Alocuţiune la
recepţia oferită participanţilor la Reuniunea Procesului de Cooperare in
Europa de Sud-Est (SEECP), Bucureşti, Palatul Cotroceni, 11 februarie
2000
A treia reuniune, a
treia treapta
Dupa intalnirile
fructuoase din Creta si de la Antalya, este randul capitalei Romaniei sa
marcheze inca o treapta in cristalizarea Procesului de cooperare din
Europa de Sud-Est. Anul care a trecut de la precedenta reuniune a
dovedit cu prisosinta cata nevoie are Sud-Estul Europei de dialog si de
cooperare.
La prima vedere, s-ar
putea spune ca, de vreme ce nu am reusit sa facem sa triumfe dialogul in
regiunea Balcanilor, viata ne-a infirmat sperantele. Totusi, Procesul de
Cooperare in Sud-Estul Europei si-a dovedit importanta si viabilitatea
chiar in contextul tragicelor evenimente din ultimul an. Am invatat cu
totii ca exista si o limita dincolo de care dialogul se dovedeste
neputincios daca unul din interlocutori il refuza si am reusit sa fim
solidari in aceasta dificila decizie de a sustine cu totii masurile
energice pe care lumea democratica le-a pus in joc pentru a asigura
respectarea normelor elementare ale democratiei pretutindeni in Europa.
Statele participante
la Procesul de Cooperare Sud-Est Europeana s-au implicat in cele mai
sensibile probleme ale situatiei din zona, incepand cu eforturile de
mediere pre-conflict si pana la discutarea, in cadrul reuniunii din
martie 1999, a spinoaselor chestiuni privind valul de refugiati din
Kosovo.
Rolul Procesului de
Cooperare in Sud-Estul Europei a capatat, drept urmare, o recunoastere
internationala in documentele Consiliului Nord-Atlantic de la
Washington, din aprilie 1999, cat si prin integrarea, ca beneficiari sau
contributori, a tuturor tarilor participante la SEECP in Pactul de
Stabilitate pentru Europa de Sud-Est.
Propria adecvare a
statelor participante la normele democratice a sporit considerabil dupa
constituirea noastra in acest Proces de Cooperare. Modul democratic si
convingator in care recentele alegeri parlamentare si prezidentiale din
Croatia au afirmat aceste principii si vointa sa de integrare in
unitatea, pe care Europa o zideste pe baza acestor valori comune, ne dau
incredere ca in cele din urma situatia din Iugoslavia va evolua in
aceeasi directie.
In pofida unui
context nefavorabil, am reusit sa dezvoltam reforme economice esentiale,
sa consolidam statul de drept si sa afirmam unitatea tarilor noastre in
apararea principiilor fondatoare ale civilizatiei europene. Am reusit
sa participam noi insine la solutionarea durabila a unor probleme cu
care continentul se confrunta in regiunea noastra. Drept raspuns, tarile
Uniunii Europene si Alianta Nord-Atlantica au acum o alta viziune si noi
strategii politice, economice si de securitate pentru Sud-Estul Europei.
Termenii-cheie sunt implicarea si integrarea, promovate, deopotriva,
prin deciziile de la Sarajevo si Helsinki.
Sa rupem cercul
vicios al neincrederii
Nu putem ignora ca
acesti ani au antrenat si costuri majore. Pe plan economic, regiunea
noastra a fost impinsa intr-un cerc vicios de neincredere a marilor
investitori, mai intai ca efect psihologic al crizei din Rusia, apoi din
cauza proximitatii sale cu zona de conflict din Iugoslavia.
Decizia de la
Helsinki de incepere a negocierilor de aderare a statelor candidate la
Uniunea Europeana reprezinta marea cotitura pentru destinul istoric al
acestor tari. Dar ea nu pare deocamdata suficienta pentru a rupe acest
cerc vicios al neincrederii.
Daca ma refer doar la
cazul Romaniei, trebuie sa observ ca organismele financiare
internationale nu au emis pana acum nici un semnal decisiv in acest
sens, desi ne-am onorat la timp obligatiile, in primul rand serviciul
datoriei externe. Pierderile direct legate de conflictul din Kosovo,
prin respectarea riguroasa de catre Romania a embargoului si apoi, ca
urmare a blocarii cursului international al Dunarii se cifreaza la cel
putin 800 de milioane de dolari. Flota fluviala a Romaniei a fost adusa
in stare de faliment, am pierdut piete importante in Iugoslavia iar
recastigarea lor este problematica.
Nu am solicitat
asistenta in schimbul acestor pierderi; am solicitat incredere, am
solicitat posibilitatea de a participa cu proiecte, cu resurse materiale
si umane la procesul de reconstructie economica intr-o zona in care in
mod traditional am construit si am dezvoltat parteneriate reciproc
profitabile. Am solicitat ca toti posibilii investitori sa fie
incurajati sa participe la lucrarile de amploare pe care Pactul de
Stabilitate le anunta si a caror intarziere poate pune in pericol si
reconstructia efectiva, si credibilitatea intregului angajament asumat.
Acest proces de
stabilizare nu are inca efectele scontate nici in ce priveste
investitiile majore pe care situatia distrugerilor le impune, nici in ce
priveste antrenarea mediilor de afaceri din tarile noastre intr-o noua
dinamica a dezvoltarii. Romania are ea insasi experienta decalajelor
intre o dezvoltare economica deficitara si o maturitate politica si
democratica evidenta si, de aceea, stie in ce masura aceste decalaje pot
fragiliza constructia democratica.
Locul Iugoslaviei
democratice in SEECP
Perpetuarea unor
decalaje intre realitatea economica si exigentele politice la nivelul
intregii regiuni comporta riscuri majore pentru stabilitatea regionala
si reprezinta un factor de franare a progresului pe toate planurile.
De buna seama,
cuvintele mele ar suna si mai convingator daca reuniunea noastra nu ar
avea un mare absent. Sud-Estul Europei nu-si poate construi o structura
si o perspectiva coerente fara contributia poporului sarb. Din
nefericire, prezenta reprezentantilor sai nu este posibila atata vreme
cat principiile care fondeaza cooperarea noastra nu sunt recunoscute de
o conducere care si-a aruncat propriul popor intr-o aventura distructiva
si izoleaza Iugoslavia de toti vecinii sai, prin incalcarea normelor
democratiei si a respectului datorat drepturilor omului de catre orice
stat civilizat si responsabil. Avem speranta ca o Iugoslavie democratica
si doritoare de pace isi va ocupa cat de curand acest loc firesc si
legitim in mijlocul nostru.
Nu vreau sa credeti
ca nutresc o viziune idilica si naiva despre viitorul apropiat sau mai
indepartat. Stiu prea bine ca exista multe probleme inca deschise, pe
care va invit sa le semnalati fara ezitare pentru a incerca sa le
rezolvam impreuna. Stiu prea bine ca numeroase dificultati, de la lipsa
de resurse sau de capital la lipsa de incredere sau de initiativa, pot
oricand ridica noi obstacole in calea procesului de cooperare la care
participam. Intr-o vreme in care chiar Uniunea Europeana se confrunta cu
dificultati politice neasteptate, nu putem spera intr-o armonie rapida.
In ciuda tuturor
obstacolelor prezente sau viitoare, Sud-Estul Europei se afla acum in
fata unei ferestre a oportunitatilor. Dar nici o fereastra a
oportunitatilor n-ar putea fi utila daca nu este, inainte de toate,
recunoscuta ca atare. Va invit sa o recunoastem impreuna si sa o
valorificam impreuna.