Expunere (urmată
de răspunsuri la intrebări) la reuniunea organizată de Institutului
Regal de Relaţii Internaţionale din Londra, Chattam House, 7 februarie
2000
Calea regala a transformarilor din
ultimul deceniu
La zece ani de la
caderea zidului Berlinului, continentul european si lumea in ansamblul
ei s-au schimbat radical. Era bipolarismului a ramas in istorie.
Fractura celor 50 de ani de confruntari intre est si vest este o
cicatrice pe cale de a se vindeca. Noi concepte si noi provocari, de
nebanuit acum zece ani, apar pe fundalul noului timp al lumii. Un nou
mileniu starneste temeri, dar si sperante noi.
Daca ar trebui sa
definim care a fost calea regala a transformarilor majore din ultimul
deceniu al secolului XX, cred ca decizia de extindere a NATO si a
Uniunii Europene, prin integrarea celei de „a doua Europe”, exprima
esenta acestui proces. Oricare vor fi fost sperantele lumii in 1989, ele
nu puteau prinde substanta si contur decat prin procesul de conectare
complexa a celor doua Europe, a Europei libere si a Europei eliberate.
Cel putin doua
componente ale acestui proces nu puteau fi anticipate acum zece ani:
radicalitatea sa si dificultatile sale. In aparenta, aceste doua
elemente s-ar exclude reciproc. In realitate, implozia sistemului
comunist nu a reprezentat un moment magic in care istoria democratiilor
restaurate sa poata fi reluata, ca si cand nimic nu s-ar fi intamplat,
din chiar punctul unde fusese intrerupta. Surprinzator pentru
observatorii din interior, ca si pentru cei din vest, forte inertiale
greu de invins au aparut imediat, mai vizibil sau mai insidios, umbrind
entuziasmul general din 1989. In ciuda acestui fapt, sau poate chiar din
cauza lui, presiunea fortelor democratice din Europa eliberata pentru o
integrare completa si cat mai rapida in structurile euro-atlantice si
ale comunitatilor europene a transformat solutiile intermediare, ca
Parteneriatul pentru Pace si aranjamentele sub-regionale in trepte
solide pe scara dobandirii calitatii de membru cu depline
responsabilitati in NATO si Uniunea Europeana.
O miscare interioara
a intregii Europe, de Vest si de Est
Am spus odata ca
procesul de integrare in structurile euro-atlantice pare sa se petreaca
mai degraba dinspre Est spre Vest, tocmai in sensul acestei enorme
presiuni centripete a tarilor aspirante si a rolului lor de forta
motrice a proceselor de extindere.
Dincolo de
semnificatia istorica a acestor procese de largire a unor aliante in
jurul unor acorduri economico-politice sau politico-militare, devine
evidenta o miscare interioara a intregii Europe, de Vest si de Est, de
unificare in jurul unor valori fundamentale ale democratiei si
libertatii.
Dupa 1997, anul
reuniunii de la Madrid, care a deschis pentru trei tari din Europa
Centrala portile NATO, anul 1999 a reprezentat un an extrem de dificil
prin provocarile, dar si prin solutiile propuse. Decizia statelor membre
NATO de a interveni militar out of area pentru a pune capat gravelor
incalcari ale drepturilor omului din Iugoslavia, dar si decizia,
complementara, a acelorasi tari, ca si a Uniunii Europene si a statelor
G-7 de a se angaja in procesul de reconstructie, au avut drept corolar,
in decembrie 1999, la Helsinki, hotararea Uniunii Europene de a incepe
negocierile de aderare cu toate tarile candidate.
Sfarsitul Razboiului
Rece si al „statelor-client”
Sa ne amintim cele
spuse in urma cu zece zile de ministrul de Externe al Regatului Unit,
Robin Cook, aici, la Chattam House: „Chiar si cea mai puternica
institutie globala ar putea crea impresia de incertitudine daca nu este
clar ce tip de valori trebuie sa promoveze. Razboiul Rece a promovat
state-client a caror atitudine represiva era adeseori trecuta cu vederea
in schimbul loialitatii lor fata de o parte sau alta. Occidentul s-a
trezit uneori sustinand in cadrul cruciadei pentru libertate regimuri pe
a caror agenda nu se afla libertatea”.
As completa aceasta
remarca pertinenta cu idea ca singura actiune eficienta pe termen lung
este sustinerea acelor state care au dovedit, prin asumarea libertatii,
prin respect fata de proprii cetateni si fata de natiunile vecine sau
conlocuitoare, ca pot deveni modele pentru cei din jur.
Prin contrast cu izolarea,
globalizarea creeaza presiuni progresive. Regimurile
care isi conduc cetatenii prin teama si rescrictii nu se pot astepta ca
aceiasi cetateni sa dea frau liber creativitatii si spiritului inovator,
esentiale intr-o economie bazata pe cunoastere. Respectul pentru
drepturile si libertatile fundamentale ale omului nu este un lux al
dezvoltarii, ci o conditie a acesteia.
