În intervenţia mea doresc să mă refer la două tipuri
de provocări care stau în faţa OSCE. Prima priveşte câteva puncte
nevralgice ale activităţii organizaţiei care pun în discuţie
eficacitatea OSCE şi care trebuie soluţionate rapid. Cea de-a doua
provocare priveşte elaborarea unui concept strategic pentru
activitatea OSCE în prima parte a secolului XXI. Elaborarea unei
strategii pe termen lung nu poate fi amânată în contextul în care
alte importante organizaţii cu care OSCE conlucrează au abordat-o.
UE şi-a definit recent o strategie, iar NATO urmează să adopte un
nou concept strategic la summitul din 2010.
Din prima categorie face parte Tratatul cu privire
la Forţele Armate Convenţionale în Europa. Acesta a constituit un
instrument important de reconstrucţie a încrederii, împreună cu
acordurile START şi negocierea tratatului de control al rachetelor
cu rază media de acţiune. Deschiderea şi transparenţa tuturor
armatelor din Europa au reuşit să înlocuiască neîncrederea şi lipsa
de informare, percepţiile greşite şi evaluările eronate ale
ameninţărilor şi ale infrastructurii de securitate necesare. Din
păcate, evoluţiile recente arată o cădere rând pe rând a acestui
sistem şi închiderea termenelor de aplicabilitate a altor
acorduri de limitare a armamentelor.
Tratatul adaptat al Forţelor Convenţionale în
Europa, semnat în 1999 la Istanbul, a venit să consemneze noile
schimbări ale tranziţiei europene, ale prăbuşirii Uniunii Sovietice,
ale extinderii NATO şi ale opţiunilor de securitate ale statelor din
spaţiul post-comunist. Tratatul adaptat nu a intrat însă niciodată
în vigoare din punct de vedere juridic, deoarece el nu a fost
ratificat de statele semnatare. În primul rând, din cauza
neîndeplinirii angajamentelor luate în Actul Final al Summitului
OSCE de la Istanbul, de retragere a forţelor militare din Republica
Moldova şi Georgia, pe baza principiului nestaţionăriii trupelor
unui stat pe teritoriul altui stat suveran, fără consimţământul
acestuia.
În ceea ce priveşte reducerea armamentului aflat în
categoria supusă restricţiilor în regiunile de flanc, ea s-a produs
doar în cazul bazelor de la Akhalkalaki şi Batumi. Nu s-a
înregistrat niciun progres în retragerea trupelor din Transnistria
şi nici în dezafectarea depozitelor de armamente situate în regiunea
separatistă, după refuzul de semnare al Memorandumului Kozak, în
decembrie 2003.
Angajamentele de la Istanbul sunt înscrise în
acordul final din tratatul revizuit al Forţelor Convenţionale în
Europa, semnat la Summitul OSCE de la Istanbul de către toate
statele membre. Din păcate, Federaţia Rusă a anunţat suspendarea
unilaterală a participării sale la acordurile CFE, considerând că
„îi afectează propria securitate naţională”.
Este adevărat însă că, deşi Tratatul revizuit de CFE
nu a fost ratificat, în linii mari el a fost respectat.
În chestiunea acordurilor de reducere şi
neproliferare nucleară şi a rachetelor cu rază medie şi lungă de
acţiune, START 1 şi 2 şi a Tratatului INF în legătură cu rachetele
cu rază medie de acţiune, ne apropiem de încetarea funcţionării
acordului START 1, în timp ce START 2 a fost neratificat, iar
tratatul INF prezintă probleme sub motivaţia noului scut antirachetă
din Europa. În 2010, întregul sistem de acorduri privind controlul
forţele nucleare şi forţele convenţionale din Europa poate deveni
istorie, dacă nu intervin negocieri pentru prelungirea, intrarea în
vigoare sau relansarea acestora.
În domeniul controlului armelor mici şi uşoare
(SALW) şi a muniţiei convenţionale este nevoie de fonduri pentru
distrugerea armelor şi muniţiilor vechi şi pentru programele de
control a securităţii depozitării şi a circulaţiei armelor mici, al
procedurilor de înregistrare şi licenţiere a posesorilor de arme de
foc, al celor de reducere a numărului şi stocurilor.
