de Emil Constantinescu
Preşedintele
Academiei de Diplomaţie Culturală
din Berlin
Preşedintele României 1996-2000
Trustee, World Academy of Arts and
Sciences
Abstract
Există un acord general
asupra caracteristicii principale a căilor contemporane de progres.
Cunoaştera este recunoscută unanim ca forţa motrice a aceastuia din
urmă. Mai puţin unanimă este definiţia complexă a cunoaşterii înseşi.
Termenul este considerat ca universal înţeles în multe documente,
analize, lucrări ş.a., dar în fapt există pe piaţă mai multe
semificaţii concurente. Prea multe dintre aceste definiţii amestecă
informaţia şi cunoaşterea, reducând tărâmul vast al cunoaşterii la o
acumulare de abilităţi tehnice.
Cantitatea de informaţie pe
care o avem în prezent este atât de mare, încât în lumea noastră au
devenit evidente riscurile robotizării bărbaţilor şi femeilor. După
părerea mea, informaţia goală deschide un drum regal spre masificare,
în vreme ce cunoaşterea stimulează dezvoltarea armonioasă a
indivizilor responsabili. Nu există alt antidot pentru dezumanizare
decât o capacitate individuală de transmutaţie, ca în distilarea
vechilor alchimişt, din plumbul informaţiei în aurul cunoaşterii.
Argumentul meu aici are
două feţe. În primul rând, propun ca semnificaţia termenului
cunoaştere, ca forţă motrice a lumii contemporane, să fie cât mai
profundă cu putinţă. În cel mai complex, filosofic înţeles al
termenului. Cunoaşterea modernă nu poate şi nu trebuie redusă la o
compilaţie tehnică şi o utilizare a informaţiei, dar trebuie să fie
coextensivă până în străfundurile înţelepciunii umane acumulată de-a
lungul mileniilor. A doua temă reiese din prima şi se referă la aria
cunoaşterii moderne ca un teritoriu al sinergiilor, unde fiecare
domeniu de cercetare funcţionează ca un bulion de cultură, un mediu
din care se hrănesc alte domenii: istoria pentru ştiinţele pământului,
aşa cum este geologia pentru istorie, literatura pentru fizică şi
etica pentru biologie – sau invers.
Cunoaşterea
este unanim recunoscută ca
fiind forţa motrice
a societăţilor
contemporane. Fie că este vorba
de rezoluţiile oficiale,
mai degrabă stereotipe,
emise de Uniunea
Europeană, de benzi
desenate SF sau de seriale de televiziune,
viitorul este luminos
numai dacă
este mai inteligent,
mai bine informat,
dacă are o mai mare înţelegere
asupra lumii, sau
chiar a lumilor,
în care evoluează umanitatea. Căutarea
cunoştinţelor este la fel de
esenţială pentru umanitate
ca şi căutarea fericirii,
şi poate fi chiar
coextensivă cu acea căutare fundamentală.
Şi totuşi, cu greu
putem găsi
o definiţie cuprinzătoare
a cunoştinţelor:
multe documente, analize,
documente de lucru, ş.a.m.d,
consideră termenul ca
universal înţeles.
De fapt, există
mai multe semnificaţii
concurente pe piaţă.
Prea multe
dintre aceste definiţii
confundă informaţiile şi cunoştinţele,
reducând domeniul
cunoaşterii la o acumulare
de aptitudini şi competenţe
tehnice.
Una dintre cele
mai mari provocări ale
lumii contemporane este
cantitatea uriaşă
de informaţii
pe care o găsim
astăzi în diverse medii,
fie că sunt tradiţionale
– cum par a fi
cărţile sau
presa scrisă -
sau moderne,
vizuale sau în format
electronic. Competenţele
necesare în lumea
contemporană post-industrială
sunt mai
complexe decât oricând.
Obţinerea informaţiilor
şi dobândirea competenţelor sunt
consumatoare de timp, şi
astfel, atrag după ele,
mai mult ca oricând,
riscurile robotizării.
