Mă întreb dacă privilegiul de a mă adresa dvs. astăzi asupra
unui subiect atât de important şi delicat cum este relaţia dintre Marea
Neagră – Marea Caspică– Rusia este pentru mine o binecuvântare –
deoarece se cunoaşte faptul că am manifestat un interes sistematic şi o
acţiune politică strategică pentru această zonă în timpul mandatului meu de
preşedinte al României şi după aceea – sau un blestem, deoarece subiectul
este foarte dificil şi nimeni nu a fost foarte dornic să-l abordeze.
Sunt, într-adevăr, conştient de sensibilitatea şi
dificultăţile acestui subiect, atât din punct de vedere al confruntărilor
politice şi economice, cât şi din cel al ciocnirilor intense ale
componentelor sale simbolice sau, foarte adesea, al aspiraţiilor de
identitate care se exclud reciproc, care caracterizează relaţiile trecute
dar şi prezente. Acest fapt apare evident în momentul în care ne referim la
subiectul: axa Marea Neagră – Marea Caspică în relaţia cu Rusia pe de o
parte şi cu Uniunea Europeană şi NATO pe de altă parte. La un an de la
întâlnirea la vârf a NATO din 2008 şi după aproape un an de la războiul
ruso-georgian, putem observa faptul că, chiar dacă furtuna este pentru
moment în faza de acalmie, depinzând în mare parte de relaţia SUA – Rusia,
“războiul de cinci zile” a schimbat radical relaţia dintre Rusia şi
Occident.
Ordinea lumii post-sovietice, de după anul 1991, a fost
martora crizei severe prin care a trecut Rusia în anii 1990; intrarea
fostelor republici sovietice în NATO; raidurile cu bombe asupra Serbiei şi
Irakului; apoi a începutului renaşterii economiei ruseşti; a refacerii –
chiar dacă parţiale – prosperităţii majorităţii cetăţenilor ruşi. Războiul
ruso-georgian a fost răspunsul politic şi militar la această refacere.
Războiul a dorit să demonstreze faptul că Rusia
s-a angajat într-o nouă strategie de anvergură. Scopul Rusiei este acela
de a stabili o poziţie dominantă în spaţiul post-sovietic, prin crearea unei
sfere speciale de influenţă a Rusiei. Georgia ocupă o poziţie-pivot în
cadrul coridorului energetic cheie est-vest. Acest coridor energetic are o
importanţă vitală atât pentru consumatorii europeni cât şi pentru
producătorii de energie din Asia centrală, nu numai din cauza riscului
preţurilor ridicate pe termen scurt, dar şi importanţei contracarării pe
termen lung a tendinţelor de monopolizare a furnizorilor. Pe termen lung,
asigurarea diversităţii rutelor de furnizare a energiei nu este mai puţin
importantă decât asigurarea unei furnizări constante a energiei. Prin
urmare, viabilitatea democraţiei şi independenţei Georgiei reprezintă una
dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă acordul euro-atlantic.
Scopul strategic al Rusiei este ca Georgia să renunţe la
intenţia sa de a deveni membră a structurilor nord-atlantice, în mod special
a NATO, şi a o determina să revină sub sfera de influenţă a Rusiei - şi să
aibă un cuvânt de spus în politica externă şi de securitate a Georgiei.
Liderii ruşi intenţionează să preia provinciile Georgiei ca pioni într-o
nouă fază a politicii Marilor Puteri.
Războiul a vrut să demonstreze că Rusia poate face acest
lucru în orice moment făcând uz de forţă.
Kremlinul a dorit să lase imaginea că are dorinţa şi
capacitatea de a utiliza forţa armată. Dar scopul pe termen lung al
Kremlinului este acela de a diviza interesele contradictorii prin crearea
forţată a unei coaliţii străine care să exprime printre rânduri aceleaşi
linii directoare şi valori. Kremlinul vede acest conflict ca o modalitate de
a diviza coaliţiile străine în ceea ce priveşte rutele de energie, putere şi
percepţie. Acest fapt ar putea reprezenta distrugerea ordinii mondiale
unipolare post-sovietice. “Războiul de cinci zile” este numai o primă
hărţuire, parte a acestui plan. Rezultatul discuţiilor dintre miniştrii de
externe din cadrul UE au dezvăluit faptul că nu se vor lua nici un fel de
măsuri reale împotriva Rusiei, în ciuda apelurilor făcute de Polonia şi de
ţările baltice.
