Mesaj la
incheierea mandatului de Preşedinte al Romaniei, 1996-2000, Bucureşti,
Palatul Cotroceni,
19 decembrie 2000
Multumesc poporului
roman
La incheierea
mandatului de Presedinte al Romaniei, ma adresez concetatenilor mei cu
emotia pe care am simitit-o si acum patru ani, in momentul investirii
mele, prin votul a mai mult de 7 milioane de romani. Este o datorie de
onoare, nu doar fata de cei care m-au ales, ci fata de toti cetatenii
tarii, sa exprim deschis cateva lucruri privind starea si problemele
natiunii.
Inainte de toate
multumesc poporului roman pentru ca mi-a oferit sansa sa il slujesc in
cea mai inalta functie a statului, intr-o perioada de schimbari istorice
covarsitoare.
Ma simt dator sa
multumesc celor trei prim-ministri cu care am lucrat, membrilor
guvernelor, tuturor parlamentarilor care au dat tarii in acesti ani legi
esentiale pentru consolidarea sistemului democratic, precum si
colaboratorilor mei apropiati.
Dar, mai ales, le
multumesc astazi, cand mandatul meu ia sfarsit, tuturor cetatenilor care
si-au facut datoria fata de patrie si au dat dovada de intelepciune in
momente dificile.
Suntem dupa o
campanie electorala in care de multe ori s-a folosit ura si minciuna. In
timpul mandatului meu m-am abtinut de la atacarea adversarilor politici,
pentru ca am considerat ca eram si presedintele lor. Din respect pentru
adevar, consider ca acum lucrurile trebuie puse la punct.
In 17 iulie am
anuntat ca nu voi mai candida pentru un nou mandat. Am evitat apoi sa
fac declaratii politice inaintea campaniei electorale, in timpul
campaniei electorale si chiar dupa ce alegerile au avut loc. Aceasta nu
inseamna ca m-am resemnat in fata a ceea ce s-a intamplat. Odata
mandatul meu incheiat, imi recapat libertatea de a restabili adevarul.
Cei care au condus
Romania pana in decembrie 1996 si-au dorit sa revina la putere si au
construit imediat dupa alegeri teza dezastrului generalizat. Daca as
accepta unele declaratii recente ale politicienilor, ar trebui sa cred
ca am preluat in 1996 o tara infloritoare, prospera, cu o economie
eficienta si cu legi respectate de toti si ca las acum o tara in ruina.
Aceasta este o minciuna.
Schimbarea din ’96 a
fost sansa Romaniei
Adevarul este ca, in
1996, a inceput un timp decisiv al schimbarii – ceea ce a insemnat si
un timp al crizelor. A existat o criza de neincredere in capacitatea
noii guvernari de a rezolva rapid toate problemele reformei, preturilor
si nivelului de trai. Pe acest fond, au existat perioade de criza acuta
– de la cea financiara la cele de guvern si la mineriadele din 1999 – pe
care am reusit sa le depasim.
Realizarile acestui
mandat sunt mai numeroase si, mai ales, mai profunde decat se considera
de obicei. Dupa trei ani de declin economic, in care am reusit sa salvam
de la catastrofa sistemul bancar si sa platim peste 6 miliarde de dolari
datorii, pe care guvernarea anterioara le contractase, suntem, in fine,
la capatul unui urcus greu, dar necesar. Cresterea economica este
confirmata si va continua. Rezerva valutara a Romaniei s-a triplat.
Exporturile au crescut. Inflatia este sub control.
Avem inca probleme
foarte grele: problema copiilor si a batranilor in dificultate; saracia
extrema, acumulata de ani si ani, care impune eforturi indelungate
pentru a fi inlaturata; problema preturilor practicate de fostele regii,
unde o reorganizare pe baze economice a inceput, dar trebuie sa continue
inca cel putin doi ani pentru a ajunge la o rezolvare; problema
eficientei in productia agro-alimentara, care cere si ea bani si timp.
Nici una dintre aceste probleme dureroase nu mi-a fost straina. Pentru
fiecare dintre ele m-am angajat direct si am sustinut masuri de
rezolvare, atat cat se putea in conditiile date. Nici una nu se putea
rezolva prin miracol intr-o economie saracita in 50 de ani de
ineficienta si in 7 ani de evolutii haotice. Nici una nu se poate
rezolva azi sau maine. O buna guvernare va inregistra, desigur,
progrese. Dar sa nu ne facem iluzii. Nu exista o reteta magica care sa
poata elimina pe loc toate aceste dezechilibre si ramaneri in urma.