În acesta constă, cred eu, principala problemă
a diferenţei
dintre informaţie şi
cunoaştere. Informaţia pură deschide
un drum spre masificare,
întrucât doar cunoştinţele
stimulează capacitatea
de evaluare critică
şi generează dezvoltarea
armonioasă a unor
indivizilor responsabili.
Nu există nici un
alt antidot
împotriva dezumanizării
în afara capacităţii
individuale de
transmutare, ca în retortele
vechilor alchimiştilor,
care transformau plumbul
informaţiilor în aurul
cunoştinţelor.
Opinia mea
de astăzi are două
faţete. În primul rând,
propun ca, dacă vrem să facem o lume
cu adevărat mai bună
atât pentru noi, cât şi
pentru generaţia de mâine,
să conferim conceptului de cunoştinţe
ca forţă motrice
a lumii contemporane,
un sens profund
şi un înţeles cât mai
complex cu putinţă,
în sensul filozofic
al termenului. A
doua provine din
prima şi
are în vedere domeniul
de cunoştinţe
moderne ca
teritoriu de sinergii,
care funcţionează
ca un buillon de culture,
un mediu în care fiecare
domeniu al cunoaşterii poate hrăni altele:
istoria - ştiinţele
pământului, geologia -
istoria, studiile clasice -
fizica, etica -
biologia, sau vice-versa.
Cunoaşterea
nu poate şi nu
ar trebui să fie redusă la
o compilaţie tehnică
a informaţiilor. Ea trebuie să fie
coextensivă cu adâncimea şi
lăţimea înţelepciunii umane
acumulate de-a lungul mileniilor. Căutarea unei
înţelegeri reale a cunoaşterii
trebuie să înceapă cu mult
în urmă, ajungând cel puţin până la
Platon, care a spus că
un interlocutor al
stăpânului său
l-a întrebat odată: Şi
care este, Socrate, hrana
sufletului? Bine-nţeles,
a răspuns Socrate,
cunoaşterea este hrana
sufletului. Cunoaşterea
ca hrană
a sufletului
trebuie să fie tema
gândirii noastre. Însă
trebuie să recunoştem
că aceasta este o
metaforă, dar
nu şi o definiţie.
De fapt, nu există o
definiţie unică a
cunoaşterii, ci există atât de multe
teorii de explicat, câţi filosofi
sau oamenii de ştiinţă
i-au sondat
adâncimea.
După cum scria
Bertrand Russell în
lucrarea sa "Teoria
cunoaşterii"1:
la prima vedere, cunoaşterea ar
putea fi definită ca fiind credinţa
care este în acord
cu faptele. Problema
este că nimeni nu ştie
ce este
o credinţa, nimeni nu ştie
ce este
un fapt, şi nimeni nu
ştie ce
fel de acord
dintre ele ar face o
credinţă adevărată.
La fel cum comenta Wittgenstein
această afirmaţie, tot aşa
putem spune şi noi: el
a observat că cineva poate
spune Crede,
dar nu este aşa,
dar nu
şi Ştie, dar nu este aşa.
Pornind de la aceste
idei, putem
spune că cunoaşterea
trebuie înţeleasă ca un
concept de grup,
care nu este cuprinsă
corect în nicio definiţie
singulară. În acest sens, o
părere interesantă are
Karl Popper2
care identifică
trei lumi
ale cunoaşterii:
Lumea
1
care este universul
fizic. Se compune
din adevărul
real şi realitatea
pe care încercăm s-o
reprezentăm. În timp ce noi
existăm în această lume,
noi n-o
percepem şi n-o
reprezentăm întotdeauna
în mod corect.
Lumea
2
care este lumea
percepţiilor, experienţelor
şi cunoaşterii noastre
personale subiective. Este
ceea ce credem
despre lume,
atunci când încercăm s-o
descriem, s-o reprezentăm, să-i sondăm
trecutul şi să anticipăm sau
să formulăm ipoteze.
