Am primit cu multă plăcere invitaţia E.S. Jonas Gahr Store, ministrul
de Externe al Norvegiei şi aştept cu deosebit interes lucrările
seminarului strategic de mâine a cărui agendă este foarte promiţătoare.
Aş vrea să-mi permiteţi să folosesc spaţiul oferit pentru discursul de
deschidere la reuniunea inaugurală din această seară pentru a vă
împărtăşi câteva reflecţii personale.
Cu ani în urmă, jurnalistul şi istoricul american Robert Kaplan mi-a
povestit că, atunci când generalul Marshall a fost însărcinat la
sfârşitul celui de al II-lea Război Mondial să construiască un plan
pentru asigurarea păcii pe termen lung, s-a gândit că poate filozofii
şi dramaturgii greci ar fi înţeles mai bine situaţia decât
politicienii timpului său.
Mi-am amintit că în anii 91-92, când eram visiting professor la
Universitatea Duke, văzusem în casele memoriale austere ale părinţilor
fondatori ai Revoluţie americane de la Williamsburg, Richmond alături
de Biblie, operele scriitorilor clasici greci, britanici şi germani.
Aceste cărţi descriu natura tragică a fiinţei umane gata de abuzuri şi
crime pentru a obţine sau păstra puterea dar şi capabilă de a se
sacrifica pentru idealurile de libertate, dreptate şi adevăr.
Am înţeles atunci de ce Declaraţia de Independenţă a Statelor Unite,
ca şi mai târziu Bill of right, este nu doar o simplă declaraţie de
independenţă a unor colonişti de pe un continent îndepărtat, ci un
document inspirator pentru întreaga omenire de mai mult de două secole.
Aşa cum eram izolaţi de Cortina de Fier, noi cei din est am înţeles că
Planul Marshall nu şi-a propus umilirea Germaniei ci dimpotrivă,
reconstrucţia prestigiului ei ca şi al întregii Europe. Am înţeles că
NATO nu era numai o alianţă militară în faţa expansiunii comunismului
sovietic dar era şi un concept strategic pentru o altă lume, diferită
de cea a războiului cald sau rece.
Iată de ce în 1989 elitele intelectuale anticomuniste din Europa
estică aflate sub dominaţia sovietică nu au acceptat nici reforma
economică de tip perestroika sub conducerea Partidului Comunist, nici
propunerea dizolvării simultane a NATO şi a Tratatului de la Varşovia
din care făceau parte.
Intelectualii democraţi din estul Europei au militat ferm pentru
economie de piaţă, democraţie de tip occidental şi integrare în NATO
şi UE. Acest mesaj a fost convingător pentru popoarele lor într-o
asemenea măsură încât sub presiunea populară în timp foarte scurt
imperiul sovietic posesor al unei uriaşe forţe militare şi de
represiune s-a prăbuşit prin implozie.
Acest mesaj a rămas convingător şi în perioada postcomunistă când
aceleaşi popoare au acceptat să plătească preţul social al unor
reforme dificile şi să renunţe la adversităţile naţionale şi etnice de
secole, congelate doar în perioada comunistă, pentru a se integra în
NATO şi UE.
De ce am ţinut să vă spun aceste lucruri? Pentru că am apreciat modul
în care NATO pregăteşte the New Strategic Concept, care susţine
implicarea comunităţii strategice şi a factorilor de decizie politică
într-un dialog privind provocările cu care se confruntă Alianţa.
Acest proces care ar trebui să fie transparent şi să angajeze pentru
prima dată un Grup de Experţi format atât din statele mici cât şi din
cele mari membre NATO, care să ofere un echilibru în ceea ce priveşte
implicarea celor din structura NATO dar şi a celor din afara ei, a
celor din think tank - urile private şi din comunitatea academică
precum şi a acelora care pot contribui prin expertiza pe care o deţin.
Mai mult, acest proces va angaja ca parteneri Consiliul
Parteneriatului Euroatlantic, Dialogul Mediteranean şi Iniţiativa de
Cooperare Istanbul.
Cred că NATO, ajuns
acum la 28 de membrii, a înţeles ceva din dificultăţile aprobării unei
Constituţii Europene pentru 27 de membri şi mai ales din modul în care
cetăţenii Europei au sancţionat birocratizarea UE. Numai un astfel de
dialog larg şi onest poate reda etosul unui mare proiect politic care,
pentru a atrage şi convinge cetăţenii, trebuie să fie un proiect
intelectual înainte de a fi îmbrăcat în coordonatele strategice,
economice şi, desigur, militare.
În acest context cred
că îşi găsesc loc şi primii preşedinţi democraţi din Europa de Est. De
ce?
În primul rând pentru că ei
reprezintă o specie nouă: „foşti preşedinţi” după ce aproape o
jumătate de secol preşedinţii din această zonă ori rămâneau în funcţie
până la moarte, ori erau omorâţi.
În al doilea rând,
pentru că suntem o „specie rară”, pe cale de dispariţie, formată din
persoane provenite din mediul academic, propulsate de societatea
civilă şi cu experienţa de „oameni de stat”. Cu un rol de tampon între
vechi lideri comunişti respinşi de popor şi noii oameni politici de
tip occidental care nu existau încă.
În al treilea rând,
pentru că am fost şi suntem încă o familie unită în jurul unor
idealuri în care continuăm să credem şi pe care nu le-am trădat
niciodată.
În al patrulea şi ultimul rând, pentru că putem să spunem şi lucruri
incomode pe care politicienii în funcţie, încorsetaţi de limbajul „politicaly
correct”, nu le pot spune.
