Respectul legii- o alegere fundamentală a omului şi a naţiunilor
A aborda subiectul
Respectului Legii în faţa unui auditoriu aşa distins este în acelaşi
timp o sarcină foarte uşoară dar şi foarte grea.
Uşoară, deoarece principiile
însumate în conceptul de Respect al legii sunt nu doar acceptate, ba
chiar venerate peste tot în lumea contemporană. Toţi liderii lumii
democratice proclamă constant libertatea sub emblema respectului legii
ca fiind definiţia ce stă la baza democraţiilor occidentale. Banca
Mondială şi Fondul Monetar Internaţional condiţionează ajutorul
financiar pe care îl oferă de implementarea respectului legii în ţările
care urmează să primească finanţarea, aceasta reprezentând, în opinia
lor, singura modalitate de a oferi un mediu sigur pentru investitori,
proprietate, contracte şi pentru dezvoltarea economiei de piaţă.
Nu am auzit de nici
un filosof sau şef de stat care să se opună deschis respectului legii.
Nu am auzit pe nimeni lăudând fărădelegea sau arbitrariul ca principiu.
Lideri aparţinând varietăţii de sisteme, dintre care unii au respins
democraţia şi drepturile omului, iar mulţi alţii se opun liberalismului
şi au o atitudine explicită anti-occidentală, sprijină respectul legii
şi chiar îl
consideră un element esenţial. Robert Mugabe, contestatul preşedinte al
Republicii Zimbabwe, declara că “Numai un guvern care acţionează după
respectul legii are toate drepturile morale de a cere cetăţenilor să se
supună respectului legii. Uitând ce a afirmat Hobbes în Leviathan-ul
său – şi anume că “cel care este legat numai de el însuşi, acela nu
este legat”, au avut loc multe abuzuri împotriva legii din partea unor
conducători de state şi de guverne care pretindeau că îmbrăţişează şi
sunt fideli respectului legii.
Ipocrizia este,
după cum ştim cu toţii prea bine, cel mai mare omagiu adus viciului ca
virtute. Până şi cei mai despotici conducători ai timpurilor prezente
pretind că se supun respectului legii. Acestă unanimitate exprimată în
favoarea respectului legii este un fapt fără precedent până acum în
istorie. Nu va fi greu să arătăm că noţiunea de ‘respect al legii’ poate
ajunge goală de conţinut din cauza abuzurilor ideologice sau a
utilizării mult prea frecvente. De aceea, aşa cum am spus mai devreme,
să vorbeşti despre respectul legii în faţa unui auditoriu complex şi
bine informat poate fi un demers foarte dificil. Considerat ca un
principiu universal de legitimare a puterii, acest concept poate
reprezenta ori o recunoaştere meritată a esenţei morale a Statului, ori
o acoperire pentru lideri politici cinici, care fac promisiuni deşarte
în numele respectului legii, pe care în fapt o violează. Dar, pe de altă
parte, această folosire repetată ilustrează tocmai evidenţa aderării la
noţiunea de respect al legii ca măsură de legitimare a guvernării la
nivel mondial. Nici un alt ideal politic nu a căpătat vreodată un
asemenea gir.
Respectul legii
se află astfel în poziţia deosebită de a legitima ideile politice ale
lumii de astăzi, fără a deţine însă o accepţiune precisă a unui înţeles
exact.
Pentru a complica şi
mai mult lucrurile, dezbaterile academice în jurul acestui concept
despre trecutul şi prezentul său, dar mai ales despre viitorul său,
angajează analişti politici, filosofi, istorici şi avocaţi, în
încercarea de a înţelege mai bine atât definiţia cât şi limitările unei
noţiuni care poate părea în ochii profanilor universală şi certă, dar
care se dovedeşte foarte problematică în accepţiunea teoreticienilor.
Există o disjuncţie
frapantă între discursul teoretic în privinţa respectului legii şi
discursul politic şi public pe marginea acestui subiect.
Unii consideră că respectul legii include protecţia drepturilor
individuale, pe când alţii – că nu.