Cunoştinţele personale şi
memoria formează
această lume, bazată
pe autoreglementare,
cunoaştere, conştiinţă,
dispoziţii şi procese.
Lumea
3
care este suma
produselor obiective
abstracte ale minţii umane.
Se compune din
artefacte cum ar fi: cărţi,
instrumente, teorii,
modele, biblioteci,
calculatoare şi reţele.
În timp ce cunoştinţele
pot fi create şi
produse de activităţi din
Lumea 2,
artefactele sale sunt
stocate în Lumea
3,
de exemplu,
Biblia, Dialogurile
lui Platon, un ciocan,
ierarhia nevoilor a lui
Maslow, precum şi dovada
incompletitudinii aritmeticii a lui Godel,
teoriile despre istorie şi
structura socială a
lumii, şi aşa mai departe.
Punctul principal al
acestei ierarhii popperiene
de cunoştinţe
constă în postulatul
de interdependenţă
şi în
ideea că există un schimb
permanent bi-univoc
de schimb între
cele trei tărâmuri
ale cunoaşterii. Lumea 1
permite Lumii 2
să existe, Lumea 2
încearcă să controleze
Lumea 1 prin modele
inteligibile şi
astfel produce
Lumea 3, în timp ce
Lumea 3 ajută la
amintirea, educarea, dezvoltarea
şi învăţarea
Lumii 2. Lumea 3
Lumea 1
este logica
interferată a Lumii 3, care descrie şi
prezice Lumea 1.
Ca urmare, nu putem
supravieţui în
lumea fizică obiectivă fără
cunoştinţe ştiinţifice, care
ne ajută
în viaţa noastră
de zi cu zi şi
pentru progres -
suma cărora o
numim, de obicei,
civilizaţie -
sau fără suma
percepţiilor noastre subiective
despre lume
– pe cre le definim
drept cultură.
Popper
a susţinut că teoria ştiinţifică,
care este fundamentul
întregii cunoaşteri umane,
este generată de
imaginaţia creatoare,
în scopul de a rezolva
problemele care au apărut în
situaţii istorice
şi culturale specifice.
Acest lucru înseamnă că,
dacă vom alege să
amputăm cultura
din domeniul
ipotetic al "cunoaşterii
obiective", riscăm să
pierdem esenţa
civilizaţiei. Un set
comun de fapte
culturale şi informaţii
sunt importante nu de dragul
lor, ci
pentru că un peisaj
intelectual comun
este esenţial pentru a ne
împuternici săcăutăm esenţa ştiinţei.
Lumea modernă recunoaşte arareori
că obiectivul primar al
cunoaşterii ar trebui să fie
devotamentul dezinteresat
pentru lărgirea
minţii umane. În ciuda
oricărei teorii,
şi datorită în mare parte
complexităţii cunoaşterii
umane, capitalul social
investit astăzi în
diferitele sale componente,
sau, aşa cum le-a
imaginat Popper, investiţia
în explorarea
acestor trei lumi
interconectate, tinde să
fie selectiv. În
societatea noastră, ştiinţele
umaniste şi-au pierdut
aparent o mare parte din
valoarea lor tradiţională
de bază
a formării
omului, iar
balanţa opţiunilor
înclină drastic spre
ştiinţele aplicate şi
tehnologii. Astfel,
este evident
că progresul
ştiinţelor aplicate
şi tehnicii
depinde aproape în totalitate
de progresul
cunoştinţelor teoretice a
ştiinţelor fundamentale,
care nu pot fi
cuantificate, dar rămân
esenţiale. Pe de
altă parte, susţin aici teoria că
progresul general al
cunoştinţelor teoretice nu
poate circula liber,
fără bulionul
nutritiv al artelor şi ştiinţelor
umaniste. Una dintre
erorile principale din
deciziile care modelează
evoluţia ştiinţelor
şi tehnologiilor
contemporane este
marginalizarea ştiinţelor umaniste în
zona generală de căutare a
cunoaşterii.
