Alocuţiune la cea de a IV-a Conferinţă a Miniştrilor Europeni ai Educaţiei, Bucureşti, 19 iunie 2000 

 

Un spatiu european comun, al cunoasterii si al culturii

Sunt bucuros sa salut prezenta unor oaspeti distinsi veniti din in-treaga Europa pentru a participa la cea de-a IV-a Conferinta a Minis-trilor Educatiei, desfasurata sub egida Presedintiei portugheze si a Consiliului Uniunii Europene, a Ministerului Educatiei din Romania si cu sprijinul Comisiei Europene.

Este o mare satisfactie pentru mine, ca profesor si fost rector al Universitatii din Bucuresti, sa stiu ca astazi tara mea este gazda unui eveniment atat de important pentru spatiul european comun al educatiei, pe care dorim sa-l construim cu totii si in interiorul caruia Romania doreste sa aiba o contributie notabila prin promovarea valorilor autentice ale culturii, democratiei si umanismului responsabil.

In ultimii ani, reforma sistemului educational in Romania a realizat progrese vizibile. Este vorba de un proces cuprinzator, bazat pe un concept european al reformei educationale din toata aceasta parte a continentului. Elaborat cu participarea specialistilor din Uniunea Europeana, acest proiect isi doreste un rol activ inclusiv in construirea stabilitatii in aceasta zona, prin educatie.

In domeniul invatamantului, reforma vizeaza toate componentele sistemului, de la curriculum si cercetare stiintifica pana la schimbarea management-ului scolar si academic, la dezvoltarea unor forme noi de parteneriat intre scoli, licee si facultati, precum si intre acestea si mediul economic si administrativ. Evaluarea reformei educationale din Romania de catre Uniunea Europeana si de catre alte institutii internationale, in ultimii doi ani, a evidentiat pasii importanti facuti in aceasta directie, iar in negocierile purtate in vederea aderarii la Uniunea Europeana, capitolul „Educatie, formare profesionala si tineret” a fost cel mai bine apreciat. De afltfel, Romania nu a solicitat o perioada de tranzitie sau derogari, fiind in masura sa continue reforma invatamantului si educatiei in ritmul cuvenit.

Acces liber si echitabil la educatie

Conferinta care se desfasoara in aceste zile la Bucuresti aduce in dezbatere o tema complexa si de mare actualitate pentru factorii de decizie din sfera educatiei din toate tarile europene. Este vorba despre relatia dintre calitatea educatiei, in sensul cel mai larg al cuvantului, si coeziunea sociala, reclamata de o evolutie fireasca spre o societate a cunoasterii, a globalizarii informatiei si, in ultima instanta, a accesului individului la instrumentele si mijloacele propriei sale deveniri.

Cu totii va trebui sa acceptam si sa analizam aceste provocari lansate educatiei de lumea de astazi, in perspectiva mileniului in care intram. Accesul liber si echitabil la educatie, lupta impotriva oricarei forme de excludere sau de discriminare, democratizarea scolarizarii in paralel cu sporirea standardelor de calitate a procesului instructiv-educativ, concentrarea actiunilor diversilor factori educationali din societate, incurajarea initiativelor si proiectelor educationale locale – iata numai cateva tinte catre care trebuie sa ne focalizam atentia in viitor.

Alaturi de programe de extindere a retelei informatice in sistemul de invatamant, de initiere a formelor invatamantului la distanta, de infiintare a unor departamente universitare sau a unor centre de formare continua in studii europene, Ministerul Educatiei Nationale, impreuna cu celelalte institutii din sfera educatiei, unele asistate de Uniunea Europeana, acorda atentie deosebita programelor sociale. Printre acestea se numara programele pentru eradicarea analfabetismului; pentru educarea si integrarea sociala a romilor si a altor categorii defavorizate, cum sunt copiii institutionalizati; pentru relansarea invatamantului rural; pentru acordarea celei de a doua sanse celor care au iesit prematur din sistemul de invatamant.

As dori sa remarc, de asemenea, bogata oferta educationala din tara mea in domeniul invatamantului pentru minoritati etnice, un exemplu concludent fiind, in acest sens, Universitatea „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca, care functioneaza cu trei linii de predare paralele, in limbile romana, maghiara si germana.

Cu siguranta, educatia este si va mai fi confruntata, mereu, cu noi si multiple provocari, carora va trebui sa le faca fata. Un eveniment de anvergura Conferintei Ministrilor Educatiei este un prilej de analiza si reflectie comuna si de cunoastere mutuala a participantilor la un proces de cooperare cat mai fructuos. Dialogul nu poate izvori decat din intelegere si din dorinta sincera de a consolida Casa Europeana Comuna a Educatiei.