Conferinţă la Columbia University,
New York, 7 septembrie 2000
Dezbatere la Columbia University
Am raspuns cu mare placere invitatiei
de a prezenta o interventie pe doua teme care mi-au fost propuse de
Columbia University si anume: Este regimul politic romanesc o democratie
care se consolideaza?, si a doua: Cat de importanta este participarea
politica a tinerilor pentru consolidarea democratiei romanesti?
Dupa discutiile pe
care le-am avut ieri cu membrii board-ului de la ziarul New York Times
si lideri de opinie invitati la Institutul Est-Vest, mi-am dat seama,
inca o data, cat de bine se lamureste o problema intr-un dialog deschis.
Tranzitia democratica
in tarile post-comuniste constituie una dintre experientele fundamentale
ale omenirii si orice cercetare referitoare la regimuri politice va
trebui sa ia in considerare aceasta experienta.
Revenind la cele doua
intrebari enuntate, pot incepe prin a da raspunsuri scurte si ferme.
Este regimul politic romanesc o democratie in curs de consolidare?
Raspunsul meu este: Da, categoric da.
Cat de importanta
este participarea politica a tinerilor la consolidarea democratiei?
Raspunsul meu este: Extrem de importanta si indispensabila. As putea sa
ma opresc aici, insa cateva argumente sunt necesare.
Ma intorc la prima
intrebare. Pot sa formulez raspunsul mai radical: Daca sunt considerate
democratii consolidate statele care dispun de mecanisme democratice,
atunci se poate spune ca Romania este si ea o democratie consolidata. In
acest moment, nu exista nici un argument ca situatia drepturilor
democratice ale natiunii, in ansamblul ei, ale partidelor politice, ale
unor comunitati sau ale unor persoane ar fi inferioare celor din
democratiile consolidate. Aceasta nu inseamna ca nu exista nenumarate
abateri in modul in care beneficiarii inteleg sa-si exercite aceste
drepturi sau ca unele derapaje sau esecuri n-ar putea sa apara pe
parcurs. Toate democratiile sunt perfectibile si vulnerabile si tocmai
de aceea impun o stare de veghe.
Traseu obligatoriu in
criza de timp
Ce a dat omenirii
aceasta experienta extraordinara a trecerii de la dictaturi bazate pe o
economie centralizata la democratii cu o economie de piata? In primul
rand, un timp nesperat de scurt de parcurgere a traseului.
Exista o
particularitate a comportamentului uman: de obicei, o problema, odata
rezolvata, nu mai conteaza, intotdeauna apare o alta problema care ne
mobilizeaza interesul si energiile. De aceea, pentru a intelege
dimensiunile unui proces parcurs de-a lungul a numai un deceniu, trebuie
sa identificam si care au fost pietrele de incercare ale acestei
transformari.
Astazi, legislatia
Romaniei este compatibila cu cea a democratiilor consolidate. In ceea ce
priveste institutiile, parcursul a fost mai dificil. Institutiile
democratice nu sunt cladiri, nu sunt nici forme goale. Ele functioneaza
prin oameni, ceea ce implica doua elemente fundamentale: o schimbare
radicala de mentalitate si o specializare profesionala, pentru ca,
inainte de a fi aplicata, democratia trebuie cunoscuta, inteleasa si
invatata.
Romania si-a constituit, rand pe
rand, toate aceste institutii, cu dificultati enorme, pe care le
intelegem noi, cei care am fost inauntrul problemelor. De aceea, va rog
sa luati ceea ce va spun eu nu ca o prelegere, ci mai degraba ca
marturia unui om care, din dupa-amiaza zilei de 21 decembrie 1989 si
pana astazi, a fost permanent in miezul evenimentelor, oricat au fost
ele de confuze, de violente sau de inaltatoare.
Separarea puterilor in stat
Lucrul cel mai dificil de realizat a
fost separatia puterilor in stat, greu acceptabila in mentalitatea unor
oameni care au trait in tara partidului unic cu puteri absolute. Ea s-a
realizat treptat prin rolul pe care Parlamentul si l-a asumat – chiar
daca si l-a indeplinit mai putin decat era de asteptat.