Rentabilitatea
cunoaşterii pare a fi
obiectivul dominant
vizat de căutarea
modernă a noii pietre filosofale.
După cum suna un comentariu
destul de brut al
unui cititor
într-o dezbatere publică
despre locul
ştiinţelor umaniste
în educaţia modernă,
Niciun poet nu
creează un vaccin sau
un bun tangibil
care poate fi produs de o
companie din Fortune 500.
Acest tip de
eroare de judecată este
categoric contrazisă
de Einstein, care a
lăudat mai presus de toate
arta supremă
a profesorului de a
trezi bucuria
în exprimare
creativă şi cunoaştere.
Sau, mai devreme, de
Nietzsche, care scria
odată: Comoara
noastră se află
în stupul cunoşterii
noastre. Noi suntem
mereu... cei care culeg mierea
minţii.
Deşi
nici unul dintre aceşti
comentatori nu foloseşte
cuvântul, problema
pe care o ridică
implicit este o
justificare pentru a continua
să investească în ştiinţele
umaniste, în ciuda
inutilităţii lor
aparente în termeni de profit. Şi
atunci, dacă este adevărat
că ştiinţele umaniste
sunt bunul lor,
managerul modern din
educaţie şi cercetare
se întreabă de ce nu
le lăsăm să
trăiasca din
propriile produse.
În timpuri
mai fericite, luxul
fondării artelor şi
ştiinţelor umaniste şi-a găsit utilitatea fie
în glorificarea continuă a regilor
şi tiranilor,
fie în
educaţia morală a
supuşilor. Poetul latin
Horaţiu i-a promis
împăratului Augustus că îi va ridica
un monument nemuritor,
mai rezistent decât
bronzul, exegi
monumentum aere
perennius, şi observăm
cu tristeţe, că, chiar şi
astăzi, dictatorii
cheltuie bani
mai mulţi bani decât lumea
democratică nu pentru
finanţarea artelor şi
ştiinţelor umaniste.
Într-adevăr, ele sunt corupte
şi părtinitoare prin
propagandă, dar faptul
rămâne: poeţii
au fost mai bine plătiţi
în comunism decât
în societăţile liberale.
Pe
de altă parte, educaţia
morală a generaţiilor
tinere a
abandonat complet
vechea idee prin care ştiinţele
umaniste erau considerate
un depozit de modele
etice. În Apărarea poeziei,
din 1595, Philip
Sydney scria:
Cine citeşte
despre Aeneas cărându-l pe
bătrânul Anchises în spate şi nu
doreşte să fi avut norocul să facă un asemenea fapt?
Ce i s-a întâmplat lui
Faust ar trebui să
ne înveţe să nu ne vindem
sufletele, şi
imperativul categoric al
lui Kant ne va interzice să
impunem altora restricţii
la care noi n-am rezista
dacă ne-ar fi impuse nouă.
Din păcate, experienţele
tragice ale secolului
trecut ne
învaţă că o educaţie
clasică solidă nu
garantează nimic, şi
mai puţin decât orice un comportament moral
al omului. Pe un
teren mai
familiar, am putea
vedea şi singuri în lumea
universitară că oamenii care
petrec multe ore printre
cărţi mari şi
gânduri mari sunt
rareori ei înşişi etaloane
de virtute.
