Discurs la
festivitatea de premiere a caştigatorilor din Topul national al firmelor
private din Romania, Bucureşti, 3 noiembrie 2000
Modelul
invingatorilor
Topul national al
firmelor private este o sarbatoare a succesului care reuneste elita
firmelor din sectorul privat romanesc. El certifica faptul ca in Romania
exista initiativa si pricepere in afaceri, iar premierea celor mai bune
firme reprezinta, fara indoiala, un stimulent. Atat pentru castigatori,
obligati sa-si mentina prestigiul, cat si pentru cei care doresc sa
ajunga in varf. Faptul ca aceasta ierarhizare nationala a firmelor
private are deja o traditie de sapte ani ne dovedeste ca in Romania si
lucrurile pozitive au continuitate.
In bilantul reformei
si al schimbarii, performantele sectorului privat au adus noi locuri de
munca, iar de contributiile dumneavoastra la bugetul de stat au
beneficiat sanatatea, invatamantul, protectia sociala, apararea si
cultura. Alaturi de milioanele de contribuabili, firmele private au
platit pretul cel mare al reformei. Meritul dumneavoastra este ca, desi
ati avut de luptat cu dificultati uriase, nu ati cedat in fata lor. Mai
mult, nu v-ati multumit sa duceti o politica de supravietuire si ati
demonstrat ca puteti obtine rezultate excelente si in conditii vitrege.
Nu inseamna ca mediul de afaceri din Romania nu trebuie sa devina mai
prielnic pentru intreprinzatorii privati. Constienti ca succesul nu vine
de la sine, dumneavoastra v-ati inarmat cu indrazneala, tenacitate,
munca si tarie sufleteasca pentru a reusi. Faceti parte din categoria
invingatorilor.
Orice dificultate
reprezinta o provocare si orice obstacol o oportunitate. Daca nu
acceptam acest mod de gandire, modernizarea si prosperitatea Romaniei
vor ramane doar vise frumoase. Din fericire, aceasta mentalitate castiga
tot mai mult teren in societatea romaneasca. Prin urmare, putem fi
optimisti. Modele oferiti dumneavoastra si sunt convins ca ele vor fi
urmate de cat mai multi.
Din pacate, sunt
multi si cei care mai privesc cu neincredere succesul altora. Poate,
pentru ca ei n-ar indrazni sau nu au reusit, poate, din suspiciune,
poate, dintr-un reflex al egalitarismului comunist care promova o
nivelare a societatii in saracie. Persistenta acestei mentalitati in
societatea romaneasca reteaza uneori elanul intreprinzatorilor. Ei
trebuie sa devina locomotiva societatii, partea cea mai dinamica si
creativa care impulsioneaza pe toti ceilalti. Avem nevoie de elite.
Zestre incompleta
Anul 2000 este pe
sfarsite si este firesc sa privim spre viitor. Ce va aduce el? Cum va
arata economia in viitorul nu prea departat? Pentru a raspunde la aceste
intrebari trebuie mai intai sa stim cu ce zestre plecam spre viitor.
Exista o economie de piata reala, bazata decisiv pe proprietatea privata
si aceasta este marea schimbare din ultimii ani. Plecam, de asemenea, cu
institutii indispensabile economiei de piata – bursele de valori si de
marfuri, inca slabe, dar functionale; cu un sistem bancar in sfarsit
curatit de deturnari, imprumuturi nerestituite si dobanzi preferentiale;
cu un inceput de legislatie care sa permita dezvoltarea societatii
informationale. A fost stabilita o strategie nationala de promovare a
informatizarii; au fost scutite de taxe vamale si TVA importurile unor
produse IT. Sunt necesare reglementari privind semnatura electronica,
comertul electronic, dezvoltarea unor parcuri tehnologice software.
Globalizarea este un
fenomen actual si inevitabil. Romania trebuie sa se adapteze acestei
tendinte si sa construiasca cat mai repede o societate post-industriala.
Impactul accesului la informatii prin Internet este din ce in ce mai
vizibil in domeniul economiei si al afacerilor. Sunt patru ani de cand
lupt sa conving institutiile si opinia publica ca singura noastra sansa
este saltul peste etapele clasice de dezvoltare pentru a pune rapid
bazele societatii post-industriale informationale. Am initiat programul
E-Romania si, ca presedinte de onoare al Asociatiei Industriei de
Software, am inteles sa folosesc orice prilej pentru a sustine acest
proiect national.
Decalogul noii
economii
Exista anumite
caracteristici esentiale ale noii economii, care modifica modul de a
face afaceri, genereaza provocari noi si obliga la raspunsuri noi. Iata
de ce cred ca dumneavoastra sunteti auditoriul cel mai potrivit pentru a
vorbi despre ceea ce am putea numi decalogul noii economii:
– Materia devine mai
putin importanta. Pana acum am fost obisnuiti sa gandim in termeni de
volum; de azi inainte totul se va discuta in termeni de viteza.
Elaborarea informatiilor este mult mai puternica si mai eficienta decat
miscarea produselor fizice. Valoarea unei companii este tot mai putin
legata de bunurile tangibile si tot mai mult de calificare, idei si
asocierea strategica a informatiilor.
