Alocuţiune la
deschiderea sesiunii Adunării Parlamentare a OSCE, Bucureşti,
Palatul
Parlamentului, 6 iulie 2000
AP–OSCE la Bucuresti
Procesul de
constructie a securitatii si cooperarii in Europa, inceput la Helsinki
in urma cu un sfert de secol, si-a sporit dimensiunea profund
democratica odata cu decizia reuniunii de la Paris prin care in acest
demers au fost angajate in mod direct parlamentele tarilor membre.
Adunarea Parlamentara a OSCE a devenit cel mai amplu for reprezentativ
permanent din lume, menit sa dezbata problemele constructiei democratice
si de securitate ale unor zone de o uriasa importanta istorica pe care
OSCE le gestioneaza. America de Nord, intreaga Europa, inclusiv vastul
spatiu al Federatiei Ruse si al noilor state independente constituite
dupa 1989 participa astazi la un dialog parlamentar in care
dumneavoastra faceti sa se auda vocea atator milioane de cetateni.
Prin dimensiunea sa
parlamentara, OSCE a devenit o expresie cu totul privilegiata a
triumfului valorilor democratiei, un cadru care ofera societatilor inca
traumatizate de experienta dictaturii si opresiunii, certitudinea
libertatii si a demnitatii egal impartasite. Suntem onorati de faptul ca,
in aceste zile, Bucurestiul este capitala parlamentara a OSCE. Va
multumesc pentru prezenta dumneavoastra aici si va urez succes in
importanta misune care va revine.
Incredere reciproca si buna
vecinatate
OSCE s-a identificat cu o noua logica
a viitorului. Politica de prevenire a conflictelor, politica dialogului
si a cooperarii se anunta de pe acum a fi politica viitorului.
Dimensiunea transatlantica a acestei
organizatii pentru securitate si cooperare raspunde angajamentelor
asumate de Statele Unite si Canada fata de Europa prin Tratatul
Atlanticului de Nord si reuneste in acelasi forum de dezbatere pe toti
actorii spatiului european in sensul cel mai cuprinzator al cuvantului.
OSCE a dorit si a reusit sa devina laboratorul unde se creeaza cultura
politica a securitatii prin incredere reciproca, prin negociere si
cooperare.
Romania a fost beneficiara, dar si
parte activa a procesului de cooperare si securitate in Europa,
indeosebi in ultimii ani. Ea a initiat si dezvoltat un parteneriat al
majoritatii cu minoritatile etnice, care sunt, toate, reprezentate in
Parlament. Reprezentanti ai principalelor minoritati etnice fac parte
din Guvern, ministere, agentii guvernamentale; au fost alesi primari si
consilieri in administratia locala. Ne preocupa elaborarea unui program
care sa asigure conditii de integrare a romilor conditii de integrare in
viata societatii romanesti.
Trebuie sa adaug ca politica fata de
minoritati, conditiile create pentru conservarea si dezvoltarea
identitatilor etnice, culturale, lingvistice si religioase au contribuit
si la imbunatatirea substantiala a relatiilor cu statele vecine. Mai
mult decat atat, am construit impreuna cu tarile din zona o retea
stabila de acorduri vizand cooperarea subregionala. Combaterea
criminalitatii transfrontaliere constituie un capitol esential al
acordurilor noastre de cooperare cu Bulgaria, Turcia, Grecia, Ucraina si
Republica Moldova. Aceste eforturi s-au conjugat in
crearea la Bucuresti a unui centru regional destinat combaterii
criminalitatii transfrontaliere. Avem nevoie in continuare de
solidaritatea OSCE pentru a mari eficienta actiunilor de prevenire a
crimei organizate care ameninta securitatea noastra comuna.
Sunt convins ca toate
aceste cooperari dezvoltate de Romania in spiritul si cu sustinerea OSCE
au cantarit in decizia reuniunii la varf de la Istanbul, care a conferit
tarii noastre un nou statut prin desemnarea Romaniei ca stat ce urmeaza
sa exercite presedintia acestei organizatii in 2001.
Actiuni comune cu
organizatiile regionale
Consolidand misiunea
fundamentala a OSCE, Carta pentru Securitate si Cooperare in Europa a
imbogatit organizatia cu mecanisme care ii sporesc capacitatea
operationala. Prevenirea conflictelor si gestionarea situatiilor
post-conflict cer o viziune comprehensiva care sa dezvolte
complementaritatea actiunilor OSCE cu activitatea organismelor regionale.
Evolutia starii de criza din Balcani a aratat ca
interventiile preventive punctuale nu sunt suficiente. Ele trebuie
inserate intr-un complex de actiuni pe termen lung, care sa ia in
considerare ansamblul regiunii si al problemelor care o pot destabiliza.
Influenta OSCE in
evolutia situatiilor de criza din zonele fierbinti ale continentului nu
umbreste in nici un fel rolul organizatiilor regionale. Am in vedere in
primul rand reusita transformarii Procesului de Cooperare in Sud-Estul
Europei intr-un forum regional de cooperare care a fost testat in timpul
crizei din Kosovo. Sub presedintia Romaniei, statele membre ale SEECP au
elaborat, pentru prima data in istoria acestei regiuni, o Carta a bunei
vecinatati, transpunand astfel in realitate principiile politicii
preventive a OSCE in aceasta parte a continentului.
Am convingerea ca
OSCE poate formula si pune in practica programe de intarire a increderii
reciproce in interiorul unei tari cu grad ridicat de risc sau al unei
regiuni cu potential conflictual. O asemenea perspectiva complexa va
permite actiunea concertata a OSCE cu alte organizatii cu caracter
regional, fie ca este vorba de Sud-Estul Europei, de zona caucaziana sau
de evolutia amenintarilor non-convetionale din orice alta zona a
continentului nostru.
In numele
alegatorilor
O viziune echilibrata,
care sa puna de acord interesele diferitelor comunitati etnice si
religioase; indatoririle statelor si drepturile firesti ale cetatenilor
lor; interesele conjuncturale si de perspectiva ale actorilor regionali
nu poate fi elaborata fara concursul reprezentantilor legitimi ai
cetatenilor si ai natiunilor. Adunarea Parlamentara a OSCE este apta sa
asculte si sa exprime pluralitatea de voci, de intrebari si de aspiratii
ale milioanelor de oameni care i-au dat mandatul sa-i reprezinte.
Actionand in numele
alegatorilor, aveti autoritatea politica si morala de a cere tuturor
statelor membre, indiferent de dimensiunile si de puterea lor, sa
respecte angajamentele si obligatiile ce le revin prin statutul de
membre ale OSCE. Impreuna, aveti forta de a exercita o pedagogie a
pluralismului si a respectului reciproc. Impreuna, puteti instaura
dialogul in locul confruntarii directe, argumentele rationale in locul
patimilor lipsite de temei. Impreuna, puteti conferi procesului de
consolidare a respectului pentru drepturilor omului, a democratiei si a
securitatii comune profunzimea pe care singura vointa reala a popoarelor
o poate garanta.