o zi sau un an, ci întreaga viaţă. O luptă care cere
viziune şi curaj.
Vă amintiţi cu siguranţă, dialogul Platon–Crito în care
apare un Socrate pe nedrept condamnat la moarte, dar care refuză
să se salveze prin exil. Chiar dacă puţini dintre noi, filosofi
sau nu, s-ar confrunta în viaţa lor cu o situaţie atât de
dramatică, merită să ne gândim la o astfel de alegere
fundamentală: să ne salvăm propria viaţă încălcând legea sau să ne
salvăm conştiinţa (chiar dacă nu viaţa) respectând legea. Depinde
de fiecare dintre noi să facă alegerea corectă.