Ce-i poţi
spune contribuabilului
care întreabă La ce-mi foloseşte mie un
program despre poezie
italiană trecento? Este
posibil, dar nu poate
fi probat, ca
economia unei ţări
să beneficieze de pe urma unei noi lecturi a lui
"Hamlet". Un
mare matematician român,
Grigore Moisil,
a scris odată
că el crede că
productivitatea unui
muncitor calificat va
fi îmbunătăţită dacă
acesta cunoaşte opera lui
Shakespeare. Greu de
dovedit. Nu ne grăbim să susţinem că
un absolvent bun cunoscător al artei
florentine va
fi mult mai
atractiv pentru angajatori
decât un specialist
în IT -
şi asta în ciuda faptului
că unii dintre
cei mai străluciţi
bancheri pe care i-am
cunoscut în timpul mandatului şi-au început carierele ca absolvenţi de
studii clasice. Dacă criteriile după
care te ghidezi sunt
productivitatea, eficienţa şi
satisfacţia consumatorilor,
pare că singurul lucru
care are sens
este să-ţi retragi
tot sprijinul material
acordat ştiinţelor umaniste
şi să sprijine numai programele care
produc rezultate imediate
– omul de pe stradă îl
poate înţelege şi
aprecia imediat.
Desigur,
criteriile oricărei
comunităţi respectabile ştiinţifice şi
academice nu trebuie reduse la a urmări
doar productivitatea,
eficienţa şi
satisfacţia consumatorilor,
dar întrebarea contribuabilului
obişnuit nu poate fi
evitată. Există două
nivele ale răspunsului la această întrebare.
Unul poate părea
prea abstract,
dar nu
poate fi evitat. În
ultimele decenii, studiul
ştiinţific al inteligenţei
umane şi
creativităţii a dovedit
dincolo de orice îndoială
că performanţa
creierului nostru depinde de
o complexitate de
factori: inteligenţa este
doar unul dintre aceştia, condiţia necesară,
cum a fost,
dar condiţia suficientă
rezidă în ceea ce
specialiştii numesc
inteligenţa
emoţională. Mai precis,
s-a dovedit că performanţa
unei persoane cu un
coeficient de inteligenţă de peste
130-140 de puncte,
nu depinde în mod esenţial de
IQ-ul acesteia, ci de
armonizarea dintre
inteligenţa şi
emoţiile persoanei.
În acest sens, ar fi o
erezie ştiinţifică
să eliminăm din procesele
educative tocmai
disciplinele care promovează şi dezvoltă
inteligenţa emoţională.
Absenţa unei culturi care
privilegiază învăţarea pentru propria dezvoltare ca
fiinţă umană ar putea fi nu
numai o simplă eroare
de judecată, deoarece
atrage după sine un mare risc de
amputare omului de unul
dintre avantajele sale esenţiale. De aceea
trebuie să proclamăm cât de des putem
valoarea educaţiei
artelor liberale şi să-i ajutăm pe
factorii de decizie în
cauză să înţeleagă
ce se pierde când
tradiţiile cultură şi arta,
care au fost vitale mii
de ani, dispar
de la scena universitară.
De ce marii creatori
ai timpului nostru
s-au întors în mod regulat
spre mitul clasic,
literatură, artă,
filosofie ca sursă de
inspiraţie şi
care a fost impactul
acestei legături cu
trecutul clasic asupra lor?
În Thésée de
André Gide, scrisă
în 1944, Daedalus
se întâlneşte cu Tezeu,
care urmează
să intre în labirintul
cretan şi îi explică
sensul profund
al firului
Ariadnei: Acest fir
va fi
legătura ta cu
trecutul. Întoarce-te
înapoi la ea.
Întoarce-te înapoi la
tine. Pentru că
nimic nu poate începe
din nimic, şi din trecutul
tău, şi din ce eşti în acest moment va izvorî
ceea ceea ce tu vei fi3.
Acest fir către trecut
serveşte mai degrabă ca un catalizator
decât ca un inhibitor
pentru originalitatea
noastră, şi
ne atfel conduce nu
doar înapoi, ci
şi înainte.
După cum scria marele stoic Seneca4,
cât timp trăim, cât timp
suntem oameni, să ne
cultivăm umanitatea.