Aş vrea să atrag atenţia asupra
câtorva dintre ele foarte sensibile pentru noi, dar care par a fi la
periferia dezbaterilor pentru noul concept strategic, cum ar fi „populismul”
şi „apărarea individului”.
Populismul este o ameninţare asociată cu modelul global al democraţiei,
care vine în contextul procesului de democratizare din Europa de Est
şi care este separat de modelul iniţial al democraţiei liberale.
Populismul poate duce la slăbirea puterii instituţiilor şi a
eficienţei instituţiilor-cheie ale democraţiei, independenţei legii,
independenţei mass-media şi a armatei. Odată ce oamenii câştigă
încredere în liderul populist şi se observă o scădere a încrederii în
elitele politice care constituie o alternativă în guvernarea statului,
asumându-şi mecanismele democratice, societatea se confruntă cu
probleme în abordarea problemelor externe şi de securitate. În spatele
acţiunilor în serviciul comunităţii, pentru bunăstarea comunităţii,
liderul de stat încearcă să conducă fără consens politic, doar în
funcţie de opiniile sale. Deci, judecând după deficienţele create în
aceste noi democraţii din Est, acest lucru va conduce doar la
instabilitate cauzată de posibilitatea unei revoluţii populiste.
Apărarea individului. Este un concept nou, care pare să atragă atenţia
NATO, odată ce reevaluarea ameninţărilor la adresa NATO este analizată
şi odată ce un nou concept strategic este proiectat. În funcţie de
modul în care vedem NATO – ca pe o cutie universală de unelte sau ca
pe o Alianţă care trebuie să-şi îndeplinească obiectivele pentru care
a fost creată – se pune întrebarea dacă NATO trebuie să-şi schimbe
modul în care percepe lucrurile şi să se uite din perspectiva
securităţii ţărilor sau din perspectiva apărării individului, a
cetăţeanului.
O altă problemă sensibilă pentru noi, dar în care trebuie să
recunoaşteţi că avem o lungă şi tragică experienţă este relaţia cu
Rusia. La acest punct o să vă rog să-mi permiteţi să reiau câteva idei
din “Scrisoarea deschisă către Administraţia Obama dinspre Europa
Centrală şi de Est”, pe care am semnat-o alături de foştii preşedinţi
ai Poloniei, Cehiei, Slovaciei, Lituaniei, Letoniei, Estoniei şi de
alţi lideri proveniţi din vechea intelectualitate democrată
anticomunistă din Est: „Pentru noi este binevenită “refacerea”
relaţiilor SUA cu Rusia. În mod evident, nimeni nu are un interes mai
mare pentru îmbunătăţirea relaţiilor Vestului Europei cu Moscova decât
noi - ţările din imediata vecinătate a Rusiei. Există însă şi stări de
tensiune în capitalele noastre.
Rusia a redevenit o putere revizionistă care urmăreşte realizarea
agendei secolului 19 utilizând tactici şi metode ale secolului 21. La
nivel global, Rusia a devenit, din multe puncte de vedere, o putere
status-quo. Dar la nivel regional şi în raport cu naţiunile noastre,
acţionează din ce în ce mai mult drept o forţă revizionistă. Foloseşte
atât mijloace făţişe cât şi absconse de bunăstare economică, de la
blocade energetice şi investiţii motivate politic până la mituire şi
manipulare a presei pentru a-şi realiza interesele şi a se confrunta
cu orientarea trans-atlantică a Centrului şi Estului Europei.
Dorim să ne asigurăm că o înţelegere prea limitată a intereselor
Occidentului nu va conduce spre concesii greşite cu Rusia. Astăzi,
principala preocupare este, spre exemplu, că Statele Unite şi
principalele puteri europene ar putea îmbrăţişa planul lui Medvedev de
realizare a unui “Concert al Puterilor” pentru a înlocui structura de
securitate, bazată pe valori, existentă în prezent pe continent.
În decembrie 1989 am comemorat la Bucureşti 20 de ani de la Revoluţia
română, plătită cu peste o mie de persoane ucise şi peste trei mii
grav răniţi şi mutilaţi în lupta lor pentru libertate şi democraţie.
Am organizat o conferinţă internaţională la care au participat direct
sau cu mesaje Vaclav Havel, Lech Walesa, Arpad Goncz, Jelio Jelev, Jan
Carnogurski, Dragoljub Micunovic, Arnold Ruutel şi alţi foşti lideri
ai revoluţiilor din 1989.
Aş vrea să închei cu un pasaj din proiectul unui mesaj la care lucrăm
acum şi pe care dorim să-l adresăm noii generaţii de lideri din
ţările noastre: „Am făcut tot posibilul pentru ancorarea cât mai
repede cu putinţă a ţărilor noastre la valorile libertăţii,
democraţiei şi drepturilor omului, precum şi aderarea la organizaţiile
internaţionale care au întruchipat aceste valori în ultimul secol, cum
este cazul NATO şi UE. Trebuie să împărţiţi cu aliaţii noştri din Vest
responsabilităţile cu care aceste două organizaţii se confruntă în
prezent şi cu care se vor confrunta în viitorul apropiat. Voi trebuie
să elaboraţi cu aliaţii noştri, atât viziunea cât şi misiunea care vor
defini aceste organizaţii în viitor. Trebuie să fiţi dornici să
participaţi la modelarea viitorului lumii.
Lupta neobosită pentru libertate şi pentru democraţie este moştenirea
sacră pe care cu mândrie am primit-o de la înaintaşii noştri. A fost
piatra de temelie a angajamentului nostru politic şi civic, iar acum
este moştenirea voastră, a generaţiei viitoare de lideri din ţările
noastre, precum şi din NATO şi din UE. Fiţi demni de ea”.