Unii consideră că democraţia
este inclusă în conceptul de respect al legii, alţii că nu. Se poate
considera că respectul legii este de natură strict formală sau că, din
contră, are un înţeles complex, incluzând aspecte sociale, economice,
educaţionale şi culturale, care stau la baza îndeplinirii aspiraţiilor
legitime şi a câştigării demnităţii oamenilor.
Înţeleg
de ce, în teorie, există atât de multe contradicţii şi nuanţe în
definirea noţiunii de respect al legii în privinţa lumii noastre
complexe, în care se amestecă şi se confruntă nenumărate tradiţii,
culturi şi experienţe istorice. Conceptul a luat naştere cu mai mult de
două mii de ani în urmă, când Pindar a făurit primul Legea Regelui,
Nomos Basileus, şi când Herodot l-a citat pentru a opune ideii de
guvernare de către un singur om, monarhul Persiei, repectul legii
cetăţii greceşti. Un
astfel de concept nu putea străbate timp de mai mult de două milenii, o
diversitate de regimuri politice şi o mare de tulburări istorice fără a
însuma o multitudine de contradicţii interne. Ca profesionist care a
avut de-a face atât cu legea, cât şi cu guvernarea, dar mai ales în
calitate de cetăţean, voi încerca să contribui la definiţia respectului
legii pornind de la un punct de vedere opus: de la absenţa acesteia.
La fel ca şi în cazul apei sau al aerului, este mai uşor să înţelegi ce
înseamnă respectul legii atunci când ne lipseşte. Cred cu tărie că multe
dintre contradicţiile unui astfel de concept simplu vor dispărea numai
dacă vom reflecta puţin cum poate dispărea respectul legii
dintr-o anume societate şi care ar fi consecinţele absenţei sale.
Presupun
însă că doamna Mary Robinson, fosta preşedintă a Irlandei, şi cu mine am
fost invitaţi la World Justice Forum nu pentru a prezenta consideraţii
teoretice ci pentru a împărtaşi din experienţa unor martori şi uneori
actori într-o perioadă de transformari dramatice în ţările noastre şi în
lume.
Una din
cele mai surprinzătoare revelaţii pe care le-am avut în ţara mea,
România, după căderea comunismului, a fost că pe măsură ce înaintam în
tranziţia spre o democraţie consolidată şi o economie funcţională
pierdeam sau câştigam, în funcţie de modul în care legea şi regulile au
fost sau nu respectate în perioade din ce în ce mai îndepărtate în
istorie, mergând înapoi din comunism până în Evul Mediu.
România a fost un
stat guvernat de legi, cel puţin începând cu secolul al XIX-lea, când în
anul 1866 a fost adoptată o constituţie liberală: a fost asigurată
separarea puterilor iar regele, administraţia şi cetăţenii acţionau
conform legii. Legea era prospectivă, publică, generală, clară, stabilă
şi sigură şi era aplicată în mod egal pentru toţi, după litera legii.
Erau garantate
libertăţile de bază ale cetăţenilor cum ar fi: dreptul de a achiziţiona
şi deţine o proprietate sau dreptul de a particicpa la viaţa politică.
În termeni potriviţi acelor vremuri, România putea fi considerată un
standard de democraţie guvernată de lege. Această ordine constituţională
a fost pusă grav în pericol la începutul celui de-al doilea război
mondial de către regimurile autoritare şi dictatura fascistă, care au
fost instituite în 1938 şi 1940, dizolvând parlamentul şi eliminând
separaţia puterilor legislativă şi executivă. Restaurarea unui regim
constituţional în 1944 a avut o viaţă scurtă, pentru ca în 1947 să fie
abolită monarhia constituţională, iar domnia legii să fie şi ea abolită
pentru aproape jumătate de secol. A fost instalat, în schimb, un regim
al terorii legii.
Problemele
legalităţii şi a respectului legii în timpul dictaturii comuniste, dacă
erau private din afară, puteau fi şi chiar au fost înşelătoare, deoarece
ţara avea în continuare o constituţie, legi şi chiar putere legislativă
care, oficial, garantau separaţia puterilor în stat.
