Domnule
rector Mircea Dumitru,
Domnule
preşedinte al Senatului Vlad Nistor,
Distinsă audienţă,
Vă
mulţumesc pentru că aţi organizat această manifestare jubiliară,
mulţumind, totodată, şi înaltelor instituţii ale statului român
care, la invitaţia dumneavoastră, sunt prezente astăzi aici prin
reprezentanţii lor autorizaţi: Guvernul, Preşedinţia, Parlamentul,
Biserica Ortodoxă Română, Academia Română, Banca Naţională şi în mod
deosebit instituţiei monarhice, legate tradiţional de înfiinţarea şi
dezvoltarea universităţilor româneşti. Aniversăm astăzi 150 ani de
la emiterea decretului de înfiinţare a Universităţii din Bucureşti
de către domnitorul Alexandru Ioan Cuza dar şi 25 ani de la
revenirea Universităţii după mai bine de o jumătate de secol de
dictatură la tradiţiile ei de autonomie şi excelenţă academică.
Recunosc cu emoţie chipurile celor cu care am plecat pe un drum nou
în 1990 – prima echipă de conducere aleasă liber după criterii
strict profesionale; rectorii şi prorectorii care s-au succedat la
cârma Universităţii din Bucureşti. Sunt onorat că am putut lucra
împreună cu ei şi le mulţumesc pentru tot ce au făcut pentru
modernizarea şi dezvoltarea acestei universităţi.
Fac un
apel la răbdarea şi înţelegerea dumneavoastră pentru a-mi permite să
vă împărtăşesc câteva gânduri la această aniversare. Voi începe cu o
confesiune. Acum aproape 60 de ani, în acest amfiteatru, undeva la
ultimul rând de la balcon, participam, ca tânăr student al
Facultăţii de Drept, la deschiderea anului universitar. Era în
toamna lui 1956, nu aveam încă 17 ani, şi de atunci şi până astăzi,
tot ceea ce am fost, sunt şi voi fi datorez Universităţii din
Bucureşti. Vă rog să luaţi cuvintele pe care încerc să vi le spun şi
care pleacă din amintirile mele, ca un răspuns cu care sunt dator
tuturor celor care m-au format şi m-au ajutat în drumul meu în
viaţă.
Datorez
profesorilor de la Facultatea de Drept înţelegerea a ceea ce
înseamnă respectul legilor, al justiţiei şi al instituţiilor
statului. Această înţelegere m-a determinat să mă străduiesc să
transmit şi celor cu care am venit în contact spiritul datoriei pe
care trebuie să şi-o asume fiecare dintre noi pentru construcţia
solidarităţii societăţii şi propăşirii naţiunii. Datorez
profesorilor mei de la Facultatea de Geologie faptul că mi-au
îngăduit să înţeleg ce înseamnă istoria planetei şi a vieţii pe
pământ în spaţii enorme şi mari perioade de timp; cum poate fi
privită sforţarea omului trăitor în acest cadru; cum trebuie să
înţelegem mediul în care trăim şi să respectăm ceea ce natura ne
oferă. Datorez mult colegilor şi studenţilor mei. Cărţile pe care
le-am publicat stau sub semnul dedicaţiei adresate studenţilor pe
prima carte pe care am tipărit-o la Editura Universităţii din
Bucureşti. Pentru că întrebările lor, aparent naive, mi-au stimulat
mereu curiozitatea, element fundamental al oricărei cercetări
ştiinţifice.
Universitatea noastră a trecut prin multe momente grele. Am intrat
aici în 1956, într-o etapă de vârf a represiunii comuniste, căreia
i-au căzut pradă mari profesori – închişi, torturaţi şi ucişi în
închisorile comuniste precum istoricul Gheorghe Brătianu sau
Istrate Micescu, profesor al Facultăţii de Drept şi mulţi alţii
înlăturaţi pe nedrept de la catedrele lor. Au fost momente cumplite
în care studenţii erau obligaţi să se demaşte unii pe alţii, erau
exmatriculaţi din motive de origine nesănătoasă sau condamnaţi la
închisoare pentru opiniile lor. Dar în toată această perioadă
spiritul academic a rezistat. N-a putut fi creat nici „omul nou”
îndoctrinat şi nici un întreg popor aplicator fanatic al ideologiei
criminale comuniste. Acest fapt s-a dovedit în 1989, prin
participarea importantă a studenţilor la manifestarea anticomunistă
din 21 decembrie în Piaţa Universităţii din Bucureşti, unul din
rarele momente din istorie în care un grup de oameni s-au hotărât să
lupte şi să moară pentru libertate, pentru democraţie. Lor le
datorăm ceea ce suntem astăzi. Suntem datori de asemenea studenţilor
de la sfârşitul anului 1989 şi începutul anului 1990, care au stat
zile întregi în amfiteatre şi au analizat prestaţiile profesorilor
lor. Selecţia pe care au făcut-o ei atunci şi care a stat la baza
constituirii noului Senat al Universităţii a situat în prim plan
profesorii cei mai exigenţi şi cei mai valoroşi din punct de vedere
profesional şi moral.
