Parafrazându-l pe Marx, putem spune că o stafie cutreieră
lumea: criza mondială, sub toate măştile ei: economică, politică, socială,
morală. Sensul pe care mass media i-l dă aproape exclusiv este cel al unui
cataclism sau dezastru iminent. În vechea cultură chineză, ideograma pentru
criză semnifica, în acelaşi timp şi pericol şi şansă.
Ce şansă? Şansa unei schimbări. A cui? A sistemului. A cărui
sistem? A sistemului care a reprezentat şansa libertatăţii progresului şi
prosperităţii în ultimele trei secole- modelul economic şi politic american.
De ce acum? Pentru că, dacă în ultimele decenii au fost vizibile doar
efectele negative exterioare ale societăţii de consum asupra mediului
natural şi uman, acum este pusă în discuţie însăşi inima sistemului -
domeniul financiar-bancar, cel care îi asigură resursele pentru o bună
funcţionare.
Cauza imediată a eşecului este aceaşi cu cea care a generat
sfârşitul tuturor imperiilor din istorie: aroganţa. Aroganţa
sistemului financiar-bancar neocapitalist se dovedeste a fi la fel de
periculoasă cum a fost aroganţa statului omnipotent şi omniprezent care a
dărâmat sistemul comunist. Recenta criză lasă să se vadă, însă, şi ceva însă
mai profund: ruptura dintre actulalul sistem politic şi economic globalizat
şi modelul cultural care l-a definit la începuturile sale.
Ruptura dintre economia reală şi cea speculativă pe de o
parte şi dintre administraţia birocratizată şi cetăţeni, pe de altă parte, a
afectat un element esenţial atât pentru democraţie cât şi pentru economia
de piaţă: încrederea cetăţenilor.
Pentru a o recâştiga este nevoie de mai mult decât o reluare
a dialogului social. Este nevoie de un nou model cultural pentru că nici un
proiect politic nou nu poate avea succes dacă nu este precedat şi fondat pe
un model cultural, bazat pe valori morale, singurele care pot crea o
solidarizare a energiilor pozitive ale societăţii.
Părinţii fondatori ai Revoluţiei americane, când au scris
Declaraţia de Independenţă, nu au avut în vedere doar interesele economice
ale fermierilor şi negustorilor dintr-o colonie britanică ci împlinirea unor
valori fundamentale ale fiinţei umane cotropite de imperiile absolutiste
care guvernau Europa şi lumea. Principiile economice care au stat la baza
revoluţiei industriale, iniţiativa individuală şi libertatea, au fost căile
prin care mâna invizibilă a destinului istoric a dat un nou sens umanităţii.
Secolul XXI are nevoie de un nou model cultural care să
răspundă nu numai şocurilor economice şi sociale ale globalizării dar şi să
creeze o viziune dătătoare de speranţă într-un viitor marcat de
dezvoltări haotice şi incertitudine. Există acum o şansa istorică de a
propune un astfel de proiect.
Este momentul să evidenţiem şi deosebirile dintre două
proiecte politice care au părut mult timp similare: proiectul politic al
Statelor Unite ale Americii şi proiectul politic al Uniunii Europene.
Proiectul politic american a funcţionat ca un „melting pot” în care
emigranţii care părăsiseră imperiile absolutiste europene au adoptat o
singură limbă -engleza, o nouă doctrină religioasă-
neoprotestantismul, o doctrină economică- economia de piaţă
capitalistă, şi un sistem politic- democraţia reprezentativă, unite
toate sub mândria unui model unic valabil pentru lumea întreagă- modelul
american.
Tocmai în această unitate şi solidaritate a constat forţa şi
atracţia sa pentru restul lumii. Proiectul politic al Uniunii Europene s-a
conturat ca o şansă nouă la sfârşitul unei mari tragedii istorice care a
însângerat lumea: al doilea război mondial. El a fost dezvoltat după
prăbuşirea comunismului la sfârşitul unei alte mari traume istorice:
războiul rece ca o şansă pentru ţările şi popoarele din Europa Centrală şi
Estică.