Ultimul,
dar nu în ultimul rând,
scopul principal al
ştiinţelor umaniste este de
a crea o concepţie
pe termen lung a
cetăţeniei pentru
viitor. În trecutul
recent, democraţia şi-a pus bazele
instituţiilor sale de
învăţământ pe acest ideal, depunând
mari eforturi, la un nivel
fără precedent în istoria
lumii, pentru cultivarea
întregii fiinţe umane pentru
funcţiile de
cetăţenie şi de
viaţă. Nu trebuie ca astăzi,
când democraţia are, mai
mult decât oricând, şansa de a se răspândi,
să abdicăm de la acest
obiectiv.
În
eseul său
celebru Despre a nu şti greacă,
Virginia Woolf
scrie că ceea ce
ne trage
înapoi şi înapoi la
greci este
faptul că acolo
putem găsi fiinţa umană stabilă,
permanentă, originală5.
În Apărarea lui Socrate
38 A de Platon, Socrate
spune: Dacă
vă spun ...
că viaţa
necercetată nu
merită trăită de om, veţi
crede şi mai puţin spusele mele. Dar aşa
este, domnilor de la
Atena, cum susţin
eu, deşi nu
este uşor să vă
conving de
aceasta. Problema
relaţiei dintre o educaţie
liberală şi cetăţenie
are o foarte
lungă istorie
în tradiţia
filozofică. De pe vremea
lui Socrate, a
examinat idealul
unei educaţii care
eliberează mintea de
robia obiceiurilor şi
tradiţiilor, producând
oameni care pot
funcţiona cu
sensibilitate şi vigilenţă
ca cetăţeni ai lumii
întreagi.
Capacitatea de
examinare critică
a sinelui şi prpriilor
tradiţii, viaţa
examinată socratic,
că pune la îndoială
toate credinţele şi
le acceptă numai pe cele
care supravieţuiesc cererii
raţiunii pentru consecvenţă,
necesită capacitatea de a
testa ceea ce omul
citeşte sau spune
pentru a-i verifica
corectitudinea şi exactitatea
judecăţii. Socrate s-a
comparat cu un tăun
care trezeşte democraţia. Nu este uşor să
trăieşti cu un pisălog, iar testarea
stereotipurilor concetăţenilor
poate fi un lucru riscant,
aşa cum Socrate a văzut foarte bine. Şi
totuşi, nu numai
democraţiile antice,
dar şi cele moderne, sunt
predispuse să ia decizii pripite
şi să substituie
invectivele unei judecăţi mai profunde. De aceea
democraţia are nevoie de
cetăţeni care pot gândi
singuri şi nu de persoane care doar se supun
autorităţii. Educaţia
ştiinţifică produce
oameni de ştiinţă şi
tehnicienii sofisticaţi,
dar numai ştiinţele
umaniste, care par a
fi incapabil
de a produce ceva,
sunt capabile să producă
tăuni/pisălogi.
Cetăţenii
care îşi cultivă
umanitatea au nevoie mai departe de abilitatea de a
se considera nu doar
cetăţeni ai unor
regiuni sau
grupuri locale, dar şi, mai
presus orice, fiinţe
umane legate de
toate celelalte fiinţe umane prin
legături de recunoaştere
şi de interese.
Ideea de "cetăţean
al lumii", kosmopolites,
are două radacini
convergente, cea antică a filosofiei stoice
greco-romane şi cea a
religiilor universale,
începând cu cea creştină.
Această idee a avut
o influenţă formativă
asupra lui Immanuel Kant,
în tradiţia iluminismului
filosofic, dar şi asupra părinţilor
fondatori ai Aamericii.
În lumea de azi,
multiculturală şi
multinaţională, multe dintre problemele
noastre cele mai presante
cer un dialog.
Pre-condiţia de bază
este ca, deşi ne subordonăm multor
loialităţi, ar trebui să fim totuşi
siguri că recunoaştem
valoarea vieţii umane
oriunde apare aceasta.
Ştiinţele umaniste
sunt singura modalitate
pentru a înţelege o fiinţă umană
diferită de sine,
pentru a fi un cititor
inteligent a poveştii
acelei persoane, şi a înţelege emoţiile,
dorinţele şi năzuinţele altei fiinţe umane.
