Introducere şi
concluzii prezentate in calitate de moderator al dezbaterilor pe tema
Strategii energetice, in cadrul Congresului Mondial al Energiei, Buenos
Aires, 23-25 octombrie 2002
Barometrul
dezvoltarii durabile
Ca proces de
schimburi rapide si de integrare a sistemelor de comunicatii, a pietelor
financiare si chiar a ideologiei politice, nu exista nici o indoiala ca
globalizarea influenteaza in mod direct economia, relatiile sociale si
mediul, fiind o provocare fara precedent pentru o dezvoltare durabila.
Exista insa, de la bun inceput, unele intrebari esentiale: Cat de
departe am ajuns? Cat de departe sa mergem?
Guvernarea intr-o era
a globalizarii cere o alta simbioza a deciziilor politice, a mediului de
afaceri si a societatii civile. Prima, a doua, a treia diviziune a lumii
nu mai sunt relevante. Lumea comunismului s-a prabusit, lumea a treia a
fost fragmentata, iar actualele structuri politice din multe parti ale
lumii nu vor permite o tranzitie usoara spre democratie si piata libera.
Intr-o economie globala, guvernele – oricare ar fi acestea – pierd
controlul asupra deciziilor care afecteaza tarile lor, iar prioritatile
fortelor economice ii afecteaza direct pe cetatenii acestora.
Globalizarea a creat
deja deficite importante in domenii semnificative, precum: securitatea –
prin criminalitatea transfrontaliera si incapacitatea guvernelor de a
raspunde violentelor de acest tip, provenite din alte tari; societatea –
prin inegalitatea crescanda (din cadrul si dintre tari) a veniturilor si
a capacitatii de utilizare a noilor tehnologii; mediul – prin daune in
crestere pe intreaga planeta; democratia – prin dificultatea liderilor
natiunilor de a atrage sprijinul public pentru cooperarea in probleme
globale, cum ar fi Protocolul de la Kyoto, inexistenta unui for
parlamentar global si sfera restransa a deciziilor majoritatii
reuniunilor de sefi de stat si de guvern, care vizeaza mai ales politici
regionale (sau subregionale).
Acest declin al
capacitatii guvernelor nationale si al organismelor interguvernamentale
de a opri degradarea nivelului de viata reclama cresterea rolului
organizatiilor non-guvernamentale transnationale si al corporatiilor
multinationale in crearea unei responsabilitati reale fata de
generatiile viitoare, in mentinerea unor societati echitabile si
participative.
Acces la energie
intr-o lume deschisa tuturor
Daca energia este
indispensabila pentru o crestere economica durabila, calea de asigurare
a unei aprovizionari corespunzatoare cu energie este o provocare uriasa
pentru o lume cu atat de mare diversitate a nivelului de resurse
proprii, a marimii populatiei si a gradului de dezvoltare economica a
tarilor.
Atingerea celor trei
obiective definite de Congresul Mondial al Energiei: disponibilitatea,
accesibilitatea si acceptabilitatea resurselor energetice; securitatea
energetica si protectia mediului sunt factorii–cheie pentru o dezvoltare
energetica reala. Daca ne amintim si cele zece actiuni politice,
enuntate in Declaratia Congresului Mondial al Energiei din anul trecut,
in vederea unei dezvoltari energetice sustenabile pana in 2020, vom
constata ca situatia continua sa se caracterizeze prin inechitati ale
distributiei si impacturi degradante ale mediului global, regional si
local, precum si ale sanatatii omului.
Semnele pietei nu
sunt intotdeauna eficiente pentru rezolvarea simultana a cererilor de
energie si a prioritatilor de mediu. Daca tariful energiei reflecta
toate costurile, inclusiv externe (cum ar fi managementul emisiilor sau
al reziduurilor), acesta poate asigura investitii adecvate pentru
tehnologii eficiente energetic si preferabile ecologic. Dar un asemenea
tarif ar fi prea scump pentru o mare parte a lumii. In schimb, un tarif
subventionat, pana la un pret acceptabil social, nu ar atrage investitii
suficiente.
