Discurs in Camera
Comunelor a Parlamentului Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei
de Nord,
Londra, 8
februarie 2000
Traditia parlamentara
Afirmatia dupa care
Parlamentul britanic este „parintele sistemelor parlamentare din
intreaga lume” a devenit demult un loc comun.
Popoarele, pentru a
realiza o solidaritate care sa le duca inainte in istorie, au nevoie de
simboluri. Parlamentul britanic este un astfel de simbol al democratiei
nu numai pentru britanici, dar si pentru toti cei, din intreaga lume,
care iubesc libertatea si democratia. Noi, cei care am trait o jumatate
de secol intr-un regim dictatorial comunist, simtim foarte profund acest
lucru. Sigur ca regimurile totalitare, si regimurile comuniste in
special, au creat cate un simulacru de Parlament. Scopul era sa-l
aplaude pe presedinte.
Pentru mine, care vin
din spatiul lumii universitare si al societatii civile, atmosfera
intalnirii noastre de azi nu este o surpriza. Tot ce am vazut vizitand
cele doua Camere ale Parlamentului, felul cum discuta parlamentarii cu
experti si oameni de rand fac din acest impunator Palat un spatiu viu in
care oamenii se intalnesc ca sa dezbata cu adevarat problemele, fara
prejudecati si fara presiuni.
Acum, in anul 2000,
pot spune ca, revenind la o traditie parlamentara care a existat in
Romania, tara mea beneficiaza de experienta si performantele Regatului
Unit in promovarea democratiei si a drepturilor omului. Grupul
parlamentar de prietenie romano-britanic din Parlamentul Romaniei
exprima prin proiecte, si putem spune chiar prin fapte concrete, vointa
comuna de cooperare si pontentialul nostru partenerial. Este important
pentru noi ca in Parlamentul Regatului Unit exista un Grup de prietenie
britanic-roman activ si interesat de problemele romanesti.
Absorbtia legislatiei
europene
In Romania de dupa
1989, eliberata treptat de viciile si obsesiile comuniste, activitatea
legislativa a fost adesea marcata de sincope datorate unei intelegeri
gresite sau formale a rosturilor firesti ale Parlamentului. Dovada este
si faptul ca multe legi importante pentru evolutia democratica a
societatii romanesti au putut fi adoptate abia la zece ani dupa
despartirea de sistemul comunist. As vrea sa amintesc, in acest context,
cateva dintre actiunile recente la nivel legislativ si guvernamental,
care reprezinta momente de referinta nu numai pentru evolutia Romaniei,
dar si pentru integrarea ei deplina, pe baze credibile si solide, in
structurile europene.
Absorbtia acquis-ului
comunitar, a acelor acte normative care au asigurat Uniunii Europene
functionalitatea ca piata unica si un grad inalt de coeziune sociala,
reprezinta o prioritate pentru Legislativul romanesc. Activitatea
parlamentara din ultimii ani, dar mai ales din ultimul an, a marcat
progrese importante, reusind un procent inalt, de 70%, in adoptarea
legislatiei europene.
658 de legi promulgate in perioada
1997–2000
nu vreau sa pun la
incercare rabdarea dumneavoastra pentru a face un inventar pedant al
legilor votate de Parlamentul Romaniei, desi ele masoara foarte bine
progresul tarii mele spre democratie, mult mai exact decat avem impresia
urmarind doar aspectele senzationale cu care opinia publica este
bombardata. Stiu aceasta pentru ca, potrivit obligatiilor mele
constitutionale, trebuie sa promulg toate aceste legi, iar din
activitatea mea de profesor am ramas cu obiceiul „ciudat” de a citi
textele pe care le semnez. De aceea, atunci cand in Romania mi se spune
ca „Parlamentul nu face nimic, parlamentarii pierd vremea sau se cearta
intre ei”, eu raspund ca am promulgat 658 de legi dezbatute si adoptate
de Parlament in trei ani de zile. In spatele acestor legi se afla,
desigur, foarte multe dispute, dar si foarte multa munca. In aceste legi
exista, poate, multe lacune si greseli, dar erorile ies in evidenta abia
cand aplici legile. Toate aceste probleme sunt remediabile si nu
diminueaza cu nimic acest enorm si extraordinar efort pe care
parlamentarii il fac pentru dezvoltarea democratica a tarii si pentru
progresul ei.
Trei segmente
importante ale noii legislatii
Pentru a sintetiza,
cred ca cele mai importante legi adoptate de Parlamentul Romaniei se pot
grupa in trei domenii: descentralizarea administrativa, reforma
institutionala si functionarea economiei de piata in cadrul careia as
separa consolidarea proprietatii private.
In ceea ce priveste
descentralizarea, se poate vorbi chiar despre o revolutionare a
sistemului, intrucat, ca principii, Legea administratiei publice locale
ofera acum un cadru complet nou si cuprinde nu numai un drept, cu totul
nou, al cetatenilor, de a-si hotari prioritatile, dar ofera si
posibilitatea solutionarii doleantelor minoritatilor, care obtin dreptul
de expresie completa a identitatii lor nationale si lingvisitice. Este
una dintre legile cele mai democratice din Europa in ceea ce priveste
administratia publica. Ea permite folosirea limbii materne in
administratie de catre persoanele apartinand unei minoritati nationale
care reprezinta 20% din populatia localitatii in cauza.
