Discurs la
Congresul 6 al Alianţei Civice, Bucureşti, 6 mai 2000
Marturisesc ca este
destul de greu sa gasesc un mod de prezentare adecvat pentru interventia
mea. Ea a fost inclusa in lista mesajelor, dar nu poate fi un mesaj,
pentru ca mesajul vine de la cineva din afara. Ca si dumneavoastra, eu
sunt membru al Aliantei Civice, sunt si membru fondator. Constitutia
mi-a impus ca in timpul mandatului prezidential sa nu fac parte dintr-un
partid politic, dar nu sa parasesc Alianta Civica si nu am parasit-o.
S-a spus aici ca
ultimii trei ani au fost, in mod paradoxal, cei mai dificili din istoria
de zece ani a Aliantei Civice, nu pentru ca ceilalti ar fi fost mai
usori sau mai lipsiti de provocari, ci pentru ca a fost greu de definit
o relatie cu cei angajati in cadrul Puterii. Pot sa spun ca si pentru
mine au fost mai dificili decat atunci cand eram angajat in lupta
politica ca lider al Aliantei Civice si apoi al Conventiei Democratice.
Poti sa primesti cu seninatate atacurile adversarilor deoarece, cu cat
sunt mai dure, cu atat inseamna ca esti pe calea cea buna si ceea ce
faci faci bine. Primesti insa cu greu lipsa de sustinere sau
neintelegerea din partea prietenilor.
Speranta si
increderea din ’90
Am fost miscat cand
i-am revazut, in aceasta sala, pe cei cu care am inceput constructia
Aliantei Civice prin semnarea individuala a Apelului, in urma caruia s-a
initiat aceasta mare structura a societatii civile. Mi-am amintit cum,
la Timisoara, pe vremea cand eram lider si purtator de cuvant al
Solidaritatii Universitare, m-am aflat alaturi de presedintele
Asociatiei Fostilor Detinuti Politici, de reprezentantii Grupului de
Dialog Social, ai Societatii „Timisoara”, ai Ligii Studentilor. I-am
regasit aici, cu tragica exceptie a celui ce a fost George Serban, pe
toti cei care, in toamna anului 1990, la Timisoara, am hotarat sa ne
unim, ca structuri civice si ca persoane, intr-o mare alianta a
societatii civile.
Am fost la fel de
miscat sa-i ascult pe cei care au vorbit acum, in aceeasi tonalitate, in
aceeasi nota a inceputurilor noastre, in cuvinte venind din inima si cu
radicalitatea morala care atunci ne-a unit.
Generalizarea
vinovatiei
Exista insa ceva ce
mie imi pare a fi o alaturare fortata: pe de o parte, exprimarea
sperantei intr-o noua victorie, a celor care au format Alianta Civica si
au ramas fideli spiritului ei si, pe de alta parte, un anume sentiment
de vinovatie. Un sentiment de vinovatie generalizat. Si asta tocmai la
noi, care ne-am propus sa cultivam responsabilitatea individuala,
singura care poate sta la baza unei responsabilitati reale si a unei
solidaritati colective. Eu nu cred ca este posibil sa-ti pastrezi
speranta in victorie, atata timp cat o insotesti cu un sentiment general
de vinovatie.
Iata de ce, ceea ce
voi spune in continuare, va displace multora. Nu mi-am pregatit un
discurs si cu atat mai putin un mesaj, tocmai pentru a lasa sa iasa la
iveala ceea ce simt in acest moment. Pentru ca miza noastra, a tuturor,
nu este miza electorala. Miza este adevarul despre ceea ce a fost si
despre ceea ce este. Or, adevarul, ca sa fie complet, trebuie sa fie
luminat cel putin din doua unghiuri de vedere.
Am spus aseara,
intr-o interventie televizata, ca, in calitate de simplu cetatean al
Romaniei, eu nu as avea motive sa-l sustin pe presedintele
Constantinescu si nici actuala Putere, pentru ca nu am informatii
corecte care sa-mi permita sa stiu ce au realizat. Marea parte a
cetatenilor Romaniei au doar informatii partiale, denaturate, false, sau
nu au deloc informatii. Cred ca informatii corecte si complete nu aveti
nici dumneavoastra.
