Prezenţa Islamului în Europa
Un studiu publicat în
La Libre Belgique atenţiona asupra numărului mare de musulmani
rezidenţi în Bruxelles, preconizând că în douăzeci de ani prima religie
a capitalei Uniunii Europene va fi Islamul. Pe lâgă senzaţionalul unei
asemenea ştiri, nu trebuie să scăpăm din vedere tonul abordat în
articol, marcat de crisparea cercetătorilor în faţa unei ipoteze ce pare
să devină realitate. Acelaşi ton caracterizează un număr impresionant de
apariţii pe această temă, tratând subiecte dintre cele mai diverse, de
la caricaturile Profetului Mahomed, până la atitudinea Arhiepiscopului
de Canterbury, Dr. Rowan Williams în ceea ce priveşte adoptarea normelor
prevăzute de Shari’a în sistemul
legislativ britanic. Este oare justificată o asemenea atitudine? Putem
oare judeca Islamul pornind de la cauze secunde, exterioare, omiţând
paradoxal tocmai fiinţa exclusiv religioasă a acestuia? Sunt întrebări
pe care fiecare dintre noi se cuvine să ni le punem, nu în virtutea unui
pretins activism social sau a unui fals interes faţă de această
problemă, ci datorită structurii nostre celei mai intime, fundamentată
pe nevoia de înţelegere şi de comuniune.
Islamul nu este o
noutate pentru lumea europeană. De mai bine de 1500 de ani bătrânul
continent poartă un dialog pe diferite niveluri şi adoptând varii tonuri
cu Religia Profetului, încercând să-i înţeleagă mesajul şi să răspundă
provocărilor venite din partea acesteia. Atitudinile au variat de-a
lungul timpului, de la criticile radicale aduse de împăratul bizantin
Mihail al III-lea Paleologul la aprecierile conciliante ale lui Nicolaus
Cusanus sau Ioan din Segovia, de la atitudinea războinică şi
intransigentă a predicatorilor cruciadelor la apologia integrării
populaţiei de religie musulmană într-o Europă structurată pe fundamente
eminamente creştine.
Aspectul cel mai
interesant al acestui dialog îl constituie tocmai atagonismul
programatic dintre cele două sfere religioase. La doar câteva luni după
căderea Constantinopolului, Cusanus redacta o lucrare despre pacea între
religii – De pace fidei – în care întrezărea posibilitatea unei
coabitări religioase, fundamentată în primul rând pe prioritatea
metafizică a cunoaşterii. Istoria pare să nu-i fi dat dreptate marelui
umanist, dacă luăm în consideraţie evenimentele tragice aşa cum sunt
asediul Vienei, dominaţia otomană din Ţările Române, sau recentele
conflicte inter-religioase din fosta Iugoslavie. Islamul a fost şi este
încă asociat imaginii necredinciosului, a celui care, prin intermediul
forţei şi al terorii, încearcă să se impună în faţa lumii creştine.
Majoritatea statisticilor arată că percepţia populaţiei creştine faţă de
musulmani este una negativă. La această atitudine contribuie în primul
rând diferenţa de nedepăşit dintre cele două tradiţii, mentalităţile
diametral opuse, concepţiile total deosebite cu privire la sensul
existenţei. Proiectele unui dialog inter-religios profund, cu rezultate
reale, viabile par, de regulă, sortite eşecului. Niciodată un musulman
convins nu va putea formula o părere „ştiinţific” obiectivă cu privire
la o altă credinţă, tot astfel cum un creştin va fi mai degrabă
condiţionat în demersul său de raţiuni apologetice decât de dezideratul
nepărtinirii. Într-o astfel de situaţie, decenţa discursului poate fi
salvată doar prin prezentarea netrunchiată a informaţiilor, prin
recunoaşterea sinceră a aspectelor pozitive sau negative ale unei
religii sau ale alteia şi prin evitarea enunţării unor păreri de
relativă şi atât de condiţionată valoare. Nu este vorba, desigur, de o
eliminare a barierelor morale, doctrinare şi sociale, în virtutea unei
atitudini a-religioase, ci despre o asumare sinceră a valorilor pe care
Islamul le-a adus şi le aduce încă societăţii europene, dar şi despre o
respectare a principiilor pe care sunt constituite statele creştine.
Europa este datoare să recunoască meritele culturale ale lumii islamice.
Este de ajuns să ne gândim la opera lui Aristotel adusă în Occident prin
intermediul unui Avicena, despre medicina, matematica, geografia, muzica
sau literatura arabă. Dacă din punct de vedere strict teologic, o
întâlnire fericită între cele două religii nu este posibilă, la nivel
social şi cultural diferendele par să fie date uitării. Exemplul cel mai
concludent îl reprezintă buna colaborare dintre Crucea şi Semiluna Roşie
pentru ajutorarea celor afectaţi de cutremurul ce a lovit China. În
astfel de situaţii, preceptele dogmatismului steril fac loc legăturii
insondabile ce există între oameni, dincolo de barierele religioase.
La ora actuală,
există deja discuţii avansate între Uniunea Europeană şi Turcia în
vederea aderării acesteia. Mulţi s-au grăbit să avanseze ipoteze sumbre
cu privire la această mutaţie, vorbind chiar despre o islamizare a
Europei, despre o „Eurabia”, cum o numeşte un articol recent publicat în
The Economist. Nu trebuie uitată nici asocierea islamului cu
mişcările teroriste, în ciuda eforturilor multora dintre liderii
politici sau religioşi musulmani de a se delimita de asemenea atitudini
care, pornind de la interpretarea exclusiv literală a Coranului,
consideră războiul sfânt drept principalul obiectiv al lumii islamice
contemporane. Situaţia şi starea actuală a comunităţilor islamice din
ţările europene nu îngăduie, prin urmare, nici superficialitatea, nici
radicalismul şi respingerea necondiţionată. Integrarea comunităţilor
islamice în Europa Unită trebuie să pornească în primul rând de la buna
cunoaştere a culturii, civilizaţiei şi mentalităţilor. Folosirea vălului
islamic sau reprezentarea semilunei nu vor modifica în niciun fel
imaginea unei Europe care se doreşte păstrătoare şi apărătoare a
libertăţii de exprimare, inclusiv religioase, însă ignoranţa şi lipsa de
înţelegere pot duce la conflicte ale căror urmări dezastruoase cu greu
le vom putea estompa.
Prezenţa Islamului în
Europa este o realitate pe care nu o putem trece cu vederea. Dezbaterile
pe o asemenea temă sunt fără îndoială benefice, mai ales că ele pot
contribui la acea cunoaştere autentică şi nepărtinitoare, despre care
vorbeam. Tradiţia Europei este tradiţia dialogului şi, tocmai în
virtutea acestei tradiţii, Islamul poate şi se cuvine să fie acceptat ca
partener egal nu doar în actul comunicării, ci mai ales în acela al
acceptării şi asumării unei alterităţi constructive.