Discurs la
deschiderea lucrărilor Conferinţei regionale cu tema Justiţia, forţele
de ordine şi societatea civilă in lupta impotriva corupţiei, Bucureşti,
30 martie 2000
Mita orbeste
Coruptia nu este o
descoperire a lumii moderne. Textele fundamentale ale marilor religii
ale lumii stau marturie. „Mita il orbeste pe cel intelept si
impleticeste vorba celui sincer” spunea Moise in Vechiul Testament.
Confucius incerca impunerea unui standard moral ridicat in societate, in
ideea ca astfel lumea va deveni mai buna, mai armonioasa. „Pune pret pe
dreptate si nu pacatui prin primirea a ceea ce nu ti se cuvine” scrie in
Coran.
Pe cat sunt de vechi
aceste precepte, pe atat de veche este incalcarea lor. Lumea
contemporana, care marcheaza intrarea economiei mondiale intr-o epoca a
globalizarii, descopera, din pacate, si internationalizarea coruptiei,
care s-a globalizat chiar mai repede decat economia.
Structurile statului, ca zone predilecte vizate de corupatori, se vad,
nu o data, depasite in actiunile de combatere a acesteia. Posibilitatile
de eradicare a coruptiei pe care le are o tara, indiferent de nivelul ei
de dezvoltare si democratie, raman inca sub nivelul infractional.
Vulnerabilitatea
societatile in tranzitie
Fenomenul coruptiei
este general, exista coruptie si corupti atat in statele bogate, dupa
cum exista si in cele sarace sau in curs de dezvoltare, astfel ca
problema coruptiei nu poate fi transferata numai unora din aceste
categorii de state. Se poate insa observa ca, din punct de vedere al
impactului coruptiei, statele din centrul si estul Europei, foste
comuniste, sunt astazi printre cele mai expuse. Lacunele legislative,
imobilitatea cadrului institutional si ineficienta unor reforme
specifice tranzitiei din statele noastre sunt tot atatia factori
favorizanti pentru extinderea coruptiei. In plus, organizatiile
criminale internationale au vazut in instabilitatea economica din
regiune un mediu potrivit extinderii activitatilor lor ilicite si au
intrat rapid in contact cu structurile economiei subterane din aceste
tari. Retelele mafiote au actionat in special pe linia spalarii banilor
obtinuti din activitati ilegale la nivel international, in contextul
permisiv sau prea putin precizat din punct de vedere legislativ al
activitatii financiar-bancare din statele aflate in tranzitie. Nu
intamplator se constata o crestere continua a ponderii criminalitatii
economico-financiare in zona est- si central-europeana si o
diversificare a formelor ei de manifestare, capabile sa penetreze
sistemele bancare, insuficient pregatite in contracararea crimei
organizate.
Impartialitate si corectitudine
Odata cu amploarea pe care o capata
la scara mondiala si regionala, combaterea coruptiei a devenit o
problema tot mai serioasa si pentru Romania. Potrivit
unui raport dat recent publicitatii de catre Inspectoratul General al
Politiei, numarul functionarilor publici anchetati pentru savarsirea
unor acte de coruptie este in crestere. S-au produs prejudicii enorme
indeosebi patrimoniului public, cu consecinte deosebit de grave la
nivelul intregii economii. Ne bucuram insa sa constatam ca fortele de
ordine si control, politistii si procurorii, care depisteaza si
instrumenteaza aceste cazuri, inteleg sa isi faca datoria.
Numai in primele doua
luni ale anului 2000, lupta impotriva coruptiei s-a concretizat in 932
de dosare penale, in care au fost cercetate 1482 de persoane. Dosare
deschise sau redeschise in ultimii trei ani se afla acum in diferite
stadii de judecata. Multe cazuri s-au finalizat cu sentinte
judecatoresti definitve, care inseamna condamnari la inchisoare, uneori
peste 10 ani pentru fiecare persoana implicata.
Apreciez faptul ca
lupta impotriva coruptiei nu a tinut si nu va tine cont de pozitia
sociala si de coloratura politica. Nu este o intamplare faptul ca
printre cei cercetati pentru implicare in asemenea fapte se numara
prefecti, primari, functionari guvernamentali – uneori de rang inalt –,
directori de banci, directori ai unor mari intreprinderi cu capital de
stat, functionari inalti din vama si garda financiara si chiar
magistrati si politisti. Este o dovada a lipsei oricarei influente
politice, a impartialitatii si a corectitudinii de care dau dovada cei
angajati in efortul de combatere a coruptiei.
Etichete fara temei
real
Nu pot sa nu observ
ca, in timp ce rezultatele luptei impotriva coruptiei sunt concrete si
verificabile, etichetele aplicate unor tari de catre reprezentantii unor
organizatii internationale, privind extinderea continua a coruptiei,
sunt de cele mai multe ori bazate pe zvonuri, aprecieri generale sau
informatii confidentiale, niciodata comunicate institutiilor abilitate
sa lupte impotriva coruptiei din tarile noastre.
In interventiile
publice din ultimii trei ani, legate de problema coruptiei, inclusiv
intr-o emisiune interactiva pe CNN, am facut apel la companiile
comerciale, autohtone sau straine, care opereaza in Romania, sa
informeze organele statului roman asupra unor eventuale cazuri de
coruptie si, in ultima instanta, sa ma informeze chiar direct pe mine.