Pentru
adevărul istoriei, astăzi, la 25 de ani de la căderea comunismului
în România, trebuie spus că, în momente dificile, în care România
păşea pe drumul care o ducea spre ceea ce este astăzi, profesorii
şi studenţii au militat pentru democraţie consolidată, economie de
piaţă liberă, integrare europeană şi euroatlantică. Greu de imaginat
în acele momente în care mai acţionau rămăşiţele fostelor instituţii
de represiune, inclusiv prin manipularea unor riposte aşa zis
muncitoreşti. Agresiunea participanţilor la aşa-zisa „Mineriadă”,
care s-au năpustit cu brutalitate împotriva Universităţii noastre, a
dus la crearea Soldarităţii Universitare (prin apelul celor patru
rectori de la Timişoara) la care s-au afiliat vârfurile elitei
intelectuale româneşti. Solidaritatea Universitară a fost nucleul
din care s-a dezvoltat Alianţa Civică care s-a opus tentativelor de
consolidare a unei democraţii „originale” promovate de
supravieţuitorii nomenclaturii comuniste şi a iniţiat un proiect
naţional pentru o Românie integrată spaţiului euroatlantic. Rolul
universitarilor a fost covârşitor, în obţinerea autonomiei
universitare, susţinută cu ardoare de profesori şi studenţi, cărora
li s-au raliat şi cei care conduceau atunci Ministerul
Învăţământului.
Primul
rector al Universităţii din Bucureşti, profesorul Nicolae Cristescu,
a fost fanionul rezistenţei noastre atunci când, după mineriada din
13-15 iunie 1990 împotriva Universităţii din Bucureşti, s-a dus în
Parlamentul României şi a susţinut cu tărie drepturile studenţilor
la opinie şi acţiune pentru libertate şi democraţie. Le mulţumesc şi
celorlalţi profesori care nu mai sunt printre noi, în primul rând
fostului prorector şi apoi rector Ioan Mihăilescu, care a avut un
rol important în continuarea demersurilor de modernizare a
Universităţii. Le mulţumesc rectorilor din toată ţara care mi-au
făcut onoarea, după ce am fost ales rector al Universităţii din
Bucureşti, să mă aleagă preşedinte al Consiliului Naţional al
Rectorilor Universităţilor din România. Am, de asemenea, toată
consideraţia pentru contribuţia profesorului Ioan Pânzaru, viitor
rector, la redactarea, în 1996, a Cartei Universităţii, împreună cu
decanii Dan Horia Mazilu şi Angheluţă Vădineanu.
Şi
vreau să afirm, tot ca o datorie de onoare: dacă am fost ales
Preşedinte al României prin votul a 5 milioane de oameni, acest
lucru nu s-a datorat unei campanii publicitare prin televiziune sau
prin radio, pentru că atunci nu am avut bani pentru aşa ceva.