Legea bugetelor
locale, pe care am promulgat-o anul trecut, da, pentru prima data dupa
un veac de centralism, nu numai drepturi si responsabilitati
comunitatilor locale, dar si instrumentul prin care si le pot exercita.
Mentionez, totodata, noua Lege a educatiei, care creeaza un cadru
propice pentru dezvoltarea invatamantului privat, ca si a celui in
limbile minoritatilor nationale sau cu profil confesional.
In privinta
introducerii unor reglementari specifice economiei de piata, numai in
anul 1999 au fost adoptate zece legi esentiale privind stimularea
intreprinderilor mici si mijlocii; procedura declararii falimentului;
impozitul pe venitul global; achizitiile publice.
In domeniul
reconsiderarii dreptului de proprietate privata, am in vedere Legea
restituirii terenurilor agricole si padurilor confiscate de regimul
comunist, Legea restituirii imobilelor cu destinatie de locuinte, a
societatilor industriale, bancare, de asigurari si altele, care au fost
nationalizate sau confiscate in perioada 1945–1989 si, in sfarsit, Legea
privatizarii intreprinderilor agricole de stat.
Aceste legi pot avea
un efect economic extraordinar, in special in domeniul agricol,
transformand o agricultura de supravietuire intr-o agricultura
performanta. Dar legile acestea au si o componenta morala importanta,
pentru ca, reparand cumplitele nedreptati ale regimului comunist,
garanteaza ca, in Romania, proprietatea privata nu va mai putea fi
confiscata sau insusita de catre stat.
Trebuie sa va
marturisesc ca nu este usor sa aplici legi de restituire dupa 50 de ani,
sa repari abuzuri practicate pe scara larga la nivelul anilor 1946–1948.
S-au succedat generatii, s-au creat alte relatii, iar aceste legi pot
crea, la randul lor, alte nedreptati. Dar noi am crezut si credem cu
tarie in principii iar, intr-o democratie, principiul proprietatii este
fundamental nu numai pentru economie, ci pentru societate, in general.
O alta lege noua,
votata de Parlament si pe care am promulgat-o recent, este Legea
functionarului public. Ea va permite formarea unui corp de tehnicieni ai
administratiei publice centrale si locale, va inlocui birocratul
retrograd cu functionarul modern si eficient, dar, mai ales, va scoate
functionarul public de sub presiunea politica si va induce in
mentalitatea colectiva ideea ca selectia si cariera functionarului
public se bazeaza numai pe merit si valoare profesionala.
Statutul functionarului public este veriga care intregeste reforma
institutionala pe care o vom continua pentru a asigura o buna
functionare institutiilor pe care le-am creat.
Decizia de la
Helsinki ne obliga
Sunt fericit ca am
aici, in Parlamentul britanic, ocazia sa multumesc Guvernului Majestatii
Sale, dar si celorlalti reprezentanti ai cetatenilor Regatului Unit,
pentru sprijinul pe care l-au acordat Romaniei prin decizia europeana
adoptata la Helsinki, si inainte de Helsinki, in vederea inceperii
negocierilor de aderare la Uniunea Europeana. Pentru noi este o istorica
fereastra de oportunitate. I-am asigurat in aceasta dimineata pe
Majestatea Sa Regina si, apoi, pe Primul Ministru al Marii Britanii ca
Romania si poporul roman vor sti sa foloseasca aceasta oportunitate.
Sunt convins ca, in
procesul de integrare in care romanii s-au angajat si pe acest drum nu
lipsit de dificultati pe care il parcurgem, vom avea si sprijinul
Parlamentului britanic.
Convingerea mea
intima este ca Parlamentul este in mod esential un pilon de sustinere si
de consolidare a democratiei si, de aceea, multumesc pentru ocazia de a
vorbi aici. Guvernele reprezinta o parte – majoritara, este adevarat – a
opiniei publice. Presedintii, sigur, sunt obligati sa ii reprezinte pe
toti cetatenii, dar, pentru a fi alesi, este suficient un vot majoritar.
Doar in Parlament sunt reprezentati toti cetatenii, cu toate orientarile,
cu toate ideile, cu toate interesele lor.
Partea noastra de
Europa, din centrul si estul continentului, a fost prea multa vreme
rupta de radacinile vii ale dreptului si ale justitiei, de bazele
reprezentativitatii democratice. Si chiar daca Parlamentul Romaniei a
facut un efort enorm de reconstructie a acestui sistem fundamental de
valori, pe care se intemeiaza Europa unita, avem nevoie de sprijinul si
de exemplul dumneavoastra, pentru ca efortul pe care il fac acum romanii
sa fie cat mai fructuos si sensul lui profund sa fie cat mai clar
inteles, de toata lumea.
Va multumesc nu doar
pentru ceea ce ati facut in sprijinul Romaniei, ci si pentru ceea ce
veti face, neindoios, de acum inainte.