În ultimii nouă ani am cercetat intens toate documentele
disponibile ca arhivă: anchete penale, procese, anchetele parlamentare,
stenogramele CC al PCR, jurnale de luptă ale armatei, înregistrări ale
comunicaţilor telefonice interne ale STS, declaraţii şi mărturii.
Am discutat cu mulţi actori ai Revoluţiei de la 1989 şi
doresc să continui acest dialog. În această sală sunt prezente multe
persoane care au jucat un rol important în Revoluţie şi îi asigur de
respectul meu. Vreau să îi salut mai întâi pe domnii Claudiu Iordache,
Florin Fortuna, Traian Orban, Miodrag Milin şi pe ceilalţi timişoreni pentru
că subiectul „Timişoara” este primul care trebuie lămurit şi reabilitat după
o lungă ignorare sau chiar discreditare. Analiza fenomenului revoluţionar de
la Timişoara ne arată că în 15 – 22 decembrie acolo s-au străbătut toate
etapele prăbuşirii unei dictaturi: starea de nemulţumire tăcută,
solidarizarea paşnică cu victima unui abuz, revolta individuală, reacţia
puterii prin măsuri de intimidare, extinderea revoltei, represiunea
sângeroasă, revolta în masă a muncitorilor, organizarea politică spontană,
dialogul eşuat cu puterea comunistă locală şi centrală, ocuparea sediului
puterii de partid şi de stat, înfrângerea forţelor de represiune (armată,
securitate, miliţie), obligarea armatei să se retragă în cazărmi şi a
reprezentanţilor puterii comuniste centrale să fugă la Bucureşti,
transformarea revoltei în revoluţie prin elaborarea unui program politic şi
formarea unui partid politic sprijinite de o mare mulţime care proclamă
Timişoara – oraş liber de comunism şi este gata să moară pentru a-l apăra.
Faptul că represiunea armată sângeroasă eşuată la Timişoara a fost încercată
din nou cu aceeaşi violenţă la Bucureşti arată o inconştienţă criminală a
celor care deţineau puterea comunistă în România. La fel de criminală a fost
şi continuarea violenţei după fuga lui Ceauşescu. Este nevoie de un efort
comun pentru ca noi, românii, să reuşim să oferim o imagine credibilă a
adevărului acestei revoluţii pe care cei din ţară şi din lume îl aşteaptă de
20 de ani. De data aceasta printr-un adevăr stabilit ştiinţific.
Dificultatea unui asemenea demers a fost subliniată de
istoricul francez Francois Furet în cartea „Reflecţii asupra Revoluţiei
Franceze” care a schimbat complet optica asupra revoluţiei din 1789. În
primul capitol al cărţii sale, începe prin a spune că istoricii care
studiază Evul Mediu, epoca merovingienilor sau Războiul de 100 de ani nu
trebuie să-şi decline altceva decât competenţa sau erudiţia. În schimb, cei
care vorbesc şi după 200 de ani despre revoluţia franceză sunt obligaţi să
îşi declare culoarea politică, pentru că aserţiunile lor sunt interpretate
ca reprezentând o anume opinie partizană. Acest lucru este adevărat şi
pentru România. Prezenţa mea aici, la un asemenea eveniment, alături de
domnul preşedinte Iliescu, nu arată că am avea aceleaşi păreri. În
majoritatea cazurilor ne situăm pe poziţii diferite, dar am acceptat un
dialog chiar şi în momentele cele mai tensionate. Dacă acest dialog a fost
posibil în momente în care încărcătura politică era imensă şi marcată de
lupta pentru putere, cu siguranţă acest lucru ar trebui să se întâmple şi
la nivelul cercetării ştiinţifice.
De fapt, Furet ne spune că istoria a încetat să fie ştiinţa
în care se consideră că faptele vorbesc de la sine; în opinia sa istoria
trebuie să comunice în mod deschis problemele pe care le analizează, datele
pe care le utilizează, ipotezele şi concluziile.
Cred că am putea începe prin a sublinia câteva certitudini,
asupra cărora să cădem de acord şi să izolăm controversele, acceptând că
multe dintre ele vor rămâne disputate mult timp de acum înainte. Vreau să
folosesc acest moment pentru a menţiona câteva din confuziile pe care, după
opinia mea, fenomenul pe care îl cercetăm le poate genera. Prima dintre ele
se referă la finalizarea ţelurilor Revoluţiei şi pleacă de la abordarea
ţelurilor politice, sociale şi morale ale acesteia ca un tot unitar. Dacă le
privim ca obiective distincte, putem cădea de acord că ţelurile politice ale
Revoluţiei au fost atinse odată cu integrarea României în UE şi NATO, aici
intrând şi obiectivele economice şi strategice enunţate în decembrie 1989.
Este evident că ţelurile sociale nu au atins un nivel comparabil cu
standardele occidentale ale bunăstării, acestea neputând fi realizate în
doar 20 de ani. În ceea ce priveşte ţelurile morale, ele nu vor putea fi
atinse complet niciodată. Poate vi se pare cinică afirmaţia mea, dar nu
există nicăieri în lume o societate în care să existe un consens asupra
îndeplinirii tuturor ţelurilor morale.
