Alocuţiune la cea
de a IV-a Conferinţă a Miniştrilor Europeni ai Educaţiei, Bucureşti, 19
iunie 2000
Un spatiu european
comun, al cunoasterii si al culturii
Sunt bucuros sa salut
prezenta unor oaspeti distinsi veniti din in-treaga Europa pentru a
participa la cea de-a IV-a Conferinta a Minis-trilor Educatiei,
desfasurata sub egida Presedintiei portugheze si a Consiliului Uniunii
Europene, a Ministerului Educatiei din Romania si cu sprijinul Comisiei
Europene.
Este o mare
satisfactie pentru mine, ca profesor si fost rector al Universitatii din
Bucuresti, sa stiu ca astazi tara mea este gazda unui eveniment atat de
important pentru spatiul european comun al educatiei, pe care dorim sa-l
construim cu totii si in interiorul caruia Romania doreste sa aiba o
contributie notabila prin promovarea valorilor autentice ale culturii,
democratiei si umanismului responsabil.
In ultimii ani, reforma sistemului
educational in Romania a realizat progrese vizibile.
Este vorba de un proces cuprinzator, bazat pe un concept european al
reformei educationale din toata aceasta parte a continentului. Elaborat
cu participarea specialistilor din Uniunea Europeana, acest proiect isi
doreste un rol activ inclusiv in construirea stabilitatii in aceasta
zona, prin educatie.
In domeniul
invatamantului, reforma vizeaza toate componentele sistemului, de la
curriculum si cercetare stiintifica pana la schimbarea management-ului
scolar si academic, la dezvoltarea unor forme noi de parteneriat intre
scoli, licee si facultati, precum si intre acestea si mediul economic si
administrativ. Evaluarea reformei educationale din Romania de catre
Uniunea Europeana si de catre alte institutii internationale, in ultimii
doi ani, a evidentiat pasii importanti facuti in aceasta directie, iar
in negocierile purtate in vederea aderarii la Uniunea Europeana,
capitolul „Educatie, formare profesionala si tineret” a fost cel mai
bine apreciat. De afltfel, Romania nu a solicitat o perioada de
tranzitie sau derogari, fiind in masura sa continue reforma
invatamantului si educatiei in ritmul cuvenit.
Acces liber si
echitabil la educatie
Conferinta care se
desfasoara in aceste zile la Bucuresti aduce in dezbatere o tema
complexa si de mare actualitate pentru factorii de decizie din sfera
educatiei din toate tarile europene. Este vorba despre relatia dintre
calitatea educatiei, in sensul cel mai larg al cuvantului, si coeziunea
sociala, reclamata de o evolutie fireasca spre o societate a cunoasterii,
a globalizarii informatiei si, in ultima instanta, a accesului
individului la instrumentele si mijloacele propriei sale deveniri.
Cu totii va trebui sa
acceptam si sa analizam aceste provocari lansate educatiei de lumea de
astazi, in perspectiva mileniului in care intram. Accesul liber si
echitabil la educatie, lupta impotriva oricarei forme de excludere sau
de discriminare, democratizarea scolarizarii in paralel cu sporirea
standardelor de calitate a procesului instructiv-educativ, concentrarea
actiunilor diversilor factori educationali din societate, incurajarea
initiativelor si proiectelor educationale locale – iata numai cateva
tinte catre care trebuie sa ne focalizam atentia in viitor.
Alaturi de programe
de extindere a retelei informatice in sistemul de invatamant, de
initiere a formelor invatamantului la distanta, de infiintare a unor
departamente universitare sau a unor centre de formare continua in
studii europene, Ministerul Educatiei Nationale, impreuna cu celelalte
institutii din sfera educatiei, unele asistate de Uniunea Europeana,
acorda atentie deosebita programelor sociale. Printre acestea se numara
programele pentru eradicarea analfabetismului; pentru educarea si
integrarea sociala a romilor si a altor categorii defavorizate, cum sunt
copiii institutionalizati; pentru relansarea invatamantului rural;
pentru acordarea celei de a doua sanse celor care au iesit prematur din
sistemul de invatamant.
As dori sa remarc, de
asemenea, bogata oferta educationala din tara mea in domeniul
invatamantului pentru minoritati etnice, un exemplu concludent fiind, in
acest sens, Universitatea „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca, care
functioneaza cu trei linii de predare paralele, in limbile romana,
maghiara si germana.
Cu siguranta,
educatia este si va mai fi confruntata, mereu, cu noi si multiple
provocari, carora va trebui sa le faca fata. Un eveniment de anvergura
Conferintei Ministrilor Educatiei este un prilej de analiza si reflectie
comuna si de cunoastere mutuala a participantilor la un proces de
cooperare cat mai fructuos. Dialogul nu poate izvori decat din
intelegere si din dorinta sincera de a consolida Casa Europeana Comuna a
Educatiei.