Asa cum a fost
prezentat, acest material de analiza a Aliantei, frumos si emotionant,
era bine venit in 1997. Dar acum, in 2000, sunt stupefiat sa
constat ca se eludeaza orice s-a facut bun, atat cat s-a facut.
Sau ne rusinam si de ceea ce am facut bine? Credeti-ma,
cu nici un chip eu nu pot sa inteleg cum s-a putut ajunge aici.
Alianta Civica la Putere
S-a afirmat ca exista o ruptura intre
Alianta Civica si Putere. Or, din noiembrie 1996, Alianta Civica s-a
aflat la putere prin membrii sai. Presedinte al tarii a devenit un
membru fondator si reprezentant al Aliantei Civice. Presedintele a numit
ca prim-ministru al Guvernului Romaniei o persoana propusa de Alianta
Civica. Presedintele a numit ministri importanti in Guvernul Romaniei,
care si astazi fac parte din conducerea Aliantei Civice. Presedintele
tarii si-a ales aproape toti consilierii dintre membrii Aliantei Civice
si doi dintre ei au fost alesi in continuare in conducerea Aliantei
Civice in perioada 1996-2000. Presedintele Curtii
Supreme de Justitie a fost membru fondator al Aliantei Civice.
Directorul SRI a fost membru fondator al Aliantei Civice. Importanti
membri ai Aliantei Civice au fost propusi ambasadori si consuli si
reprezinta acum interesele Romaniei in strainatate. Exista si
numerosi deputati si senatori, prefecti, primari si presedinti ai
consiliilor judetene care au fost si continua sa fie membri ai Aliantei
Civice.
Realitatea este,
asadar, ca multi dintre cei mai importanti demnitari ai statului roman
sunt membri cunoscuti ai Aliantei Civice. Problema este daca Alianta
Civica isi asuma responsabilitatea pentru ei. Aici este nevoie de un
raspuns transant: da sau nu. Au facut bine ce au facut sau nu. Au fost
competenti sau iresponsabili. Au fost cinstiti sau ticalosi. Au tradat
idealurile Aliantei sau nu. Pentru ca aprecierea se cuvine facuta prin
raportare la idealurile in jurul carora ne-am reunit si nu in functie
de relatia cu o conducere temporara a organizatiei. Este necesara o
delimitare clara si individualizata iar daca activitatea unor membri ai
Aliantei aflati in structurile Puterii este inacceptabila, atunci se
impune ca acestia sa fie in mod public dezavuati si exclusi din
organizatie. Daca s-a afirmat – cu patos – ca nu a existat o cale de
legatura a Aliantei cu Puterea, ei bine aceasta legatura trebuia sa se
faca chiar prin membrii Aliantei aflati simultan in Guvern sau alte
structuri ale Puterii si in conducerea Aliantei.
Condamnare in
ansamblu?
Nu exista nimic mai
pagubitor pentru stabilitatea democratiei decat preluarea a inca uneia
din temele propuse cu perfidie de catre fosti securisti si vechi
comunisti: tema condamnarii clasei politice in ansamblul ei. Nu exista
nimic mai periculos decat a generaliza unele stari de lucruri si de a-i
dezarma pe toti politicienii prin aceeasi sentinta, fara a incerca
separarea foarte clara a celor care sunt vinovati sau nu au satisfacut
exigentele noastre, fata de cei care cel putin au incercat sa apere
idealurile si ideile noastre. Nimeni nu-si poate asuma dreptul
incriminarii intregii clase politice si nici riscurile unui verdict de
condamnare in masa.
S-a spus, cu asumarea
aceluiasi sentiment generalizat de vinovatie, ca „exista si corupti
printre noi”. Care corupti? Daca sunt cu adevarat, atunci sa-i
dezvaluim si sa-i pedepsim. Nu putem afirma ca „exista si corupti”.
