ECHINOCTIU DE
PRIMAVARA
Un alt mod de abordare a
pluralismului etic
La sfârsitul acestei
zile vom da ceasurile înainte cu o ora. În istoria multiseculara a
popoarelor noastre aceasta poate însemna ceva? Din punctul meu de vedere,
acest echinoctiu de primavara semnifica cel putin un nou mod de abordare a
unor probleme vechi.
În ultimul
an, Republica Macedonia a cunoscut o notorietate nedorita: a fost
principalul subiect de îngrijorare în Balcani si, probabil, în Europa.
Acordul de la Ohrid, din august anul trecut, a facut lumina în ceea ce
fusese un tablou sumbru de conflicte, de ura indusa si perceptii eronate.
Acest acord a fost un adevarat exercitiu de toleranta din partea ambelor
parti, dovedind vointa de a depasi situatia de blocaj printr-un efort
efectiv al ambelor parti. Cu toate acestea, exista aspecte conexe care nu
sunt înca rezolvate. Republica Macedonia are, în continuare, nevoie de
atentia si sprijinul nostru
prietenesc.
Analiza acestei crize
nu poate fi completa în lipsa unei evaluari a cauzelor asa-numitei
probleme macedonene. Pentru a întelege aceste cauze, este necesar o
reflectie comparativa a evenimentelor tragice petrecute în toata Europa,
în a doua jumatate a secolului XX. O proiectie a centrelor de conflict
etnic si religios pe harta Europei ne arata ca acestea acopera o zona
extinsa de la Oceanul Atlantic la Muntii Caucaz si de la Marea Baltica la
Marea Mediterana. Prezenta, pe aceasta harta a conflictelor, a unor
regiuni ca Irlanda de Nord, Tara Bascilor, Corsica, Flandra si Valonia ne
arata ca nici economia de piata, nici democratia nu rezolva de la sine
conflictele, desi asigura, neîndoios, un mai bun mod de abordare.
Vad ca un fructuos câmp de actiune
pentru Clubul Politic Balcanic – care reuneste personalitati cu o buna
deschidere intelectuala si implicare în politica internationala –
clarificarea confuziei dintre particularitatile reale ale acestei zone si
unele stereotipe mentale ale Occidentului privind Balcanii. Asa cum
trecutul îndepartat nu trebuie idealizat, nici prezentul nu trebuie
demonizat.
Cred ca putem
identifica, în ciuda diferentelor specifice, câteva cauze comune,
determinate de conditii istorice similare pentru unele dintre tarile din
regiunea noastra în a doua jumatate a secolului XX: ocultarea conflictelor
existente si/sau potentiale în sau dintre aceste tari; accentuarea
vizibila a politicilor national-comuniste în Europa de Sud-Est;
transferuri de populatie si diverse inginerii sociale din timpul epocii
comuniste; centralizarea excesiva a administratiei si oprimarea
minoritatilor; dificultati în instaurarea statului de drept dupa
înlaturarea regimurilor totalitare si reconversia retelelor de influenta
din perioada comunista în structuri
mafiote.
Ca toate problemele din
Balcani, si asa-numita problema macedoneana nu este noua. În timpul
Razboiului Rece, din cauza logicii de bloc, discutiile deschise asupra
acestui contencios au fost evitate sistematic. Dupa caderea regimului
comunist, o dezbatere democratica va trebui sa contracareze sentimentele
negative, înca prezente pe o scara larga, de la politicieni pâna la
istorici.
Politica nationalista a
regimurilor comuniste a fost o caracteristica comuna tarilor din regiune.
Dupa caderea regimurilor totalitare si esecul ideologiei comuniste în
Balcani, optiunea nationalista ramânea singura cale pentru fosta elita
politica de a-si asigura supravietuirea. Telul imposibil al omogenitatii
etnice, politice si culturale a deschis o cale periculoasa care în unele
zone, ca Bosnia-Hertegovina sau Kosovo, a condus la epurari etnice si
genocid.