Separarea si neamestecul in
atributiile puterii judecatoresti au fost o alta piatra de incercare, in
conditiile in care, in mentalitatea unor largi paturi ale populatiei din
tarile sud-esteuropene, legile exista ca o provocare pentru a nu fi
aplicate sau pentru a fi ocolite. Respectul pentru lege
era un lucru nou, dupa secole fara traditie in acest sens si dupa 45 de
ani de dictatura comunista. In al doilea rand, a fost foarte greu de
admis ca o hotarare judecatoreasca socotita nedreapta nu mai poate fi
anulata daca este definitiva, iar cel mai greu de inteles a fost faptul
ca Presedintele nu controleaza Justitia.
Paradoxal, o ciudata
comportare a venit chiar din partea unui segment al intelectualitatii.
Dupa ce sapte ani s-au mobilizat pentru alegerea unui presedinte
democrat, multi s-au asteptat ca in cateva saptamani acesta sa rezolve
toate problemele. Distinsi scriitori sau artisti au fost neiertatori
pentru faptul ca nu rezolvam rapid problema restituirii caselor
nationalizate sub regimul comunist, ca nu schimbam judecatorii
instantaneu, ca nu anulam hotarari judecatoresti abuzive.
Socul cel mai puternic l-am avut cand
am primit o delegatie de romani din Statele Unite, care traisera decenii
in SUA, isi desavarsisera educatia in Statele Unite, munceau si traiau
in Statele Unite. Conduceau asociatia celor care isi
revendica imobilele nationalizate de regimul comunist si m-au anuntat ca
reprezinta un milion de romani americani. I-am ascultat cu rabdare timp
de o ora in care au formulat in esenta trei revendicari pe care imi
cereau sa le rezolv direct, ca Presedinte: sa dau imediat o lege care sa
le restituie proprietatile; sa anulez toate hotararile judecatoresti
care nu recunoscusera dreptul de proprietate; sa dau ordin Ministerului
de Interne sa evacueze chiriasii din casele pentru care se redobandise
dreptul de proprietate.
“Am inteles bine ce
imi cereti?”, am spus eu ca sa ma asigur. “Da, acestea sunt problemele
noastre”. In spiritul aparentei naivitati taranesti, i-am intrebat:
“dumneavoastra sunteti cetateni americani”? “Da”, mi-au raspus ei ferm.
Si am continuat: “Dumneavoastra i-ati cere Presedintelui Statelor Unite
sa dea legi, sa anuleze hotarari judecatoresti ale Curtii Supreme de
Justitie si sa dea ordin politiei sa intervina in procese civile?” Am
fost obligat sa constat ca pentru acesti romani americani exista doua
categorii de presedinti: una reprezentata de presedintele democrat al
Statelor Unite, tara unde traiesc, care trebuie sa respecte Constitutia
si legile americane si cealalta reprezentata de presedintele democrat al
Romaniei, tara de unde provin, care ar trebui sa rezolve dictatorial
problemele lor personale dand legi in locul Parlamentului, pronuntand
hotarari judecatoresti in locul Curtii Supreme de Justitie, asigurand
punerea lor in aplicare in locul Guvernului.
Fara o schimbare a
mentalitatii si o intelegere deplina a esentei democratiei de catre
cetateni, nu se poate ajunge cu adevarat la o democratie consolidata.
Violenta in viata
publica
O perceptie profund
nociva asupra modului de functionare a democratiei a facut ca imediat
dupa caderea dictaturii in Romania, cadrul permisiv al noii legislatii
democratice sa fie folosit abuziv pentru impunerea prin violenta a
vointei unora impotriva altora. Expeditiile mineresti din
ianuarie-februarie 1990, carora li s-au alaturat marsurile muncitoresti
din Bucuresti, au vizat cu precadere intimidarea partidelor democratice
abia renascute si a intelectualilor.
Alte doua evenimente
din acelasi an au socat opinia publica mondiala prin caracterul sangeros
al conflictelor interetnice din martie, la Targu Mures, si violentele
soldate cu morti si raniti ca urmare a interventiei minerilor pentru
stoparea oricaror manifestari pro-democratice la Bucuresti, in iunie
1990. Ambele au fost inspirate si tolerate de unii reprezentanti ai
autoritatilor care au actionat impotriva democratiei abia nascute si
chiar a statului insusi, pentru a justifica infiintarea Serviciului de
Informatii si folosirea unor membri ai vechii Securitati pentru a
anihila constituirea societatii civile, socotite un “pericol”.
