Discurs la
Conferinta şefilor de stat şi de guvern din statele membre ale Uniunii
Europene şi statele candidate la aderare, Nisa, 7 decembrie 2000
Miza ultimului
deceniu dintr-un secol insangerat
Participarea statelor
candidate la marea dezbatere initiata de cele mai inalte autoritati ale
statelor membre pentru definirea viitorului Uniunii Europene este o noua
marturie, hotaratoare si convingatoare, a deschiderii si consideratiei
autentice care insotesc aceasta etapa cruciala in constructia Europei.
Imediat dupa caderea
Zidului Berlinului, noi, cetatenii tarilor „celeilalte Europe”, ne-am
exprimat increderea si dorinta de a adera la Uniune asa cum arata ea in
acel moment. Acum, in pragul unui nou secol, de care ne despart doar
cateva zile, Uniunea Europeana ne invita sa reflectam impreuna cu ea la
marele proiect nascut din intalnirea sperantelor noastre de integrare si
vointa Uniunii Europene de a asuma aceasta uriasa sfidare a istoriei
politice. Este dovada, nicicum singulara, ca statele membre concep
Uniunea largita ca o ampla si generoasa forta de parteneriat si unitate
a Europei, in spiritul inaltelor valori de libertate, egalitate si de
fraternitate care constituie substanta sa originara.
Credinciosi acestor
valori si mandri de aceasta incredere, reprezentantii statelor candidate
au reflectat adanc asupra propunerilor de reforma a Uniunii. Sunt
fericit sa constat ca pozitia Romaniei este de cele mai multe ori in
deplina concordanta cu punctul de vedere exprimat de majoritatea
statelor membre.
Esenta acquis-ului
democratic
Ceea ce mi se pare
prioritar in reforma Uniunii este grija de a pastra esenta insasi a
acquis-ului democratic care confera fiecarei tari membre o voce si o
prezenta, evitand blocajele, pret inevitabil al deciziilor supuse
unanimitatii. Este, prin urmare, binevenita propunerea de a simplifica
fara a exclude, exprimandu-ne in acest sens optiunea pentru ca fiecare
tara sa fie reprezentata de cate un comisar.
Apreciem forta de
impulsionare pe care o pot avea cooperarile intarite, precum si
responsabilitatea cu care se cauta identificarea formulei optime de
exprimare a voturilor in cadrul Uniunii. Suntem convinsi ca, dincolo de
firestile diferente de perceptie, membrii Uniunii Europene vor gasi – ca
de atatea ori inainte – calea sporirii eficientei si legitimitatii
organismelor care o reprezinta.
In momentul in care
noi, europeni de-abia renascand in libertate, ne-am afirmat dorinta de
integrare, putini erau printre noi aceia care stiau cu adevarat ce
impunea, in profunzime, aceasta integrare, cate mii de fire urmau sa fie
reinnodate, potrivite, intarite in acest urias efort de armonizare.
Statele membre ale Uniunii cunosteau toate aceste lucruri si totusi au
raspuns fara ezitare acestei provocari de extindere fara precedent, nu
atat prin dimensiunea sa geografica, cat mai ales prin uriasa ambitie de
a armoniza atatea experiente, deseori dramatice, atatea disparitati,
cateodata stridente, atatea sperante si chiar iluzii.
Este pretul ce
trebuie platit pentru un vis de unitate europeana, pentru a aduce pacea
Europei in realitatea imediata. De-abia eliberate de imperii ce le
divizasera tocmai pentru a le supune mai usor, noile democratii riscau
sa se afunde in violenta si anarhia conflictelor niciodata stinse cu
adevarat pe calea dialogului si a tratatelor de prietenie. Unele
fracturi nou aparute pe harta est-europeana au fost marcate tragic de
reaparitia si acutizarea unor vechi conflicte interetnice si
interconfesionale.
Acolo unde integrarea
a putut fi miza principala a societatii, au fost adoptate noi reguli de
conduita, preintampinandu-se conflicte si generalizandu-se dialogul
politic. Aparitia altor Bosnii si Cecenii a putut fi, pana la un punct,
evitata. Apoi a izbucnit Kosovo, cu toata tragedia urmarilor sale nici
acum inchise.