Am auzit spunandu-se
adeseori ca agenda politica a tarii nu-i intereseaza pe cetateni, ci
doar pe politicieni. Nu este adevarat. Acum cativa ani, romanii se
temeau cel mai mult de razboi civil sau de conflicte militare cu
vecinii. Acum, aceasta ipoteza a disparut din sondaje si i-a luat locul
cresterea preturilor. Inseamna ca, politic, am reusit sa asiguram
securitatea tarii. Am asigurat, vreme de patru ani, creditul politic de
care Romania are nevoie pentru a beneficia de credite in bani care sa
permita redresarea economica si a nivelului de trai.
Pe plan intern, una
din urgentele politice de acum patru ani era reasezarea pe temeiuri
democratice a relatiilor dintre romani si maghiari. Acest proiect a fost
prioritar in programul meu si sunt convins ca l-am indeplinit. Falia
istorica sapata de secole intre romani si maghiari a fost sudata la
temperatura unei reconcilieri autentice si nu mai poate fi redeschisa.
Pana si in plina campanie electorala, angoasa relatiilor interetnice nu
a mai aparut in discursul politicienilor responsabili. Este obligatia
politica a noii guvernari sa apere si sa continue acest proiect.
Dupa 1996, cadrul
legislativ a beneficiat de o restructurare si de o modernizare
esentiale. E limpede ca nu s-a realizat intregul sistem necesar. Cea mai
grava lacuna priveste restituirea proprietatilor imobiliare confiscate
sub regimul comunist, unde am intampinat cea mai dura rezistenta a
Opozitiei, mergand de la intarzieri prin dezbateri sterile pana la greva
parlamentara. Totusi, prin staruinta si consecventa, au fost votate si
promulgate legi care concretizeaza despartirea de trecutul comunist –
Legea pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole si a celor forestiere, Legea privind accesul la propriul dosar
si deconspirarea Securitatii ca politie politica. Au fost adoptate legi
a caror absenta punea tara in mare pericol. Va rog sa va amintiti ca nu
aveam o lege referitoare la starea de urgenta atunci cand minerii au
pornit sa invadeze Bucurestiul si ca am fost confruntati cu riscuri
legate de numeroase conflicte in apropierea granitelor Romaniei fara a
avea o asemenea lege. Nu aveam o lege a referendumului, in conditiile in
care Opozitia propunea sau alegeri anticipate, sau suspendarea
Presedintelui. Nu aveam o lege a Avocatului Poporului, chiar daca
aceasta instanta era si ea prevazuta de Constitutie, inca din 1991.
S-au adoptat legi
esentiale pentru reforma institutiilor de stat si pentru controlul
cetatenilor asupra acestora. Desi Constitutia instituia obligativitatea
adoptarii unei legi pentru reglementarea raspunderii membrilor
Guvernului, au fost necesari 8 ani pentru a o face posibila. Legea
introduce, pentru prima data dupa o jumatate de secol, disciplina,
ordinea si raspunderea juridica pentru membrii Executivului. De
asemenea, a fost adoptat statutul functionarilor publici, care asigura
stabilitatea si profesionalismul acestora, ingradind politizarea
administratiei centrale si locale.
In recenta campanie
electorala, fosta Opozitie a denuntat cu emfaza coruptia, dar a uitat
ca, in timpul cand a fost la guvernare, nu a adoptat nici una dintre
legile necesare pentru prevenirea si combaterea coruptiei; acestea au
fost adoptate exclusiv in mandatul coalitiei democratice care azi se
afla in opozitie. Ma refer la Legea pentru prevenirea, descoperirea si
sanctionarea faptelor de coruptie si la Legea pentru prevenirea si
sanctionarea spalarii banilor. Am realizat un obiectiv fundamental prin
distrugerea retelelor marii coruptii si a criminalitatii de tip mafiot.
Este insa adevarat ca in lupta cu coruptia cotidiana, institutiile
statului nu au castigat partida.