Totuşi, asta nu înseamnă sfârşitul expansiunii NATO în zona
de influenţă tradiţională a Rusiei; este puţin probabil ca SUA să fie
dispusă să se împace cu gândul apariţiei unui nou centru de putere al
Rusiei, care şi-a manifestat atât de acut orientarea sa anti-NATO şi care
este gata să riposteze la orice tentativă de violare a intereselor sale atât
de activ cum o face Rusia. Pe termen lung, Rusia nu are resursele, ideologia
sau oportunităţile geopolitice pentru a se confrunta cu riscul de a aluneca
într-un impas mai mult sau mai puţin evident. O reîntoarcere la Războiul
Rece este foarte puţin probabilă, deoarece nici SUA şi nici Rusia nu doresc
aşa ceva. Ţările NATO nu au nici voinţa politică, nici resursele militare
sau politice pentru o confruntare cu Rusia. De aceea, după o perioadă de
afirmaţii belicoase din partea Moscovei şi a Occidentului, există toate
şansele pentru ca situaţia să se reîntoarcă spre un parteneriat tradiţional
precaut. Totuşi, parteneriatul va avea o nouă configuraţie - una în care
Rusia va vorbi cu o voce mult mai puternică decât înainte şi unde va avea o
mult mai mare greutate.
Totuşi, nu trebuie să uităm că SUA rămâne cea mai mare
economie a lumii (deşi în prezent parcurge o perioadă foarte dificilă), că
ţările cu care este prietenă - membre UE şi Japonia – aparţin şi ele unui
grup de puteri economice conducătoare şi că Uniunea Sovietică a căzut din
cauză că economia sa nu a suportat presiunile la care a fost supusă de către
SUA. Rusia nu se va implica, cel puţin pentru moment, să facă nişte paşi
excesiv de agresivi din punct de vedere militar, economic şi diplomatic.
La această atitudine prudentă contribuie şi o neaşteptată
lipsă de sprijin faţă de atacurile Rusiei din august 2008 din partea celor
mai apropiaţi aliaţi ai CSI. În timpul conflictului, Rusia a rămas într-o
completă solitudine diplomatică şi informaţională, deoarece numai Cuba şi-a
exprimat sprijinul pentru operaţiunea militară. Liderii politici din
celelalte state vecine cu Rusia au ales discreţia în locul vâltorii: multe
state s-au abţinut de la orice fel de comentariu. Chiar şi preşedintele
statului Belarus, Alexander Lukashenka, în general un mare apărător a tot
ceea ce ţine de Sovietic şi post-Sovietic, s-a abţinut de la a face
comentarii în legătură cu situaţia politică tulbure din Georgia timp de
aproape două săptămâni, până când liderii ruşi i-au forţat mâna şi l-au
făcut să declare că operaţiunile militare ruse s-au desfăşurat cu “calm,
înţelepciune şi frumos.” Totuşi, deşi Abhazia a declarat că vrea să se
alăture Uniunii statele dintre Rusia şi Bielorusia, a doua ţară care
recunoştea independenţa dintre cele două noi state, după Rusia însăşi, a
fost Nicaragua, şi nu Bielorusia. Uşoarele semnale pozitive trimise de SUA
regimului Lukashenko nu au fost suficiente pentru ca Minsk-ul să ofere un
sprijin – real, nu verbal – acţiunilor de la Kremlin.