Administrarea
contradictiilor
Barometrul
durabilitatii indica o serie de contradictii dramatice: resurse naturale
versus cresterea populatiei; crestere economica versus protectia
mediului; bunastare umana versus bunastarea ecosistemului; Nord (tari
dezvoltate) versus Sud (tari in curs de dezvoltare); reglementare versus
dereglementare pe piata energiei; energia verde: acceptare versus refuz
de plata a cheltuielilor de valorizare a mediului etc.
Astazi, un miliard de
oameni din tarile industrializate folosesc 60% din energia comerciala a
lumii, in timp ce pentru celelalte cinci miliarde consumul insumeaza
doar 40%. O crestere a cantitatii disponibile, intr-o maniera mai
ieftina si ecologica, nu poate fi realizata decat prin dezvoltarea
sectorului privat, reducerea impactului ecologic, cooperare regionala si
negocierea emisiilor energetice.
Industria energetica
are nevoie de solutii pentru gasirea unui echilibru intre cresterea
cererii de electricitate (a unei populatii in crestere si a unei
economii in crestere) si minimizarea impactului asupra resurselor
naturale (a mediului inconjurator, in general).
Incalzirea globala
este o constrangere serioasa. Reducerea emisiei de gaze de sera poate fi
realizata pe doua cai: prin conservarea energiei si prin cresterea
consumului de combustibili non-fosili.
Administrarea
contradictiilor de pe piata energetica implica, de asemenea, gasirea de
surse de energie noi si innoibile. Telul Uniunii Europene este de 12%
din consumul sau total de energie in 2010. Depasirea barierelor
institutionale si de piata si introducerea unor facilitati fiscale se
izbesc, deocamdata, de o mare dezordine fiscala, de opacitatea
ajutorului de stat, de un management ineficient al cererii.
Cooperare regionala
si strategii durabile
Producerea de
electricitate pe termen lung si in conditii ecologice, la nivel global,
implica o armonizare a politicilor nationale si regionale prin
mentinerea unui dialog sincer intre organismele guvernamentale si
organizatiile neguvernamentale de ecologisti; sisteme de management
riguros si cercetari de ameliorare a mediului inconjurator.
Cererea crescanda de
energie si dependenta din ce in ce mai mare de importuri fac cooperarea
cu atat mai necesara.
Guvernare globala
Secolul XXI a inceput
prin initierea unei agende extrem de ambitioase in planul adoptarii
democratice a unor decizii politice internationale. Aceasta asa-numita
guvernare globala isi propune eforturi comune sub trei devize:
deschidere si raspundere; dezvoltare economica durabila si
sustenabilitate ecologica; justitie in economie, in societate, in
protectia mediului.
Cresterea graduala a
calitatii conditiilor de functionare legislativa, institutionala,
financiara si economica in intreaga lume ar putea naste o dezvoltare
durabila a intregii planete.
Cea mai mare parte a
lumii agreaza crearea unei institutii a Natiunilor Unite pentru
Securitate Economica si de Mediu; conservarea si distribuirea echitabila
a resurselor energetice; reducerea saraciei ca prioritate globala;
crearea unei Curti Ecologice Internationale care sa protejeze valorile
comune.
Politica Regretului
Minim
Calitatea apei,
hranei, sanatatii, educatiei nu poate fi imbunatatita pana cand energia
moderna nu va deveni accesibila tuturor. La randul sau, politica
energetica nu poate fi despartita de promovarea unei dezvoltari
economice sanatoase si de combaterea schimbarilor de clima. In analogie
cu Indexul Dezvoltarii Umane al PNUD (longevitate, cunoastere, standarde
materiale de viata) ar putea fi definit si un Index de Dezvoltare Umana
in lumea afacerilor, indeosebi energetice.
Dezvoltarea durabila
impune o Politica a Minimului Regret in domeniul energiei. Din
nefericire, n-am ajuns prea departe in acest sens. Si nu vom putea merge
mai departe daca dorinta de a trai intr-o singura lume nu va fi
impartasita de toate popoarele Terrei si statele lor.