In campania
electorala din 1996, am promis ca voi sustine un proces de reconciliere
nationala, ca presedinte al tuturor romanilor. Acum, la capatul a patru
ani, adversarii mei ar trebui sa recunoasca un lucru macar: au reusit
sa-si faca sustinatorii capabili de ura, dar nu au reusit sa ma faca pe
mine sa urasc – pe nimeni. Am reusit sa realizez un dialog real cu
majoritatea si cu opozitia parlamentara. Am realizat nu mai putin de
sapte mari dezbateri si consultari cu toate partidele parlamentare – pe
tema tratatului cu Ucraina, a reformei economice, a bugetului, a
acordului politic privind stoparea mineriadei din 1999, a conflictului
din Kosovo, pe tema garantarii proprietatii private si a legilor
reparatorii pentru proprietatile nationalizate – incheiate, toate, cu
rezultate pozitive.
In momente de criza
am reusit sa asigur respectarea legii si a institutiilor statului.
Esecul mineriadelor din 1999 a marcat trecerea de la dreptul fortei la
forta dreptului. Nu am reusit insa acest lucru in viata de fiecare zi a
societatii, pentru ca aici nu este suficienta actiunea Presedintelui
Romaniei. Am facut apel la toate institutiile statului si la societate,
in intregul ei, si reiau acum acest apel: daca nu ne unim fortele cu
totii pentru a curma nefericitul „obicei al pamantului” care face din
ocolirea legii o virtute, nici o actiune institutionala nu va reusi pana
la capat iar democratia va ramane infirma si de suprafata.
Romania parcurge o
grava criza morala. Se acrediteaza pe scara larga ideea castigului bazat
pe mult noroc si putina munca. Hotia si violenta cresc ingrijorator. Se
accepta ideea ca legea este facuta pentru a fi incalcata, ca dreptatea
nu depinde de justitie, ci de cel care plateste mai mult. Cu prilejul
campaniei electorale, multi candidati au tratat poporul ca pe o masa
electorala amorfa care trebuie cumparata, flatata si amagita. Nu este
corect. Aceste probleme sunt ale tuturor si ele trebuie dezbatute cu
seriozitate pentru ca solutia este la noi.
In campania
electorala care tocmai s-a incheiat, s-a vorbit mult, pe buna dreptate,
despre saracie. Dar cei care au deschis acest subiect nu au vorbit nimic
despre polul bogatiei din Romania si mai ales despre bogatia extrema.
Cand folosesc aceasta formula contrapusa problemei saraciei, nu ma
gandesc la acei oameni care si-au castigat averea in mod cinstit si care
incep sa formeze o clasa de mijloc in Romania. Am in vedere averile
nemasurate, opulenta si aroganta unei clase de parveniti care crede ca
isi poate permite sa cumpere pe oricine si orice. Sa cumpere
reprezentanti ai unor institutii ale statului sau oameni care sa le
sustina public interesele pentru ca au banii cu care sa-i plateasca.
Campania electorala
din 2000 din Romania a fost extrem de costisitoare. Dupa aprecierile
unor observatori straini, a fost de sase ori mai scumpa deca in
Germania. De unde atatia bani intr-o tara saraca? Publicitatea prin
retelele mass-media si prin retelele de publicitate stradala a costat
enorm. Grupurile de interese economico-financiare care au subventionat-o
vor cere dupa alegeri plata in avantaje. In aceste cazuri, totul se
plateste. De catre cine? Cum? Pe seama cui? Vom trata aceste probleme cu
indiferenta si nepasare, ca de atatea ori?
Increderea castigata
nu trebuie irosita
O componenta
importanta a prerogativelor Presedintelui priveste politica externa. Pe
plan international am demarat un efort sustinut pentru a castiga
increderea partenerilor occidentali. Aceasta directie strategica nu
putea fi realizata decat printr-o actiune sistematica, care sa probeze
ca Romania este un partener de incredere, un furnizor de securitate si
un factor activ de promovare a valorilor democratice pe care se
intemeiaza si NATO, si Uniunea Europeana. Era nevoie de o noua viziune
politica, pe care am elaborat-o si am pus-o in aplicare; era nevoie de o
noua strategie, care sa nu mai proclame pozitia geostrategica a
Romaniei, ci sa o foloseasca. Aceasta strategie a existat si a dat
roade.
Am ajuns in acesti
patru ani mai aproape de integrarea in NATO decat oricand. Viitoarea
guvernare si-a asumat obligatia de a nu irosi aceste eforturi, ci de a
le continua.