Cea de-a doua priveşte durata revoluţiei. Într-o revoluţie
cert este începutul şi nu sfârşitul. Datarea unei revoluţii, de pildă 1789
pentru revoluţia franceză, sau 1989 pentru revoluţia română, are o
semnificaţie certă pentru închiderea unui regim printr-un moment rar în
istorie în care mulţimi de oameni sunt gata să lupte şi să moară pentru un
ideal. Acelaşi moment poate reprezenta şi o deschidere a viitorului prin
formularea unor ţeluri care se pot îndeplini într-o perioadă mai scurtă sau
mai lungă de timp. În acest sens, finalul revoluţiei din 1989 din România
poate fi considerat în funcţie de interpretările date: şi 20 mai 1990, şi 19
noiembrie 1996, chiar şi 2007, anul integrării României în Uniunea
Europeană, care marchează realizarea deplină a proiectului politic. Într-un
sens mai larg, anul 2007 poate fi astfel şi finalul revoluţiei de la 1848.
Cred că o problemă pe care nu o putem evita este cea a
responsabilităţii. Într-o revoluţie care a fost marcată, în mod tragic, de
pierderi de vieţi omeneşti şi de mutilarea pe viaţă a mii de oameni, cineva
este responsabil pentru acestea. Responsabilitate nu poate fi scoasă din
contextul analizei revoluţiei române. Va trebui să fim însă capabili să
facem o distincţie clară între responsabilitatea penală, politică şi morală,
pentru că modul de a răspunde personal sau colectiv la aceste trei tipuri de
responsabilitate este diferit.
Există încă o subapreciere în societatea românească a
valorii adevărului obţinut prin justiţie şi ea pleacă dintr-o confuzie de
interpretare. Nefiind un istoric profesionist, am încercat să respect cu
onestitate rigorile ştiinţei istoriei. În acelaşi timp am încercat să
folosesc experienţa mea de cercetător în domeniul ştiinţelor naturii şi în
cercetarea juridică. Ca jurist mi-am propus să studiez procesele intentate
în justiţie pentru diferite infracţiuni comise în perioada revoluţiei.
Există încă percepţia eronată că o persoană care nu se află în închisoare
sau nu a fost condamnată nu este vinovată. Vinovăţia poate să existe şi
atunci când o persoană nu este condamnată datorită faptului că s-a invocat
prescripţia, sau pentru că a fost achitată din cauza unei erori de procedură
a anchetatorilor, sau a fost graţiată, a decedat sau procesul a fost
suspendat din cauze medicale. Invit pe toţi cercetătorii să dea o atenţie
deosebită proceselor derulate în instanţele de judecată şi a documentelor
din dosarele de judecată aflate în arhivă sau publicate, atrag atenţia că în
afara farsei judiciare a procesului Ceauşescu după decembrie 1989, procesele
revoluţiei s-au desfăşurat în mod contradictoriu şi democratic. Un dosar
judecat îi permite astfel istoricului să cunoască puncte diferite de vedere:
al procurorului, al inculpatului, al avocatului, al martorilor şi al
magistratului. Aceste versiuni diferite oferă o informaţie complexă care
poate susţine o analiză obiectivă.
La două decenii de la revoluţia care a pus capăt celui mai
criminal sistem dictatorial din istoria lumii şi care a eliberat peste două
sute de milioane de oameni cercetarea adevărului istoric este mai mult decât
o investigaţie ştiinţifică: este o problemă de demnitate naţională. Cred că
toate institutele care studiază revoluţia, totalitarismul comunist, crimele
comunismului, trebuie să colaboreze între ele, cu institutele de cercetare
ale Academiei şi cu catedrele de specialitate din Universităţi.
Dacă vom reuşi, mai ales la nivelul cercetării, să eliberăm
dezbaterea de luptele politice, de obsesia prezentului, de nemulţumirile
zilei şi să descătuşăm pasiunea pentru cercetarea intelectuală a adevărului
pentru a lămuri tenebrele trecutului, vom fi toţi în câştig.
Cercetarea adevărului despre revoluţie trebuie privită ca o
misiune care să ne adune în jurul interesului naţional, şi care nu mai
depinde de interese economice politice, administrative sau militare. Este
grav că după 20 de ani percepţia asupra Revoluţiei Române continuă să fie
deficitară pe plan internaţional. Pe plan intern am căzut de acord că a fost
o revoluţie. Avem o mai bună percepţie asupra termenilor de „conspiraţie”,
„revoltă”, „lovitură de stat”. Este nevoie acum de o sinteză clară care să
pună odată capăt unor nesfârşite aprecieri aproximative sau chiar peiorative
la adresa revoluţiei române. În momentul în care ne vom lămuri asupra
propriei noastre revoluţii vom avea şi căderea să ne exprimăm asupra
fenomenului revoluţionar pe tot spaţiul fostului imperiu comunist.
Am toată încrederea că putem face acest lucru şi sunt dispus
să cooperez cu toţi cei care, cu bună credinţă şi profesionalism, se vor
angaja în acest demers.