Faptul ca Uniunea
Europeana a raspuns repede si in mod pozitiv dorintei de aderare a
tarilor central- si est-europene, implicandu-se alaturi de noi in
dificila opera de reconstructie a institutiilor si a legilor, a
conceptelor si a economiilor, ne da forta de a depasi trecutul si de a
ne gandi viitorul dupa regulile cooperarii si solidaritatii. Catalizarea
schimbarilor democratice si dezvoltarile pozitive din Croatia si R.F.
Iugoslavia creeaza premisele unei stabilitati regionale de durata.
Cum spuneam, Uniunea
a raspuns repede. Intr-adevar, epoca noastra post-industriala si globala
impune o dinamica fara precedent chiar si in deciziile cele mai grele si
mai incarcate de viitor. Orice strategie pe termen lung se hraneste
dintr-o prospectie si dintr-o reflectie la evolutiile posibile – ale
tehnicienilor, ca si ale oamenilor politici. Insa astazi ritmul
transformarilor este atat de inalt, incat obligatia de a actiona repede
impune adesea simultaneitatea strategiilor si a tacticilor, lasand prea
putin spatiu reflectiei. Mi se pare de aceea cu atat mai remarcabil
faptul ca largirea Uniunii este, in acelasi timp, o dinamica a
prezentului si o viziune asupra viitorului, o practica a integrarii si o
filozofie a viitoarei unitati a continentului.
Nu trebuie uitat
totusi ca aceasta dinamica ii poate face sa-si piarda suflul pe cei ce
nu au un asemenea exercitiu. Europa secolului trecut mai scoate, din
cand in cand, capul – chiar si in democratiile mai solide. Nu peste tot
neincrederea in Celalalt va fi fiind definitiv uitata. Din vremea
Razboiului Rece si pana astazi, extremisme diverse si-au construit
profilul politic pornind de la aceste reziduuri resentimentare care,
periodic, reapar parca pentru a ne aminti ca democratia este miza unei
lupte niciodata incheiate.
Aceste fapte sunt cu
atat mai frapante in societatile aflate in tranzitie si care trebuie, in
acelasi timp, sa se desparta de ceea ce parea sa fie fatalitatea
dictaturilor comuniste si sa parcurga – arzand etapele – drumurile
modernitatii, pentru a ajunge cat mai repede la nivelul societatilor cu
care se vor aliate. Noi trebuie sa invatam in acelasi timp ce inseamna
fracturile sociale, dialogul cu minoritatile si cu vecinii, sa realizam
izomorfismul cu valorile, regulile si practicile statelor membre ale
Uniunii Europene, sa gasim impreuna cu ele echilibrul optim intre
identitatile noastre particulare si identitatea noastra europeana. Mai
trebuie sa regandim propriul trecut – fara ura, dar si fara indulgenta –
acceptand in acelasi timp efectele greu suportabile ale unei
reconstructii economice, sociale, culturale, de natura sa ne ravaseasca
viata. In timp ce tarile membre sacrifica multe mijloace materiale si
energii umane pentru a face sa progreseze integrarea, societatile care
aspira la integrare trebuie sa urce o panta abrupta si plina de
obstacole. Orice fiinta umana traumatizata are tendinta de a se izola,
ca intr-un refugiu, in trecut. Pentru aceasta trebuie condamnata sau
incurajata?
Democratia nu se
poate apara ea insasi,
noi suntem cei
chemati sa o aparam
Este, intre altele,
de datoria noastra, a tuturor, sa nu permitem fortelor reactionare –
oriunde s-ar afla ele in Europa – sa instrumentalizeze temerile,
resentimentele, agresivitatea primara si sa intoarca sensul istoriei.
Este datoria noastra, a tuturor, sa ne batem in fiecare zi pentru ca
valorile democratiei, libertatii si solidaritatii umane sa fie ancorate
in partea cea mai profunda a societatilor noastre si in adancul
constiintelor noastre. Legitimitatea democratica a proiectului nostru
integrator trece prin intelegerea vulnerabilitatilor fiecarei societati,
cum trece de asemenea prin constientizarea faptului ca democratia nu se
poate apara ea insasi. Noi suntem cei chemati sa o aparam, platind
uneori un pret greu pentru ca democratia este chiar codul genetic al
Europei unite.