De ce este nevoie de diplomaţie culturală - acest concept nou, pe care
Institutul de la Berlin încearcă să-l promoveze cu atâta pasiune şi
angajament? Răspunsul meu: pentru că lumea se
schimbă. Şi dacă lumea se schimbă, şi politica în sensul ei înalt de
slujire a intereselor comunităţii trebuie să se schimbe. Ilustrul
strateg german Clausewitz considera că
războiul este o continuare a politicii cu alte mijloace. Eu cred că şi
pacea poate să fie un rezultat al politicii, dus cu alte mijloace.
Unul dintre acestea este diplomaţia culturală, care fără să-şi propună
să înlăture diplomaţia tradiţională a dialogului între interese
diferite, susţinut prin diferite tipuri de presiuni şi ameninţarea cu
forţa, să-l poată completa cu un element nou: dialogul bazat pe
înţelegerea celuilalt şi, într-un sens mai larg, este vorba de o
înţelegere mai bună a lumii în care trăim. Primul pas al diplomaţiei
culturale ar trebuie să fie, după părerea mea, construirea unei hărţi
conceptuale a universului poilitic internaţional pe care să desenăm
lumile diferite care populează planeta noastră, cea post-modernă, cea
modernă şi cea pre-modernă. Numai pe această bază putem construi
politici şi strategii de securitate adecvate unei lumi în schimbare
rapidă şi contradictorie.
Războiul ruso-georgian, din august 2008, a acţionat şi ca un
declanşator pentru noi abordări teoretice. Consecinţele sale imediate
au evidenţiat slăbiciunile inerente ale sistemelor de soluţionare a
conflictelor îngheţate, gestionate de OSCE - în Osetia de Sud şi de
ONU - în Abhazia. Dincolo de acestea au devenit evidente blocajele de
natură instituţională ale UE în materie de politică externă şi
divergenţele din cadrul NATO. Deşi extinderea conflictului a fost
blocată, a devenit vizibilă o criză instituţională majoră la nivel
internaţional. Componentele ei s-au dovedit a fi o criză a
mijloacelor, o criză a principiilor de drept internaţional şi o criză
morală. Revizuirea strategiilor de securitate pe baza unor noi modele
de abordare s-a impus cu necesitate.
În
cadrul dezbaterilor privind logica evaluării şi planificării de
securitate, s-au conturat două abordări teoretice.
După prima, care este şi cea mai veche, lumea este
unipolară, datorită super-puterii SUA, care a investit în ultimii zece
ani dublu faţă de suma bugetelor militare ale tuturor statelor lumii
în cheltuieli de cercetare ştiinţifică şi tehnologică de natură
militară. Lumea poate fi definită ca unipolară
şi din punctul de vedere al modelului de democraţie liberală
occidentală care asigură dezvoltare economică şi prosperitate.
După
părerea mea, această abordare este depăşită. Chiar Statele Unite s-au
ferit să se afirme ca unică putere. Este vorba nu numai de
declaraţiile publice. Am asistat la multe intervenţii în cadru
restrâns sau închis ale preşedintelui Clinton şi pot depune mărturie
despre grija de a găsi şi consulta partenerii politici şi militari în
momente de criză. Scurtul puseu de autoritate de la începutul celui
de-al doilea mandat al preşedintelui George W. Bush a fost repede
sancţionat de realitate, iar preşedintele Obama a relansat o politică
de concertare internaţională.
Modelul unui tip unic de democraţie este şi el depăşit. Am avut ocazia
să prezint la Universitatea Harvard, la o conferinţă prezidată de
regretatul profesor Huntington, rezervele mele în privinţa teoriei
sale privind ciocnirea civilizaţiilor. Conform acestei teorii, Europa
era divizată între spaţiul civilizaţional occidental bazat pe
mentalitatea catolic-protestantă, singurul apt pentru o democraţie
liberală, şi cel estic ortodox. Integrarea europeană a Greciei,
României şi Bulgariei au contrazis practic această teorie care va fi
infirmată şi de integrarea în UE în viitorul apropiat nu numai a unor
alte naţiuni ortodoxe, ca Serbia şi Macedonia, dar şi musulmane,
precum Albania, Bosnia-Herţegovina sau Kosovo. La Conferinţa
internaţională de la Seul, din 1994, am combătut şi teoria inadecvării
la democraţia liberală a naţiunilor asiatice. Şi în acest caz
realitatea construcţiei unor sisteme democratice stabile în ţări cu
înalt nivel de dezvoltare economică şi de viaţă, ca Japonia sau Coreea
de Sud dezmint această teorie. Calea spre
democraţia liberală este deschisă pentru tipuri diferite de
civilizaţie.
