Alocuţiune la reuniunea cu tema
Silk Road Cooperation, organizată de Universitatea Maryland şi
Institutul Est-Vest, New York, 8 septembrie 2000
Spatiul euroasiatic
la interferenta a cinci zone culturale majore
Stat cu frontiera la
Marea Neagra, Romania se invecineaza indirect cu spatiul caucazian si
asiatic-central inca de la inceputurile istoriei sale, vechi de peste
2500 de ani. Traditional, au existat o comunicare intre culturi, precum
si schimburi economice, cu efecte sociale. Insa acest trecut, prin ceea
ce ar putea fi considerat comun, ca experienta si cunoastere, este doar
un factor care poate facilita relatiile prezente si mai ales viitoare
dintre statele acestei largi arii de convergenta a doua continente.
In ultimii zece ani,
zona Marii Negre si Asia Centrala si-au dovedit capacitatea de a
colabora. Organizatia de Cooperare Economica a Marii Negre, Programul
TRACECA si Proiectul Inogate au ajutat la revigorarea vechilor traditii
comerciale si la recentrarea atentiei noastre asupra unor rute de
transport care au inlesnit schimburile comerciale inca din antichitate.
Proiectul de
cooperare pentru renasterea vechiului Drum al Matasii s-a nascut relativ
recent, dupa descoperirea uriaselor resurse energetice din zona Marii
Caspice Dar zona caucaziana si Asia Centrala reprezinta si un mare
rezervor de resurse de minereuri, bumbac si alte produse.
Romania are un
interes direct in succesul acestui proiect si poate oferi solutii
profitabile pentru exploatarea si transportul resurselor din Caucaz si
Asia Centrala spre Europa Centrala si de Vest. Sunt incantat ca acest
proiect al unui coridor de transport Est-Vest suscita interesul
Universitatii Maryland si al Institutului Est-Vest din New York, care au
organizat cu rigoare si generoasa ospitalitate reuniunea noastra de
astazi. Personal, va adresez felicitari pentru aceasta initiativa si va
multumesc, in numele tarii mele, pentru sprijinul acordat in demararea
acestei actiuni de informare, spre o buna cunoastere si colaborare.
Romania poate si
doreste sa joace rolul primei legaturi dintre zona Marii Negre si Europa
continentala. In acest demers, ea se bazeaza pe portul Constanta, cel
mai mare port la Marea Neagra si al cincilea port din Europa. Se bazeaza
pe Dunare, al carei statut international trebuie restaurat fara
intarziere si care, conectat cu Rinul, asigura o cale fluviala
importanta de-a lungul batranului continent.
Romania poate oferi infrastructura
incepand chiar din portul romanesc Constanta, conectat la aceasta artera
de navigatie transeuropeana prin Canalul romanesc Dunare – Marea Neagra.
Trebuie sa subliniez ca, in viziunea noastra, reconstituirea Drumului
Matasii, cu implicatiile sale economice majore intr-un secol al
dezvoltarii globale, depaseste cu mult dimensiunea pur materiala.
Ne asteptam sa evolueze intr-o cale regala a comunicarii
umane intre cele doua continente.
Spatiul euro-asiatic are o
specificitate duala. Este singurul teritoriu impartit intre doua
continente care nu sunt separate de oceane sau mari. Lipsa granitelor
naturale demonstreaza nu numai o continuitate tangibila, dar si o
continuitate a istoriei civilizatiilor sale. De-a lungul vechii rute pe
uscat a drumului matasurilor de altadata, interfereaza cel putin cinci
zone culturale majore, pornind de la cultura chineza, zona traditionala
a Asiei Centrale, zona care odata era unita sub steagul Bizantului, iar
apoi Europa Centrala si, nu in ultimul rand, Europa Occidentala.
Regandirea
comunicarii dintre aceste lumi care se intalnesc, dar nu se suprapun,
este ea insasi un proiect de concept cu adevarat grandios. Pentru ca
dorinta comuna de dezvoltare si de prosperitate sa se adevereasca prin
aceasta intalnire dintre lumi este necesar ca intreaga regiune sa se
bucure de stabilitate, democratie si libertate.
Sunt constient si
apreciez eforturile pentru dialog si reconciliere depuse de statele din
zona si vreau sa va asigur inca o data de intregul nostru sprijin
prietenesc pentru implinirea sanatoasa a acestui efort comun. Va asigur,
totodata, ca Romania, care va detine presedintia OSCE in anul 2001, va
sustine, ca o sarcina prioritara, constructia democratica si de
stabilitate in aceasta zona de maxim interes pentru noul proiect de
transport pe Drumul Matasii.
Revolutia tehnologica
anuleaza distantele geografice
Romania este in mod
vital interesata in intarirea legaturilor politice si diplomatice cu
toate statele pe care noul coridor le va traversa. Prin tranzitarea
teritoriului romanesc, tara mea va fi podul de legatura intre Caucaz si
Vest.
Revolutia tehnologica din ultimele
decenii anuleaza orice obstacol major pe care distantele geografice si
specificul cultural le-ar ridica in fata unei colaborari politice si
economice. Dar oricine va dori sa se bucure de roadele
acestei revolutii trebuie sa aiba si o dezvoltare structurala potrivita.
Proiectul prezentat vine in intampinarea acestei dorinte iar noile
tehnologii vor schimba in mod radical felul in care traim si comunicam.
Telefoanele mobile din generatia a treia vor permite transmiterea
si a imaginilor, si a datelor. Sistemele de satelit vor promova
dezvoltarea tehnologica in regiune.
Comunicarea intre lumi va fi in
beneficiul tuturor continentelor. Ea ne va ajuta sa intelegem mai bine
rostul cooperarii de mare amplitudine chiar si atunci cand, in alte
domenii, comunicarea se va realiza prin transport traditional si banal,
pe apa si pe uscat, cu slepuri, cu trenul sau prin conducte.
O societate deschisa spre modernizare
nu-si refuza dreptul la traditii si identitate. Este una din temele la
care globalizarea ne cere sa reflectam onest si responsabil.