Construcţia infrastructurii în
sud-estul Europei: de la cercul vicios
al subdezvoltării, la cercul
virtuos al dezvoltării durabile
Trăim o perioadă în care lumea
ierarhizată a secolului XX se transformă rapid
într-o lume de tip reţea, ale cărei centre de
putere sunt multiple, difuze şi mobile.
În această lume în care apar în
permanenţă noi dimensiuni ale realităţii,
descoperirea şi exploatarea rezervelor naturale
primeşte automat complementul mediilor de
comunicare, al interfeţei tehnologice şi, nu în
ultimul rând, al valorilor culturale. Aceasta
înseamnă că în societatea globalizată orice mişcare
de bunuri trebuie să se facă în mod necesar în
ambele sensuri.
Globalizarea relaţiilor economice
internaţionale impune, mai devreme sau mai târziu,
un echilibru în specializarea economică a
diferitelor zone geografice, deci şi un echilibru
al schimburilor şi al căilor de transport pe care
se vor face aceste schimburi.
Ne aflăm, încă, într-o perioadă în care
nu s-au cristalizat echilibrele globale. După
prăbuşirea sistemului comunist, după evoluţiile
politice din Asia răsăriteană şi descoperirea
rezervelor de hidrocarburi din zona Mării Caspice,
sud-estul Europei se află în faţa unei oportunităţi
pe care nu are voie să o rateze.
Aproximativ 67% din rezervele mondiale
de petrol şi 45% din rezervele mondiale de gaze
naturale sunt în ţările din Asia Centrală şi
Orientul Mijlociu. Aceasta înseamnă că ¾ din
rezervele mondiale de petrol şi gaze sunt în zone
învecinate nouă.
Obiectivul regional
şi internaţional în
strategia pentru energie din sud-estul Europei este
de a stabili mai multe coridoare de energie între
ţările producătoare de energie şi pieţele vestice
consumatoare de energie. În acest scop s-au făcut
paşi concreţi pentru dezvoltarea conductelor de
petrol şi gaze nu numai pentru a furniza un
terminal şi un coridor pentru resursele de
hidracarburi din zona Caspică, Rusia şi Orientul
Mijlociu, dar şi pentru a diversifica sursele de
aprovizionare şi căile către piaţa mondială.
Care poate fi strategia Europei
sud-estice în ceea ce priveşte integrarea pe piaţa
globală?
Transporturile, comunicaţiile,
relaţiile economice şi infrastructura reflectă
mentalitatea războiului rece. Rezultatul a
fost separarea ţărilor şi, pentru că ele nu au fost
unite, o şi mai mare distanţare a regiunii de alte
părţi ale lumii care se adaptasera deja la
cerinţele globalizării. În plus,
suferinţele şi aberaţiile procesului de tranziţie
post-comunistă au generat un întreg spectru de
riscuri pentru securitate, cum ar fi crima
organizată, traficul de carne vie, pieţele negre,
degradarea mediului şi, nu în ultimul rând, crize
de legitimitate în anumite ţări.
Sumele enorme de bani folosite pentru
marile proiecte de infrastructură, pot duce la o
creştere semnificativă a corupţiei. Eforturile
administraţiilor ţărilor din regiune nu vor fi
suficiente dacă, companiile multinaţionale
implicate nu vor refuza categoric să se implice în
actul de corupţie, pentru că nu vor exista
niciodată corupţi, fără corupători.
Astfel, proiectele de infrastructură
demarate şi dezvoltate în comun reprezintă de cele
mai multe ori cea mai vizibilă cale a iniţiativelor
regionale din sud-estul Europei. Reţelele de
transport, telecomunicaţii şi energie electrică
sunt coloana vertebrală a integrării regionale şi
deci a stabilităţii şi prosperităţii. Aceste
proiecte furnizează, de asemenea, soluţii pentru
rezolvarea şomajului care este problema majoră
socio-economică cu care ne confruntăm în regiune.
Soluţiile acestor probleme cer formule
transfrontaliere bazate pe abordări comune între
statele învecinate şi cooperare la nivel regional.