Coruptii au nume, prenume si o functie. Si, bineinteles, acuzatia
trebuie insotita de dovezi. Afirm cu tarie ca nu a
existat nici o ezitare pentru a incepe ancheta penala asupra faptelor
oricarei persoane acuzate de coruptie. Cine ne-ar putea impiedica sa
facem aceasta ancheta? Si cine v-ar putea impiedica pe dumneavoastra sa
spuneti nume?
Daca cineva are o
obiectie il rog sa mi-o spuna acum. Pentru ca, daca vom continua sa
acuzam clasa politica in general, punand laolalta fosti securisti
tortionari cu dizidenti, infractori cu oameni corecti, competenti si
cinstiti, nu vom face decat jocul celor care doresc un nou regim
totalitar. Asa cum nu exista democratie fara o societate civila
puternica, e bine sa nu uitam ca democratia nu poate sa existe nici fara
partide puternice, nici fara o clasa politica bine conturata intr-o
parte sau alta a spectrului politic. Sunt sigur ca dumneavoastra veti
reusi sa iesiti din aceasta situatie ambigua si incerta in care ati
fost atrasi.
Legile pentru care am luptat exista
Doresc sa ma opresc,
foarte pe scurt, la ce s-a facut bun in Romania anilor 1997-2000. A nu
recunoaste ca in ultimii trei ani, in Romania, s-a produs o mare
schimbare, o schimbare istorica si fundamentala, a pluti in continuare
prin ceata si fumul care au fost aruncate asupra noastra este lucrul cel
mai grav care se poate intampla acum. Pentru ca, in acesti trei ani,
acesti politicieni care si-au asumat responsabilitati in conducerea
tarii si aceasta administratie mereu terfelita, pe buna dreptate pentru
unii, pe nedrept pentru altii, au realizat multe lucruri pozitive.
Legile pentru care am militat cand
eram in opozitie sunt acum votate si promulgate. Avem Legea
functionarului public, Legea raspunderii ministeriale, avem Legea
deconspirarii securitatii ca politie politica, avem si Legea
referendumului, avem si Legea Avocatului Poporului, ca si o serie
intreaga de institutii noi, care sa le aplice. S-a adoptat Legea
bugetelor locale, pentru care ne-am zbatut atata si care da in mana
comunitatilor locale o reala capacitate de a decide.
Acum consiliile locale vor putea stabili modul de folosire a banilor
publici, pentru ca au baza legislativa. Avem Legea invatamantului, am
asigurat drepturile minoritatilor, ceea ce parea unora ceva absurd sau
un motiv ca sa arunce tara in razboi civil. Aceste legi exista, se
aplica si reprezinta una dintre premisele pe baza carora suntem acum in
negocieri cu Uniunea Europeana. Legile le-a facut actualul Parlament,
asa cum este el, marcat de certuri, ezitari, acuzatii reciproce, dar
pana la urma capabil sa voteze legi fundamentale pentru democratie.
Restructurarea
institutiilor controversate
Mi se reproseaza
mereu ca nu s-a schimbat nimic. Una dintre temele de atac priveste fosta
politie politica. Iata cateva cifre care reflecta situatia adevarata.
Intre 1 iunie 1997, cand l-am schimbat pe directorul Serviciului Roman
de Informatii, si 1 mai 2000, au fost trecuti in rezerva 910 ofiteri,
intre care 5 generali si 570 cu grade de colonel si locotenent-colonel.
Au fost angajati 1130 ofiteri, dintre care 98% sunt tineri, absolventi
ai institutiilor de invatamant superior. Au fost schimbati din functii
de conducere 24 sefi de sectii judetene, 19 sefi de unitati, 66
loctiitori de sefi de unitati, 1000 sefi de sector si sefi de birou.
Totalul schimbarilor operate in SRI este de peste 3100. In trei ani,
trei mii de schimbari. Nu mi se pare a fi putin pentru o institutie si
cu atat mai mult fata de afirmatiile celor care spun ca nu s-a schimbat
nimic in Romania.
