Alocuţiune la
implinirea a trei ani de la lansarea Parteneriatului Strategic cu SUA,
Bucureşti,
11 iulie 2000
Garantii de care avem
nevoie
Cu ocazia implinirii
a trei ani de la lansarea Parteneriatului Strategic intre Statele Unite
ale Americii si Romania, doresc sa ma refer deschis si fara menajamente
la cateva lucruri care trebuie cunoscute pentru ca ele sunt strans
legate de destinul tarii noastre.
In noiembrie 1996,
cand am fost ales presedinte, Romania nu era pregatita sa faca fata
conditiilor de integrare in Organizatia Tratatului Atlanticului de Nord
iar cele cateva luni. care urmau pana la Summit-ul de la Madrid, nu erau
suficiente pentru crearea bazelor institutionale necesare accederii in
primul val in NATO. In aceasta situatie si pentru a evita pericolul ca
interese fundamentale ale Romaniei sa poata fi puse in discutie, a fost
necesar ca, in acele cateva luni, politica interna si demersul
diplomatic al Romaniei sa intareasca statutul nostru de candidat
credibil in procesul de extindere a aliantei.
Eforturile noastre
s-au dovedit eficiente si nominalizarea Romaniei in documentul
Summit-ului NATO din iulie 1997 a fost fara indoiala un succes. Ca, de
altfel, si vizita la Bucuresti a Presedintelui Statelor Unite ale
Americii, imediat dupa Madrid.
In scrisoarea pe care
mi-a adresat-o cu ocazia acestei aniversari, Presedintele Clinton
reaminteste ca scopul vizitei sale la Bucuresti a fost de a lansa,
impreuna, Parteneriatul Strategic Statele Unite – Romania. Dupa trei ani,
este momentul sa ne gandim ce a insemnat acest parteneriat si cum s-a
aplicat el.
Prin definitie,
parteneriatul strategic se refera la obiective fundamentale ale
politicii celor doua state. Interesele fundamentale ale Romaniei
erau, sunt si vor fi: pacea, independenta, suveranitatea, unitatea tarii
si dezvoltarea sa economica.
Realizarea si
pastrarea acestor valori depind de noi, dar au nevoie si de garantii
internationale pentru ca poporul roman sa traiasca in liniste si
siguranta. Pentru Statele Unite, obiectivele politice fundamentale in
aceasta zona privesc stabilitatea Europei Centrale si de Sud-Est,
respectarea principiilor democratice si a drepturilor omului.
Cum actioneaza un
partener
Este momentul sa
cunoastem mai bine anumite lucruri care s-au petrecut in acesti ultimi
trei ani, asa cum au fost ele, si sa intelegem semnificatia lor pentru
prezentul si viitorul tarii noastre.
In timpul
conflictului din Kosovo, Romania a actionat conform cu interesele ei
fundamantale si cu aceasta calitate de partener strategic al Statelor
Unite in Europa Centrala si Sud-Estica. Ea si-a probat credibilitatea
prin atitudinea sa ferma in apararea valorilor democratiei. Trebuie sa
ne amintim ca, in acea perioada, cand se vehiculau diferite scenarii de
aliante posibile in jurul Romaniei si peste capul Romaniei, care puteau
fi extrem de periculoase pentru tara noastra, Statele Unite au
intervenit prin reprezentantii lor cei mai autorizati si au declarat ca
garanteaza securitatea Romaniei. De asemenea, atunci cand, in diferite
contexte, au fost invocate probleme care vizau caracterul unitar al unor
tari din regiune, Presedintele Statelor Unite a intervenit si a aratat
clar ca, in ceea ce priveste rezolvarea problemelor minoritatilor
nationale, Romania este modelul care trebuie urmat.
Aceste interventii
hotarate ale Statelor Unite nu au ramas fara urmari. Cine cunoaste
istoria stie ca in tot acest secol, ajutorul dat de Statele Unite
partenerilor lor a fost decisiv pentru securitatea, dezvoltarea si
prosperitatea acestor tari partenere.
Pentru ca o strategie
presupune o viziune si obiective pe termen lung, doresc sa precizez ca
Parteneriatul Strategic cu Statele Unite nu a fost gandit nici un moment
ca o alternativa sau un substitut la NATO. Dimpotriva, el este un
instrument si o cale prin care Romania se pregateste pentru integrarea
in NATO.
Castig pentru
securitatea nationala
Parteneriatul
Strategic Romania – Statele Unite a avut de la bun inceput un caracter
pragmatic. In septembrie 1997 s-a stabilit un plan de actiune care a
fost centrat pe patru domenii: relatiile militare, reforma economica si
politica, securitatea regionala si prevenirea riscurilor neconventionale,
care se refera in primul rand la combaterea crimei organizate
transfrontaliere. In toate aceste domenii s-au obtinut rezultate
concrete cu sprijin american decisiv.
Guvernul Statelor Unite si agentiile
sale au sustinut logistic si financiar eforturile Romaniei privind
reforma armatei, modernizarea sistemului vamal, sistemul de licente
pentru export. De asemenea, au sprijinit financiar si logistic studiul
de fezabilitate pentru proiectul conductei de transport al petrolului pe
ruta Constanta – Trieste si proiectul Comisiei pentru elaborarea unui
Cod Fiscal in Romania, pe care am initiat-o acum un an.
Investitiile americane in Romania au
fost orientate spre domenii-cheie: infrastructura, sistemul
financiar-bancar, tehnologia industriei informationale si
comunicationale, domeniul energetic. De asemenea,
Statele Unite au sprijinit Romania in consolidarea relatiilor sale cu
institutii financiare internationale.
In toate situatiile,
in care Romania a avut nevoie de o sustinere in cadrul organizatiilor
internationale de interes general sau regional, ea a primit un sprijin
deplin din partea Statelor Unite.
In februarie 2000, in
urma analizei modului de desfasurare a Parteneriatului Strategic, s-a
hotarat trecerea la o faza intensificata. Constatandu-se progrese in
domeniile politic, institutional, militar si civic, s-a hotarat sa se
acorde, de acum inainte, atentie maxima cosului economic.
Asa cum am aratat ca
Parteneriatul Strategic Romano-American nu este o alternativa la NATO,
ci un mijloc de a ne apropia de momentul integrarii in NATO, vreau sa
precizez ca, prin rezultatele sale, Parteneriatul sprijina eforturile
de integrare a Romaniei in Europa in plan institutional si economic si
confera acestei integrari o dimensiune euro-atlantica, pe care o
consider decisiva pentru destinul istoric al Romaniei si al poporului
roman.