Legat de aceste probleme, s-a putut observa în
ultimii zece ani interesul unor state pentru blocarea activităţii
OSCE, pentru controlarea ei sau pentru trecerea în derizoriu a
instituţiei sau a unor componente ale ei, în special cele de control
a democraţiei şi a misiunilor de teren. Din fericire,
conştientizarea efectelor secundare şi a costurilor eliminării
organizaţiei de pe scena politică şi de securitate europeană fac
imposibilă eliminarea sau blocarea OSCE.
În ceea ce priveşte strategia pe termen lung a OSCE,
lucrurile stau oarecum diferit. Este necesar un efort de înţelegere
şi de anticipare a tendinţelor de evoluţie sau involuţie a lumii în
care trăim. Schimbările mediului de securitate pot fi înţelese numai
dacă luăm în considerare schimbarea naturii relaţiilor
internaţionale, a regulilor, a normelor, a tipologiei actorilor, a
scopurilor urmărite şi a mecanismelor de acţiune.
Un element declanşator al unor noi abordări
teoretice l-a constituit războiul ruso-georgian, din august 2008.
Consecinţele sale imediate au evidenţiat slăbiciunile inerente ale
sistemelor de soluţionare a conflictelor îngheţate, gestionate de
OSCE - în Osetia de Sud şi de ONU - în Abhazia. Dincolo de acestea
au devenit evidente blocajele de natură instituţională ale UE în
materie de politică externă şi divergenţele din cadrul NATO. Deşi
extinderea conflictului a fost blocată, a devenit vizibilă o criză
instituţională majoră la nivel internaţional. Componentele ei sunt o
criză a mijloacelor, o criză a principiilor şi o criză morală.
Revizuirea strategiilor de securitate pe baza unor noi modele de
abordare s-a impus cu necesitate. La fel, consecinţele care privesc
logica evaluării şi planificării de securitate.
În cadrul dezbaterilor, au fost puse în discuţie
trei teorii. Conform primei teorii, lumea este unipolară, datorită
super-puterii SUA, care a investit în ultimii zece ani dublu faţă de
suma bugetelor militare ale tuturor statelor lumii în cheltuieli de
cercetare ştiinţifică şi tehnologică de natură militară. Lumea este
unipolară din punctul de vedere al modelului de democraţie liberală
în care intră nu numai SUA şi Europa, dar şi Japonia, Australia,
Coreea de Sud, partenere OSCE cu înalt nivel de dezvoltare şi viaţă.
O a doua teorie descrie lumea ca uni-multipolară, cu
periferie anarhică. În acest context, SUA nu poate acţiona singură,
ci doar împreună cu alte puteri. Occidentul însuşi este multipolar
şi neuniform. Multipolarismul occidental este generat de democraţia
internă şi de cea existentă în organismele şi instituţiile
internaţionale pe care le-a creat.
După cea de-a treia teorie, lumea globalizată poate
fi caracterizată ca o societate de risc la care s-au adaptat un
număr mare de cetăţeni. În special tineri, până la 40 de ani, care
nu îşi asumă identităţi şi loialităţi perene, ci doar pragmatice şi
momentane. Există un număr mare de cetăţeni globali, foarte activi
şi mobili, care se stabilesc în spaţiile care le oferă minimum de
risc sau maximum de oportunităţi, în funcţie de caracterul fiecărui
individ. Acest tip de populaţie coexistă cu grupuri sau persoane
care îşi orientează viaţa după modelul fostei lumi bipolare, în alb
şi negru, chiar dacă intoleranţele ideologice au fost înlocuite de
cele religioase sau etnice. Lumea contemporană este complicată şi de
coexistenţa cu structuri protostatale sau pseudostatale bazate pe
clanuri, familii extinse sau alte structuri care au precedat
formarea popoarelor sau a naţiunilor. Ele sunt vizibile în Africa,
în unele regiuni ale Asiei sau chiar în America Latină. Modul de
abordare de către comunitatea internaţională a fiecăruia dintre
actori şi a fiecărei teme trebuie să ţină cont de percepţiile
actorului în cauză.
Securitatea fiecărui stat al lumii trebuie să se
adapteze societăţii post moderne. În lumea de azi, statele nu mai
pot fi împărţite în blocuri pentru că reacţiile care apar în funcţie
de diferite interese duc la schimbarea alianţelor şi a taberelor
opuse pentru diferite teme sau subiecte. Este pe deoparte un reflex
al democratizări lumii contemporane, dar şi al pragmatismului
guvernelor obligate să răspundă nevoilor propriilor săi cetăţeni.
