Discurs la festivitatea de premiere a caştigatorilor din Topul national al firmelor private din Romania, Bucureşti, 3 noiembrie 2000 

 

Modelul invingatorilor

Topul national al firmelor private este o sarbatoare a succesului care reuneste elita firmelor din sectorul privat romanesc. El certifica faptul ca in Romania exista initiativa si pricepere in afaceri, iar premierea celor mai bune firme reprezinta, fara indoiala, un stimulent. Atat pentru castigatori, obligati sa-si mentina prestigiul, cat si pentru cei care doresc sa ajunga in varf. Faptul ca aceasta ierarhizare nationala a firmelor private are deja o traditie de sapte ani ne dovedeste ca in Romania si lucrurile pozitive au continuitate.

In bilantul reformei si al schimbarii, performantele sectorului privat au adus noi locuri de munca, iar de contributiile dumneavoastra la bugetul de stat au beneficiat sanatatea, invatamantul, protectia sociala, apararea si cultura. Alaturi de milioanele de contribuabili, firmele private au platit pretul cel mare al reformei. Meritul dumneavoastra este ca, desi ati avut de luptat cu dificultati uriase, nu ati cedat in fata lor. Mai mult, nu v-ati multumit sa duceti o politica de supravietuire si ati demonstrat ca puteti obtine rezultate excelente si in conditii vitrege. Nu inseamna ca mediul de afaceri din Romania nu trebuie sa devina mai prielnic pentru intreprinzatorii privati. Constienti ca succesul nu vine de la sine, dumneavoastra v-ati inarmat cu indrazneala, tenacitate, munca si tarie sufleteasca pentru a reusi. Faceti parte din categoria invingatorilor.

Orice dificultate reprezinta o provocare si orice obstacol o oportunitate. Daca nu acceptam acest mod de gandire, modernizarea si prosperitatea Romaniei vor ramane doar vise frumoase. Din fericire, aceasta mentalitate castiga tot mai mult teren in societatea romaneasca. Prin urmare, putem fi optimisti. Modele oferiti dumneavoastra si sunt convins ca ele vor fi urmate de cat mai multi.

Din pacate, sunt multi si cei care mai privesc cu neincredere succesul altora. Poate, pentru ca ei n-ar indrazni sau nu au reusit, poate, din suspiciune, poate, dintr-un reflex al egalitarismului comunist care promova o nivelare a societatii in saracie. Persistenta acestei mentalitati in societatea romaneasca reteaza uneori elanul intreprinzatorilor. Ei trebuie sa devina locomotiva societatii, partea cea mai dinamica si creativa care impulsioneaza pe toti ceilalti. Avem nevoie de elite.

 

Zestre incompleta

Anul 2000 este pe sfarsite si este firesc sa privim spre viitor. Ce va aduce el? Cum va arata economia in viitorul nu prea departat? Pentru a raspunde la aceste intrebari trebuie mai intai sa stim cu ce zestre plecam spre viitor. Exista o economie de piata reala, bazata decisiv pe proprietatea privata si aceasta este marea schimbare din ultimii ani. Plecam, de asemenea, cu institutii indispensabile economiei de piata – bursele de valori si de marfuri, inca slabe, dar functionale; cu un sistem bancar in sfarsit curatit de deturnari, imprumuturi nerestituite si dobanzi preferentiale; cu un inceput de legislatie care sa permita dezvoltarea societatii informationale. A fost stabilita o strategie nationala de promovare a informatizarii; au fost scutite de taxe vamale si TVA importurile unor produse IT. Sunt necesare reglementari privind semnatura electronica, comertul electronic, dezvoltarea unor parcuri tehnologice software.

Globalizarea este un fenomen actual si inevitabil. Romania trebuie sa se adapteze acestei tendinte si sa construiasca cat mai repede o societate post-industriala. Impactul accesului la informatii prin Internet este din ce in ce mai vizibil in domeniul economiei si al afacerilor. Sunt patru ani de cand lupt sa conving institutiile si opinia publica ca singura noastra sansa este saltul peste etapele clasice de dezvoltare pentru a pune rapid bazele societatii post-industriale informationale. Am initiat programul E-Romania si, ca presedinte de onoare al Asociatiei Industriei de Software, am inteles sa folosesc orice prilej pentru a sustine acest proiect national.

 

Decalogul noii economii

Exista anumite caracteristici esentiale ale noii economii, care modifica modul de a face afaceri, genereaza provocari noi si obliga la raspunsuri noi. Iata de ce cred ca dumneavoastra sunteti auditoriul cel mai potrivit pentru a vorbi despre ceea ce am putea numi decalogul noii economii:

– Materia devine mai putin importanta. Pana acum am fost obisnuiti sa gandim in termeni de volum; de azi inainte totul se va discuta in termeni de viteza. Elaborarea informatiilor este mult mai puternica si mai eficienta decat miscarea produselor fizice. Valoarea unei companii este tot mai putin legata de bunurile tangibile si tot mai mult de calificare, idei si asocierea strategica a informatiilor.