A fost un proiect nou. Un proiect care plecând de la
diversitatea creatoare de conflicte din perioada statelor naţionale nu numai
că a acceptat dar a şi promovat dezvoltarea identităţilor naţionale,
lingvistice, religioase, culturale. Reuşita oricărui proiect este legată de
existenţa resurselor. Gândit ca o unitate în diversitate, proiectul Uniunii
Europene a fost şi este un proiect scump. Realizarea lui nu ar fi fost
posibilă fără sprijinul Statelor Unite.
Acest sprijin s-a concretizat iniţial printr-un substanţial
ajutor economic în cadrul Planului Marshall şi prin ajutor militar, în
cadrul NATO. Extinderea Uniunii Europene prin integrarea ţărilor din Europa
Centrală şi de Sud Est a fost şi ea precedată de integrarea acestor ţări în
NATO, ceea ce a însemnat nu numai preluarea de către Statele Unite a
apărării securităţii statelor europene dar şi scutirea statelor europene de
plata unor uriaşe cheltuieli de înarmare. Un alt canal prin care Statele
Unite au sprijinit extinderea Uniunii Europene a fost Fondul Monetar
Internaţional.
FMI nu numai că a scutit Uniunea Europeană de costurile
foarte ridicate ale consultanţei economice pentru tranziţia post comunistă
dar a şi preluat resentimentele populaţiei pentru costurile sociale ale
reformelor economice. Acestea au părut, în percepţia popoarelor din Europa
de Est impuse de FMI şi nu de Uniunea Europeană. În momentul de faţă,
Uniunea Europeană, cu tot deficitul de birocraţie în administraţie,
funcţionează ca un organism armonic în care diversitatea pare a fi un
avantaj şi nu un balast.
Din experienţa mea de geolog în cercetarea marilor arii
petrografice naturale, am învăţat că un sistem supus unor presiuni orientate
puternice (stres) rezistă mai bine dacă este elastic şi nu rigid. În actuala
criză, un astfel de sistem armonic poate fi adoptat şi de un parteneriat
extins UE - SUA. Europa poate oferi posibilităţi de transfer a presiunilor,
ca în cazul binomului dolar-euro sau posibilitatea unor abordări alternative
în momentul unor crize politice regionale sau globale.
Astfel de construcţii pot fi suficiente pentru tratarea
crizei pe termen scurt dar ele vor fi ineficiente pe termen lung dacă Europa
şi America nu găsesc resursele intelectuale necesare elaborării unui nou
model cultural pentru lumea viitorului. Construirea strategiilor plecând de
la politicile curente şi mai departe a viziunii viitorului plecând de la
aceste strategii pe termen lung, oricât de durabile ar fi, nu înseamnă însă
decât a avansa spre viitor cu spatele. Dimpotrivă dacă vom pleca de la o
viziune inspirată asupra viitorului către prezent putem avansa cu faţa spre
viitor observând din timp şi obstacolele si pericolele.
Actuala criză financiară ne distrage atenţia de la un fapt
evident. Trecerea de la o lume unipolară care a înlocuit la sfârşitul
războiului rece lumea bipolară, marcată de confruntarea este-vest, la o lume
multipolară. Această lume multipolară deschide mai multe direcţii care pot
părea atractive pentru ţările subdezvoltate aflate sub regimuri autoritare.
Nici un model nu mai poate pretinde a fi o soluţie unică. Ca intelectual
european, sunt departe de a considera Uniunea Europeană ca un astfel de
model unic, ci doar ca o sursă de inspiraţie. O examinare critică a
proiectului european este necesară permanent.
Vorbim, de pildă, cu orgoliu, despre o identitate europeană
comună fondată pe valori împărtăşite. Care sunt aceste valori care definesc
identitatea europeană? Cum pot fi depăşite – fără a fi uitate – caracterele
specifice şi chiar limitele naţionale, în drumul către o identitate comună?
Raspunsul la aceste întrebări se află chiar în interiorul
proiectelor europene, dar şi în anxietăţile europene. Dacă vom continua să
imaginăm proiecte fără să luăm în considerare anxietăţile inevitabile pe
care le implică o construcţie politică a unei jumătăţi de miliard de
locuitori, avem puţine şanse să dezvoltăm o Europă puternică şi democratică.