Astfel, este regretabil că numai 3% (3,36%) din
proiectele de infrastructură regională dezvoltate
în cadrul Pactului de Stabilitate au caracter
transfrontalier, în timp ce restul de 97% cu
investiţii în valoare aproximativă de 4 mld. Euro
(3,96 mld. Euro) sunt alocate proiectelor
naţionale.
Prin poziţia sa geografică, sud-estul
Europei poate deveni pivotul unui coridor
continental sudic-european de transport şi
cooperare care să lege Oceanul Pacific cu cel
Atlantic. Un astfel de coridor poate pune în
legătură marile resurse naturale ale Asiei Centrale
şi Transcaucaziei cu pieţele în creştere accelerată
din Europa Centrală sau din Extremul Orient. În
concepţia noastră, un asemenea coridor, pe lângă
funcţia sa de tranzit, va trebui să integreze
capacităţile industriale existente în ţările pe
care le traversează.
Cooperarea regională
şi inter-regională
în sud-estul Europei a funcţionat ca un laborator
al integrării general europene în ceea ce priveşte
dobândirea unui capital de experienţă comună în
dezvoltarea infrastructurilor şi în plan
legislativ.
În această strategie un rol cheie îl au
iniţiativele politice regionale şi inter-regionale
de genul trilateralelor iniţiate de România în
perioada 1997-2000 cu diferite state din zonă, cum
sunt trilateralele România-Bulgaria-Turcia,
România-Bulgaria-Grecia, România-Polonia-Ucraina,
România-Ucraina-Moldova. Ele au condus la
dezvoltarea infrastructurilor şi a cadrului juridic
al comerţului, la magistralele de telecomunicaţii
cu Bulgaria, Turcia şi Moldova, la integrarea
României în spaţiul CEFTA, la tratatele de liber
schimb cu Turcia, Moldova sau Ucraina.
Astăzi nu se pot construi strategii
viabile pentru mileniul III cu materiale
refolosibile, reciclate sau cu Ersatz-uri din
mileniul II. Alte valori vor fi fundamentale în
acest mileniu şi, printre ele, creativitatea şi
cultura vor domina în societatea
post-informaţională şi globalizată. Aceste
perspective şi valori trebuie avute în vedere încă
din acest moment. Dezvoltarea unei căi continentale
de comunicare între Japonia-China-Asia
Centrală-Transcaucazia-Europa Centrală şi Europa
Occidentală trebuie văzut nu numai o cale
comercială, dar şi un nou mijloc puternic pentru a
asigura stabilitate pe un lung traseu istoric.
Stabilitate bazată pe acceptarea unui set de valori
comune, pe respectarea principiului economiei de
piaţă, singura care poate să ducă la economii
performante şi structuri democratice ce pot să
asigure statelor capacitatea de a crea stabilitate
în interior şi în regiune.
În consecinţă, coridorul Est-Vest va fi
funcţional în dublu sens din toate punctele de
vedere: transport, comerţ, decizii poltice,
schimburi culturale.
Renaşterea unor coridoare de transport
presupune şi reluarea legăturilor între culturi
vechi, cu principii socio-culturale moderne. Dacă
relaţiile financiare şi economice, bazate pe
profit, au de multe ori o viaţă scurtă; dacă
relaţiile politice, până la urmă depind de interese
de securitate care, uneori, au o geometrie
variabilă, relaţiile culturale au în schimb vocaţia
stabilităţii în timp, ceea ce răspunde cerinţelor
oricărui proiect major.
Reconstrucţia infrastructurilor este
urgentă şi indispensabilă.
În timpul intervenţiei NATO în
Iugoslavia, şapte poduri, din cele zece care
traversează Dunărea pe segmentul iugoslav, au fost
bombardate, ca de altfel şi alte căi de acces –
şosele şi telecomunicaţii. Se poate spune că a fost
primul război din istoria omenirii îndreptat
împotriva infrastructurii, chiar dacă, considerarea
pierderilor de vieţi omeneşti drept efecte
colaterale implică o mare doză de cinism.