Problemele tranziţiei către democraţie, dublate de
separatism şi de întârzierea consolidării noilor state independente,
crează la rândul lor riscuri directe legate de legitimitatea
politică a statelor şi guvernelor şi pun sub semnul întrebării
capacitatea de luptă împotriva corupţiei instituţionalizate, dar şi
a nucleelor de tip mafiot care alimentează separatismul şi blochează
consolidarea noilor state. O ameninţare asociată cu modelul global
al democraţiei este şi populismul. Populismul poate duce la slăbirea
puterii şi eficienţei instituţiilor cheie ale democraţiei,
independenţei justiţiei, mass media şi armatei. Aceste elemente,
combinate cu existenţa conflictelor îngheţate, stârnesc îngrijorare
atât pentru tendinţele de fragmentare a noilor state independente,
cât şi pentru tranzitul elementelor teroriste către Europa sau
pentru menţinerea mentalităţilor retrograde care generează
atractivitatea faţă de modelele administrative autoritare.
Prevenirea conflictelor şi gestionarea situaţiilor
postconflict cer o viziune comprehensivă care să dezvolte
complementaritatea acţiunilor OSCE cu activitatea altor organisme
globale sau regionale. O viziune echilibrată ar trebui să aibă în
vedere interesele diferitelor comunităţi etnice şi religioase,
îndatoririle statelor şi drepturile fireşti ale cetăţenilor lor,
interesele conjuncturale şi de perspectivă ale actorilor regionali.
Ea nu poate fi elaborată fără concursul reprezentanţilor capabili să
exprime pluralitatea de voci, întrebări şi aspiraţii ale sutelor de
milioane de oameni care trăiesc în spaţiul pe care OSCE îl
reprezintă. Structuri politice precum Adunarea Parlamentară pot fi
completate cu structuri ale societăţii civile. Numai astfel un
proces de consolidare a respectului omului, democraţiei şi
securităţii comune poate dobândi profunzimea pe care doar voinţa
reală a popoarelor o poate garanta.
Fiind singura organizaţie euro-atlantică în care
sunt membre toate statele Europei, OSCE s-a dovedit a fi un
instrument eficace de construcţie a unei culturi a dialogului şi a
colaborării în Europa şi a Europei cu lumea întreagă.
Vocaţia preventivă a OSCE va constitui cheia de
boltă a activităţii sale în viitorul imediat. Aceasta implică o
complexitate crescândă a analizelor şi mijloacelor de acţiune.
Crizele repetate au arătat că, din păcate, intervenţiile preventive
punctuale nu sunt suficiente şi trebuie inserate într-un complex de
acţiuni pe termen lung care să ia în considerare ansamblul unor
regiuni şi ansamblul problemelor care le pot destabiliza, de la
dificultăţile economice la stereotipurile ancorate în mentalităţi
divergente, de la precaritatea căilor de comunicare la riscurile
neconvenţionale de securitate.
OSCE şi-a propus - şi în parte a reuşit – să devină
un laborator unde se creează cultura politică a securităţii prin
încredere reciprocă, negociere şi cooperare. OSCE poate identifica
riscurile majore, poate formula şi pune în practică programe de
întărire a încrederii reciproce, atât în interiorul ţărilor cu un
grad ridicat de risc cât şi în zonele cu potenţial conflictual.
În acest laborator cred că există un loc privilegiat
pentru foştii preşedinţi din perioada tranziţiei de la dictaturile
comuniste la statele democratice. Cu experienţa lor civică şi de
oameni de stat reformatori, folosindu-se de relaţiile reciproce şi
de prestigiul câştigat, ei pot juca un rol atât în dezamorsarea unor
conflicte, cât şi în regândirea strategiei organizaţiei pe termen
lung.
Marea contribuţie a OSCE la arhitectura de
securitate a Europei şi a lumii va fi, fără îndoială, aceea a
războaielor care nu vor fi avut loc datorită creării unor mecanisme
democratice şi de dialog, întăririi colaborării cu societatea
civilă, diplomaţiei preventive.
Mai este nevoie de OSCE? Da. Pentru ce? Pentru o
lume mai sigură. Pentru cine? Pentru toţi