Noul concept
strategic al Aliantei Nord-Atlantice, ca si noua viziune a Uniunii
Europene asupra spatiului politic si de civilizatie european marcheaza
finalul definitiv al perioadei Razboiului Rece si a divizarii
continentului european, transformand radical si scena, si actorii
securitatii europene. Avem insa datoria sa nu uitam care ar fi fost
riscurile alternativei. Sa ne imaginam ca peisajul european ar fi
incremenit in configuratia anului 1990. NATO ar fi ramas intangibila,
Uniunea Europeana si-ar fi continuat constructia interna, lasand spatiul
central- si est-european sa se descurce singur. In tarile fostului bloc
al Tratatului de la Varsovia, care parea uniform numai datorita
congelarii unor vechi divergente, ar fi putut izbucni o infinitate de
conflicte interne dintre cele mai diferite: etnice, religioase, sociale,
politice, dar si inter-statale, provocand o deriva inevitabila a estului.
Cum ar fi putut Europa de Vest sa evite consecintele acestei derive si
pericolul propriei sale alunecari pe panta unor antagonisme multiple?
Cat ar fi durat o eventuala redresare? Si cu ce pret?
Daca nu s-a intamplat
asa, este pentru ca Alianta Nord-Atlantica si Uniunea Europeana au
asumat integral principiul indivizibilitatii securitatii Europei. Ele au
decis sa raspunda aspiratiei de integrare a democratiilor restaurate din
Europa Centrala si de Est si, in egala masura, propriei lor vocatii de
unificare si dialog prin efort solidar.
Riscurile unei zone
gri
Acum ne este foarte
clar ca, acolo unde orizontul integrarii era mai tangibil, procesul de
reformare interna a societatii a fost mai rapid, iar diferendele
interetnice sau diferendele dintre state au fost domesticite. Divortul
de catifea dintre Cehia si Slovacia, relatiile amiabile dintre Polonia
si Ucraina, in contrast cu violenta fratricida din Serbia, Croatia sau
Bosnia, masoara riguros valoarea de securitate a integrarii
euro-atlantice, in opozitie cu riscurile asa-ziselor zone gri, mereu
expuse sa ia culoarea sangelui.
Cazul Romaniei ilustreaza aproape
didactic aceasta concluzie. Cata vreme integrarea
europeana si euro-atlantica au fost obiective mai mult retorice decat
efective in politica guvernelor din primii ani de dupa rasturnarea
regimului comunist, incertitudinea relatiilor cu vecinii, relatiile
defectuoase cu societatea civila, cu minoritatile importante si mai ales
cu cea maghiara au intretinut o atmosfera tensionata, franand si
progresele democratice, si reformarea economiei. Victoria din 1996 a
unei coalitii democratice, constituite in sprijinul reformei si in jurul
vointei de integrare in NATO si Uniunea Europeana a declansat un progres
rapid al dialogului si democratiei in Romania si in relatiile Romaniei
cu vecinii ei.
In esenta, acest
proces a pus in joc o noua logica a politicului si a inlocuit – nu fara
rezistente – regulile unui joc de suma nula in care castigul unei parti
este echivalent cu pierderile celeilalte parti, cu cele ale unui joc de
tip win-win in care toate partile obtin beneficii.
Participarea
partidului minoritatii maghiare la guvernarea centrala si locala, o noua
legislatie, corespunzatoare acestui parteneriat, au mers mana in mana cu
dezvoltarea raporturilor cu statele vecine, prin reconcilierea istorica
dintre Romania si Ungaria, relatiile de cooperare cu Ucraina si
Republica Moldova si crearea unui sistem de acorduri trilaterale cu
aceste tari, dar si cu Bulgaria, Turcia, Grecia. Am dezvoltat o retea
generatoare de cordialitate si incredere reciproca care permite acum,
dupa trei ani de efort, ca Romania sa fie considerata un pilon de
stabilitate regionala.
Am dovedit astfel ca
nu exista o fatalitate est-europeana a conflictelor si a violentei
interetnice. Ele sunt produsul pervers al rupturii de trecutul comunist
atunci cand aceasta ruptura este incompleta si cand exista un deficit de
democratie; cand sentimentul de izolare genereaza aroganta puterii si
descurajarea fortelor democratice.
Faptul ca tara mea a
reusit sa rupa acest cerc vicios al tensiunilor interne si al
inamicitiei, prin propriile forte si aproape fara vreo sustinere externa,
dovedeste inca o data ca perspectiva integrarii europene si
euro-atlantice este un factor endogen al campului de forte din
constructia noii Europe.
Orice instabilitate in Europa are
impact asupra tuturor
Prima concluzie pe
care o putem trage daca privim largirea NATO si UE din perspectiva
Estului este aceea ca procesul de largire a devenit forma privilegiata
de constructie a identitatii democratice in partea noastra de Europa.