Serviciul de
Informatii Externe are dimensiuni mai reduse. Dar, dupa numirea noului
director, fost consilier prezidential si fost membru al societatii care
editeaza ziarul Romania Libera, au urmat peste 300 de schimbari in SIE,
in locul celor trecuti in rezerva fiind incadrate persoane tinere cu
studii universitare.
In Ministerul de
Interne, in anii 1997-2000, s-au luat masuri extrem de drastice. 76
ofiteri au fost trimisi in judecata pentru comiterea unor fapte penale,
121 ofiteri au fost trecuti in rezerva, 310 ofiteri au fost retrogradati
in functie si 1675 ofiteri au consemnari.
A spune ca nu s-a
schimbat nimic in aceste institutii fundamentale sau ca nu s-a schimbat
Curtea Suprema de Justitie, unde nu am acceptat reinvestirea
judecatorilor care s-au pronuntat, prin celebra decizie a plenului
Curtii din 1995, impotriva stabilirii drepturilor de proprietate prin
Justitie, inseamna negarea iresponsabila a realitatii.
Credeti ca aceste
schimbari au fost usoare? Credeti ca era posibil ca, fara aceste
schimbari, sa se produca si celelalte?
Cine se opune luptei
cu coruptia?
Se spune ca nu s-a facut nimic – o
alta obsesie – in lupta impotriva coruptiei si crimei organizate. Este o
masinatie pusa in miscare chiar de structurile crimei organizate pentru
a discredita aceasta actiune si, din pacate, si dumneavoastra ati fost
manipulati. Exista nenumarate dosare si persoane anchetate, trimise in
judecata si condamnate. Cu condamnari definitive. Nu reprezinta nimic
aceste lucruri si nu vrem sa le luam in considerare, ca si cum nu s-ar
fi facut?
Nu s-a facut nici un rabat pentru
partidele care sunt acum la putere. Primul dosar trimis in judecata a
fost cel al fostului sef al SAFI, fost ministru liberal de finante si
secretar general, in acel moment, al PNL. Dupa venirea noastra la putere,
nimeni din PNL nu s-a opus ca acest dosar sa-si urmeze cursul. Nu s-au
facut interventii pentru apararea nici unor persoane cu functii de
conducere.
Multi ar fi dorit ca aceasta lupta
impotriva coruptiei si a crimei organizate sa se finalizeze in cateva
luni. Atunci nu ar mai fi putut fi vorba de democratie
si de stat de drept in Romania. Si ceea ce noi am vrut sa construim nou
in Romania nu s-ar fi construit.
Directorii care au
falimentat bancile, in momentul de fata sunt judecati si unii au fost
deja condamnati. Putem sa nu luam in considerare ceea ce s-ar fi
intamplat cu Romania daca schimbarea din 1996 nu s-ar fi produs? Cu
informatiile aflate acum la dispozitia tuturor, se mai poate cineva
indoi ca nu s-ar fi declansat un crah total in conditiile in care
resursele valutare erau epuizate iar datoriile externe erau uriase? Si
atunci, pentru ce sa ne fie rusine? Pentru ca directorii de banci
corupti au fost trimisi in judecata sau condamnati? Sa ne fie rusine
pentru ca am salvat tara dintr-un dezastru inevitabil, care ar fi
trimis-o pentru inca jumatate de secol inapoi?
Sa tinem capul plecat?
Doar pentru ca „poate se putea face ceva mai bine”? Sa ne fie rusine
pentru ca am impiedicat ca Romania sa devina o tara a crimei organizate,
cand ea se prabusea vertiginos in aceasta directie?
Putem face abstractie
ca vechii conducatori ai flotei marine, fluviale, de pescuit oceanic au
fost judecati si ca astazi sunt condamnati la pedepse incepand cu 10 ani
de inchisoare? Din pacate, flota nu mai exista, banii erau in 1996 deja
transferati in paradisuri fiscale, prejudiciul este imens si marcheaza
inclusiv securitatea nationala a Romaniei.