Am beneficiat de
sprijinul constant si energic al Frantei si apoi al altor state
europene. In 1997, Presedintele Clinton a venit la Bucuresti si am
lansat impreuna Parteneriatul strategic dintre SUA si Romania. Acest nou
cadru a asigurat cel mai inalt nivel al relatiilor romano-americane din
istorie, oferind Romaniei cu totul alt statut decat acela din vara lui
1996, cand inca mai solicitam Congresului american clauza natiunii celei
mai favorizate. Acum, Congresul considera ca integritatea, suveranitatea
si sustinerea intereselor Romaniei reprezinta un domeniu de interes
pentru Statele Unite ale Americii.
Normalizarea si
consolidarea unor relatii privilegiate de parteneriat cu tarile Europei
Centrale si de Sud-Est, organizarea unei retele de cooperare
multilaterala cu tarile din zona, au dovedit ca, dupa ce Romania a fost
multa vreme parte a problemelor centrului si estului Europei, Romania a
devenit parte a solutiilor de viitor pentru aceasta regiune.
Am avut dreptate
Probabil, cea mai
controversata dintre actiunile mele ramane declaratia referitoare la
conflictul declansat in Kosovo in 1999. Multa lume ma asigura ca, de
fapt, atunci am pierdut sprijinul opiniei publice. Vreau sa fiti siguri
ca mi-am asumat perfect constient acest risc.
Pozitia oficiala a
Romaniei fata de acest conflict a avut o importanta vitala pentru
interesul national si pentru pacea si stabilitatea in Europa. Mai intai,
pentru ca romanii trebuiau sa probeze ca sunt capabili sa infrunte
riscurile asumarii unei pozitii clare si lipsite de echivoc fata de
grave incalcari ale drepturilor omului, ale drepturilor minoritatilor si
ale respectului fata de regulile democratice, oriunde s-ar petrece
aceste incalcari: altminteri, nu aveam ce cauta in marea familie a
democratiilor europene. In al doilea rand, pentru ca vointa de integrare
in NATO si Uniunea Europeana nu poate fi sustinuta decat de
solidaritatea cu deciziile NATO si ale Uniunii Europene. In fine, pentru
ca este interesul national al Romaniei ca Sud-Estul Europei sa se
dezvolte ca o zona de pace si cooperare si nu era in interesul Romaniei
sa se afle in apropierea unei tari dominate de national-comunism.
Solidaritatea cu Milosevici sau neimplicarea hotarata ar fi dus la
prabusirea intregului edificiu pro-occidental al politicii externe a
Romaniei din 1996 pana azi.
Evolutiile recente
din spatiul Iugoslaviei dovedesc ca am avut dreptate. Am obtinut maximum
de asigurari de securitate in conditiile date. Integritatea si
suveranitatea Romaniei, citata ca model regional de Presedintele si de
Congresul SUA, ca si de Uniunea Europeana, nu mai pot fi contestate de
nimeni. In plus, Romania a obtinut presedintia in exercitiu a OSCE si
presedintia Adunarii Parlamentare a OSCE, precum si o pozitie buna in
Pactul de Stabilitate.
In directia
integrarii europene, pana la alegerile din 1996 se considera ca Romania
nu indeplineste criteriile politice fundamentale pentru aderarea la
Uniunea Europeana: deficitul democratic, discriminarea, lipsa de respect
pentru proprietatea privata, au fost apreciate de Comisia Europeana ca
incompatibile cu un stat democratic. Majoritatea acestor obiectii, si
mai ales cele referitoare la minoritati, au disparut dupa alegerile din
’96, dar ritmul reformelor economice si birocratia ineficienta, proasta
functionare a justitiei, intarzierea legislatiei restituirilor si
deficientele in sistemul de protectie a copilului au continuat sa fie
reprosate Romaniei. Abia in 1999, prin vointa politica a sefilor de stat
din Uniunea Europeana, Romania a fost acceptata la negocieri, sub
conditia progresului ritmic al economiei de piata si a unei imbunatatiri
semnificative a protectiei copilului.
Succesul de la
Helsinki a fost succesul politicii interne si externe a coalitiei de
guvernare, dar numai succesul planului de dezvoltare pe termen mediu,
acceptat de toate partidele parlamentare, poate asigura continuarea
procesului de aderare, care ar trebui sa se incheie in 2007. Viitorul
guvern are obligatia morala si politica fundamentala de a merge in
aceeasi directie si de a asigura continuarea procesului de integrare,
care este singura cale catre progres.