Scriitorul şi filosoful Umberto Eco sugera că, în
lumea modernă, cei care pot determina în modul cel
mai eficient sfârşitul unui razboi sunt oamenii de
afaceri. Ne punem întrebarea: au nevoie oamenii de
afaceri, de politicieni pentru proiectele de
infrastructură? Răspunsul meu este categoric da,
pentru că este vorba de proiecte costisitoare, pe
perioade lungi, chiar dacă este vorba de un
parteneriat public-privat, este nevoie de decizii
la nivelele parlamentelor şi guvernelor. Asumarea
unor astfel de proiecte care nu aduc beneficii
electorale fac diferenţa între politicienii
populişti şi oamenii de stat care îşi asumă
riscurile proiectelor strategice. Șefi de stat din
zonă, între care m-am numărat şi eu, au avertizat
că ne aflăm într-o epocă în care echilibrele
regionale nu s-au cristalizat încă şi, pentru a
accelera acest proces în direcţia care duce la
democraţie şi prosperitate, este necesar ca statele
occidentale să se implice mai mult în plan
economic, într-un parteneriat gândit pe tremen lung
împreună cu ţările post-comuniste din sud-estul
Europei. Nu trebuie să uităm nici un moment că nu
numai un regim naţional-comunist de tipul celui
girat de Miloşevici, dar şi o recesiune prelungită
poate determina accesiunea forţelor extremiste, cu
consecinţe tragice pe care noi nu este nevoie să le
imaginăm, pentru că le-am şi trăit. Recent,
cancelarul Schroeder a avertizat că o stopare a
lărgirii Uniunii Europene poate atrage reapariţia
extremismului în Balcani.
Trebuie dat urgent un semnal limpede
comunităţii internaţionale, cu precădere
investitorilor străini, că, în zona noastră,
abordarea pragmatică a obiectivelor este cea care
prevalează, facilitând implementarea proiectelor şi
programelor preconizate.
Consider necesar ca, în evoluţia
viitoare a Balcanilor, să fie menţinut şi chiar
accentuat caracterul deschis şi flexibil al unui
„spaţiu de colaborare”, permeabil eforturilor
multilaterale, inclusiv prin atragerea unor ţări şi
organizaţii din afara zonei.
Colaborarea cu structurile subregionale
mai vechi, ICE, SECI, procesul Royaumont,
Iniţiativa Mediteraneeană, Consiliul Baltic este
prioritară, în perspectiva transpunerii în practică
a proiectelor comune iniţiate în domeniile
infrastructurilor de transport, comunicaţii şi
energie.
În ceea ce priveşte dialogul cu
organizaţiile şi instituţiile economice şi
financiare care au manifestat interes (OMC, BERD,
BEI), vor trebui intensificate acţiunile de
valorificare a experienţei şi potenţialului de
asistenţă tehnică al acestora şi, mai ales,
disponibilitatea de a participa la realizarea
proiectelor de cooperare din zonă, atât
intra-regional, cât şi inter-regional.
Abordarea pragmatică a cooperării în
sud-estul Europei va contribui la realizarea unui
dialog politic subscris dezideratului bunei
vecinătăţi, iar investiţiile în programe şi
proiecte de dezvoltare în regiune vor reprezenta,
în acelaşi timp, investiţii în viitorul
stabilităţii, securităţii şi păcii întregului
continent european.
Nu poţi avea o dezvoltare durabilă fără
o strategie clară şi coerentă care să înceapă cu
dezvoltarea infrastructurii.
Pentru a pune în practică o strategie
durabilă este necesară mobilizarea tuturor
energiilor naţiunilor din zonă. Experienţa
societăţilor democratice, a societăţilor deschise şi experienţa mea personală spun că numai
structurile statale şi administraţia nu sunt
suficiente. Nu se poate realiza nimic serios, nimic
important, dacă la aceste proiecte strategice
majore nu sunt conectate forţe importante din
societatea civilă. De aici, utilitatea unui forum
care să mobilizeze inteligenţe, capacităţi şi, nu
în ultimul rând, posibilităţi financiare.
Vienna Economic Forum poate
deveni un nod al reţelei informaţionale europene şi
globale apt de a deschide un nou orizont de
comunicare şi prosperitate. Am deplina convingere
că voinţa şi eforturile noastre comune vor face ca,
în viitorul apropiat, aceste proiecte care azi par
îndepărtate să prindă viaţă pentru civilizaţia şi
bunăstarea nu numai a regiunii noastre, dar şi a
Europei întregi.
Discurs la Vienna Economic Forum, Bucureşti,
20 iunie 2005