In septembrie 1991
minerii au fost din nou chemati sa faca “ordine” in Capitala si sa
“rezolve” de aceasta data conflicte la varf, soldate cu caderea
Guvernului rezultat din primele alegeri libere si democratice.
Toate aceste
evenimente au evidentiat cat de greu sunt acceptate regulile democratiei
si cat de neputincioase sunt institutiile ei, daca aceia care conduc
inteleg sau accepta rostul democratiei doar in masura in care aceasta
este in interesul si in folosul lor personal.
Dupa urmatoarele
alegeri din 1992, cand opozitia in Parlament si actiunile societatii
civile au fost din ce in ce mai consistente, lucrurile pareau sa se
indrepte spre normalitate. Cu atat mai mult dupa noiembrie 1996, cand
Opozitia a castigat alegerile parlamentare si prezidentiale.
Costul precedentelor
indelung nesanctionate
Anul trecut, CNN,
Euronews si alte canale de televiziune au prezentat din nou imagini ale
violentelor minerilor din Romania. Trecusera opt ani de la ultima
mineriada. Noua administratie demarase reforma economica mult amanata,
privatizarile, inchiderea unor societati nerentabile si fara sanse de
reabilitare. Cand s-a ajuns la sectorul minier, minerii au intrat in
greva, pe care au transformat-o, in ianuarie 1999, intr-un nou mars spre
Bucuresti vizand inlocuirea Guvernului prin violenta organizata.
Au fost opriti cu
greu, dupa ce atacasera, molestasera, ranisera si dezarmasera politisti
si jandarmi furand echipament militar si munitie. Intre timp, prin
hotararea Curtii Supreme de Justitie, liderul mineriadelor, mereu
acelasi, fusese in sfarsit condamnat la inchisoare.
Un alt mars, condus
tot de acesta, in februarie 1999, a vizat asaltul asupra Capitalei
pentru impiedicarea punerii in executare a hotararii definitive de
condamnare.
Cei din Occident,
care vad la televizor sau in ziare mai ales partea senzationala a
acestor mineriade, s-ar putea intreba daca a fost o deosebire intre cele
intamplate in ’90 – ’91 si 1999? Si daca da, cat de mare?
A fost o deosebire si
chiar foarte mare – acesta este raspunsul meu. Pentru ca, in 1999, in
Romania exista un alt tip de guvernare, devotata democratiei si
respectului pentru lege, care nu s-a folosit de o parte a societatii
impotriva alteia, care a reusit sa impiedice un asalt terorist impotriva
statului de drept si a refuzat orice compromis facand astfel un pas
decisiv pentru consolidarea democratiei. Cu fermitate, asaltul minerilor
asupra Capitalei a fost oprit, decizia Curtii a fost pusa in executare
iar procesele deschise impotriva liderilor responsabili de organizarea
mineriadelor din ianuarie si februarie‘99 sunt in curs de judecata.
Am creat un alt fel de precedent, in
slujba democratiei si a legalitatii. Nu numai la nivel
de principii, dar si la nivel de punere in practica, democratia si
legalitatea sunt de nedespartit. Democratia promoveaza respectul
pentru lege dupa cum si legea asigura respectarea democratiei.
Dupa aproape 11 ani, de cand Romania
si-a inceput procesul de tranzitie si dupa atatea pietre de grea
incercare, pot spune, cu convingere, ca democratia s-a consolidat.
Continuarea procesului de consolidare si perfectionare a
sistemului democratic depinde insa si de acum inainte de mentalitatea
oamenilor. A guvernantilor si a guvernatilor, deopotriva.
Increderea in
institutiile democratice
Libertatea deplina,
as zice chiar absoluta, a presei nu poate fi pusa la indoiala. Extrem de
critica, ea nu mai este doar un “ciine de paza al democratiei”. Ea acuza,
judeca, condamna si executa. Influenta sa asupra opiniei publice este
covarsitoare. De aici si un tot mai vizibil sentiment de neincredere al
cetatenilor in institutii, in lege, in justitie, in partidele politice,
in clasa politica. Evident fiecare dintre acestea sunt criticabile
pentru erori, ezitari sau neonorarea unor promisiuni.
