PRIMUL AN AL SECOLULUI XXI ÎN EUROPA
Mai multe întrebari
decât raspunsuri
Cu aproape doisprezece ani în
urma, când Zidul Berlinului a fost darâmat, o întreaga
lume, lumea post-razboi, a luat sfârsit si o noua realitate a
impus un alt fel de gândire si de structurare a viitorului. Principala
schimbare pe care a adus-o sfârsitul Razboiului Rece pentru Europa
poate fi definita ca o fereastra de oportunitati fara precendent spre
un continent unit si democratic. Aceasta înseamna ca securitatea
europeana este de acum încolo indivizibila. În ciuda tuturor
ambiguitatilor ultimului deceniu, noi concepte ale securitatii europene
sunt pe cale sa se nasca.
Exista în continuare mai multe
întrebari decât raspunsuri. Prima pe cale sa domine este
cea despre limitele integrarii. Cu alte cuvinte, trebuie sa ne asteptam
la dezvoltarea unor strategii complementare, sau la o lupta exploziva
a unor concepte antagonice? Va fi o strategie limitata, centrata pe
Occident, sau una larg cuprinzatoare? Caderea
Europei comuniste a generat, oare, noi forme ale aceleiasi solidaritati
fundamentale, ceea ce înseamna, de fapt, victoria conceptului
de securitate trans-atlantic, sau a determinat, într-o maniera
aproape irationala, prima ruptura reala dintre continentul nord-american
si Europa?
În ultimii doi ani, Statele
Unite au dezvoltat, pentru prima data dupa cel de al doilea razboi mondial,
un concept de securitate absolut autonom. Este, deci, firesc sa ne întrebam
daca securitatea europeana va continua sa aiba o dimensiune trans-atlantica,
sau ne vom confrunta cu o configuratie noua si neasteptata, cu o identitate
europeana de aparare în opozitie cu scutul american anti-nuclear.
Între NIET si poarta
de încredere
La multe dintre aceste întrebari
nu se poate raspunde fara evaluarea directiilor în care îsi
dezvolta Rusia propria identitate strategica si propriile teluri. Aceasta
evaluare nu este deloc usoara si ma astept mai degraba sa învat
acest subiect decât sa-l predau. Totusi, asa cum se vede din perspectiva
unei tari vecine, tendintele politicii externe ruse sunt oarecum nedumeritoare
în acest moment. Cred ca aceasta ambiguitate exprima dificultatile
cu care se confrunta Rusia în definirea propriilor sale concepte
de securitate într-un mediu international nou si, mai mult decât
atât, într-o noua logica a securitatii.
În esenta, politicienii rusi
par sa aiba o dificultate considerabila în a depasi logica traditionala
a jocului de suma nula. Ei par sa creada în continuare ca tot
ce ar câstiga Occidentul ar pierde Rusia. Dar, în afara
acestei perceptii traditionale, exista cel putin doua definitii diferite
ale strategiei sale de securitate europeana la granitele Federatiei,
care par reciproc exclusive: una minima, în care enclavele –
Kaliningrad sau Transnistria – sunt ferm sustinute sa ramâna
puncte forte ale granitei de Vest a Federatiei, iar tarilor baltice
si Moldovei, foste republici sovietice, li se cere sa nu adere la NATO,
desi sunt lasate libere sa-si întareasca legaturile economice
cu Vestul; a doua, în care zona de securitate implica recâstigarea
uniunii nu numai cu Belarus, Ucraina si Republica Moldova, dar si cu
o parte din fosta zona de influenta a Rusiei în Europa de Sud-Est.
De obicei, prima definitie apartine diplomatilor. Membri ai Parlamentului
o exprima adesea pe cea de a doua. Din când în când,
vectorul se schimba, ceea ce poate însemna mai mult decât
se presupune în mod curent.
În 1997, Rusia a trebuit sa
accepte „plecarea” Poloniei, a Ungariei si a Cehiei, nominalizate
pentru primul val de extindere a NATO. Alegerile din 1996 – 1997
au consolidat, în fine, optiunea strategica a României si,
respectiv, a Slovaciei. Ca atare, cele doua tari au fost citate drept
candidate la integrare în Declaratiile Finale ale Summit-urilor
NATO: România pentru prima data în 1997, la Madrid, apoi
reconfirmata în 1999, la Washington, iar Slovacia în 1999,
la Washington. Este vizibil ca aceste schimbari radicale nu au trezit
entuziasm în opinia publica din Rusia, ca sa nu mai vorbim despre
clasa politica. Problema este cât de departe merge aceasta lipsa
de entuziasm.