Am spus ca nici cei
care au lucrat in structurile actualei Puteri nu au fost crutati. Cand
un inspector guvernamental a fost prins in flagrant de luare de mita, a
fost anchetat si condamnat in regim de urgenta. Cand un primar CDR s-a
sustras anchetei, a fost pus sub urmarire generala si trimis in judecata.
Nimeni nu s-a opus si nu se va opune ca acolo unde exista coruptie,
vinovatii sa fie pedepsiti. Acum sunt in curs de derulare procesele
privind marile fraude din domeniul petrolului si ingrasamintelor chimice,
care au dus la pagube de peste trei miliarde de dolari, produse inainte
de alegerile din ’96. In unele procese exista deja sentinte de
condamnare. Vor urma si alte procese privind contrabanda cu petrol, cu
tigari si cafea. Nimeni nu a fost protejat si nimeni nu va fi protejat.
Nu trebuie sa omitem
faptul ca in domeniul infractiunilor economico-financiare, nicaieri in
lumea democratica un proces nu se termina mai devreme de trei ani. Ca in
orice tara democrata, si in Romania trebuie sa acorzi si celui mai
abject criminal dreptul la aparare, dreptul la expertize si
contraexpertize. Dar a spune ca „nu s-a facut nimic”, a arunca
mereu o umbra asupra moralitatii generale este deja prea mult.
Crize depasite
In anul 1999, Romania
a fost la un pas de a fi afectata grav de situatii extrem de critice. Am
fost in pragul unui razboi civil cand cele doua asalturi mineresti au
pus in evidenta slabiciunea unor structuri ale institutiilor statului si
totul a depins de capacitatea presedintelui de a lua hotarari intr-un
moment decisiv. S-a asigurat de urgenta cadrul legal si am putut
interveni pentru a stavili violentele si amenintarile la adresa
sigurantei nationale. Punerea in executare a hotararii Curtii Supreme de
Justitie privind condamnarea liderului mineriadelor a pus capat
incercarii de a submina autoritatea Justitiei prin forta si santaj.
A fost greu, a fost periculos, dar, atunci cand pericolul a
trecut, totul s-a uitat.
In contextul evenimentelor din
Iugoslavia a fost nevoie de o decizie ferma si urgenta. Cum bine stiti,
parerile au fost impartite si contestarile vehemente.
Pozitia oficiala a Romaniei a fost corecta si ne-a intarit sansele de
integrare in NATO.
Romania a scapat de
povara unei datorii externe de trei miliarde de dolari, care provenea
din timpul guvernarii PDSR. A fost achitata in termen evitandu-se
riscurile enorme ale intrarii in incapacitate de plata.
In economie s-a
realizat un mare numar de privatizari si restructurari. Aceste lucruri
s-au facut usor? Nu! S-au facut cu un pret greu. Un pret care inseamna
suferinta multor oameni. Un pret pentru o reforma ale carei rezultate
abia acum incep sa se vada.
Cunoasteti, de
asemenea, obstacolele cu care ne-am confruntat in reglementarea
problemei fundamentale a proprietatii. Restituirea pamantului si
a padurilor este acum fundamentata prin lege. Si legea restituirii
imobilelor se va realiza. Cu greu, cu eforturi, dar ea
nu mai poate fi impiedicata. Ca si legea privatizarii IAS-urilor,
care a intampinat o opozitie inversunata.
Regasirea curajului
de a spune adevarul
Toate aceste lucruri
trebuie cunoscute, spuse si explicate celor multi, pentru care s-au
realizat. Dar cine sa le spuna? Nu este oare vocatia de a dialoga
vocatia definitorie a Aliantei Civice? Inteleg ca este greu sa rupi
traditia dizidentei antitotalitare pe care s-a construit imaginea
independentei miscarilor civice. Unii au devenit in ultimul timp critici
de profesie. Altii, care nu au fost dizidenti cand ar fi fost cazul sa
se opuna dictaturii, isi construiesc acum un fel de dizidenta
generalizata fata de oricine ar fi la putere si fata de orice ar face
Puterea. De altfel, ar fi mult mai corect acum sa vorbim despre
administratie si nu despre Putere. Prietenii nostri au acceptat insa cu
usurinta sintagma aberanta regimul Constantinescu, indusa de PRM si PDSR.
