Sarcina pe care organizatorii conferinţei noastre internaţionale au
atribuit-o moderatorilor nu este una uşoară. Noi trebuie să vă
prezentăm raportori şi panelişti cunoscuţi în lumea întreagă şi să
aducem, la rândul nostru, elemente semnificative suplimentare
discursurilor lor deosebite, reflecţiilor pe termen lung, propunerilor
lor înţelepte, printr-o introducere cvasispontană şi incitantă.
Mai
uşor de spus decât de făcut. Nu aş îndrăzni să vi-l prezint în
câteva cuvinte pe raportorul nostru din această dimineaţă, profesorul
universitar Winston Nagan; să-l lăsăm pe dânsul să mai adauge ceva
semnificativ raportului său extraordinar şi complet. Sunt convins că
observaţiile distinşilor noştri panelişti vor lărgi aria tematicii
noastre, fie prin expertiza remarcabilă şi angajamentul prietenului şi
colegului de Consiliul al WAAS, Garry Jacobs, sau a profesorului
Martin Ramirez, de la Universitatea Complutense din Madrid, fie prin
viziunea proaspătă a colegilor noştri mai tineri din Europa de
Sud-est, Goran Bandov, din Zagreb şi Stella Petrova, din Bulgaria şi
Marea Britanie.
Profesorul Nagan, Samuel T. Dell Research Scholar, profesor de drept,
profesor afiliat de Antropologie, Director fondator al Institutul
pentru Dezvoltarea Drepturilor Omului şi păcii şi unul dintre liderii
Academiei noastre Mondiale de Artă şi Ştiinţă, nu are nevoie de nici o
prezentare, nu doar pentru că realizările sale nu se pot rezuma în
timpul unui discurs preliminar, dar mai ales pentru că se obişnuieşte
ca vorbitorii mai bine cunoscuţi să-i prezinte pe cei mai puţin
celebri, astfel că ar fi mai corect ca profesorul Nagan să mă prezinte
pe mine. Deci, voi sări peste partea introductivă pentru a ne
concentra pe tema pe care o prezintă dânsul astăzi şi care este una
dintre problemele cele mai arzătoare ale lumii contemporane: relaţia
complexă şi adesea contradictorie dntre drepturile statelor suverane,
lege, drepturile universale ale omului şi relaţia lor cu ameninţarea
nucleară.
Trebuie să mărturisesc că am fost profund impresionat de viziunea
profundă şi cuprinzătoare a raportului referitor la modificarea
statutului războiului nuclear şi disuasiunii nucleare în dreptul
internaţional, aşa cum am fost puternic mişcat (uluit) şi de logica
riguroasă a procesului simulat care însoţeşte raportul. Ambele
contribuţii sunt extrem de convingătoare pentru că ambele fac apel la
o noţiune mai înaltă de justiţie.
Nu trebuie să uităm
că, de fapt,
începuturile unui sistem juridic în societatea umană au fost,
de fapt, o limitare a legitimării
violenţei în societate. Suntem obişnuiţi să ne
amintim de aşa numita Legea a talionului - ochi
pentru ochi, dinte pentru dinte - ca un exemplu
pentru o legaislaţie rudimentară, din care lipsea
orice noţiune de compensare. Este
corectă dacă comparăm aceste norme cu legislaţia viitoare.
Dar dacă, în schimb, am compara-o cu
situaţia anterioară, vom vedea imediat că ochi
pentru ochi este un principiu de limitare: nu
trebuie să iei o viaţă pentru un ochi, ci numai
un ochi pentru un alt ochi. În
celebrul Cod al lui Hammurabi,
recomandările sunt atent create pentru ca pedeapsa să cântărească la
fel de mult ca şi infracţiunea pe care au dreptul să o răzbune.
Pornind chiar de la acest lucru foarte simplu, un punct de vedere
aproape copilăresc, un război nuclear nu poate fi acceptat deoarece
puterea sa copleşitoare de distrugere depăşeşte orice posibil
contraatac: nici măcar Dumnezeu nu poate să distrugă în întregime
Sodoma şi Gomora, sau să-i scape pe Lot şi soţia sa. Într-un
război nuclear nu mai rămâne nicio cale de salvare.
Termenii
demonstraţiei pe care prezentat-o distinsul nostru coleg, argumentele
sale pentru interzicerea decisivă a atacurilor nucleare şi chiar a
ameninţărilor nucleare sunt incredibil de convingătoare.
Şi nu mă îndoiesc deloc că vă vor
convinge. În schimb,
departe de mine să cred că puterile nucleare vor ceda
de bună voie arma lor de supremaţie în lume.
După cum observă Prof. Nagan însuşi,
numărul de state suverane care dispun de
un arsenal nuclear nu a scăzut după sfârşitul războiului rece,
dimpotrivă, astăzi ele sunt mult mai
numeroase decât acum câţiva ani. Şi mai rău decât atât,
noii veniţi sunt în mare parte ceea ce americanii numesc "state
criminale"/"state prăbuşite", entităţi statale
care nu îşi asumă principiile generale ale drepturilor omului şi ale
dreptului internaţional. În timp ce sunt
perfect conştient de faptul că aceste state criminale nu iau în
considerare ameninţarea potenţială a unei puteri nucleare superioare,
trebuie, de asemenea, să recunosc faptul
că cetăţeanul obişnuit al marilor puteri nucleare nu va accepta
niciodată să dezarmeze în aceste condiţii.
Pentru că nu numai elitele din SUA sau Marea Britanie - sau,
mai mult, din Federaţia Rusă - nu concep
o lichidarea completă a arsenalelor lor nucleare, dar
o majoritate substanţială a cetăţenilor lor nu acceptă să
limiteze, să nu mai vorbim de a distruge,
întregul lor armament nuclear.
De
fapt, cazul Rusiei este un exemplu izbitor de
sprijin popular pentru soluţia cea mai puternică.
Preşedintele Putin a câştigat multă popularitate
datorită politicilor sale de revigorare a
tradiţiilor Armatei Roşii, de afişare
a puterii prin parade, de
beligeranţă de rang internaţional. În
acest context, Curtea Internaţională poate
interzice cu cea mai mare severitate utilizarea
ameninţării nucleare sau a armelor nucleare, dar
nici NATO, nici Rusia,
nu se vor supune.
Şi
situaţia conflictuală dintre Rusia şi vest este în fapt istorie.
Provocări noi, riscuri noi ameninţă
pacea lumii şi simpla sa supravieţuire. Chiar
dacă astazi este un fapt dovedit că terorismul
internaţional nu poate fi descurajat de ameninţările nucleare şi chiar
dacă războiul din Irak a demonstrat că armele de distrugere în masă
pot fi o fantasmă cu consecinţe grave,
eu sper să nu văd SUA - care continuă să
fie superputerea cea mai fidelă servirii cauzei drepturilor omului –
să renunţe la armele sale supreme.
Acest lucru nu înseamnă că trebuie să abandonăm cauza,
ci dimpotrivă. Cu o jumătate de secol în urmă,
nici unul dintre noi care ne născusem şi eram
persoane active nu ne-am fi imaginat o Europă unificată,
o alianţă defensivă a tuturor naţiunilor de la oceanul Pacific
până la Marea Neagră, sau o conferinţă despre
pace şi drepturile omului organizată în mijlocul Europei de sud-est.
Să sperăm că peste cincizeci de ani
ameninţarea nucleară va dispărea din lume.