Din pacate, n-am
putea vorbi despre o aceeasi influentare a opiniei publice in sens
formativ. Nu in sensul unei obligatii profesionale, ci doar dintr-o
preocupare sau, poate, chiar dintr-o obligatie de constiinta a
formatorilor de opinie fata de viitorul nostru comun.
Dar, sa vorbim putin si despre
societatea civila din Romania. Pot spune ca eu m-am format odata cu
societatea civila romaneasca. Aceasta a propus si a sustinut candidatura
mea pentru functia cea mai inalta in stat. Peste cateva luni ma voi
intoarce in societatea civila, cu o experienta mult imbogatita.
Societatea civila romaneasca s-a
constituit tarziu, in raport cu cat ar fi fost de necesara in conditiile
dictaturii comuniste, extrem de dure si exclusive. Foarte repede, dupa
caderea dictatorului si cu o forta de explozie extraordinara, aceasta
societata civila s-a impus in viata publica. Meritul transformarilor
democratice ii apartine aproape in totalitate.
Plonjand in trecut, judecata mea de
astazi ma face sa vad lucrurile si intr-o alta lumina.
In 1990, ne-am unit in jurul
sloganului lui Havel: “Puterea celor fara de putere”. Eu insumi, cand am
fost propus de Solidaritatea Universitara si Alianta Civica sa candidez
in alegerile din 1992, am folosit aceasta sintagma. A
fost potrivita in timpul dictaturii comuniste, a fost, poate, eficienta
pana la obtinerea puterii, dar a fost total gresita dupa ce fortele
democratice au ajuns la putere. Din acel moment, prioritatea era
alta si anume folosirea puterii societatii civile pentru intarirea
institutiilor statului democratic.
Inainte de a pleca spre America, am
citit eseul Despre echilibru de Ismail Kadare, in care scriitorul
incearca sa-si explice prabusirea institutiilor statului albanez din
martie ’97 ”ca un gard putred’’. El gaseste doua tipuri
de argumente: din istoria veche si din perioada comunista.
In cazul Albaniei,
niciodata poporul n-a recunoscut institutiile statului ca fiind ale lui,
pentru ca, in istoria sa de subjugare, acestea au reprezentat Imperiul
Otoman, apoi o regalitate ilegitima, astfel ca, in mare masura, ele au
fost substituite de autoritati tribale. Dar, spune Kadare (si aceasta
este valabil pentru toate tarile fost comuniste), cea mai grava lovitura
a fost data institutiilor statului de catre partidul comunist.
Instituind partidul comunist ca unic si suprem conducator, Parlamentul,
Guvernul, Justitia au devenit toate, in mod constitutional,
instrumentele partidului, lipsite de putere si de continut.
Intr-un regim
pluripartid, trebuie reconstituita nu numai autoritatea institutiilor
statului, prin lege si buna functionare, dar si increderea oamenilor in
aceste institutii. Acesta este marea noastra problema acum. Ea se leaga
perfect de cea de-a doua tema propusa pentru aceasta conferinta: rolul
tineretului in consolidarea democratiei.
Un autobuz in care
toti oamenii se poarta civilizat
Despre tineri s-a spus ca sunt
purtatorii ideilor noi, ca sunt ideofori. Pe ei nu ii intereseaza
democratia doar ca discurs, ci, mai ales, masura in care ea prinde viata
si devine o realitate. Omul tanar are setea de certitudini si gustul
indoielii, el penduleaza intre certitudinea la care aspira si continua
rasturnare a valorilor pe care le contesta. Tinerii au aceeasi
intransigenta si in a fi dogmatici, si in a fi problematici. Cei tineri
ard, cum se spune, la ambele capete, ei fac sa circule la maximum ideile
si energiile si duc cunoasterea la limita. Ei sunt buni
conducatori de libertate.
Multi tineri prezenti
in acest amfiteatru si, in general, in zonele de excelenta ale
Occidentelui s-au calificat prin realizarile lor ca premianti ai lumii
moderne. Daca nu le oferim sanse si misiuni, ci doar destinderea
morala a laudelor si recompenselor verbale, suntem vinovati ca i-am scos
din lupta cu ei insisi.