O a
doua abordare descrie lumea ca uni-multipolară, cu periferie anarhică.
În acest context, SUA nu poate acţiona singură, ci doar împreună cu
alte puteri. Occidentul însuşi este multipolar şi neuniform. Această
abordare teoretică este mai apropiată de realitate şi confirmată de
evoluţiile recente.
Faptul că confruntate cu evenimentele din Kosovo şi Georgia, ţările
din NATO şi UE au avut poziţii diferite, ca şi în cazul intervenţiilor
militare din Irak şi Afganistan, a dovedit că multipolarismul
occidental este o realitate. El este generat de democraţia internă şi
de cea existentă în organismele şi instituţiile internaţionale pe care
le-a creat.
Exemplele menţionate se menţin însă în domeniul conceptului Westfalian
în care doar statele sunt subiect de drept internaţional.
Pentru viitor, securitatea europeană şi mondială, ca şi securitatea
fiecărui stat în parte, vor trebui să se adapteze societăţii
postmoderne. Statele vor rămâne probabil mult timp de aici înainte, nu
numai subiecţii dar şi garanţii securităţii. În acelaşi timp însă,
suntem obligaţi să luăm în considerare că lumea postmodernă a creat
solidarităţi ale unor grupuri rasiale, etnice, sexuale care transced
statele. Nu mai putem percepe astfel securitatea statului ca un scop
în sine, ci ca un mijloc pentru asigurarea securităţii diferitelor
grupuri şi a cetăţenilor văzuţi ca persoane cu interese şi opţiuni
proprii.
Criza
economică mondială a dus la o reevaluare pozitivă a rolului statului
ca apărător al cetăţenilor împotriva abuzurilor venite chiar din
partea celor care asiguraseră progresul şi prosperitatea statelor în
secolul XX: companiile economice şi financiare transnaţionale. Un
parteneriat între state, sectorul privat şi societatea civilă care să
promoveze responsabilitatea socială a corporaţiilor poate creea
încrederea pentru depăşirea crizei prezente şi a celor viitoare.
Pentru aceasta este necesară o mai bună înţelegere a lumii
globalizate. Ea poate fi caracterizată ca o societate de risc la care
un număr mare de cetăţeni s-au adaptat deja. Aceşti cetăţeni globali,
în special tineri, până la 40 de ani, nu îşi asumă identităţi şi
loialităţi perene, ci doar pragmatice şi momentane. Ei sunt foarte
activi şi mobili şi se stabilesc în funcţie de caracterul fiecărui
individ, în spaţiile care le oferă minimum de risc sau în spaţiile
care le oferă dimpotrivă maximum de oportunităţi. Acest tip de
populaţie este de aşteptat să crească în următorii ani. Această
tendinţă este însoţită de alta din care fac parte grupuri sau persoane
care îşi orientează viaţa după modelul fostei lumi bipolare, în alb şi
negru, chiar dacă intoleranţele ideologice au fost înlocuite de cele
religioase sau etnice. Ei reprezintă un potenţial anarhic. Dacă aceste
tendinţe se manifestă într-o lume plată există şi relicte ale unor
societăţi vechi separate prin falii adânci de lumea postmodernă sau
modernă. Este vorba de structuri protostatale sau pseudostatale bazate
pe clanuri, familii extinse sau alte structuri care au precedat
formarea popoarelor sau a naţiunilor. Ele sunt vizibile în Africa, în
unele regiuni ale Asiei sau chiar în America Latină. Iată de ce modul
de abordare de către comunitatea internaţională a fiecărei teme
trebuie să ţină cont de percepţiile fiecăruia dintre actorii în cauză.