– Distantele in
spatiu se minimalizeaza. Intreaga lume a devenit clientul si concurentul
fiecarei firme. Pana acum, elementul geografic a avut un rol decisiv in
determinarea subiectilor si a ariilor concurentiale. Acum, firmele pot
lua legatura instantaneu cu clientii din intreaga lume. Pe de alta
parte, si concurenta a atins dimensiuni globale. Nici oportunitatile,
dar nici riscurile nu au fost vreodata atat de mari.
– Timpul
tranzactiilor se reduce. Interactiunea instantanee implica schimburi tot
mai rapide. Intr-o lume de legaturi instantanee, capacitatea de a da
raspunsuri imediate si de a te adapta la cerintele pietei in timp real
devin fundamentale.
– Calitatea
resurselor umane este esentiala. Puterea creierului nu poate fi
inregistrata in contabilitate, dar este factorul cel mai important al
noii economii. La acest capitol, as dori sa remarc ca Romania are un
avantaj competitiv, deoarece detine un numar important de persoane cu o
pregatire profesionala foarte buna si, in acelasi timp, cunoscatori de
limbi straine. Astazi, mai mult ca niciodata, valoarea asociata ideilor
si modelelor comerciale si tehnologice, exprimata in creatii este
enorma. Metodele de angajare si gestionare a resurselor umane sunt in
profunda transformare.
– Cresterea este
facilitata de intrarea in reteaua Internet. Comunicarea web este atat de
rapida si de simpla, incat informatia privind existenta unui produs nou
este raspandita cu viteza unui incendiu. Acest lucru inseamna ca in noua
economie avantajele primului venit sunt mult mai mari decat in trecut.
– Valoarea creste
exponential cu cota de piata detinuta. Pentru produsele care permit
stabilirea unui standard, efectul de retea este cel mai pronuntat. Cu
cat numarul produselor este mai mare, cu atat va fi mai cautata fiecare
unitate. Acest lucru reprezinta o exceptie notabila de la regulile
economice traditionale care asociau cresterea valorii cu penuria. Unele
firme isi distribuie gratuit produsele pentru a-si asigura cotele de
piata si a vinde apoi servicii auxiliare. Un exemplu in acest sens este
politica de vanzari in telefonia mobila care se aplica chiar acum in
Romania. A crescut exponential numarul produselor si al serviciilor a
caror valoare este legata de raspandirea din ce in ce mai rapida a
retelei. Istoric, efectul de retea este comparabil cu generalizarea
aparatelor telefonice sau a faxului.
– Info-mediarii
inlocuiesc inter-mediarii. Distribuitorii si agentii autorizati sunt
serios amenintati de economia de retea in care cumparatorii se pot
adresa direct vanzatorilor. Se preconizeaza nasterea unei noi categorii
de intermediari. Pe masura ce cantitatea de informatii creste, aceasta
noua categorie va avea rolul de a transforma datele brute in informatii
punand in contact oferta de servicii agregate, asistenta pentru clienti
si instrumentele tehnologice. Activitatea lor este necesara pentru a
simplifica operatiunile de cumparare sau mediile de vanzare bazate pe
agregarea comunitatilor de utilizatori.
– Cumparatorii devin
mai puternici, vanzatorilor li se prezinta noi oportunitati. Clientul nu
mai trebuie sa se deplaseze pentru a confrunta preturile si serviciile.
Oportunitatile cele mai favorabile vor fi gasite cu ajutorul produselor
software adecvate. In aceste conditii, firmele care ofera servicii
unicat sau la costuri mai reduse pot atrage multi clienti noi. Cele care
se bazeaza insa pe bariere de ordin fizic pentru a se apara de
concurenti sunt pe cale de a da faliment.
– Informatiile
privind un produs sau serviciu au o proportie mai mare decat valoarea sa
globala. Tranzactiile sunt ca o partida de dublu. Este mult mai usor sa
personalizezi informatii decat produse fizice. Astfel, pentru furnizori
va fi mai simplu si mai profitabil sa personalizeze informatiile, iar
consumatorii vor incepe sa ceara din ce in ce mai des acest tip de
serviciu.
– Orice produs este
disponibil oriunde. Distanta dintre dorinta si cumparare a fost
acoperita. Rafturile de la world wide web sunt unice, pentru ca sunt
nelimitate. Conditionarile artificiale care limitau alegerile
consumatorilor lasa loc posibilitatii de a cumpara exact produsul dorit.
Inainte, impulsul de cumparare si cumpararea propriu-zisa erau separate
de bariere fizice si mentale. Astazi este de ajuns sa gasesti numele
produsului dorit si sa apesi butonul „cumpara”, fara a te duce la
magazin pentru a realiza actul de cumparare. Un simplu „clic” rezolva
totul.
Viteza accelerata
Atunci cand produsele
de marketing si de vanzare tind sa se contopeasca, concurentii sunt la
distanta de un „clic”.
La distanta de un
„clic” sunt si viitorul, eficienta si prosperitatea noastra. Stiu ca
multi dintre dumneavoastra aveti deja site-uri de Internet, prin care va
faceti mai cunoscuti si va inlesniti comunicarea. Sunt convins ca veti
face cu usurinta pasul catre comertul electronic, ca veti sti sa
profitati de uriasele beneficii pe care vi le poate aduce si ca veti
putea sa evitati riscurile pe care le implica.
Un lider al economiei
de piata clasice va putea fi si un lider al noii economii numai daca va
avea puterea sa se adapteze noilor principii cu viteza cu care se
dezvolta societatea informatica. O sansa nefolosita la timp, dispare.
Internetul este acum la noi. Noi unde suntem?