Chiar daca raspunde, in ultima instanta, constatarii foarte pragmatice
ca securitatea euro-atlantica presupune securitatea indivizibila a
Europei, acest proces nu poate fi evaluat decat in contextul deosebit de
complex al reconstructiei democratice in Europa centrala si de Sud-Est.
Interactiunea constanta intre efortul de constructie democratica al
fiecarei tari si apropierea – sau indepartarea – perspectivei sale de
integrare in noua configuratie a Europei ne ofera adesea cheia
intelegerii unei evolutii mult mai putin lineare decit poate parea la
prima vedere.
Ministrul Apararii al
Marii Britanii declara la sfarsitul anului trecut ca: „Evenimentele din
Balcani au aratat ca instabilitatea, oriunde in Europa, are impact
asupra tuturor. Colaborarea cu tarile ne-membre NATO din Europa nu este
un act de caritate din partea Aliantei si nici un premiu de consolare
pentru cei care aspira sa adere la ea. Aliatii NATO si tarile ne-membre
au aceleasi necesitati: sa dezamorseze crizele inainte ca ele sa se
extinda. Privite astfel, interventiile devin un esec al prevenirii”.
In acest complicat
proces, nu este insa vorba doar de progresul intern al tarilor aspirante
si de decizii ale unui areopag reprezentand NATO sau UE. Este vorba de
19, respectiv 15 state membre, fiecare cu guvernele, parlamentele si
cetatenii sai, cu responsabilitatea sa. Iata de ce este pentru noi atat
de pretios faptul ca Guvernul Maiestatii Sale a acordat Romaniei un
sprijin constant in pregatirea pentru integrarea in NATO. In discursul
adresat de Primul ministru Blair Parlamentului Romaniei, aceasta
sustinere a fost afirmata cu claritate, si, mai mult, a fost coroborata
cu declaratia de sustinere a Romaniei pentru inceperea negocierilor de
aderare la UE. Pentru ca stim ca imensa experienta si inteligenta
politica a establishment-ului britanic indeamna la prudenta si chiar la
scepticism, noi acordam o valoare exceptionala acestei angajari clare si
ferme.
Relatia Madrid ’97 –
Helsinki ’99
A doua concluzie se
refera la complementaritatea dintre NATO si Uniunea Europeana in
asigurarea unui spatiu politic european fara fracturi. Din acest punct
de vedere, intre Madrid si Helsinki s-a instituit, cel putin temporar, o
relatie interesanta. Intr-adevar, in cursul celor 50 de ani de existenta
a Aliantei nord-atlantice, aceasta a fost locomotiva largirii spatiului
de aparare a Occidentului. Decizia de a conferi si Uniunii Europene un
asemenea rol, prin deschiderea negocierilor de aderare cu state al caror
potential strategic este mai mare decat potentialul lor economic actual
– si aici cazul Romaniei este probabil cel mai elocvent – poate parea
surprinzatoare. Ea este, de fapt, semnul unei adaptari a comunitatii
euro-atlantice la o noua logica fata de cea a erei confruntarilor: nu
configuratia economica de moment este prioritara, ci ponderea
constructiei in profunzime a unui tesut economic si societal stabil.
Confirmarea concreta a caracterului inclusiv al procesului de extindere
si de integrare pune astfel bazele unei Europe mai apte sa previna
conflictele, mai adaptate vocatiei sale democratice fondatoare, mai
deschise catre provocarile noului secol.
Trebuie sa spun ca
romanii, de-a lungul unei lungi si dificile istorii, au dezvoltat o
cultura a dubiului, uneori chiar a pesimismului, care dubleaza intr-un
mod interesant predispozitia noastra latina de a ne entuziasma. De aceea
abordam chestiunea integrarii noastre europene si euro-atlantice nu
numai ca aspiratie catre recunoasterea apartenentei noastre la spatiul
de civilizatie fondat de imperiul roman si de crestinism, ci si ca pe un
proces dificil de constructie interna.
Traseul este acum mai
clar, dar nu mai usor. Il evaluam cu decenta si cu realism. Nu am
asteptat din partea NATO sa rezolve in locul nostru problemele de
securitate ale spatiului in care ne situam; dimpotriva, am incercat sa
oferim Europei un plus de securitate, resursele noastre umane – chiar
daca cele materiale sunt inca foarte modeste – si mai ales resursele
noastre de dialog si de actiune preventiva. Tot astfel, nu asteptam de
la UE sa ne rezolve problemele de constructie interna, economica sau
institutionala. Nu cerem decat incredere si oportunitatea de a dovedi ca
ne putem integra in spatiul de progres pe care Europa il construieste.
Romania este decisa
sa foloseasca la maximum aceasta fereastra de oportunitate. Evitand
sincopele si confuziile care au franat pana acum incheierea rapida a
reformelor, dorim ca inceperea negocierilor cu Uniunea Europeana sa
exprime vizibil o etapa noua in zidirea unei Romanii pe temeiul unor
reglementari moderne si compatibile cu standardele comunitare.