Fara sa ia in considerare ca, spre deosebire de regimurile anterioare,
care au avut toate parghiile si structurile in mana, asa-zisul regim
Constantinescu nu s-a bucurat nici macar de sprijinul Aliantei Civice.
Cand, in noiembrie ’96, am spus ca am
castigat alegerile, dar nu am castigat puterea, am rostit un adevar.
Cand, doi ani mai tarziu, dupa schimbari dramatice la nivelul
institutiilor statului, am spus ca detinem puterea politica, dar nu
avem puterea economica, era o realitate care se mentine si acum. Iata de
ce nu suntem capabili sa ne facem auziti prin mass-media. Si de aceea
este nevoie de o forta civica in stare sa comunice direct cu oamenii si
care sa prezinte adevarul asa cum este el, nu cum este el denaturat de
adversarii nostri politici.
Iata de ce este atata
nevoie ca Alianta Civica sa-si regaseasca vocatia de dialog si, mai
ales, sa-si regaseasca curajul. Pentru ca, astazi, se pare ca este un
gest de curaj sa aperi ceea ce se face bine de catre Putere si de catre
oamenii pe care i-ati promovat la putere si care si-au facut datoria.
Multi dintre dumneavoastra se poarta ca si cum le-ar fi rusine cu cei
care au facut reforma. Or, asa nu se poate castiga nici o batalie
politica. Rusinati de ceea ce s-a facut bine, jenati de ceea ce s-a
intamplat pozitiv, nu putem fi credibili. Nu mai putem recapata forta pe
care am avut-o pana in noiembrie 1996, daca nu credem cu adevarat in
ceea ce am facut bun. Desigur, indentificandu-i pe cei care au gresit si
individualizand greselile, pentru a nu se mai repeta.
In dezbaterile care
urmeaza, o sa-l rog pe ministrul Lucrarilor Publice sa prezinte concret,
la obiect, ce s-a realizat din Contractul cu Romania, pentru ca, pana
acum, dezbaterile in societatea civila romaneasca s-au facut doar dupa
temele imaginate, propuse si impuse de catre reprezentanti ai fostei
securitati si ai fostei nomenclaturi comuniste: de la sintagma regimul
Constantinescu pana la infierarea algoritmului.
Va intreb: cum puteam
accede la guvernare si cum putea fi condusa Romania, in mod democratic,
altfel decat cu acest algoritm reprezentand ponderea formatiunilor care
constituie majoritatea parlamentara si guvernul de coalitie? Care era
alternativa? Sa ramanem in opozitie, lipsiti de puterea de a face ceva
efectiv, obligati doar sa asistam, cu mici proteste de pe margine, la
crahul generalizat care ameninta Romania? Cunoasteti alta modalitate de
gestionare democratica a rezultatului alegerilor din 1996, alta decat
aceea de a respecta un algoritm? In baza acestui algoritm,
Conventia Democratica a avut majoritatea in Guvern si a putut guverna
impreuna cu USD si UDMR. Este adevarat ca a existat o lupta interna
continua care a condus la o diminuare a eficientei si a credibilitatii.
Dar, cu toate acestea, Executivul a functionat si a realizat schimbari
fundamentale pentru tara, ale caror efecte vor influenta pozitiv
dezvoltarea tarii mult timp de acum inainte.
Ma intreb mereu de ce
temele fabricate in laboratoarele de dezinformare ale fostei Puteri sunt
preluate atat de lesne si fara discernamant. Poate pentru ca ne lipseste
un element fundamental: increderea. Refuz sa cred ca noi, care am
plecat impreuna, putem sa ne pierdem asa usor increderea care ne-a tinut
impreuna.
Vom reusi mai departe
numai daca vom reconstrui increderea in noi si in cei de langa noi, cu
care am plecat la drum in vremurile grele si tulburi din 1990. Daca nu
vom fi in stare, vom pierde nu numai alegerile, ci si sperantele celor
care, cu un deceniu in urma, ne-au acordat increderea lor.