Când ne identificăm cu
simţămintele unui poet
sau ale unui personaj dintr-un
roman, judecăm
povestea şi în funcţie de
obiectivele şi aspiraţiile noastre.
Acest tip de
abilitate poate fi numită
imaginaţie
narativă. Acest lucru
înseamnă capacitatea de a
gândi ceea ce ar putea
fi, poate nu contra,
dar cu siguranţă diferit de
ceea ce este, acum şi
aici.
Aproape
toate problemele actuale,
de la mediul de afaceri la
agricultură, de la
drepturile omului
la ajutorul pentru reducerea
foametei, sunt globale
si ne cheamă să depăşim credinţele noastre
înguste şi
să ne gândim şi la realitatea
vieţii de departe.
Cultivarea umanităţii
noastre într-o lume
complexă implica înţelegerea
diferitelor moduri în
care diferite persoane
au întâlnit şi au
depăşit diferite situaţii.
Acest lucru necesită o mare
de educaţie în
domeniul ştiinţelor umaniste
şi ştiinţelor sociale, care
sunt poarta spre
cunoaşterea culturilor
îndepărtate, a
minorităţilor în societatea
noastră, a
diferenţelor de gen
- pe scurt,
care oferă instrumentele
pe care le putem folosi
pentru a cunoaşte şi
a-l înţelege pe Celălalt. Poate
cel mai bun mod de a
explica modul în care ştiinţele
umaniste îşi câştigă
ceea ce au este prin a înţelege la evitarea cât de
multor războaie, de acasă
sau din străinătate,
au contribuit ele.
În
lumea modernă, avem
nevoie şi de a ne folosi cât mai bine capacitatea
de a utiliza şi
a descifra
sensul adevărat al
cuvintelor. Trăim
aproape toată viaţa,
şi la un nivel
fără precedent până acum,
pe tărâmul cuvintelor, comunicăm frecvent cu
ajutorul limbajului, dar
abilităţile noastre de
comunicare depind în
mare măsură de cunoştinţele noastre
generale şi de
educaţia noastră umanistă.
Oamenii cu vaste cunoştinţe
generale tind să fie mult mai deschişi spre
noi experienţe şi
angajamente intelectuale.
Oamenii cu mare deschidere
sunt motivaţi să se
angajeze în preocupări
intelectuale care să le
sporaescă cunoştinţele.
Cetăţenii nu pot raţiona
corect doar pe baza
cunoştinţelor faptelor
şi au nevoie de mai
mult de câteva
sute de cuvinte
pentru a se înţelege pe ei
înşişi şi lumea.
Ne putem gândi la Ferma Animalelor de
Orwell ca să observăm dintr-o privire efectul
dezastruos al unui vocabular
sărac: încă un
exemplu de
utilitate socială
a literaturii,
artei şi a
ştiinţelor umaniste în general.
De aceea, cred
că o alchimie
capabilă să transforme
cantitatea uriaşă de
informaţii în
cunoaştere adevărată este,
într-adevăr, o abilitate, o
pricepere esenţială şi este chiar
mama tuturor
ştiinţelor din lumea modernă.
Referinţe:
1.
Bertrand Russell,
Theory of Knowledge: The 1913 Manuscript, [The Collected
Papers of Bertrand Russell, vol. VII] , London – New York 1983, p.
45.
2.
Karl Popper,
Objective Knowledge: An Evolutionary Approach,
Cambridge1972
3.
A. Gide,
Thésée,
Paris 1946, pp. 59-60, translated by John Russell, London 1948
4.
Seneca, On Anger, quoted by Martha C. Nussbaum, Cultivating
Humanity. A CLASSICAL DEFENSE OF REFORM IN LIBERAL EDUCATION,
HARVARD UNIVERSITY PRESS Cambridge, Massachusetts -London, UK,
1997, p. 8
5.
Virginia Woolf,
"On Not Knowing Greek, ", Collected Essays, ed. L. Woolf,
London 1966, p. 4.