Este aproape inutil sa precizez ca nu am primit nici o informatie,
niciodata, desi am comunicat acelasi lucru tuturor reprezentantilor
companiilor mari din Romania, pe care i-am primit in prezenta
ambasadorilor tarilor respective.
Aceasta situatie
poate duce la o concluzie paradoxala: ori nu exista coruptie in Romania,
ceea ce, normal, este imposibil; ori unii dintre cei care evoca coruptia
participa la ea sau o acopera. Daca nu vom depasi faza discutiilor
teoretice sau a incriminarilor generale, abordand cu curaj cazurile
concrete, nu vom reusi un progres substantial.
Combaterea
criminalitatii transfrontaliere si a coruptiei in spatiul central- si
est-european nu este posibila fara coroborarea eforturilor, atat la
nivelul institutiilor abilitate din tarile noastre, cat si in plan mai
larg, prin conlucrarea cu alte state care se confrunta cu probleme
similare.
Putem identifica trei
protagonisti ai luptei impotriva coruptiei: justitia, fortele de ordine
si societatea civila. Este evident ca functionarea eficienta a unor
institutii fundamentale ale statului de drept cum sunt Politia,
Ministerul Public si Justitia, este esentiala. Nu este insa suficient ca
fiecare din aceste institutii sa functioneze bine. Este nevoie de
actiuni coerente, care sa conduca la finalizarea actului de justitie
prin sanctionarea celor vinovati potrivit gravitatii faptelor pe care
le-au comis. Dar este greu de crezut ca actiunile institutiilor
abilitate pot fi eficiente pe termen mediu si lung, daca acestor actiuni
le lipseste sprijinul societatii civile.
Specularea nepasarii
Comunitatea,
cetateanul, joaca un rol esential in eradicarea flagelului coruptiei.
Extrem de important este, din acest punct de vedere, rolul pe care il
detine mass-media. Aducand in atentia opiniei publice actele de coruptie,
facand din realitatile acestui fenomen teme de dezbatere publica, presa
da consistenta controlului pe care societatea civila trebuie sa il
exercite permanent pentru ca statul sa-si faca datoria.
Coruptii si corupatorii mizeaza pe
nepasarea celor din jur, pe tacere si complicitate. Vorbim frecvent
despre coruptie, dar mai putin despre corupti si aproape niciodata
despre corupatori.
Asemenea acelui cretan care,
descoperit ca a mintit, spunea „toti cretanii sunt mincinosi”, multi
corupti sau corupatori se grabesc sa acuze pe toata lumea de coruptie.
O vina colectiva nu poate exista, pentru ca ea duce la
anularea responsabilitatii. Justitia, societatea civila, mass-media ne
pot feri de eroarea unor astfel de judecati. Trebuie sa aratam cine sunt
coruptii, cine sunt corupatorii si sa identificam cu certitudine
vinovatiile. Justitia, fortele de ordine si societatea civila sunt
verigile unui lant care, daca se dovedeste solid, va contribui decisiv
la combaterea coruptiei.
O alta veriga importanta a acestui
lant este, fara indoiala, cooperarea regionala si internationala.
Consolidarea legislatiei nationale impotriva criminalitatii trebuie
insotita de armonizarea legislatiei la nivel international. Spalarea si
investirea oricarui produs al crimei sunt infractiuni periculoase. Este
o misiune a institutiilor financiare sa semnaleze tranzactiile ilicite.
Trebuie stabilite noi strategii de investigare care sa permita
colaborarea in cazul anchetelor financiare vizand bunurile persoanelor
implicate in crima organizata. Aceste strategii cer mecanisme juridice
de urgenta pentru a impiedica invocarea abuziva a secretului bancar sau
a altor dispozitii restrictive care pot favoriza un infractor. In baza
unor hotarari judecatoresti, bancherii, contabilii si avocatii ar putea
fi obligati sa prezinte documente financiar-bancare sau de alta natura,
considerate confidentiale, dar care sunt absolut necesare pentru
continuarea unei anchete penale.
GRECO – Grupul Statelor impotriva
Coruptiei
Nu in ultimul rand, trebuie sa se
acorde Consiliului Europei o capacitate sporita de a sustine, in
parteneriat cu alte organizatii internationale interesate, eforturile
statelor membre in vederea imbunatatirii cooperarii internationale in
domeniul combaterii coruptiei, a spalarii banilor si a crimei organizate
transfrontaliere, in general.
Romania a sprijinit cu convingere
initiativele Consiliului Europei privind combaterea coruptiei prin
adoptarea unor instrumente juridice internationale si monitorizarea
modului in care sunt aplicate cele 20 de Principii directoare de lupta
impotriva coruptiei. Am semnat cele doua conventii, penala si civila,
referitoare la coruptie si vom urgenta, pe cat posibil, procesul de
ratificare a acestora. Suntem, de asemenea, interesati
de implementarea unui Cod model de conduita pentru agentii publici.
Romania este membra
fondatoare a Grupului Statelor Impotriva Coruptiei si va sustine in
continuare demersurile Consiliului Europei, ale Uniunii Europene si ale
Organizatiei Natiunilor Unite pentru cresterea substantiala a eficientei
in lupta noastra comuna impotriva acestui flagel.
Am inceput prin a evoca preocuparea
celor intelepti de a elimina coruptia. Este acum datoria noastra sa
lucram dupa puterile noastre pentru ca, in lumea mileniului trei,
coruptia sa devina un fapt marginal.