Milioanele de oameni simpli, care îşi doreau un preşedinte democrat
în România, nu ştiau prea bine cine este candidatul Convenţiei
Democratice – pentru că, în general, noi cei care lucrăm în domeniul
ştiinţelor naturii, al ştiinţelor tehnice, nu suntem la fel de
cunoscuţi cum sunt cântăreţii sau poeţii. Ei s-au gândit mai degrabă
că, dacă profesorii şi studenţii l-au ales rector în primele alegeri
democratice libere din universităţi, înseamnă că este un om
competent şi un om de onoare. De fapt, lucrul de care sunt cel mai
mândru, din tot ce am obţinut într-o carieră îndelungată, naţională
şi internaţională, este votul moral pe care, în 1992, reprezentanţii
studenţilor Universităţii din Bucureşti mi l-au acordat în
unanimitate. Acest vot moral s-a transformat pentru mine într-o
obligaţie de a respecta adevăratele valori ale eticii, moralei,
cinstei şi demnităţii. Pot, tot în acest raport, să adaug că tot ce
am încercat să fac pentru a reprezenta Universitatea din Bucureşti
în conducerea Conferinţei Rectorilor Europeni, a Asociaţiei Mondiale
a Preşedinţilor de Universităţi, în board-ul Academiei Mondiale de
Artă şi Ştiinţă sau ca preşedinte al Academiei de Diplomaţie
Culturală din Berlin a fost să onorez comunitatea academică
românească. O contribuţie recentă este faptul că Universitatea din
Bucureşti alături de Universitatea Babeş –Bolyai din Cluj şi
Universitatea din Sienna sunt primele universităţi care au introdus
masterate în diplomaţie culturală. Am deschis împreună cu domnul
rector şi domnul preşedinte al Senatului campusul Universităţii din
Bucureşti la Berlin, cu aprobarea Guvernului României şi a primăriei
Berlinului. În toamnă se vor deschide cursuri de masterat în
diplomaţie culturală la Universitatea din Bucureşti şi la Academia
de Diplomaţie Culturală din Berlin. Primul doctorat în diplomaţie
culturală din lume este organizat de consorţiul celor trei
universităţi menţionate, între care Universitatea din Bucureşti este
un pilon esenţial. De asemenea, în luna septembrie a acestui an vom
inaugura Centrul Regional de Excelenţă al Academiei Mondiale de Artă
şi Ştiinţă „Europa – Mediterana”, a cărui misiune este să
implementeze două mari proiecte ale acestei Academii (World Academy
of Art and Science): Universitatea dincolo de ziduri, reprezentată
prin sistemul de Geoparcuri (românesc, european şi UNESCO) şi
iniţiativa Levant pentru pace globală. Prin acest centru,
Universitatea din Bucureşti va intra în două dintre cele mai
importante proiecte ale lumii de azi. Clubul de la Roma, Clubul de
la Madrid, academiile europene au acceptat să ofere Academiei
Mondiale de Artă şi Ştiinţă umbrela sub care să se construiască
paradigma secolului XXI pentru o nouă societate. Proiectul
Universităţii Mondiale Virtuale, pe care întemeietorii Academiei
Mondiale de Artă şi Ştiinţă, Einstein, Oppenheimer, Flemming,
Menuhin, Russel şi laureaţii
premiului Nobel de atunci şi până azi l-au gândit, a devenit în fine
realizabil. Prin platforma MOC’s, prin consorţiul creat de
universităţile Yale, Harvard, Berkley, Duke, Stanford şi câteva
universităţi europene, printre care Universitatea din Bucureşti, se
pun bazele unei Universităţi Mondiale care încearcă să creeze un nou
tip de educaţie centrată pe umanism.
Avem o
tradiţie care ne obligă. Urcând cu gratitudine şi pietate treptele
generaţiilor care s-au succedat de la întemeierea universităţii
noastre, nu pot să nu amintesc Academia Domnească. Am avut
privilegiul ca în timpul mandatului meu de rector să se împlinească
300 de ani de când, în 1694, stolnicul Constantin Cantacuzino a
conceput proiectul Academiei Domneşti. A fost un proiect vizionar;
de acolo a plecat ideea învăţământului superior ca promotor al
conştiinţei naţionale bazate pe cultură şi pe ştiinţă. Dar nu numai
al naţiunii române. Academia Domnească, numită şi Academia Greacă
pentru că folosea ca limbă de predare greaca veche, a fost centrul
din care ideea de libertate a iradiat în toată zona Balcanilor.
Generaţia Eteriei din 1821, care a dus la crearea Greciei moderne,
intelectualii de la
'48
care au pus bazele Bulgariei moderne, ale Serbiei moderne,
Macedoniei moderne şi Albaniei moderne (Albania a fost proclamată
independentă la Bucureşti!) au fost şcoliţi la această Academie
Domnească şi apoi în universitatea modernă fondată de Cuza.