Daca Slovacia ar fi admisa în
NATO anul viitor, aceasta nu ar marca o noua era pentru Alianta. Ar
fi însa un avantaj strategic pentru Ungaria si Cehia ca noi membrii
NATO. Oricum, cu sau fara Slovacia în NATO, Europa Centrala este
deja în afara zonei de influenta a Rusiei.
Dimpotriva, orice alta optiune de
extindere, poate cu exceptia Sloveniei, va constitui o modificare majora
pentru pozitia Rusiei. Cazul tarilor baltice este cel mai evident, iar
pozitia explicita a Rusiei arata ca, în situatia în care
Alianta ar accepta oricare dintre cele trei republici în anul
viitor, relatia cu NATO se va antagoniza în mod automat. Nu stim,
însa, care ar fi eventualele mijloace de retorsiune pe care Rusia
le-ar putea folosi acum si daca ele ar putea depasi stadiul unor proteste
vehemente.
Optiunea de largire a flancului
sud-estic, adica intrarea în NATO a României si a Bulgariei,
se prezinta într-un mod diferit. Aceasta nu a fost contestata
niciodata în mod special de catre Rusia. Ea nu are nici o pretentie
deschisa asupra acestor doua state, iar „plecarea” acestora
nu pare a afecta în mod deosebit orgoliul rusesc.
Pe de alta parte, Rusia si-a început
cu secole în urma drumul de mare putere europeana prin încercarea
de a controla deopotriva zona baltica si Balcanii. Cum vor primi diplomatii,
militarii, politicienii rusi si chiar opinia publica pierderea influentei
în regiunea de Sud-Est? Pozitia Rusiei în timpul razboiului
din Kosovo tinde sa dovedeasca ca zona balcanica nu a încetat
niciodata sa fie un centru de interes pentru Rusia. Totusi, acest interes
nu se traduce într-un veto explicit, ci mai curând într-o
atitudine de negare/cooperare ambigua, chiar contradictorie.
Pe durata conflictului din Kosovo,
brutalul NIET sau vechea tactica a bolovanului plasat în mijlocul
drumului au fost abandonate si Rusia a dezvaluit surprinzatoare disponibilitati
constructive. În ceea ce priveste România, acest lucru a
fost evident în doua situatii: prima, în care am retras
avioanelor rusesti o autorizatie de survol, si în cea de a doua,
când, dupa incidentul Pristina, dreptul de survol nu a fost acordat.
Rusia a acceptat în ambele cazuri deciziile României. Este
o premiera istorica, care a deschis o poarta de încredere, aratând
o alta fata a Rusiei în relatiile cu vecinii ei. Este de mentionat
aici si retinerea Rusiei fata de propunerile Parlamentului regimului
Milosevici privind o uniune Rusia-Belarus-Serbia.
Lucrurile par sa fie oarecum diferite
astazi, în comparatie cu acum doi ani. Nu este limpede daca Rusia
nu are acum o strategie pe termen lung sau vreun tel specific pentru
influenta sa în Balcani. Se poate sa nu fie asa. Totusi, daca
asa ceva exista, atunci o prezenta puternica NATO în Europa de
Sud-Est ar putea sa-i modifice strategia în mod semnificativ.
Decizia de la Madrid, care a ignorat
consolidarea flancului sud-estic, a fost un stimulent nesperat pentru
Milosevici si acolitii sai în destabilizarea regiunii. O decizie
pozitiva la Praga ar putea pune capat potentialului de conflict care
mai clocoteste înca la granita de Sud a Aliantei. De aceea, în
viziunea mea, împartasita de multi, cel putin în partea
noastra a continentului, o largire semnificativa a NATO va trebui sa
ia serios în considerare România si Bulgaria la Summit-ul
din anul viitor. Fie ca acceptam sau nu, decizia de la Madrid a tras
o noua linie de demarcatie de-a lungul Europei Centrale. O va continua
oare Praga? O va adânci, sau o va depasi?
Castelul medieval
Oricum, solutia care va fi aleasa
va influenta puternic strategiile de securitate europeana. Iata de ce
cred ca, în lunile care au ramas pâna la decizia de la Praga,
o expertiza a Institutului Est-Vest privind problemele de securitate
ale Sud-Estului Europei este imperios necesara. O asemenea analiza implica
curatarea conceptelor de zgura unor stereotipuri mentale ale trecutului.
În zorii mileniului III, Europa postmoderna nu mai poate fi privita
ca un castel medieval cu contraforturi si beciuri pline cu provizii,
construit pe vârful unei coline, de unde cavalerii priveau în
zare multimile macinate de molime si saracie.