Iată de ce cred că lungul drum către o solidaritate europeană trebuie să
înceapă din interiorul fiecărei naţiuni, comunităţi locale sau chiar familii
unde de multe ori putem regăsi multe din contradicţiile pe care le descriem
ca fiind tipice discrepanţelor dintre Nord şi Sud sau Vest şi Est pe plan
mondial, dar unde putem identifica şi liantul identitar al unui ethos
comun. Astfel vom putea înţelege mai bine lumea în care trăim.
Dezvoltarea accelerată a relatiei tehnologie – economie a
zguduit sfarsitul secolului XX anuntand doua socuri: globalizarea si
explozia cunoasterii. Ambele au amplificat cu brutalitate incertitudinea.
Crizele de adaptare nu sunt noi in evolutia societatii umane, numai că în
prezent se desfăşoara mult mai rapid si pe spatii mai mari.
Schimbarea rapida este un proces general care sporeste
incertitudinea persoanei umane pe tot cuprinsul satului planetar. In opinia
mea, politica, aşa cum este ea concepută şi practicată în prezent, nu este
inca pregatita sa gestioneze enormele sfidari ce stau in fata noastra in
noul secol si mileniu.
Stiinta ca avanpost al cunoasterii a facut fata, în secolul
trecut, unor provocari asemanatoare printr-o adevarata revolutie in
matematica si fizica odata cu trecerea de la geometria clasica la cea
neeuclidiana si de la mecanica newtoniana la cea cuantica. Stiinta a mers
mereu mai departe modificandu-si si logica, si limbajul.
Criza limbajului stiintific a fost depasita prin teoria
semantica a informatiei. Teoria multimilor fuzzy a creat asa numita logica
cetoasa cu care incepe studiul sistemelor cu informatie incompleta iar cu
ajutorul modelelor stocastice se pot analiza procese reale a caror evolutie
se desfasoara conform legilor intamplarii.
Aplicatiile s-au extins in biologie (dinamica populatiilor);
in economie (ratele de schimb); in pedagogie – psihologie (procesele de
invatare). Teoria haosului permite analiza comportamentului instabil al
sistemelor dinamice neliniare la care o perturbare minora a conditiilor
initiale poate conduce la traiectorii complet diferite. Stiinta a demonstrat
astfel ca incertitudinile pot fi descrise, reprezentate si intelese.
Politica, depăşind deriva populistă care degradează şi
epuizează resursele proiectelor pe termen lung, trebuie sa-şi asume
incertitudinile viitorului si sa-l înfrunte cu un proiect politic superior.
Nu este vorba de a deplasa politicul in sfera hazardului, ci de a vedea in
libertatea oamenilor elementul fundamental al societatii. Diferenta
esentiala intre sistemele politice este data de modul in care acestea
gestioneaza incertitudinea. Isi asuma ele incertitudinea incercand sa
gaseasca solutii prin dialog? Sau incearca sa elimine incertitudinea prin
dictatul ideologiilor, religiilor sau al banilor?
Gestiunea incertitudinii se poate face doar intr-o societate
deschisa. Din confruntarea cu marile mize poate izvori un comportament care
raspunde provocarilor realitatii cu respectul principilor. Cand nu putem
actiona motivati de certitudinea reusitei, putem actiona din constiinta
datoriei.
Generalul Marshall, părintele planului de redresare
economică pentru Europa Occidentală, spunea la sfârşitul celui de-al doilea
război mondial că poate filozofii greci ar avea soluţii mai bune decât
experţii contemporani. Consider, la rându-mi, că noţiunea de
Weltanschauung, prin care filozofii germani înţelegeau că fiecare epocă
are propriul ei mod de a vedea şi a înţelege lumea, este şi azi productiv,
mai ales dacă îl privim ca pe un Gestalt der Weltanschauung, unde
întregul este mai mult decât suma părţilor care îl compun. Acest concept
corespunde cel mai bine la ceea ce ar trebui să fie politica în societatea
cunoaşterii şi în lumea globalizată a viitorului: o viziune complexă asupra
viitorului, bazată pe un nou dialog asupra valorilor umane.
Actuala criza mondiala ne impune cu brutalitate sa optam
intre a avea sau a fi. Este nevoie de crearea unui nou
arbitraj intre putere si cunoastere, care sa reconfigureze un cadru in care
fiecare individ sa poata nu numai sa fie, ci si sa devina.