ANTICIPAREA SCHIMBARII
Calcâiul vulnerabil
al strategiilor politice
Putem anticipa schimbarile care
marcheaza adânc viata persoanelor si a comunitatilor? Stim toti
ca prezicerea este una dintre cele mai vechi, mai ambitioase si totusi
cea mai imperfecta dintre tehnicile umanitatii. Stramosii nostri au
încercat sa ghiceasca viitorul folosind aproape orice, de la pietre,
plante si oase de animale, pâna la stele si la mâna omului
vazuta ca o amprenta a destinului. Prezicerile lor s-au îndeplinit
rareori.
Am trecut granita anului 2000 si
sfârsitul lumii, anuntat de secole, nu s-a produs. Dar viitorul
se pravaleste asupra noastra într-un ritm naucitor. Oare astazi
suntem mai bine pregatiti pentru a anticipa marile schimbari ale secolului,
deceniului sau macar ale anilor ce vin? Ma îndoiesc profund. A
avut cineva, în 1984, fatidicul an al cartii lui Orwell, constiinta
faptului ca, în mai putin de cinci ani, Europa de Est va exploda,
realizând un punct de cotitura în istoria globala?
Ceea ce propun pentru început
va fi doar un inventar sumar al câtorva elemente-cheie ale unei
anticipari a schimbarii si o proiectie absolut ipotetica a acesteia,
stiind prea bine ca ea ar putea fi complet negata chiar mâine
ca efect al unui factor acum necunoscut sau doar neasteptat. Relativitatea
anticiparii ramâne în continuare calcâiul vulnerabil
al strategiilor politice.
Caderea regimurilor comuniste din
Europa de Est si dizolvarea mai apoi a imperiului sovietic au deschis
o fereastra unica de oportunitati pentru o noua mare comunitate care
împartaseste aceleasi valori ale democratiei si pacii la scara
întregului continent. Se poate spune ca doisprezece ani ai istoriei
care au trecut de atunci au fost dedicati într-o mare masura unui
efort intens de regândire, într-o noua perspectiva, a întregului
sistem al institutiilor europene si transatlantice, atât în
privinta dimensiunilor, cât si a continutului lor structural.
În mare, aceasta perioada se apropie de sfârsit, dar au
ramas de clarificat – pe lânga o multime de detalii –
câteva probleme majore. Multe depind si vor depinde înca
de modalitatile în care acestea vor fi limpezite.
Scenarii optimiste
O problema este pozitia Federatiei
Ruse. Alegerile din 2000 au confirmat ca exista un curent autoritar,
dar nu este (înca) clar care sunt limitele predictibile în
care acesta se va cantona sau va evolua în urmatoarele decenii.
Scenariul optimist este, desigur, cel al unui progres consecvent al
democratiei, al statului de drept, al deschiderii catre cooperarea internationala.
Nu este singurul scenariu posibil. Dupa parerea mea, aceasta evolutie
este un proces crucial, iar comunitatea internationala, în general,
si organizatiile civice, în particular, trebuie sa-si continue
eforturile de întelegere si de sprijinire a unui veritabil progres
democratic în Rusia.
Cel de-al doilea aspect, care pare
esential în definirea viitorului pe termen mediu, priveste continutul
noului concept de securitate. Problemele de securitate clasice reprezinta
doar o parte a noilor perspective de abordare a securitatii pe care
le-a inaugurat sfârsitul Razboiului Rece. Fostele riscuri marginale,
non-militare, au devenit centrale, în timp ce clasicele tipuri
de confruntare militara sunt din ce în ce mai putin probabile.
Globalizarea impune stattelor sa se apere împotriva unor noi amenintari,
cu o noua strategie, ceea ce presupune o noua conceptie, noi modalitati
de evaluare si noi tipuri de profesionisti implicati în proces.
Societatea civila va avea un rol sporit în aceasta revizuire a
strategiilor traditionale, nu doar ca beneficiar pasiv al rezultatelor
acesteia dar, din ce în ce mai mult, ca partener al unei schimbari
pentru care are propriile sale modalitati si resurse.
Ultimul aspect pe care îl
voi lua în considerare aici este extinderea sistemelor de aliante
si cooperare prin primirea de noi membri din Europa Centrala si de Est.
Summit-ul de la Madrid a început, în 1997, procesul de largire
a NATO. În cadrul Summit-urilor de la Copenhaga, Helsinki si Nisa
s-a decis ca Uniunea Europeana se va extinde, în ce mod si în
ce limite. Acest dublu proces trebuie sa gestioneze tranzitii dificile,
atât în tarile candidate, cât si în ceea ce
priveste structurile celor doua organizatii. Oricât de complex,
sau chiar dureros ar fi uneori acest proces, succesul sau este esential
nu doar pentru Europa, ci si pentru întreaga lume.