În lumea de azi,
statele nu mai pot fi împărţite convenţional în blocuri pentru că
reacţiile care apar în funcţie de diferite interese duc la schimbarea
alianţelor şi a taberelor opuse pentru diferite teme sau subiecte.
Este pe deoparte un reflex al democratizări lumii contemporane, dar şi
al pragmatismului guvernelor obligate să răspundă nevoilor propriilor
săi cetăţeni.
Problemele tranziţiei
către democraţie, dublate de separatism şi de întârzierea consolidării
noilor state independente, crează la rândul lor riscuri directe legate
de legitimitatea politică a statelor şi guvernelor. Nucleele de tip
mafiot care alimentează separatismul şi blochează consolidarea noilor
state pun sub semnul întrebării capacitatea de luptă împotriva
corupţiei instituţionalizate O ameninţare asociată cu modelul global
al democraţiei este şi populismul. Populismul poate duce la slăbirea
puterii şi eficienţei instituţiilor democratice, independenţei
justiţiei, mass mediei şi armatei. Aceste elemente, combinate cu
existenţa vechilor conflicte îngheţate, stârnesc îngrijorare atât
pentru tendinţele de fragmentare a noilor state independente, cât şi
pentru menţinerea mentalităţilor retrograde care generează
atractivitatea faţă de modelele administrative autoritare.
Putem
face faţă unor provocări atât de diverse? Cu ce
argumente? Cu ce mijloace?
Prevenirea conflictelor şi gestionarea situaţiilor postconflict cer o
viziune comprehensivă care să dezvolte complementaritatea organismelor
globale sau regionale. O viziune echilibrată ar trebui să aibă
în vedere interesele diferitelor comunităţi etnice şi religioase,
îndatoririle statelor şi drepturile fireşti ale cetăţenilor lor,
interesele conjuncturale şi de perspectivă ale actorilor regionali. Ea
nu poate fi elaborată fără concursul reprezentanţilor capabili să
exprime pluralitatea de voci, întrebări şi aspiraţii a miliarde de
oameni. Structurile politice ar trebui completate cu
structuri ale societăţii civile dedicate problemelor securităţii
mondiale. Numai astfel un proces de consolidare a respectului omului,
democraţiei şi securităţii comune poate dobândi profunzimea pe care
doar voinţa reală a popoarelor o poate garanta.
Vocaţia preventivă va constitui cheia de boltă a diplomaţiei în
viitorul imediat. Aceasta implică o
complexitate crescândă a analizelor şi mijloacelor de acţiune. Crizele
repetate au arătat că, din păcate, intervenţiile preventive punctuale
nu sunt suficiente şi trebuie inserate într-un complex de acţiuni pe
termen lung care să ia în considerare ansamblul unor regiuni şi
ansamblul problemelor care le pot destabiliza, de la dificultăţile
economice la stereotipurile ancorate în mentalităţi divergente, de la
precaritatea căilor de comunicare la riscurile neconvenţionale de
securitate.
Diplomaţia culturală poate funcţoiona ca un laborator unde se creează
cultura politică a securităţii globale prin încredere reciprocă,
negociere şi cooperare. Ea poate identifica riscurile majore, poate
formula şi pune în practică programe de întărire a încrederii
reciproce, atât în interiorul ţărilor cu un grad ridicat de risc cât
şi în zonele cu potenţial conflictual.
În
acest laborator cred că există un loc privilegiat pentru foştii
preşedinţi din perioada tranziţiei de la dictaturile comuniste la
statele democratice. Cu experienţa lor civică şi de oameni de stat
reformatori, folosindu-se de relaţiile reciproce şi de prestigiul
câştigat, ei pot juca un rol atât în dezamorsarea unor conflicte, cât
şi în regândirea unor strategii pe termen lung.
Marea
contribuţie a diplomaţiei culturale preventive la arhitectura de
securitate a lumii va fi, fără îndoială, aceea a războaielor care nu
vor fi avut loc datorită creării unor mecanisme democratice de dialog
şi întăririi colaborării cu societatea civilă.