As dori sa ma refer în
câteva cuvinte si la experienta României, pentru ca fiecare conflict
depasit poate fi o sursa de inspiratie pentru evitarea altora. În primele
zile de dupa Revolutia din 1989, dialogul dintre România si Ungaria parea
sa anunte sfârsitul unor controverse etnice seculare. Manevrele
diversioniste ale fostei securitati comuniste si poate o anumita nerabdare
au reaprins conflictele dintre majoritatea româna si minoritatea maghiara
din România. Tragedia din martie 1990, de la Târgu Mures, poate fi privita
acum ca un preludiu posibil al unor violente interetnice de durata. Ele au
fost însa evitate datorita reactiei prompte a societatii civile, care a
deschis calea catre o cooperare politica benefica între partidele
democrate românesti si Uniunea Democratica a Maghiarilor din România,
cooperare care a culminat, în perioada 1996 – 2000, cu participarea
acesteia la o coalitie de guvernare, alaturi de Conventia Democratica a
partidelor de centru-dreapta. Ea constituie o optiune politica pe termen
lung, care a determinat si configuratia puterii politice dupa alegerile
din 2000, în care un guvern minoritar, de centru-stânga de data aceasta,
este sustinut în Parlament de partidul maghiarilor. Cred ca istoria
post-comunista a Sud-Estului Europei poate fi privita si ca un transfer de
experiente pozitive. Clubul Balcanic poate juca un rol în aceasta
directie.
Trebuie sa fim însa
constienti ca modelul participativ nu este eficient în sine. Este necesar
ca segmentul extremist al oricarei comunitati etnice sa fie ponderat de o
reactie puternica si matura a societatii civile. Conceptul de natiune
moderna, privita ca o conditie a democratiei, poate fi acceptat si înteles
acum cu întregul potential de optimizare pe care îl presupune pluralismul
etnic.
Efort international împotriva
criminalitatii transfrontaliere
Solutionarea
problemelor specifice cu care se confrunta tarile noastre nu poate face
abstractie de pericolul crimei organizate transfrontaliere. Aceasta este
una dintre provocarile cele mai grave la aderarea securitatii statelor
prin modul în care afecteaza dezvoltarea economica si submineaza
stabilitatea sociala. Pe de o parte, evenimentele din 11 septembrie si
urmarile lor au demonstrat ca retelele regionale ale crimei organizate
sunt legate de gruparile terorismului international si, în consecinta,
combaterea lor nu ramâne responsabilitatea unica a tarilor din regiune, ci
revine comunitatii internationale în întregul ei. Pe de alta parte, dupa
caderea regimului Milosevici, în Balcani nu mai exista nici un regim
autoritar si problema relatiei crima organizata – terorism trebuie
redefinita pentru contextul societatilor democratice. Mafiile etnice nu
mai sunt o inventie balcanica. Ele au fost patentate în Occident si
trebuie sa fim deosebit de vigilenti pentru a împiedica ca unele
comunitati angajate în afirmarea identitatii lor sa fie controlate de
structuri ale crimei
organizate.
Mafiile etnice nu
reprezinta însa rezultatul functionarii economiei de piata, ci rezultatul
neadaptarii minoritarilor si marginalilor la regulile economiei de piata.
Crima organizata si terorismul asociat nu încarneaza forta, ci
slabiciune.
Pentru a lupta
împotriva criminalitatii organizate nu sunt suficiente legi si institutii
juridice, ci constructia unei mentalitati de respectare a legii si
justitiei care nu se regaseste în experienta de viata din ultimile secole
ale popoarelor balcanice.
Este
necesara despartirea de un trecut în care economia subterana era o forma
de rezistenta împotriva regulilor ocupantului spoliator. Constructia noii
Europe nu este un proces de ocupare a Balcanilor, ci dorinta noastra de a
ne integra într-un sistem, respectându-i regulile. Acest tip nou de
relatie implica si renuntarea la mitologia unei componente de rezistenta,
eficace în trecut, dar inadecvata într-un viitor în care strategiile de
dezvoltare vor lua locul strategiilor de
supravetuire.