Un esec în integrarea renascutelor
democratii din partea estica a Europei ar putea împiedica curentul
general catre o lume deschisa si libera; i-ar descuraja pe sustinatorii
democratiei si pacii, atât din aceste tari, cât si din Orientul
Apropiat. Aceasta ar putea însemna indirect un triumf nemeritat
pentru toate tipurile de fundamentalism – fie el comunist, fascist,
musulman sau de orice alta factura. În partea estica a continentului,
putem observa deja ca, ori de câte ori procesul de integrare pare
sa se încetineasca, propagatorii vechilor ideologii si practici
totalitare îsi ridica din nou capetele. Care ar fi consecintele
unei decizii de stopare a procesului?
Pe de alta parte, un succes al integrarii
europene si euro-atlantice va deschide, cu siguranta, noi perspective
pentru nazuintele majoritare de libertate, democratie si dezvoltare.
Nu încerc sa vând o noua utopie. Ca intelectual sunt obisnuit
cu o critica sanatoasa; ca sef de stat am fost adesea confruntat cu
tensiunile, cu asperitatile, chiar si cu potentialul de conflict ca
efecte secundare – sau, mai bine zis, ca efecte perverse –
ale procesului de integrare al tarii mele, pe care am decis sa-l accelerez
prin reforme interne si o politica externa consecventa Daca asemenea
efecte pot fi controlate, cel putin partial, n-am putea însa controla
urmarile unei înfrângeri a procesului de integrare în
întregul sau. Iugoslavia a fost o dovada tragica a riscurilor
care izvorasc din lipsa unei viziuni integratoare. Speram ca aceeasi
Iugoslavie a devenit prin cursul evenimentelor din anul trecut reversul
acestei probe negative – un progres conditionat tocmai de succesul
viziunii integratoare.
De la blestem la binecuvântare
O Uniune Europeana la scara întregului
continent va fi, nu încape nici o îndoiala, o solutie durabila
pentru problemele de securitate ale continentului. Si, mai mult decât
atât, poate deveni chiar motorul unui progres major în economie
si civilizatie. Prin bogatia resurselor sale materiale, a cunostintelor
si tehnicilor, cât si prin extraordinara sa bogatie în resurse
umane înalt calificate, Europa viitorului apropiat are un mare
potential de crestere.
Europa de astazi este, în
mare, împartita în doua jumatati: una, cu o civilizatie
moderna, înalt industrializata, a doua, înca împovarata
cu industrii–fantoma si o componenta rurala cu structura arhaica.
Calea pentru armonizarea celor doua parti ale Europei poate parea prea
lunga si prea dificila în prezent. Daca, totusi, ne imaginam o
abordare diferita, în care societatile noi, post-industriale,
vor gasi în aceste noi teritorii ale Estului o libertate de dezvoltare,
un spatiu în care sa faca un salt înainte? Daca, transformând
blestemul lor istoric în binecuvântare, tarile est-europene
îsi vor stabili ca prioritate dezvoltarea unei noi economii, bazate
pe cunostinte si pe educatie, mai degraba decât pe consumul de
energie?
Aceasta înseamna sa încetam
sa privim extinderea ca pe un proces repetitiv si sa avem o perspectiva
cu adevarat complementara si coerenta asupra societatilor noastre în
întregul lor. Înseamna, de asemenea, ca planificarea extinderii
si jocurile cu suma nula trebuie sa faca loc unei viziuni realiste asupra
diversitatii si asupra cooperarii în cadrul diversitatii lumii
în care traim.
Va trebui sa regândim bazele
economiei si ale lumii în întregul ei. Prin aceasta înteleg
ca globalitatea în sensul inter-relatiilor, al inter-schimburilor
si al bogatiei lumii trebuie sa prevaleze asupra globalizarii în
sensul uniformitatii extinderii, al dominatiei unui model asupra celorlalte,
al paucitatii de idei.
Europa are o asemenea diversitate
de limbi, de traditii si culturi încât nu-si poate permite
sa-si nege esenta, stergându-si diferentele în numele unei
asa-numite civilizatii globale. Chiar si în uriasul melting din
Statele Unite, traditiile diversitatii culturale îsi revendica
astazi propria specificitate. Europa nu este un asemenea loc al contopirii
identitatilor si ar fi absurd sa-l mimeze acum. Dimpotriva, Europa poate
reusi transformând calea catre viitor într-o cale catre
schimburi, catre creativitate si cultura. O cultura vazuta nu ca un
opus al civilizatiei, ci ca o dimensiune interioara a civilizatiei moderne
comune si profund democratice.
Daca marea provocare a integrarii
europene se limiteaza la constructia unui bloc economic puternic pe
plan mondial, atunci aceasta poate fi o gândire „politic
corecta” – daca umanitatea este vazuta doar ca o pluralitate
de producatori si consumatori. Ar însemna însa, cu certitudine,
sfârsitul spiritului european, creator de istorie.
