Alocuţiune la
şedinţa de bilanţ privind activitatea Ministerului Justiţiei şi a
instanţelor judecătoreşti in anul 1999, Bucureşti, 17 februarie 2000
Norme adaptate
cerintelor integrarii europene
Ne intalnim intr-o
sedinta de bilant la capatul unui an greu si avand in fata un alt an
extrem de important pentru societatea romaneasca, dar si pentru justitie,
ca element esential in bunul mers al mecanismului social. In acest an
2000 vom vedea mai concret ca oricand ca restructurarea si modernizarea
nu sunt scopuri in sine, ca ele au ca obiective principale adecvarea la
cerintele reale de dezvoltare si conectarea institutiilor romanesti la
marile tendinte ale lu mii de azi.
Cu doua zile in urma
au inceput negocierile oficiale pentru aderarea Romaniei la Uniunea
Europeana, proces care va marca de acum inainte transformarile din toate
domeniile si segmentele societatii romanesti. In interiorul acestui
proces, rolul Ministerului de Justitie este esential. Pentru ca o
componenta sine qua non a integrarii in Uniunea Europeana este reforma
legislatiei si a institutiilor. Or, aici, expertii Ministerului de
Justitie au avut, au si vor avea un rol extrem de important in
constructie, ca si in consultanta. Cred ca suntem de acord cu totii ca
acest rol nu trebuie sa fie formal sau sa raspunda doar unor solicitari
exprese. Ministerul de Justitie trebuie sa dinamizeze adoptarea unor
norme indispensabile integrarii in structurile europene, armonizarea
dreptului intern cu dreptul comunitar si gasirea unor solutii
legislative corespunzatoare problemelor cu care se confrunta Romania.
Stiu ca multi dintre dumneavoastra si numerosi alti experti din minister
au efectuat stagii de pregatire, de informare si studiu, pe langa
institutii europene importante. Acum este momentul ca experienta
dobandita acolo sa fie aplicata aici.
Accelerarea reformei
in Justitie
Am fost informat
asupra initiativei Ministerului Justitiei de a propune Guvernului
asumarea raspunderii pentru adoptarea legii privind accelerarea reformei
in Justitie, act normativ ale carui capitole ar urma sa modifice Codul
civil, Codul de procedura civila, Codul penal, Codul de procedura penala
si sa introduca o serie de reglementari moderne in activitatea judiciara
si in domenii conexe acesteia. In ce ma priveste, consider oportuna o
dezbatere in vederea stabilirii celei mai eficiente proceduri
legislative pentru adoptarea acestui proiect, menit sa accelereze
reforma si alinierea sistemului judiciar romanesc la cel european.
Am convingerea ca exista premisele
necesare unui real proces de accelerare a reformei in Justitie. Spun
aceasta gandindu-ma la eforturile din ultimii ani pentru atragerea in
magistratura a unor juristi tineri si competenti, pentru solutionarea
spinoasei probleme a spatiilor in care magistratii isi desfasoara
activitatea si pentru promovarea probitatii profesionale in actul de
justitie. Statisticile prezentate arata ca, in ciuda unui volum din ce
in ce mai mare al cauzelor, a crescut operativitatea in solutionarea
acestora. Este un pas inainte, dar el nu reprezinta decat un inceput de
drum in asigurarea celeritatii judecarii tuturor dosarelor prin
eliminarea amanarilor repetate si nejustificate sau a decalajelor
exagerate intre doua termene de judecata consecutive.
Raman ingrijoratoare numarul mare al
infractiunilor semnalate Politiei si Ministerului Public si intarzierile
cu care sunt solutionate. Multe dosare demarate s-au
oprit undeva pe traseu si n-au ajuns la instante. Alteori exista
rechizitorii, dar judecata treneaza. Dovada este si faptul ca multe
exemple de cauze citate in sinteza pentru anul 1999 figurau si in
bilantul anului precedent.
Suspiciuni de
coruptie in magistratura
Majoritatea
reclamatiilor primite la Presedintie se refera la felul in care se
desfasoara un proces sau altul, mai ales in dosarele privind dreptul de
proprietate. Dincolo de adevarul care se afla indaratul uneia sau alteia
dintre aceste scrisori, o simpla statistica demonstreaza ca exista in
continuare o nemultumire si chiar o neincredere in corectitudinea
actului de justitie. Poate ca sunt exagerate, tinand seama ca intr-un
proces nu poate castiga toata lumea si ca cel putin una din parti va fi
mereu nemultumita. Dar credibilitatea actului de justitie va avea de
castigat daca cei competenti sa verifice asemenea plangeri vor actiona
mult mai serios pentru depistarea oricaror neregularitati si vor propune
masuri ferme de remediere. Cred, de asemenea, ca trebuie aplicate masuri
sanctionatorii fata de judecatorii care exceleaza prin numarul mare de
sentinte casate de instantele superioare. In fine, vreau sa insist
asupra nevoii de a accelera anumite procese in care paratii sau
inculpatii solicita amanari repetate si netemeinice, pentru a se
inlatura orice suspiciune de tergiversare cu concursul judecatorilor.