Dacă am
face acum un bilanţ istoric, ar trebui să evocăm un număr covârşitor
de personalităţi, ctitori ai culturii şi ştiinţei româneşti, precum
şi pe acei mari bărbaţi care au gândit şi au făurit Unirea,
independenţa şi organizarea statală a României moderne. Nu este uşor
să rezişti tentanţiei de a evoca exhaustiv aceste nume mari într-un
moment aniversar pentru a propune un discurs, centrat asupra unor
repere fundamentale:
preluarea decantată a moştenirii istorice a trecutului, analiza
critică a prezentului, decelarea mega-tendinţelor viitorului. Nu am
fi pe măsura faptelor înaintaşilor noştri dacă n-am îndrăzni să
scrutăm lucid trecutul, pentru a şti ce viitor dorim să construim.
Cutezanţei gândirii înaintaşilor noştri se cuvine să-i răspundă şi
generaţia acestei aniversări, coexistentă cu momentul unor opţiuni
istorice la fel de grave şi de însemnate pentru veacul care abia a
început. Faptul că Universitatea de astăzi s-a născut de două ori
are în sine ceva emblematic. Putem înţelege astfel valoarea acestor
formidabile provocări intelectuale care suscită renaşteri succesive
ale culturii române. Între tradiţia bizantină, moştenirea Romei şi
inovaţiile spaţiului modern, Universitatea bucureşteană era parcă
predestinată a se întemeia de două ori şi de fiecare dată nu ca o
citadelă, ci ca o poartă. Eu văd Universitatea ca o poartă nu numai
în spaţiu, ci şi în timp. În calitatea ei de depozitar critic al
memoriei culturale, ea are datoria să redefinească mereu teritoriile
nou cucerite, păstrând vie amintirea itinerariilor şi a celor care
au cutezat să le străbată primii. Poartă deschisă şi loc de trecere
între tradiţii, Universitatea îşi extrage forţa dintr-o perpetuă
explorare a hotarului dintre fundamentele cunoaşterii şi teritoriile
necunoscutului şi încă negânditului.
Universitatea este pentru mine un reper fundamental, dar şi o
speranţă de a ieşi din criza unei lumi sfâşiate între un excepţional
progres al ştiinţei şi tehnologiei, pe de o parte, şi o vizibilă
degradare spirituală şi morală, pe de altă parte. Cred că lipsa unor
soluţii reale la actuala criză mondială ne impune cu brutalitate să
optăm între a avea şi a fi. O educaţie superioară bazată pe valori
morale poate crea pentru lumea democratică a secolului XXI un nou
arbitraj între putere şi cunoaştere, care să reconfigureze un cadru
în care fiecare individ să poată nu numai să fie, ci să şi devină.
În
ultimii 25 de ani, libertatea şi democraţia au creat o problemă
nouă: dificultatea alegerii. Se spune adesea, şi nu fără
îndreptăţire, că a alege este chiar mai important decât alegerea
făcută. Curajul de a alege şi tăria de a vrea să afli ce poţi sunt
esenţiale într-o lume în care viitorul nu-l putem şti în detalii,
dar putem să îl anticipăm în elementele lui esenţiale, inclusiv ca
potenţiale de pericol şi de risc. De aceea, cel mai important mesaj
pe care îl pot transmite tinerei generaţii este: Fiţi voi înşivă!
Sau, mai exact, Deveniţi voi înşivă! Studenţilor de astăzi ai
Universităţii Bucureşti şi ai celorlalte universităţi din România le
doresc să nu uite că inteligenţa fără caracter este o povară.
Ştiinţa nu ne-a promis nici bogăţia, nici fericirea; ea ne promite
adevărul. Dacă vom şti să-l căutăm cu pasiune şi pricepere, vom
putea până la urmă să ne clădim şi prosperitatea, şi fericirea. Şi
nu în ultimul rând, este vital să credem, să credem în ceva! Aveţi
încredere în forţele dumneavoastră, aveţi încredere în profesia
dumneavoastră şi nu-i uitaţi pe profesorii care v-au pregătit pentru
cunoaştere şi, prin ştiinţă şi educaţie, pentru viaţă.
Dragi
absolvenţi ai Universităţii Bucureşti, voi şi succesele voastre
sunteţi cel mai trainic argument în demonstrarea adevărului că
România are un viitor pentru care românii merită să lupte, să
muncească şi să-şi trimită copiii la învăţătură.
Emil
Constantinescu
Rector
al Universităţii din Bucureşti şi preşedinte al
Consiliului Naţional al Rectorilor din România 1992-1996