Nu trebuie sa uitam ca entitati
geografice ca Balcanii si chiar Europa pâna la Urali au reprezentat
initial repere de securitate ce marcau limita de expansiune a Imperiului
Otoman spre Nord-Vest si a Imperiului German spre Est. Ele au devenit
anacronice si trebuie înlocuite cu concepte adaptate noilor realitati.
Construirea dupa Madrid a trei turnuri
de veghe în plus nu a ameliorat securitatea Europei într-o
lume globalizata si nici alte doua turnulete în plus nu sunt o
solutie satisfacatoare. Este vremea ca zidurile si turnurile de aparare
sa fie înlocuite cu poduri. Vad cel putin trei vectori care trebuie
luati în considerare, nu atât ca factori de risc, cât
ca zone de cooperare virtuala ale Europei cu zona Caucaz-Asia Centrala,
Orientul Apropiat si Nordul Africii.
Cele mai grave, dar si ridicole,
sunt stereotipurile Razboiului Rece, care dateaza din vremea când
practica de separare în lagarele comunist si capitalist a violat
nu numai istoria, ci si geografia, asa încât, fiind membre
NATO, Grecia ortodoxa si Turcia musulmana, situate la limita sud-estica
si estica a continentului (sau chiar în Asia) erau considerate
parte a Occidentului, în timp ce Republica Democrata Germana,
Cehoslovacia si Ungaria, simboluri ale Europei Centrale, erau considerate
parte a Estului. Irationala este si plasarea estica a României,
nu numai pentru ca aici se afla centrul geografic al Europei, dar si
pentru ca Transilvania României este un spatiu emblematic al culturii
Europei Centrale.
Mai importanta pentru istoria postcomunista
a Europei Centrale si de Sud-Est mi se pare, însa, schimbarea
între doua logici diferite ale istoriei acestei regiuni. Aflate
timp de secole la granitele unor mari imperii, popoarele mici au cautat
protectie împotriva vecinilor lor, lasându-se manipulate
pe tabla de sah a jocului marilor puteri. Lagarul comunist, sub protectia
URSS, a congelat conflictele istorice, fara a le rezolva. Prabusirea
comunismului în 1989 a clatinat aceasta logica a protectoratului
belicos (fara a o elimina definitiv).
Eliberate de servitute, statele
central- si sud-est-europene au descoperit ca pot fi partenere, atât
ale unui Occident unit, cât si între ele, în plan
regional. În mod aproape spontan, tarile candidate au perceput
NATO nu numai ca alianta militara, ci si ca purtatoare a unor valori
politice ale lumii democratice care stau la baza unui parteneriat democratic.
S-ar putea crede ca parteneriatele
bi-, tri- sau multi-laterale realizate în ultimii ani între
aceste tari sunt creatii fragile si trecatoare, care nu vor putea rezista
reînvierii vechilor intolerante. Nu este asa. Pentru ca, în
aceasta noua arhitectura regionala pe care am construit-o împreuna
cu colegii presedinti din Europa Centrala si de Sud-Est, am încercat
sa identificam si sa utilizam vechile strate culturale ale traditiei
schimburilor pacifice si ale negocierii subtile între civilizatii
diferite, dar complementare.
Având în vedere demersurile
statelor din zona pentru pregatirea integrarii lor în NATO si
semnificatia profunda a largirii sale, cred ca, de fapt, traim un proces
inedit, pe care l-am numit „extinderea NATO de la Est spre Vest”.
Ea poate fi nu doar o premiera istorica în care o alianta militara
deja constituita nu înglobeaza entitati periferice, ci deschide
un proces de regasire a puntilor de comunicare între civilizatiile
din Vest si Est, bazata pe acceptarea unor valori si principii comune
prin optiune libera.
Geometria non-euclidiana
si securitatea europeana
Pâna acum am examinat într-o
maniera clasica câteva dintre problemele securitatii europene
si transatlantice. Va trebui sa introduc în analiza mea o noua
dimensiune, pentru ca, într-un fel, ne aflam într-o situatie
similara cu cea a geometrilor de la începutul secolului XX. Suntem
obligati sa acceptam si noi, cum au acceptat si ei, ca problemele clasice
– de securitate, în cazul nostru – sunt doar un caz
particular în comparatie cu perspectivele de securitate „non-euclidiene”
pe care le-a inaugurat sfârsitul Razboiului Rece. Cred ca într-adevar
traim într-o era noua, în care riscurile marginale si non-militare
de pâna acum au devenit riscurile principale, în timp ce
tipurile clasice de confruntare militara au devenit din ce în
ce mai putin probabile. De la criminalitatea transfrontaliera si traficul
international ilicit, la un razboi informational sau financiar, lumea
globala trebuie sa se apere de aceste noi amenintari printr-o noua strategie.