Este, fara indoiala,
mai actual ca oricand, dictonul ubi ius ibi societas (acolo unde exista
lege, exista si societate). Functia primara a oricarui sistem normativ
pozitiv este aceea de a asigura disciplina relatiilor interumane,
ordinea publica, apararea intereselor legitime ale persoanelor si
exercitarea nestanjenita a drepturilor recunoscute prin lege, apararea
proprietatii si asigurarea unei solidaritati sociale in baza respectului
deplin fata de drepturile si libertatile celorlalti, astfel cum sunt ele
recunoscute prin legea romana si conventiile internationale asumate de
Romania.
Stiu si inteleg din
materialele studiate ca, in activitatea lor, magistratii se confrunta cu
zone de criza morala si de degenerare a relatiilor de familie care
provoaca violente grave intre soti, dar inseosebi asupra femeilor si
copiilor. Multe cauze se dovedesc dificile si in domeniul
financiar-bancar, al administratiei publice, al zonelor agresate de
crima organizata. Nici un efort nu este insa prea mare pentru a stavili
coruptia, abuzurile, hotia, traficul de stupefiante si contrabanda de
orice fel.
Pe de alta parte,
mentalitatea sociala mai identifica inca valoarea justitiei cu
utilitarismul juridic, puternic personalizat, justitia fiind astfel
redusa la succesul individual in proces. Balanta, echilibrul intereselor
legitime ale partilor intr-un proces par sa conteze mai putin. Exista
inca o mentalitate paternalista, justitiabilii apeland, nu de putine ori,
la solicitarea unor interventii administrative, politice sau chiar
judiciare spre a inclina balanta in favoarea lor. Trebuie observat insa
ca astfel de apeluri sunt motivate si de opinia, tot mai raspandita, ca
exista judecatori corupti, experti corupti, executori corupti, ca exista
avocati si grefieri dispusi sa intermedieze mita, iar procesele le
castiga nu cine are dreptate, ci acela care are mai multi bani.
Codul deontologic si
Codul penal sunt valabile si pentru judecatori
Daca, in salile de
tribunal, Justitia trebuie sa fie oarba, la nivelul Consiliului Superior
al Magistraturii si al Ministerului de Justitie ochii trebuie larg
deschisi spre orice indiciu de incorectitudine a unui magistrat, pentru
a da prestigiu Justitiei si incredere cetatenilor. Rezolvarea acestor
probleme va asigura nu numai o mai mare eficienta a actului de justitie,
dar si o functionare normala a altor mecanisme extrem de sensibile ale
societatii romanesti. Daca acceptam ca ne aflam in serviciul
cetateanului, nu se poate sa nu intelegem ca Justitia se afla, nu numai
prin lege, ci si faptic, in slujba acestui cetatean. Acest om obisnuit
are numeroase nevoi pe care societatea romaneasca le poate satisface
astazi doar partial. Cred insa ca nevoia de dreptate poate fi
satisfacuta intr-o masura atat de mare, incat sa nu mai fie loc de
acuzatii de coruptie si de controverse suspicioase pe marginea unor
hotarari contradictorii. Justitia este temelia acestui element
extraordinar de important care este respectul neconditionat fata de Lege,
fara de care nu putem construi nici eficienta economica, nici dreptate
sociala, si nici un stat de drept functional. Nu poate exista incredere
fara o buna comunicare si, in acest sens, Presedintele este indatorat sa
medieze nu numai intre autoritatile statului, dar si intre acestea si
societate. Daca, in opinia publica, Justitia si-a pierdut credibilitatea,
sunt dator sa o spun si sa cer celor responsabili de soarta Justitiei
sa-si ia atributiile in serios.
Am
convingerea ca veti gasi resursele morale si profesionale pentru
indeplinirea nobilei misiuni cu care ati fost investiti si mijloace
pentru ca, in calitate de presedinti si vicepresedinti ai instantelor
judecatoresti, sa faceti ca legea sa domneasca la nivelul fiecarui
complet de judecata. Este, si acum, un prilej pentru mine de a va
multumi pentru eforturile de realizare onesta si competenta a actului de
justitie, de a va incuraja in proiectele de accelerare a reformei in
Justitie, de a va asigura de intelegere si sprijin si de a va ura succes
in batalia Legii cu faradelegea.