Discurs la
simpozionul prilejuit de redeschiderea Galeriei de artă europeană a
Muzeului Naţional de Artă, Bucureşti, 6 mai 2000
Gloante contra arta
si carte
Impartasesc emotia
tuturor celor care traiesc astazi in acest palat istoric bucuria unui
eveniment mult asteptat: redeschiderea Galeriei de arta europeana in
cadrul unui simpozion, pe care organizatorii l-au conceput ca pe o
simbioza a artei plastice, a muzicii si a istoriei.
Indraznesc sa adaug
marunta mea emotie din vremea cand, student fiind, paseam in Galeria de
arta europeana cu sfiala si ireprimabila atractie. Datorez mult, din
ceea ce am reusit sa stiu si sa devin, contactului prelungit in timp cu
arta si istoria, pe care acest Muzeu le promoveaza cu stiinta si
veneratie.
Pentru toti cei care
suntem aici, astazi, aceasta aripa a Muzeului National de Arta este,
alaturi de Biblioteca Centrala Universitara, de vizavi, o reamintire a
dramaticelor zile din decembrie 1989, a distrugerilor de atunci, dar si
a abnegatiei cu care multi oameni – unii se afla printre dumneavoastra,
ii recunosc acum – au salvat o mare parte dintre valorile colectionate
cu grija, timp de decenii. Carti si reviste au ars in cladirea de peste
drum, atelierul dumneavoastra de restaurare a ars aici, tablouri si
desene au fost distruse, ziduri au fost daramate intr-un valmasag de
evenimente in care vointa de libertate a celor multi nu a putut
impiedica actele de barbarie ale catorva.
Prietenii i-am
cunoscut la nevoie
Redeschiderea acestei
Galerii este si un rod al solidaritatii exemplare pe care ne-au aratat-o
nenumarate institutii, fundatii si persoane din Occident. In cei zece
ani trecuti de la acele zile tulburatoare, cand intunecate, cand pline
de lumina, am descoperit ca nu suntem singuri, ca exista in Europa, dar
nu numai in Europa, o solidaritate reala din partea celora care
impartaseau dorinta noastra uriasa de libertate, ajutandu-ne in lupta
noastra impotriva barbariei si a cumplitelor ei urmari.
Noi, romanii, spunem
ca prietenii la nevoie se cunosc. Permiteti-mi, de aceea, sa multumesc
din toata inima prietenilor nostri de la Rijksmuseum din Amsterdam,
Consiliul Britanic, Muzeul Luvru, Réunion des Musées Nationaux,
Bayerisch National Museum, J.P. Getty Museum si multi altii. Fara
Rijksmuseum din Amsterdam nu am mai fi putut admira superba iradiatie de
lumina din Haman implorand iertare Esterei al lui Rembrandt; fara
sprijin italian, altfel ar fi aratat tabloul de Luca Giordano; fara
Getty Museum, nu ne-am fi putut bucura astazi de Fecioara cu Pruncul al
lui Gentileschi iar, fara ajutor din Bruxelles, picturile lui Hans
Memling n-ar fi avut stralucirea de acum.
Multumesc tuturor celor pe care i-am
mentionat si celor multi pe care nu i-am putut nominaliza. Sunteti in
gandurile si in inima noastra, alaturi de toti cei prezenti, pentru a ne
bucura, impreuna, ca a fost posibil ca acest muzeu sa renasca din
propria-i cenusa.
Restaurarea executata de specialisti
din Occident a stimulat reflectia si performanta multor restauratori
romani. De aceea, ne bucuram la fel de mult ca putem admira astazi Venus
si Amor de Lucas Cranach, atat de pur, altfel decat stiam tabloul cu
multi ani in urma. Ca de multe ori in trecut, si anii
din urma au aratat cat de rodnica este o colaborare intre specialistii
romani si cei occidentali.
Muzeul devenirii
noastre moderne
Ne bucuram, in fine,
de redeschiderea Galeriei de arta europeana din acest muzeu, pentru ca
ea este si un semn al continuitatii. Inaugurata de primul rege din
perioada moderna a Romaniei, aceasta colectie a crescut de-a lungul
anilor si s-a contopit cu alte colectii din capitala si din tara, ca si
cum pe diverse cai arta Europei venea spre noi si oferea capodoperele ei
pentru a grabi aici aparitia unor noi forme de arta, alaturi de cele de
tip bizantin si neobizantin. Poate ca nu intamplator arta moderna
romaneasca s-a dezvoltat cam in acelasi ultim patrar al secolului al
XIX-lea, in care s-a infiripat si nucleul central al colectiilor din
acest muzeu. De aceea, Muzeul National de Arta poate fi considerat un
simbol al modernitatii noastre.
Fara a forta o
apropiere hazardata, as spune ca noi am intrat in Europa moderna odata
cu prima Constitutie democratica din 1866, dar si cu constituirea
acestei colectii, de catre acela care era atunci, in 1869, Principele
Carol I. Drumul a fost continuat de oameni de valoare ai societatii
romanesti care s-au dedicat cresterii acestei colectii de arta europeana.
Ea poate fi socotita, asadar, si un simbol al devenirii noastre, al
recuperarii apartenentei noastre la cultura europeana.
Razboaie au trecut si
au intrat in istorie. Regimul comunist, cu toate ororile lui, a intrat
si el in istorie. Iata acum ca si distrugerile din decembrie 1989 au
intrat in istorie. Dar acest muzeu de arta, national prin excelenta,
straluceste din nou, mai bogat ca oricand.
Sa ne bucuram
impreuna ca, dupa zece ani, unii mai buni, altii mai putin buni, ani de
sperante, dar si de dezamagiri, aceasta realizare ne gaseste alaturi. Sa
ne bucuram ca suntem impreuna in Muzeul National si sa ne lasam sub
vraja artei.
Vom fi mai intelegatori si mai
generosi.