In noiembrie 2000,
Uniunea Europeana a decis sa scoata Romania de pe lista neagra a
vizelor, cu cateva conditii. Noua putere este responsabila in fata
noastra, a tuturor, de indeplinirea acestor conditii. La Nisa, s-a decis
ca Romania va avea 34 voturi in luarea deciziilor dupa aderarea sa la
Uniunea Europeana, ceea ce ne va plasa intr-o pozitie avantajoasa. Ne
aflam asadar in fata unor certitudini pe care nu le speram in 1996 si se
cuvine sa le consolidam printr-o politica de continuitate inteligenta si
lipsita de echivoc.
Romania a dobandit in
acesti patru ani un nou statut si perspective importante, nu numai in
relatia cu statele NATO si ale Uniunii Europene, dar si cu tarile din
zona Marii Negre si Marii Caspice, ceea ce ii va aduce si beneficii
economice, si prestigiu politic. Izolata pana in 1996, Romania este,
dupa 4 ani, intr-o pozitie internationala mai favorabila decat oricand
in istoria ei. Este de datoria viitoarelor guvernari sa duca mai departe
aceasta realizare.
Guvernarea 1996-2000
a permis, pentru prima data dupa 60 de ani, fortelor democratice de
centru-dreapta sa exercite puterea, sa-i cunoasca mecanismele si
riscurile. Datoria acestor forte este acum sa nu iroseasca experienta
ultimilor patru ani. Ea trebuie folosita in primul rand pentru a tine
sub control toate actiunile celor instalati acum la conducerea tarii. Eu
insumi voi face tot ce-mi sta in putinta pentru a veghea la respectarea
drepturilor si libertatilor fundamentale ale fiecaruia dintre
concetatenii nostri.
Voi veghea ca Puterea
nou instalata sa-si faca datoria la fel ca fiecare dintre noi, la fel ca
milioanele de oameni cinstiti, muncitori si modesti care duc greul
acestei tari. Voi sti si voi spune raspicat tuturor daca acest lucru nu
se va intampla. Este de datoria mea si sta in puterea si in experienta
mea de presedinte al tarii sa o fac.
Patria pentru care
merita sa lupti
Mi-a fost dat sa
conduc destinele Romaniei in ultimii patru ani ai deceniului, secolului
si mileniului. La capatul a patru ani in fruntea tarii, pot marturisi ca
a fost o experienta dura, cladita din multa munca, incercari dramatice,
momente de mandrie si dezamagiri dureroase. Sunt ani care au adus o
schimbare profunda a societatii romanesti si au marcat destinele multor
oameni. Pretul social a fost platit din greu de o mare parte a
cetatenilor si exista, de asemenea, un pret politic platit de
guvernanti. Democratia asigura echilibrul acestui raport si beneficiul
este stabilitatea tarii. Reactia cetatenilor nu poate fi contestata
pentru ca ei platesc pretul imediat, iar roadele reformei apar mult mai
tarziu. Anii ce vin le vor confirma.
Secolul care se
incheie peste cateva zile va ramane sub amprenta tragica a celor mai
cumplite sisteme de organizare a minciunii si urii din istoria omenirii.
Romanii le-au resimtit din plin. E timpul sa le punem capat. Sa abordam
marile sfidari ale mileniului trei cu o noua etica a responsabilitatii
comune. Ma adresez indeosebi tinerilor Romaniei, celor care vor purta
aceasta responsabilitate in noul secol. Aveti incredere in fortele
voastre!
Este momentul sa ne
despartim de suspiciune, de invidie si de teama, pentru a regasi
increderea: increderea in adevaratele valori, increderea in cei de langa
noi, increderea in noi insine. Numai asa putem avea incredere in
viitorul nostru comun. Stiu ca multi sunteti dezamagiti de absenta unei
alternative politice la noua guvernare care sa asigure echilibrul
necesar unei corecte exercitari a puterii. Tinerii sunt aceasta
alternativa. Tara are nevoie de voi, de forta si de competenta voastra,
asa cum si voi aveti nevoie de valorile ei.
Cred din tot sufletul
ca Romania este o tara pentru care merita sa lupti. Dumnezeu sa
ocroteasca Romania!