În acord cu valorile erei cunoasterii ar trebui imaginat un nou
plan Marshall post-conflict si prevenitor de noi conflicte, care sa
actioneze preponderent în domeniul culturii, educatiei, eticii.
Binomul civilizatie–cultura poate aduce alaturi elemente dinamice
ale civilizatiei, ca acceptarea incertitudinii si promovarea schimbarii,
cu elemente oarecum statice, apreciate ca valori perene, contribuind
astfel la stingerea unor conflicte identitare si creând o relatie
promitatoare între global si local. Proiectele complexe economico-ecologice
si cultural-educationale, ca Reconstituirea Drumului Matasii care a
adus alaturi Azerbaidjanul si Armenia, sau Marea Neagra în criza,
un proiect ecologic, cultural si ecumenic initiat de Bisericile din
Sud-Estul Europei, sunt exemple care ar putea fi utilizate în
rafinarea Planului de Stabilitate în Balcani axat, în prezent,
preponderent pe componenta economica.
Criza de adaptare a politicii
La începutul acestui discurs
am evocat unul dintre exemplele clare ale esecului anticiparii schimbarilor
politice – caderea regimurilor comuniste din Europa Centrala si
de Est, caruia i se pot alatura multe altele. Mi-am exprimat îndoiala
ca acum am fi mai pregatiti pentru a prezice schimbarile politice. Revin
la enuntul initial pentru a adauga o explicatie referitoare la cauza
dificultatilor prezicerii schimbarilor politice.
Cauza este însasi criza politicii.
Criza politicii este generata de inadaptarea acesteia la modificarile
conditiilor de spatiu si timp, mai exact la largirea spatiului de actiune
si la cresterea vitezei de desfasurare a fenomenelor. Crizele de adaptare
nu sunt aparitii recente în evolutia societatii umane. Stiinta
a renuntat înca de la jumatatea secolului trecut la modalitatea
de previziune bazata pe determinismul clasic, de care era atât
de mândra si, pentru a putea avansa, si-a modificat logica si
limbajul.
Mediul economico-financiar a fost
obligat sa-si modifice cu rapiditate si logica, si limbajul. Flexibilitatea,
recunoscuta ca o caracteristica a mediului economic, functioneaza atât
în sfera macroeconomica, cât si în cea microeconomica,
ca un suport al competitivitatii. Strategiile economico-financiare au
reusit, cel putin pâna acum, sa propuna solutii de adaptare pentru
gestionarea pe scara mondiala a sistemului bancar si financiar, a transporturilor,
a tranzactiilor comerciale si a comunicatiilor, pentru a aborda frontal
incertitudinile economice legate de activitate, cât si pe cele
legate de inactivitate (sistemele de pensionare, asigurari etc.). La
aceasta se adauga un nou tip de gândire si gestionare a vietii
persoanelor, de la sirul clasic de termeni: munca – metrou –
televizor – somn, la sirul care include si alti termeni de referinta:
activitate de formare – interes personal – interes general.
Dar politica? Poate ea raspunde
acestor provocari cu mijloacele sale actuale?
Capacitatea de adaptare a administratiei
si a institutiilor la schimbari rapide va trebui acceptata ca un factor
determinant în politica. Constrângerile resimtite de indivizi
la schimbari accelerate sunt determinate în primul rând
de un cadru institutional rigid, de lipsa de adaptabilitate a entitatilor
care îi reprezinta.
Ar fi o greseala sa credem ca problemele
create de schimbari rapide se limiteaza la societatile în tranzitie
postcomunista. Tranzitia este un proces general si ea vizeaza incertitudinea
persoanei umane pe tot cuprinsul satului planetar. Internet-ul face
accesibila o masa enorma de informatii, dar creaza si o incertitudine
a identitatii. Frontierele dintre
real si virtual se estompeaza si o serie de studii recente prezic reactii
de extrema violenta rezultate din aceasta planare în incertitudine.
Experienta arata cât de greu este de facut fata violentelor oamenilor
lipsiti de repere de încredere, chiar în statele cu democratii
consolidate si economii performante.
Este pregatita politica sa revina
la telul ei initial – slujirea omului – si sa gestioneze
enormele sfidari ce stau în fata noastra în noul secol si
mileniu? Tehnologia este doar vehiculul care ne cara mai repede în
viitor. Noi suntem aceia care trebuie sa-i stabilim destinatia si sa
hotarâm care sunt valorile pe care le luam cu noi în acest
drum. Faptul ca timpul curge mai
repede nu înseamna ca trebuie sa ne grabim fara sa gândim.
Doar ca trebuie sa gândim altfel.
Expunere (key-note speach) la
Conferinta internationala cu tema Abordarea schimbarii în noul
secol: inovatia economica, reforma politica si reînnoirea culturala,
Evian, Franta, 18 mai 2001.