Teoretic, în timpul
războiului rece şi chiar şi după aceea, orice ocidental ştia că ţările
comuniste erau conduse de regimuri totalitare şi că respectul legii
lipsea cu desăvârşire din aceste regimuri. Dar mecanismele exacte ale
acestei absenţe, modalităţile şi mijloacele prin care sistemul politic
şi legal din aceste ţări erau deformate pentru a mima existenţa
unui Stat condus după lege, când de fapt puneau în practică tocmai
lipsa acesteia, nu era un fapt de interes deoarece nimeni nu prevedea un
viitor în care Europa de Est ar putea deveni din nou parte a lumii
civilizate şi democrate. Restaurarea respectului legii în spatele
Cortinei de Fier nu a fost un proiect, nici măcar o speranţă, ceea ce
înseamnă că pentru Occident, până în 1989, modalităţile concrete de a
distruge ceea ce a făcut comunismul nu au fost niciodată un obiectiv
nici în teorie, nici în practică. Iată de ce cred că reconstrucţia
statului de drept în fostele ţări comuniste din Europa Centrală şi de
Est realizată în perioada deceniului 90 a fost un proiect politic major.
El poate reprezenta astăzi un model teoretic şi practic pentru naţiunile
încă oprimate de regimuri autoritare, cu condiţia să fie bine înţeles în
datele sale esenţiale. Când în 1998 în Albania, în numai trei zile s-au
prăbuşit toate instituţiile statului într-un haos general şi criminal,
Ismail Kadare a scris că cel mai mare rău al dictaturii comuniste a fost
subordonarea explicită a acestora Partidului Comunist, subordonare care
a ucis în mintea oamenilor prestigiul şi autoritatea legii şi a
instituţiilor.
Dacă
examinăm acum ce s-a întâmplat în România în timpul regimului comunist
ajungem la concluzia că au fost trei niveluri de distorsiune şi
distrugere a legalităţii. În primul rând, politizarea radicală a
sistemului juridic, atât a tribunalelor ca instituţie cât şi a
magistraţilor ca persoane. Reamintesc că magistraţii trebuiau să jure
credinţă partidului, să intre în rândurile sale şi că mulţi dintre ei
erau recrutaţi şi de poliţia politică. Subordonarea zgomotoasă în slujba
puterii politice a legislativului ca instituţie s-a petrecut laolaltă cu
subordonarea celor ce făceau legile, ca indivizi. În al doilea rând,
formularea şi folosirea pervertită a legilor şi, mai adânc, fondul
acestui proces, şi anume însăşi distrugerea rădăcinilor legii. Căci ce
este abolirea dreptului legitim la proprietate şi a oricărei forme de
habeas corpus dacă nu o demontare – nu numai a legii, ci şi a
raţiunii şi esenţei oricărui sistem legal?
Dacă
omitem să luăm în considerare aceste perversiuni profunde şi distructive
aflate la baza oricărei forme de legalitate, nu putem înţelege nici ce
s-a întâmplat în timpul unei jumătăţi de secol de dictatură comunistă,
nici procesul lung şi dureros de vindecare, care este încă în curs în
unele state foste comuniste.
Da, o parte din ţările
noastre au adoptat constituţii noi, democratice, care în sfârşit
garantează libertăţile de bază ale cetăţenilor. Dar nu numai cetăţenii,
ci chiar şi instituţiile şi cei care guvernează nu sunt dornici să se
supună legilor pe care le fac. De exemplu, în România, prima constituţie
de după 1989 proclama în teorie proprietatea privată ca principiu care
stă la baza societăţii, dar când a venit momentul să fie adoptată, în
1991, dreptul la proprietate privată legitimă nu era garantat, ci doar
protejat prin constituţie. A durat aproape zece ani să convingem liderii
partidelor politice care au continuat moştenirea comunistă că
proprietatea trebuie să fie garantată. Pentru ei a fost greu să
înţeleagă că nu există o garanţie reală dacă statul nu restituie ceea ce
comuniştii au furat cândva de la proprietarii legitimi. Numai după ani
de dezbateri, în cursul unei întâlniri istorice la Preşedinţia României,
în iulie 1999, am reuşit să conving toţi liderii politici din România să
adopte o declaraţie prin care să-şi asume principiile proprietăţii
private şi să înceapă reparaţiile faţă de cei care au fost privaţi de
proprietatea lor de drept. Chiar şi acum procesul de restituire a
proprietăţii este departe de a fi desăvârşit.
