Alocuţiune la reuniunea cu tema Silk Road Cooperation, organizată de Universitatea Maryland şi Institutul Est-Vest, New York, 8 septembrie 2000 

 

Spatiul euroasiatic la interferenta a cinci zone culturale majore

Stat cu frontiera la Marea Neagra, Romania se invecineaza indirect cu spatiul caucazian si asiatic-central inca de la inceputurile istoriei sale, vechi de peste 2500 de ani. Traditional, au existat o comunicare intre culturi, precum si schimburi economice, cu efecte sociale. Insa acest trecut, prin ceea ce ar putea fi considerat comun, ca experienta si cunoastere, este doar un factor care poate facilita relatiile prezente si mai ales viitoare dintre statele acestei largi arii de convergenta a doua continente.

In ultimii zece ani, zona Marii Negre si Asia Centrala si-au dovedit capacitatea de a colabora. Organizatia de Cooperare Economica a Marii Negre, Programul TRACECA si Proiectul Inogate au ajutat la revigorarea vechilor traditii comerciale si la recentrarea atentiei noastre asupra unor rute de transport care au inlesnit schimburile comerciale inca din antichitate.

Proiectul de cooperare pentru renasterea vechiului Drum al Matasii s-a nascut relativ recent, dupa descoperirea uriaselor resurse energetice din zona Marii Caspice Dar zona caucaziana si Asia Centrala reprezinta si un mare rezervor de resurse de minereuri, bumbac si alte produse.

Romania are un interes direct in succesul acestui proiect si poate oferi solutii profitabile pentru exploatarea si transportul resurselor din Caucaz si Asia Centrala spre Europa Centrala si de Vest. Sunt incantat ca acest proiect al unui coridor de transport Est-Vest suscita interesul Universitatii Maryland si al Institutului Est-Vest din New York, care au organizat cu rigoare si generoasa ospitalitate reuniunea noastra de astazi. Personal, va adresez felicitari pentru aceasta initiativa si va multumesc, in numele tarii mele, pentru sprijinul acordat in demararea acestei actiuni de informare, spre o buna cunoastere si colaborare.

Romania poate si doreste sa joace rolul primei legaturi dintre zona Marii Negre si Europa continentala. In acest demers, ea se bazeaza pe portul Constanta, cel mai mare port la Marea Neagra si al cincilea port din Europa. Se bazeaza pe Dunare, al carei statut international trebuie restaurat fara intarziere si care, conectat cu Rinul, asigura o cale fluviala importanta de-a lungul batranului continent.

Romania poate oferi infrastructura incepand chiar din portul romanesc Constanta, conectat la aceasta artera de navigatie transeuropeana prin Canalul romanesc Dunare – Marea Neagra. Trebuie sa subliniez ca, in viziunea noastra, reconstituirea Drumului Matasii, cu implicatiile sale economice majore intr-un secol al dezvoltarii globale, depaseste cu mult dimensiunea pur materiala. Ne asteptam sa evolueze intr-o cale regala a comunicarii umane intre cele doua continente.

Spatiul euro-asiatic are o specificitate duala. Este singurul teritoriu impartit intre doua continente care nu sunt separate de oceane sau mari. Lipsa granitelor naturale demonstreaza nu numai o continuitate tangibila, dar si o continuitate a istoriei civilizatiilor sale. De-a lungul vechii rute pe uscat a drumului matasurilor de altadata, interfereaza cel putin cinci zone culturale majore, pornind de la cultura chineza, zona traditionala a Asiei Centrale, zona care odata era unita sub steagul Bizantului, iar apoi Europa Centrala si, nu in ultimul rand, Europa Occidentala.

Regandirea comunicarii dintre aceste lumi care se intalnesc, dar nu se suprapun, este ea insasi un proiect de concept cu adevarat grandios. Pentru ca dorinta comuna de dezvoltare si de prosperitate sa se adevereasca prin aceasta intalnire dintre lumi este necesar ca intreaga regiune sa se bucure de stabilitate, democratie si libertate.

Sunt constient si apreciez eforturile pentru dialog si reconciliere depuse de statele din zona si vreau sa va asigur inca o data de intregul nostru sprijin prietenesc pentru implinirea sanatoasa a acestui efort comun. Va asigur, totodata, ca Romania, care va detine presedintia OSCE in anul 2001, va sustine, ca o sarcina prioritara, constructia democratica si de stabilitate in aceasta zona de maxim interes pentru noul proiect de transport pe Drumul Matasii.

 

Revolutia tehnologica anuleaza distantele geografice

Romania este in mod vital interesata in intarirea legaturilor politice si diplomatice cu toate statele pe care noul coridor le va traversa. Prin tranzitarea teritoriului romanesc, tara mea va fi podul de legatura intre Caucaz si Vest.

Revolutia tehnologica din ultimele decenii anuleaza orice obstacol major pe care distantele geografice si specificul cultural le-ar ridica in fata unei colaborari politice si economice. Dar oricine va dori sa se bucure de roadele acestei revolutii trebuie sa aiba si o dezvoltare structurala potrivita. Proiectul prezentat vine in intampinarea acestei dorinte iar noile tehnologii vor schimba in mod radical felul in care traim si comunicam. Telefoanele mobile din generatia a treia vor permite transmiterea si a imaginilor, si a datelor. Sistemele de satelit vor promova dezvoltarea tehnologica in regiune.

Comunicarea intre lumi va fi in beneficiul tuturor continentelor. Ea ne va ajuta sa intelegem mai bine rostul cooperarii de mare amplitudine chiar si atunci cand, in alte domenii, comunicarea se va realiza prin transport traditional si banal, pe apa si pe uscat, cu slepuri, cu trenul sau prin conducte.

O societate deschisa spre modernizare nu-si refuza dreptul la traditii si identitate. Este una din temele la care globalizarea ne cere sa reflectam onest si responsabil.