In acelasi timp, daca tinerilor li se
inoculeaza o psihologie de nedreptatiti, de nemultumiti, de oameni care
nu si-au gasit locul potrivit pentru adevaratele sau presupusele lor
merite, ei nu vor intelege ce anume le incumba lor si cat datoreaza
faptului ca ceea ce li se cere este mai mult decat ceea ce li se cuvine.
A fi foarte bun, a face parte din
premiantii capitalului intelectual nu inseamna doar o rasplata pentru
ceea ce ai facut in trecut, la scoala, la olimpiade, ci o consacrare
apasatoare pentru ceea ce vei reusi in activitatea ce urmeaza.
Excelenta este punctul de pornire al unor mari datorii
si al unor mari responsabilitati.
Inevitabil se impun
doua intrebari esentiale: Ce face societatea pentru capitalul ei
intelectual si profesional de excelenta? Ce fel de manageri are ea
pentru acest capital? Reversul acestor intrebari este la fel de
semnificativ. Asadar: Cum se administreaza excelenta pe sine? Ce face
excelenta pentru societate? Si in concluzie: Ce facem noi, toti, cu
acest capital vital al unui popor, care este generatia tanara? As putea
spune ca, precum filozofia in general, filozofia politicii fata de sau
pentru tineri presupune temeritatea alpinistului, dar si un munte pe
masura.
Romania are un astfel
de munte. Ea are nevoie vitala de buni profesionisti. Dar are
nevoie si de oameni care sa cunoasca din proprie experienta functionarea
institutiilor democratice intr-o democratie consolidata. Mai are nevoie
ca acestia sa aiba incredere in ei insisi, in partenerii lor sociali si
in institutiile pe care le servesc.
Iata deci, in mare, apelul pe care il
adresez tinerilor romani care studiaza la Columbia University, ca si
celorlalti tineri romani inscrisi la master si doctorat in alte
universitati americane sau vest-europene.
Prosperitatea individuala si a
societatii in ansamblu depinde de angajamentul civic necesar pentru a
stabiliza structura democratica a societatii. Participarea unor tineri
care respecta valorile libertatii si ale democratiei ca cetateni este
hotaratoare pentru destinul Romaniei.
Adevaratul cetatean este cel caruia
ii pasa de ce se intampla cu comunitatea in care traieste si care isi
asuma responsabilitatile pentru bunul mers al acestei comunitati.
Inainte de a incheia,
va voi spune o scurta istorie. La inceputul acestui an, a venit la mine
un grup de tineri. Mi-au inmanat o foaie de format A4 pe care, pe
jumatate de pagina, erau inscrise cateva propuneri. Mi-au spus: “Acesta
este proiectul nostru. Nu vrem sa va ocupam timpul. Nu va cerem nimic,
pentru ca avem functii bine platite in sectorul privat, avem o situatie
sociala buna, stim ce sa facem, suntem profesionisti recunoscuti in
meseriile noastre, putem lucra in Romania sau oriunde (majoritatea
lucrau pentru companii straine), dar vrem sa traim aici, in tara noastra”.
Unul dintre ei mi-a
relatat o intamplare interesanta: “In 1990, am fost la Londra. Stateam
in statie si asteptam un autobuz. Autobuzul a oprit, iar eu, venit din
Romania, m-am repezit pe usa din fata, impartind coate celor care doreau
sa coboare. Oamenii s-au dat la o parte, fara nici un comentariu,
privindu-ma ca pe un animal ciudat. Am revenit in Romania. Lucrez pentru
o companie straina, am o masina pentru mine, pot cumpara o masina si
pentru fiica mea, iar daca muncesc si mai mult voi putea sa-i angajez si
un sofer. Dar nu o sa-i pot cumpara niciodata un autobuz in care oamenii
sa se poarte civilizat. Si, de aceea, vrem sa lucram cu dumneavoastra”.
Societatea romaneasca este aidoma
acestui autobuz. Si trebuie sa lucram cu totii, indiferent de varsta,
pentru ca sa putem circula civilizat in aceasta uriasa masina, cat mai
curand.