Liderii Organizaţiei de Cooperare Shanghai (SCO), întruniţi
pe 28 August 2008 la Dushanbe, Tajikistan, au înfiinţat recent o alianţă
anti-separatistă în care Rusia joacă un rol major. Rusia a cerut liderilor
să sprijine acţiunile sale şi să recunoască independenţa naţională a Osetiei
de Sud şi a Abhaziei. Comunicatul SCO care a urmat întrunirii a reuşit să
ofere un sprijin călduţ operaţiunilor militare ale Rusiei, dar nu a
recunoscut independenţa diplomatică a teritoriilor desprinse. Membrii
Organizaţiei Tratatului Colectiv de Securitate (CSTO), o organizaţie
post-sovietică de securitate alcătuită din 7 membri, pe care Rusia o
controlează în mare parte, îşi „zăngăne săbiile” vorbind despre importanţa
pe care o are CSTO pentru a se reorganiza şi a forma un contra-bloc faţă de
NATO şi despre cum a reuşit să sprijine operaţiunile Rusiei în Osetia. Dar
tot ele au oprit scurta recunoaştere diplomatică a Osetiei de Sud şi a
Abhaziei.
Pe scurt, nici una dintre naţiunile membre în CIS nu şi-a
manifestat solidaritatea faţă de Rusia. Acest fapt arată că ţările din CIS
sunt refractare când vine vorba despre a ţine pe deplin partea Moscovei, în
primul rând din teama de a nu strica relaţiile cu Occidentul, şi apoi pentru
că nici una nu doreşte să vadă o Rusie puternică. În orice caz, situaţia a
arătat în general o percepţie de îngrijorare, chiar şi în regiunile pe care
Moscova le considera în mod tradiţional ca fiind zonele sale de interes
special.
Teama faţă de o Rusie extraordinar de puternică a determinat
vecinii acesteia să întreprindă acţiuni care pot creşte riscurile
geopolitice asupra Moscovei pe termen lung. Deşi astfel de paşi au fost
uşor de prevăzut iar guvernul Rusiei a fost mai mult decât pregătit să le
facă faţă, acest lucru nu îi face să fie mai puţin preocupaţi de aceste
aspecte. În primul rând, o înţelegere între SUA şi Polonia privind prezenţa
pe teritoriul Poloniei a unui sistem naţional de apărare al SUA împotriva
rachetelor a fost rapid semnată. În al doilea rând, Flota Rusească la Marea
Neagră ar trebui să abandoneze în mod sigur bazele sale principale de la
Sevastopol după 2017. Chiar şi preşedintele Abhaziei, Sergei Bagapsh, care
este dependent de Moscova s-a pronunţat împotriva creşterii prezenţei
militare ruseşti în ţara sa.
În eforturile de a evalua influenţa tendinţelor
expansioniste ale Rusiei, o lecţie ar trebui învăţată din reticenţa celor
mai apropiaţi vecini ai Rusiei şi a celor mai devotaţi suporteri care
întâmpină cu entuziasm ideea unui nou imperiu rus. “Experienţa estică
comună” a acestor ţări le-a învăţat că o politică fixă este o sabie cu două
tăişuri; taie în ambele părţi. O influenţă uniformă a politicii externe a
Rusiei pe tot cuprinsul regiunii Euroasiatice ar putea fi avantajoasă pentru
multe dintre ţări dacă nu ar implica astfel de riscuri majore. Ideea
preşedintelui Medvedev de a constitui o nouă comunitate europeană de
securitate pentru a preveni “conflictele îngheţate” să se transforme în
acţiuni violente, aşa cum a fost cazul războiului ruso-georgian. Liderii din
Armenia, Azerbaijan, Ucraina, Moldova şi statele Central Asiatice privesc,
de asemenea, războiul ruso-georgian dintr-o perspectivă proprie care poate
fi diferită şi uneori contradictorie.