Trebuie subliniat ca astfel de strategii
ne-ortodoxe cer noi tipuri de evaluare si noi tipuri de resurse umane
implicate în realizarea lor. Hackerii sau brokerii sunt mai abili
în acest sens decât generalii; metodele politiei pot fi
mai utile decât cele ale strategilor militari. Cred, de aceea,
ca diviziunea muncii în noile domenii de combatere a riscurilor
ne-traditionale, actuale sau virtuale, trebuie imaginata atât
între armata si functionarii publici, cât si între
americani si aliatii lor europeni.
Dati-mi voie sa va dau un exemplu:
România nu are echipamentele moderne pe care le impun standardele
NATO, dar are buni specialisti în software, trupe alpine bine
antrenate, o politie militara care a învatat sa previna si sa
se confrunte cu proteste urbane violente. În loc sa multiplicam
modelele NATO la scara fiecarei tari, ar putea fi util sa ne gândim
la o componenta complementara a integrarii. Ea s-a realizat în
domeniul serviciilor de informatii. De
ce nu s-ar face si în alte ramuri ale unui concept comprehensiv
de securitate? În orice caz, aceasta noua geometrie, non-euclidiana,
a securitatii europene trebuie sa ia în calcul un control mai
eficient la portile europene. Or, aceasta implica tocmai necesitatea
de a întari atât flancul nordic, cât si pe cel sudic
al intregului sistem.
Bineînteles, multe depind
de noua administratie americana, a carei optiune este prea devreme sa
o socotim predictibila. Multe depind, de asemenea, de optiunea germana.
Germania a fost principalul beneficiar al primei extinderi. Îsi
va mentine oare pozitia privilegiata sau va concede la o întarire
a granitei sudice a Aliantei, solicitata de Franta si tarile mediteraneene?
Aceasta depinde în mare masura de relatia dintre tendinta spre
echilibru si tentatia competitiei în interiorul Uniunii Europene,
precum si de relatia trans-atlantica în întregul ei.
Sa ne întoarcem pentru o clipa
la Rusia. Este stiut ca aceasta a încercat, cel putin din când
în când, sa lanseze Europa de Vest împotriva Statelor
Unite. Este aceasta o optiune strategica ferma sau este doar o cale
incidentala de a irita Statele Unite? Exista vreun indiciu al unei angajari
pe termen lung a puterilor europene într-o asemenea directie riscanta?
NATO poate sa nu fie un areopag idilic. Europenii tind adesea sa-i înfrunte
pe americani, dupa cum ei, de asemenea, sunt adesea nerabdatori fata
de complexitatile nesfârsite ale unei uniuni atât de diferita
de cea a lor. Dar, una peste alta, Alianta a fost esenta unui sistem
care a învins doua sisteme ideologice totalitare în cincizeci
de ani. S-ar putea sa aiba nevoie de o regândire, chiar si dupa
Noul Concept Strategic al Summit-ului de la Washington.
NATO va trebui sa decida daca pe
termen mediu extinderea va uni sau va diviza din nou Europa. Va trebui
sa armonizeze multe aspecte pentru a defini caile care vor articula
Alianta Transatlantica si Identitatea Europeana de Aparare, ca si pentru
a crea o relatie functionala între scutul transatlantic si bariera
europeana.
Aceasta regândire nu se poate
prelungi mult timp. Atât noul Presedinte al SUA, cât si
Presedintele Federatiei Ruse întârzie anuntarea propriilor
strategii de securitate. Uniunea Europeana, concentrata pe reforma institutionala
si financiara, asteapta aceste decizii pentru a se pronunta la rândul
ei.
Revenit recent de pe terenul deciziei
politice pe terenul dezbaterilor teoretice, voi încheia cu o afirmatie
transanta: la provocari majore sunt necesare hotarâri majore,
fara jumatati de masura. Ca atare, singura solutie viabila pentru securitatea
europeana este o largire rapida a NATO, care sa includa toate tarile
candidate mentionate în Declaratia Finala de la Washington din
1999.
Deocamdata, o viziune valabila asupra
securitatii europene în urmatoarele doua decenii nu poate fi gândita
fara a primi raspunsurile Aliantei Nord-Atlantice privind decizia sa
de extindere. Când? Si cum?
Discurs principal la simpozionul
cu tema Rusia si Vestul, organizat de Institutul Est-Vest, New York,
8 mai 2001.