Mândria balcanicului
poate fi mângâiata de faptul ca aceasta constructie dificila nu este un
simplu proces de mimetism al unor mentalitati occidentale moderne, ci si
recuperarea unui trecut în care, în zorii Evului Mediu, Codul lui
Justinian stabilea în Estul Europei regulile pe care Occidentul, barbar în
acea vreme, avea sa le preia pentru a se
dezvolta.
Este imperios ca
guvernele democratice din tarile noastre sa identifice structurile crimei
organizate care actioneaza pe teritoriul lor, dar va fi nevoie de un efort
comun pentru a le anihila si pentru a preveni potentialele amenintari
teroriste pe plan regional.
În
acest sens, propun Clubului Politic Balcanic sa mentina un contact
permanent cu Centrul SEECI de la Bucuresti. De asemenea, sustin cu
fermitate initiativa Presedintelui Trajkovski pentru un Pact Regional
împotriva Terorismului. Acesta poate deveni principalul suport politic al
actiunilor de colaborare între tarile noastre pentru combaterea si
prevenirea oricarui sprijin destinat actiunilor teroriste.
Dezvoltarea economica si
pluralitatea civilizatiilor
Reforma este un
proces dificil pretutindeni. Cu atât mai mult în tarile noastre, marcate
de subdezvoltare cronica, de lipsa de capital si de consecintele directe
si indirecte ale unor conflicte interminabile, care tin la distanta
investitorii straini. Trebuie, pe de alta parte, sa recunoastem ca
perseverenta cu care Pactul de Stabilitate a fost definit ca „nefiind un
Plan Marshall” a condus la un sprijin economic modest pentru tarile
afectate de razboiul din Kosovo. Confruntata cu enorme dificultati
economice si traumatizata de afluxul de refugiati, Republica Macedonia ar
trebui sa beneficieze mai departe de sprijin institutional, de o asistenta
financiara considerabila din partea institutiilor financiare
internationale, si, în acest scop, Conferinta donatorilor pentru Republica
Macedonia trebuie permanent stimulata.
Fara un sprijin economic clar, nu
putem demonstra cetatenilor nostri ca este mai bine sa traiesti într-o
democratie decât într-o lume non-democratica. Rezultatele electorale din
ultimii ani sunt un exemplu puternic al riscului ca un sprijin economic
pur declarativ al lumii occidentale sa conduca la cresterea procentelor în
favoarea unor curente pro-comuniste sau chiar extremiste. Acum este mai
important ca oricând sa ne alaturam comunitatii valorilor comune europene,
care au toate premisele de a aduce cu sine o dezvoltare moderna
consecventa si o extindere a dialogului între culturi. Cuvintele-cheie în
acest dialog ar trebui sa fie pluralitatea civilizatiilor, definita ca un
sistem de drepturi individuale ale cetateanului si de drepturi culturale
colective ale diverselor grupuri etnice.
Diferentele dintre noi trebuie privite
ca o valoare adaugata, si nu ca impedimente în definirea propriei
identitati. Accentul pe educatie poate
fi astfel vazut ca un proces cuprinzator de consolidare a încrederii si ca
cel mai important instrument în modelarea viitoarelor generatii în
spiritul tolerantei si întelegerii durabile. O viziune pozitiva a
viitorului Balcanilor trebuie construita chiar de noi.
A venit vremea ca istoria si
cultura Balcanilor sa devina un avantaj în fata complicatelor evolutii
post-industriale globalizate.
Înfruntarea cu curaj a problemelor
global-europene, a problemelor regionale si nationale de catre oamenii de
stat, cu sprijinul societatii civile, poate transforma Balcanii dintr-o
veriga slaba într-o veriga pu-ternica a Europei secolului XXI.
Discurs la reuniunea Clubului
Politic Balcanic, Skopje, 30 martie 2002.