– Distantele in spatiu se minimalizeaza. Intreaga lume a devenit clientul si concurentul fiecarei firme. Pana acum, elementul geografic a avut un rol decisiv in determinarea subiectilor si a ariilor concurentiale. Acum, firmele pot lua legatura instantaneu cu clientii din intreaga lume. Pe de alta parte, si concurenta a atins dimensiuni globale. Nici oportunitatile, dar nici riscurile nu au fost vreodata atat de mari.

– Timpul tranzactiilor se reduce. Interactiunea instantanee implica schimburi tot mai rapide. Intr-o lume de legaturi instantanee, capacitatea de a da raspunsuri imediate si de a te adapta la cerintele pietei in timp real devin fundamentale.

– Calitatea resurselor umane este esentiala. Puterea creierului nu poate fi inregistrata in contabilitate, dar este factorul cel mai important al noii economii. La acest capitol, as dori sa remarc ca Romania are un avantaj competitiv, deoarece detine un numar important de persoane cu o pregatire profesionala foarte buna si, in acelasi timp, cunoscatori de limbi straine. Astazi, mai mult ca niciodata, valoarea asociata ideilor si modelelor comerciale si tehnologice, exprimata in   creatii este enorma. Metodele de angajare si gestionare a resurselor umane sunt in profunda transformare.

– Cresterea este facilitata de intrarea in reteaua Internet. Comunicarea web este atat de rapida si de simpla, incat informatia privind existenta unui produs nou este raspandita cu viteza unui incendiu. Acest lucru inseamna ca in noua economie avantajele primului venit sunt mult mai mari decat in trecut.

– Valoarea creste exponential cu cota de piata detinuta. Pentru produsele care permit stabilirea unui standard, efectul de retea este cel mai pronuntat. Cu cat numarul produselor este mai mare, cu atat va fi mai cautata fiecare unitate. Acest lucru reprezinta o exceptie notabila de la regulile economice traditionale care asociau cresterea valorii cu penuria. Unele firme isi distribuie gratuit produsele pentru a-si asigura cotele de piata si a vinde apoi servicii auxiliare. Un exemplu in acest sens este politica de vanzari in telefonia mobila care se aplica chiar acum in Romania. A crescut exponential numarul produselor si al serviciilor a caror valoare este legata de raspandirea din ce in ce mai rapida a retelei. Istoric, efectul de retea este comparabil cu generalizarea aparatelor telefonice sau a faxului.

– Info-mediarii inlocuiesc inter-mediarii. Distribuitorii si agentii autorizati sunt serios amenintati de economia de retea in care cumparatorii se pot adresa direct vanzatorilor. Se preconizeaza nasterea unei noi categorii de intermediari. Pe masura ce cantitatea de informatii creste, aceasta noua categorie va avea rolul de a transforma datele brute in informatii punand in contact oferta de servicii agregate, asistenta pentru clienti si instrumentele tehnologice. Activitatea lor este necesara pentru a simplifica operatiunile de cumparare sau mediile de vanzare bazate pe agregarea comunitatilor de utilizatori.

– Cumparatorii devin mai puternici, vanzatorilor li se prezinta noi oportunitati. Clientul nu mai trebuie sa se deplaseze pentru a confrunta preturile si serviciile. Oportunitatile cele mai favorabile vor fi gasite cu ajutorul produselor software adecvate. In aceste conditii, firmele care ofera servicii unicat sau la costuri mai reduse pot atrage multi clienti noi. Cele care se bazeaza insa pe bariere de ordin fizic pentru a se apara de concurenti sunt pe cale de a da faliment.

– Informatiile privind un produs sau serviciu au o proportie mai mare decat valoarea sa globala. Tranzactiile sunt ca o partida de dublu. Este mult mai usor sa personalizezi informatii decat produse fizice. Astfel, pentru furnizori va fi mai simplu si mai profitabil sa personalizeze informatiile, iar consumatorii vor incepe sa ceara din ce in ce mai des acest tip de serviciu.

– Orice produs este disponibil oriunde. Distanta dintre dorinta si cumparare a fost acoperita. Rafturile de la world wide web sunt unice, pentru ca sunt nelimitate. Conditionarile artificiale care limitau alegerile consumatorilor lasa loc posibilitatii de a cumpara exact produsul dorit. Inainte, impulsul de cumparare si cumpararea propriu-zisa erau separate de bariere fizice si mentale. Astazi este de ajuns sa gasesti numele produsului dorit si sa apesi butonul „cumpara”, fara a te duce la magazin pentru a realiza actul de cumparare. Un simplu „clic” rezolva totul.

 

Viteza accelerata

Atunci cand produsele de marketing si de vanzare tind sa se contopeasca, concurentii sunt la distanta de un „clic”.

La distanta de un „clic” sunt si viitorul, eficienta si prosperitatea noastra. Stiu ca multi dintre dumneavoastra aveti deja site-uri de Internet, prin care va faceti mai cunoscuti si va inlesniti comunicarea. Sunt convins ca veti face cu usurinta pasul catre comertul electronic, ca veti sti sa profitati de uriasele beneficii pe care vi le poate aduce si ca veti putea sa evitati riscurile pe care le implica.

Un lider al economiei de piata clasice va putea fi si un lider al noii economii numai daca va avea puterea sa se adapteze noilor principii cu viteza cu care se dezvolta societatea informatica. O sansa nefolosita la timp, dispare. Internetul este acum la noi. Noi unde suntem?