În privinţa
drepturilor cetăţenilor, cei aproape cincizeci de ani de abuzuri au
lăsat răni adânci în ţesutul social.
Gândiţi-vă că pe vremea
comunismului nimeni nu putea fi sigur de libertatea personală, nici
măcar dacă respecta legea. Câţi oameni au fost arestaţi pentru o
scrisoare de protest sau o glumă spusă unui prieten? Câte femei au fost
supuse unui tratament degradant nu pentru că ar fi nesocotit legea, ci
doar pentru a preveni o eventuală intenţie de a o încălca? Câţi oameni
au fost arestaţi ilegal, torturaţi şi bătuţi, chiar omorâţi în
închisoare – şi aici nu mă refer doar la anii îndepărtaţi, din trecutul
stalinist, ci şi la anii de regim ceauşist considerat într-o perioadă,
în Occident, liberal şi pro-occidental.
Obiceiurile vechi
mor greu. În primii ani după Revoluţie, România a fost grevată de
transgresii grave ale legii tocmai de către instituţiile chemate să
aplice legea – poliţia, magistraţii, armata şi chiar de şeful statului.
Se cunoaşte astăzi că în binecunoscutele invazii violente şi repetate
ale minerilor, aceştia au acţionat în cârdăşie cu instituţiile care
trebuiau să aplice legea în sensul violării celor mai elementare
libertăţi ale cetăţenilor. În acelaşi timp, reţinerea Justiţiei de a
recunoaşte şi pedepsi faptele care, în timpul regimului comunist au
violat chiar legile existente în acele perioade, demonstrează frica de
responsabilitate şi o complicitate în a submina respectul legii de către
instituţiile care ar trebui să o garanteze.
La mijloc, ca să
spunem aşa, elaborarea noilor legi, atât cele concepute pe plan intern,
cât şi cele adoptate în procesul de integrare europeană din acquis
communautaire, a devenit foarte activă în ultimii ani. Am putea
spune chiar prea activă şi superabundentă, în principal din cauza celor
50 de ani de comunism în care emiterea legilor se făcea după un
principiu pervertit de escrocherie : că numai ceea ce este permis de
lege într-o manieră explicită este garantat. În loc să se emită legi
concise şi clare, lăsând liber ceea ce nu este interzis, linia
legislativă post 1989 s-a bazat, din contră, pe legalizarea oricărui
detaliu dezirabil de teamă că dacă nu este permis explicit, nu va fi
posibil să fie obţinut. Îmi amintesc că, în 1995, când a fost adoptată o
lege a învăţământului, era cât pe ce să fie adăugat legii un articol
prin care să se generalizeze notarea în şcoli cu zece note din zece.
În acelaşi timp,
adoptarea unor legi fundamentale, unele prevăzute în Constituţie: legea
răspunderii ministeriale, legea stării de urgenţă, legea avocatului
poporului, legea referendumului, legea declarării averilor demnitarilor,
a fost amânată; ca să nu mai vorbim de lacunele profitabile noii
oligarhii, cum ar fi cele ale legislaţiei privind spălarea banilor,
falimentul, jocurile piramidale sau chiar a protecţiei monumentelor sau
obiectelor de artă.
Pe de
altă parte, chiar în legislaţia actuală, persistă multe formule vagi,
nepotrivite şi confuze. Chiar dacă sunt produse ale neglijenţei ori
proastei utilizări a limbii, ele lasă loc la prea multe modalităţi de
interpretare a aceleiaşi legi şi generează efecte negative în
jurisprudenţă. Prea
des legea spune ce ar trebui, nu ceea ce trebuie făcut.
Această neclaritate poate reprezenta, cel puţin la suprafaţă, rezultatul
muncii unor personae care nu au experienţă în emiterea legilor, dar de
fapt este mai mult decât atât, o moştenire a trecutului comunist, când
legea era intenţionat confuză şi vagă pentru a permite condamnarea
“legală” a oricui ca inamic al poporului, sabotor al economiei
socialiste sau agent subversiv al occidentului.
În sfârşit, dar nu
în cele din urmă, politizarea atotpătrunzătoare a sistemului legislativ
în regimul comunist trebuie înţeleasă în toată complexitatea sa.