Prin câştigarea acestei victorii, Rusia şi-a depăşit limita
capabilităţii forţelor armate. Trupele antrenate şi echipate sub standardele
NATO ar putea să reprezinte o rezistenţă efectivă contra Rusiei. Se poate
afirma că Georgia a obţinut victoria încă din prima fază a războiului, având
în vedere că majoritatea ţărilor au condamnat acţiunile Rusiei şi s-au
exprimat unanim în favoarea Georgiei. Vestul şi-a îndreptat în întregime
atenţia asupra “reacţiei militare asimetrice” a Rusiei. Totuşi, este greu să
supraestimezi semnificaţia acestui conflict armat, de vreme ce a fost prima
dată de la destrămarea Uniunii Sovietice când Rusia a folosit forţa din
proprie iniţiativă în afara teritoriului ei. Revenirea economică rapidă a
Rusiei a determinat creşterea prosperităţii şi a încurajat, de asemenea,
reafirmarea ambiţiilor politicii externe care nu sunt în interesul Rusiei pe
termen lung. S-ar putea dovedi imprudent pe termen mediu sau lung pentru
Rusia să se bazeze mai mult pe exporturile primare de mărfuri şi pe
expansiunea sferei străine de influenţă. Nu ar fi oare mai bine pentru Rusia
să stimuleze dezvoltarea societăţii sale bazându-se pe valorile de marcă ale
ţării şi pe cerinţele secolului XXI, accentuând o economie bazată pe
informaţie orientată spre îmbunătăţirea practicilor de business, inovaţie şi
creşterea productivităţii?
Strategia de dezvoltare a Rusiei, care se bazează pe
abilitatea ei de a diviza interesele Europene, nu este cea mai bună abordare
din punctul de vedere al intereselor materiale ale Rusiei. Vestul nu ar
trebui să ignore această strategie. Dar Vestul nu ar trebui să se teamă de
această strategie în măsura în care să exagereze. A răspunde ameninţării
asupra existenţei Georgiei trebuie să fie primul punct pe agendă. Dar, în
afară de acest lucru, ambele părţi ar trebui să recunoască că există
numeroase aspecte în politică care depăşesc această graniţă - şi care sunt
adesea mai eficiente- decât confruntările şi demonstraţiile. Prin ea însăşi,
prin diversitatea resurselor, tradiţiilor culturale şi aspiraţiile politice,
dar şi ca o poartă spre Asia Centrală şi Orientul Mijlociu, axa Marea Neagră
- Marea Caspică reprezintă un aspect deosebit de important în vederea
construirii unui mediu internaţional în noul deceniu. Dacă noua eră de
realizări ar putea redescoperi şi reinstaura vechea eră, a comorilor de pe
Drumul Mătăsii, ar putea fi scris un nou capitol din istoria globală. Pentru
a redescoperi drumurile caravanelor din trecut, pentru a redeschide un drum
de la Tokyo la Paris şi la Londra, pentru a uni nu numai câmpurile de petrol
ale Azerbaijan-ului cu Ponti şi Constanţa, cu Dunărea şi Rinul, dar şi
şcolile tradiţionale ale Samarqand- ului cu mânăstirile din Georgia şi
Armenia, Mânăstirea Melk din Austria cu Rotterdam şi Cluny – de ce este atât
de dificil să adoptăm o viziune atât de generoasă a viitorului, de ce pare a
fi utopic?
Ne străduim foarte mult, dar nu suficient, să lăsăm în urma
noastră vechiul joc logic de sumă-zero. O astfel de logică ar putea fi
adecvată în ceea ce priveşte aspectele economice, în care competiţia este
regula jocului. Dar pentru a extinde acelaşi tip de competiţie şi în
domeniul politic, în care există perdanţi şi câştigători, nu este doar
periculos ci şi demodat. Era post-războiului rece a deschis posibilitatea de
a face alt fel de politică într-o situaţie de câştigător/ câştigător şi este
vorba doar de inerţia noastră mentală care încă ridică atât de multe
obstacole în ceea ce priveşte dezvoltarea unei noi direcţii de a concepe şi
de a conduce politica. Vecinii Rusiei sunt suficient de realişti în
evaluările lor referitoare la politica externă a Rusiei, încât este
improbabil să se unească pentru a se opune valorilor democratice acceptate,
fair-play-ului şi legii. În orice caz, vecinii Rusiei ar face acest lucru
doar dacă nu ar avea altă alternativă. Astfel, eforturile ar trebui
îndreptate spre a demonstra că nu există nicio altă alternativă.