Începând cu Constituţia din 1948, Partidul Comunist unic era în mod
explicit proclamat drept forţa conducătoare a statului, care implica
subordonarea explicită atât a legislatorilor care adoptau legile, cât şi
a magistraţilor care o aplicau, faţă de regulile de Partid şi faţă de
reprezentanţii acestuia. În fapt orice lege, chiar dacă nu era în esenţa
sa o emanaţie a regimului comunist – cum ar fi, de exemplu, legea civilă
– era dirijată după voinţa şi interesele regimului comunist şi chiar a
membrilor săi privilegiaţi. Atât în procesele civile cât şi în cele
penale, interesul statului era automat superior interesului
individului, nimeni neavând nici o şansă în justiţie dacă oponentul său
era o instituţie publică. Pe de altă parte, orice acuzare era dependentă
de statutul politic şi social al părţilor aflate în conflict, fapt care
era evident, de exemplu, în cazul divorţurilor sau al cauzelor civile
similare. Orice dizidenţă politică putea fi sancţionată printr-un delict
penal banal, acuzând de exemplu un protestatar că deţine valută sau că
ar fi homosexual sau că se droghează, chiar dacă acestea erau
neadevăruri şi chiar dacă era evident că probele erau contrafăcute şi
plantate de către poliţia politică. Întregul sistem era pervertit de
reţeaua complicităţii alcătuită de Securitate, procurori, magistraţi şi
experţi legali. Tocmai reţinerea de a judeca astăzi unele procese ar
putea demonstra aceste complicităţi ale trecutului, cum ar fi cazul
celor privind asasinatele politice care au ajuns în faţa instanţei abia
după 1989, viciază încă întregul sistem judiciar.
Este adevărat ca
inamovibilitatea magistraţilor este o precondiţie a unei justiţii
independente. Dar, odată aplicată, a apărut şi absenţa oricărei
lustraţii în sistemul judiciar, ceea ce creează o vulnerabilitate
izbitoare a magistraţilor faţă de şantajul politic.
Corupţia este una dintre
faţetele mai puţin cunoscute ale acestei situaţii. Un judecător a fost
întrebat odată de către un prieten dacă la Înalta Curte de Justiţie
primesc des telefoane de la politicieni, iar acesta a replicat scurt
“nu e nevoie să ne ceară ei, facem noi ce trebuie din proprie iniţiativă”.
Scopul meu nu este
acela de a pretinde că repectul legii nu este principiul de bază în
România de astăzi. Ba chiar voi afirma că, în ciuda moştenirii
trecutului, în ciuda tuturor dramelor şi durerilor, România se luptă să
aplice în integralitate respectul legii şi că există nu puţine persoane
care în justiţie şi în afara ei depun un efort onest şi consecvent
pentru aceasta. Dar, în opinia mea, orice societate care aspiră să
instituie domnia legii trebuie să ştie că acesta este departe de a fi un
proces automat, o revelaţie rapidă şi fără dureri asupra legii. Este o
luptă lungă şi grea atât cu trecutul cât şi cu prezentul. Este o luptă
grea pentru a crea instituţii dar una şi mai grea de a le face să
funcţioneze şi să lucreze corect. Înseamnă o luptă constantă, nu numai
pentru politicieni sau jurişti, dar şi pentru întreaga societate. Este o
luptă care nu durează o zi sau un an ci întreaga viaţă. O luptă care
necesită viziune şi curaj.
Vă amintiţi cu
siguranţă, doamnelor şi domnilor, dialogul lui Platon Crito, în
care apare un Socrate pe nedrept condamnat la moarte, dar care refuză
să se salveze din calea sorţii luând calea exilului. Chiar dacă puţini
dintre noi, filosofi sau nu, se vor confrunta în viaţa lor cu o
situaţie atât de dramatică aşa cum i s-a întâmplat lui Socrate, merită
să ne gândim la o astfel de alegere fundamentală: să ne salvăm
propria viaţă în ciuda legii, sau să ne salvăm conştiinţa, chiar
dacă nu viaţa, cu şi prin intermediul legii. Depinde de
fiecare dintre noi să facă alegerea corectă.